Miksi ostaa joku kallis merkkiastiasto kun halvatkin on kestäviä?

"vieras"
Minulle tärkeimpiä kriteeteritä ovat;

1. Suomalainen muotoilu
2. Esteettisyys
3. Laatu (sillä ei ole mitään väliä, vaikka olisi valmistettu vietnamissa kunhan laatu on hyvä)
4. Yhdisteltävyys ja monipuolisuus
5. Hinta
 
"vieras"
No siis meidän astiasto on ostettu 14v sitten kun oltiin kumpikin opiskelijoita, ei sillon ollu varaa mihinkään kalliiseen. Mielestäni tuo on ollu hyvin ekologinen astiasto kun se on kestäny jo 14v ja sen voi vielä lahjoitttaa jollekin eteenpäin, se on vielä ihan siisti. esim just jollekin opiskelijalle opiskelijaboksiin oikein hyvä astiasto. Mitä eettisyyteen tulee niin onko ne arabiat sen enempää suomalaisia kuin joku halpisastiasto? Samalla lailla kuin reimatecci ja ciraf tehdään yhtälailla kiinassa? Jos sulla on vinkata joku eettinen, kokonaan suomessa tehty astiasto niin anna tulla.
Pentik. Mutta aivan varma en ole enkä osaako vastata kun ei eettisyysasiat ole mielenkiinnon kohteena juurikaan.
 
Tulee vain yks sana mieleen- klassikko.

Samasta syystä Teemaa kuin Marimekkoa. Yhtä helposti se silti pirstaksi menee kivilattialle pudotessaan- ja yhtälailla Ticketti menee rikki. Vai?

JA toinen syy- markkinointi on onnistunutta, on saatu ihmiset siihen uskoon, että juuri tästä tuotteesta kannattaa maksaa hiukan enemmän, tai jopa paljon enemmän.
 
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta en usko kovinkaan monen ostavan astoita brassaillakseen. Huoh, tämä on taas tätä halpisten käyttäjien ajattelumaailmaa -että joku ostaa laatua brassaillakseen. :D

Meillä on Arabiaa ja Stockan "merkitöntä", mutta Teeman kanssa samoissa hinnoissa olevaa astiastoa. Kaikki olen ostanut ensisijaisesti ulkonäön perusteella, kuten suurimman osan kotini tavaroista muutenkin. Toisena painotan laatua ja edes jonkinasteista kotimaisuutta (tiedän, että tuotanto nykyisellään lähes kaikissa ns. kotimaisissa jo muualla kuin Suomessa). Haluan myös käyttöesineiden olevan esteettistä silmää miellyttäviä -ruokakin maistuu paremmalle, kun sen syö kauniilta lautaselta. :)
 
ähis
Meille ostetaan vain Hackman:n ruokailluvälineitä vain ja ainoastaan siitä syystä että mun äitini vanhemmat ovat olleet töissä kys. firmassa. Isänäitini on valmistanut haarukoita, veitsiä jne. Äidinäitini on ollut konttorin puolella töissä.

Ja tiedän kyllä että Iittala on ostanut aikoinaan Hackman:n.
 
"mee"
Itse halusin jonkun kauniin ns. paremman astiaston, jonka voi kattaa pöytään juhlapäivinä. Päädyin Pentikin Vaniljaan, joka on mielestäni todella kaunis. Kotimainen, laadukas ja kestää konepesun. Meillä on arkikäytössä myös Pentikin kuplalaseja ja esim. kartioon verrattuna nämä ovat huomattavasti laadukkaampia ja hinta taitaa olla aika samaa luokkaa.
 
[QUOTE="mee";25391125]Meillä on arkikäytössä myös Pentikin kuplalaseja ja esim. kartioon verrattuna nämä ovat huomattavasti laadukkaampia ja hinta taitaa olla aika samaa luokkaa.[/QUOTE]

Miten? Kysyn uteliaisuudesta, en lytätäkseni ajatustasi.
 
"mee"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25391136:
Miten? Kysyn uteliaisuudesta, en lytätäkseni ajatustasi.
Eivät mene rikki läheskään niin helposti, eivätkä naarmuunnu samalla lailla. Meillä oli ennen kartio-laseja arkikäytössä, mutta niitä sai ihan jatkuvasti olla ostamassa uusia. Kuplalaseista ei ole vielä yksikään mennyt rikki parin-kolmen vuoden aikana, vaikka on tippuneetkin useamman kerran. Onhan ne toki paksumpiakin.
 
"Kifa"
Meillä on hintavahko merkkiastiasto (V&B) jonka halusin ihan siitä syystä että a) samaan sarjaan saa myöhemminkin uusia osia jos haluaa / jotain menee rikki (merkkisarjoilla on usein saatavuustakuu johonkin tiettyyn vuoteen asti ja infoavat hyvissä ajoin jos aikovat lopettaa valmistuksen) ja b) halusin tarjoiluastiat, ruokailu- ja kahviastiat kaikki samaa sarjaa. Suurimman osan pyysimme häälahjoiksi ja loput on ostettu pikku hiljaa itse ja onhan noihin kohtalainen summa yhteensä mennytkin mutta kokonaisuus on arvokkaampi kuin osiensa summa :)

Aloittajalla ehdottaisin kompromissia eli käytetyn astiaston hankkimista kirpputorilta. Ei-niin-muodissa-olevan astiaston voi saada ihan edullisesti ja Arabiaan kuitenkin on helppo löytää täydennysosia jos kyse ei ihan hirveän vanhasta/harvinaisesta astiastosta ole. Esim. 70-luvun Kosmosta näkee melkein joka paikassa.
 
"vieras"
Mä satsaan mieluusti käyttöesineisiin: että ne olis kauniita, kestäviä ja käytännöllisiä. Meidän astiakaapin sisältö onkin iloinen sekamelska Iittalaa, Arabiaa, Villeroy&Bochia, Halpahallia ja Ikeaa sekä tuntemattomiksi jääneitä kirpparilöytöjä.

Mä en saa rahojani hautaan mukaani, yritän siis käyttää niitä mahdollisimman fiksusti jolloin mun käyttämäni rahat voivat vaikka työllistää jonkun jne... :)
 
"Kifa"
Ööh, pakko korjata aiempaa viestiä kun rupesin ihan huvin vuoksi Kosmoksen hintoja etsimään ja näköjään se nyt taas onkin muotia eli hinnat ovat pompanneet. Mutta siis noissa on aika paljon vaihtelua trendien mukaan ja välillä näkee isojakin astiastoja edullisesti myynnissä kun nyt vain eivät ole sillä hetkellä niin in. Itselläni on kaapissa esim. kahvikuppisarja jonka meinasin kymmenen vuotta sitten jo heittää mäelle kun ajattelin ettei kukaan moista halua. Nyt samoista kupeista maksetaan yksittäisinäkin 30-40 euroa... Eli kannattaa lähteä kirppiksille, huutokaupoille tai kierrätystoreille nuuskimaan.
 
"mona"
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta mulla iso syy on se, että usein "merkkiastiastosta" saa kerättyä isomman kokonaisuuden tarjoiluastioineen kaikkineen.
Ja astiastoa pystyy usein täydentämään pitkään jos ja kun sen kauan tuotannossa.

Mä oon astiafriikki ja mulla löytyy kyllä sekä merkitöntä että eri merkkejä niin kotimaisia kuin ulkolaisiakin.
Vanhin koko astiasto on Arabian Mökki, jonka isovanhempani saivat häälahjaksi v. 1939. Eli kestävyys on ollut taattu.
Ja vielä muutama vuosi sitten löysin lautasia siihen lisää Arabian kautta hakemalla.

Mulla on myös merkittömiä, uniikeja tarjoiluastioita yms. ja mokkakuppisarja joista tiedän ettei niitä saa enää mistään.
Ne on maalannut edesmennyt posliinimaalari ( oli tuttu ), joten käytän niitä varoen.
Eli merkittömät ovat mulle kallisarvoisia tässä tapauksessa.
 
[QUOTE="mee";25391203]Eivät mene rikki läheskään niin helposti, eivätkä naarmuunnu samalla lailla. Meillä oli ennen kartio-laseja arkikäytössä, mutta niitä sai ihan jatkuvasti olla ostamassa uusia. Kuplalaseista ei ole vielä yksikään mennyt rikki parin-kolmen vuoden aikana, vaikka on tippuneetkin useamman kerran. Onhan ne toki paksumpiakin.[/QUOTE]

Käyttäjässä vikaa? Meillä Kartiot eivät ole tavallisessa arkikäytössä rikkoutuneet / naarmuuntuneet.
 
"vieras"
Itsekin hamstrannu eräänkin arabian, iittalan, marimekon, pentikin tuotteen ja saanut lahjaksi et hyvin on brändit menny perille. Teemasta sain haalittua kasaan ruokailuun tarvittavat osat ja ajattelin kahviastiastoa arkikäyttöön tyyliin kuppi ja tassi ettei aina ole muumi muki kunnes mieheni pudotti minut maan pinnalle: kyllä ne teemat tulee kaukoidästä, joka kuukausi tulee konttia alalla kun on näkee aitiopaikalla näitten brändien suomalaisuuden.

Tädilläni on ihana tyyli, hän panostaa kaikki ylimäär. rahat matkustamiseen siksi hänen kodistaan on turha etsiä kahta samanlaista lautasta tai kuppia.
 
kartio
ns. vanhojen kartio lasien ja näiden uusien välillä on tapahtunut muutosta huonompaan suuntaan. vanhemmat ovat paksumpaa lasia ja avarammat yläosasta kuin nämä nykyiset. Muumilaseja kummastelen kun ovat niin kovin ohuita, koska ovat lähinnä lasten juttuja.
 
Suurin syy meillä on ollut se, että lämmitetään paljon mikrossa ja ihan halpiskama kuumentaa lautasen/mukin, muttei sisältöä. Poikkeuksiakin toki on. Kalliimpien kanssa näin ei ole käynyt, paitsi Aino Aallon sarjassa, joka ei todellakaan ollut mikrottelijan juttu (halkesivat melkein ekasta kuumennuksesta).

Seuraavaksi tulee sitten se ulkonäkö, eli jos silmää miellyttää, ostetaan se, jos lompakon sisältö nöyrtyy.

Ja vaakakupissa painaa myös se saatavuus: Kalliimpien valmistajat antavat päivämäärän, mihin asti ko. sarjaa ainakin valmistetaan. Näin niitä sitten saa rikkoutuneiden tilalle tai täydennettyä.
 
"mona"
[QUOTE="vieras";25391908]Ööö, eiks teema ole halpis astiasto?
Meillä se on ainakin se arkisista arkisin käyttöastiasto, peruskamaa, suorastaan halpahallista välillä ;)[/QUOTE]

No ei verrattuna siihen et saat neljälle hengelle koko astiaston vaikka 20eurolla. Arkinen on mutta ei halvin.
 

Yhteistyössä