Miksi pähkinöitä syödessä tulee ikenet kipeiks?

Ikenet, kitalaki, kieli kipeeksi ja loppujenlopuks kurkku menee tukkoseksi, pitää köhiä kokoajan.... ja nämä oireet tulee vaikka myslistä tai suklaasta jossa hieman pähkinää. Mitähän oireita tulis, jos söis pelkästään pähkinää "raakana" :/
Niin ja olen allerginen mm.pähkinöille.
 
Ei paljon kannata syödä sitt pähkinöitä. Ei ole kivaa kun nuo oireet alkaa leviämään kurkkuun päin :/ Lääkärikin varotteli, ett pahat oireet voi tulla hyvinkin nopeesti, eli kurkku turpoaa umpeen.
 
ap
Löysin tämmösen, ja ite asiassa olen koivun siitepölylle allerginen. Saksanpähkinä ja manteli ovat allergeenisesti niin lähellä koivun siitepölyä, että noin 80 %:lla koivuallergisista aikuisista on IgE-vasta-aineita, jotka reagoivat niihin. Kaikki henkilöt, joilla on koivun siitepölyallergia, eivät saa oireita ruoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Löysin tämmösen, ja ite asiassa olen koivun siitepölylle allerginen. Saksanpähkinä ja manteli ovat allergeenisesti niin lähellä koivun siitepölyä, että noin 80 %:lla koivuallergisista aikuisista on IgE-vasta-aineita, jotka reagoivat niihin. Kaikki henkilöt, joilla on koivun siitepölyallergia, eivät saa oireita ruoista.
Mulla on kans yks lääkäriltä saatu lappu, jossa on noista "ristiin allegisoivista" aineista. Olen myös koivun ja lepän siitepölyille, omenalle ja mantelille allerginen.

 

Yhteistyössä