Miksi pään alueen magneettikuvauksessa ei saa olla silmämeikkiä?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Luin vain tuota ohjelappua ja siinä on, että silmämeikki on poistettava pään alueen tutkimuksissa.

Onko meikeissä sitten jotakin sellaasia aineita joita ei saa olla kun kuvataan?

No meikit voi pieniä määriä sisältää metallia ja mitenkäs metalli reagoi magneettiin? Tosin eeen kyllä usko että ripset repeäis irti :D Tatuointimusteissa kanssa on joskus aikanaan ollu metalleja (nykyään kuulemma ei enää sisällä) jotka saattaa reagoida ja aiheuttaa palovammoja sitten jos kuvausalueella ovat.

Nii siis ei toi ollu vitsi toi Darwinin lesken vastaus :D

[QUOTE="harmaa";22592314]No ettei vahingoissakaan näyttäis ihmiseltä?;)

Ihan ois mielenkiintoista tietää miksi moinen.[/QUOTE]

Tossa edellä oli jo vastaus eli niiden meikkien sisältämien metallihiukkasten vuoksi. Sulla lähtee naama irti siellä :laugh:
Sama koskee noita kestopigmenttointeja sekä tatuointeja ne aineet millä ne tehdään saattaa sisältää metallihiukkaisia.
Ja ne metallihiukkaset aiheuttaa ihan oikean riskin/vaaran siellä magneettikuvauksessa.

Veikkaan, että niistä pienistä metallijäämistä voi tulla kuvaan häiriöitä. Niin kävi kerran mulle, kun menin hammasröntgeniin ja rillit unohtui päähän... tuli koominen kuva :D

Alkuperäinen kirjoittaja kerran kävi näin;22592339:
Veikkaan, että niistä pienistä metallijäämistä voi tulla kuvaan häiriöitä. Niin kävi kerran mulle, kun menin hammasröntgeniin ja rillit unohtui päähän... tuli koominen kuva :D

Joo ei oo ihan näin vaaratonta vaan oikeesti tekee pahaa jälkeä metalli magneettikuvauksessa, ei siis pelkästään et aiheuttais häiriöitä kuvaan. Kyseessä on aivan eri tekniikka kuin tavallisessa rtg-kuvauksessa.

[QUOTE="myy";22592362]Kyseessä on aivan eri tekniikka kuin tavallisessa rtg-kuvauksessa.[/QUOTE]

No niin on, mutta tuollainen seikka tuli omasta kokemuksesta mieleen.

Mä kävin 5v sitten ja silloin oli kiellettyä myös meikkivoide ja puuteri, sanottiin että metallihiukkasten takia. Tuli mieleen että mitähän mömmöjä mä tähän naamaan muuten aina lätkin, kiva olis ymmärtää jotain niistä tuoteselostuksista :D

Mä kävin 5v sitten ja silloin oli kiellettyä myös meikkivoide ja puuteri, sanottiin että metallihiukkasten takia. Tuli mieleen että mitähän mömmöjä mä tähän naamaan muuten aina lätkin, kiva olis ymmärtää jotain niistä tuoteselostuksista :D

Eikös ne ennen jollain elohopeapohjaisella mätkineet ihoaan, että sais sellasen vaalean vaikutuksen? Ja lyijymaaleilla ehostaneet? Moni sivilisaatio on ihan tällaisiin meikkivalintoihin kaatunut.

[QUOTE="myy";22592330]Tossa edellä oli jo vastaus eli niiden meikkien sisältämien metallihiukkasten vuoksi. Sulla lähtee naama irti siellä :laugh:
Sama koskee noita kestopigmenttointeja sekä tatuointeja ne aineet millä ne tehdään saattaa sisältää metallihiukkaisia.
Ja ne metallihiukkaset aiheuttaa ihan oikean riskin/vaaran siellä magneettikuvauksessa.[/QUOTE]

Eihän sitä aloituksessa lukenut,vastausta siis..?

Eiköhän kyse tosiaan ole niissä metallihiukkasissa, jotka lentelevät sinne magneettikoneistoon ja siellä ne aiheuttavat kerääntyessään toimintahäiriöitä.

Entäpä jos toimintahäiriön takia se muuttuisi mikroaaltouuniksi niin naamannekin saisi uuden ilmeen :kieh:

Mä TIEDÄN tämän! :D

Siksi, että kuviin voi tulla häiriöitä.

Ja siksi, että meikatut alueet (jos meikissä on metallihiukkasia) voi kuumentua & voi tulla epämukava olo tai jopa palovammoja potilaalle. Ei oo kivaa, jos luomet kipinöi sähkönsinisen luomivärin takia (se on kuulemma erityisen kiellettyä :D).

öö.. kun miun pääkoppani kuvattiin ensiavussa, niin ei kukaan meikistä mitään sanonut! kyseltiin vain, että enhän ole raskaana. ripsarit, kajalit & puuterit naamassa miut työnnettiin sinne putkeen. tosin nyt, kun edessä on toinen kuvaus niin kotiin tulleessa lappusessa kiellettiin meikki & korut..
mitenköhän mie saan irti tuon sormuksen, joka on jumissa :laugh:

Mä olin torstaina kuvauksissa ja kyllä mulla ainakin oli silmämeikkiä eikä käsketty poistamaan :confused:

Mä tuosta kysyin vielä röntgenhoitajalta ja tosiaan meikissä voi olla metallihiukkasia. Tuo ohje koski siis pään kuvaamista.

Mulla on kolme tatuointia eikä niitten kanssa ollut mitään ongelmia. Mulla oli kuitenkin kädessä hälytysnappi jos rupiaa tuntumaan jotakin koska voi tulla ihan palovamma. Ja onhan mulla lonkassa metallia, mutta ei siinäkään tuntunut mitään.

Mulla on kolme tatuointia eikä niitten kanssa ollut mitään ongelmia. Mulla oli kuitenkin kädessä hälytysnappi jos rupiaa tuntumaan jotakin koska voi tulla ihan palovamma. Ja onhan mulla lonkassa metallia, mutta ei siinäkään tuntunut mitään.

Proteesit on nykyään käytännössä aina magneettiyhteensopivaa metallia, eikä useimmissa tatuointiväreissäkään ole ei-magneettisopivaa ainetta. Joku sininen ja sinimusta väri saattaa pikkaisen räiskyä :D

Yhteistyössä