Miksi opiskelija äiti/isä ei saa opiskelija etuja kun on lapsen kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vicy

Aktiivinen jäsen
11.06.2005
17 698
7
36
Seinäjoki
Jos opiskelija menee junalla niin hän saa -50% alennuksen, mutta jos opiskelija-äiti menee lapsen kanssa junalla, hän maksaa joko opiskelija lipun ja lasten lipun TAI normaalin aikuisen lipun ja lapsi pääsee ilmaiseksi. Sama on esim. uimahallissa ym. ym... Miksi oletetaan että opiskelevalla vanhemmalla on niin paljon rahaa ettei se tarvi opiskelija alennuksia?? Tosiasia on kuitenkin että useinmiten opiskelija vanhemmilla on vähemmän rahaa kuin ns. normaalilla opiskelijalla...
Olenko mä vaan outo, vain nyppiikö tämä asia muitakin??

Kyllähän opiskeleva vanhempi saa opiskelija-alennukset mainitsemissasi tapauksissa, mutta kysyisinkin, että miksi opiskelevan vanhemman lapsesta tulisi saada jotakin erikoisalennuksia?

No toi on kyllä vähän hankalaa jos matkustaa opiskelijana useamman lapsen kanssa ja vielä ruuhka-aikaan jos meinaa alennuksilla itse matkustaa.
Mutta siis tietyn ikäinen lapsihan nyt muutenkin pääsee maksutta junalla. Ehkä vr(kin) mieltää että opiskelijat on lapsettomia jolloin ei tuollasta etuutta tarvita?

nyppii niin paljon, että bussin valitsisin jos liikkuisin lasten kanssa julkisilla. olisi kiva matkustaa junalla, se on mukavin matkustusmuoto kaikista, mutta siis köyhänä opiskelijana maksaisin normaalin hinnan jos liikkuisin lasten kanssa.

ja opiskelija-alennukset esim. teatteriin on aika pienet just lastennäytöksiin. siis saa euron halvemmalla kun lippu mmaksaa noin kympin.

ja joku eläkeläinen tienaa keskimäärin kuitenkin aika monta kertaa enemmän kuin opiskelija (äiti), niin eläkeläisten liput ovat yleensä halvemmat uimahalliin ym.

totta, "ahtaalla" saa kyllä olla opiskelija lasten kanssa...mutta toi junajuttu on muuten väärinkäsitys, mäki luin jostian noi säännöt, mutta kerran ksyyin joltain konduktööriltä asiasta ja vastaus oli, että alle 6v aina ilmaseksi junassa...eli vaikka vanhempi oliski ostanut sen opiskelijalipun, ja monet kerrat ollaan nyt matkattu sillein ja näin se vaan toimii, elä enää osta aikuisten lippua turhaan :)

[QUOTE="JUh";22216566]Kyllähän opiskeleva vanhempi saa opiskelija-alennukset mainitsemissasi tapauksissa, mutta kysyisinkin, että miksi opiskelevan vanhemman lapsesta tulisi saada jotakin erikoisalennuksia?[/QUOTE]

jos tuolle linjalle lähdetään niin miksi työssäkäyvän lapsesta pitäisi saada alennus, mutta opiskelijan lapsesta ei??

[QUOTE="opiskelija";22216590]totta, "ahtaalla" saa kyllä olla opiskelija lasten kanssa...mutta toi junajuttu on muuten väärinkäsitys, mäki luin jostian noi säännöt, mutta kerran ksyyin joltain konduktööriltä asiasta ja vastaus oli, että alle 6v aina ilmaseksi junassa...eli vaikka vanhempi oliski ostanut sen opiskelijalipun, ja monet kerrat ollaan nyt matkattu sillein ja näin se vaan toimii, elä enää osta aikuisten lippua turhaan :)[/QUOTE]

siis tarkoitin lähinnä tuota perhelippua (1 aikuisen kanssa yli 6v ilmaiseksi )

Kyllä se on just toisin päin. Opiskelijan asumislisään vaikuttaa jopa kämppiksen tulot, mutta opiskeleva vanhempi saa automaattisesti yleistä asumistukea joka on huomattavasti isompi.

Paitsi että nimenomaan yleiseen asumistukeen vaikuttaa puolison tulot ja opintotukeen (johon siis sisältyy opintoraha, opintolaina sekä asumislisä) vaikuttaa pelkästään opiskelijan omat tulot sekä vanhempien tulot, EI puolison tulot (eikä siis myöskään kämppiksen tulot)

Kyllä se on just toisin päin. Opiskelijan asumislisään vaikuttaa jopa kämppiksen tulot, mutta opiskeleva vanhempi saa automaattisesti yleistä asumistukea joka on huomattavasti isompi.

Ei pidä paikkaansa. Avupoulison tai puolison tulot eivät vaikuat asumislisään. Asumistukeen kyllä vaikuttavat. perheellinen opiskelija on heikommilla kuin perheetön.
Tarkista vaikka kelan sivuilta.

Eipä vaikuta enää. Avoliitossa elävä opiskelukaverini, jonka mies tienaa huomattavasti enemmän, saa asumislisän, koska heillä ei ole lapsia. Minä en saa asumiseen mitään tukea.

niin huom, jos on yh...jos puoliso käy töissä, niin vähiinpä jää tuet...että muut opiskelijat saa kouraan sen yli 400e kun perheellinen saa päälle 200...ja ei tarvi sanoa,e ttä onhan siinä ne puolison tulot extraa verrattuna lapsettomiin, mutta eipoäs olekaan, vaan se "extra" menee sitten päivähoitomaksuun...kyllä mun mielestä opintososiaalisten päätösten teossa pitäis miettiä opiskelija perheidenkin asioita

toisaalta ärsytti kyllä kotiäitinäkin maksaa täydet hinnat kun eläkeläiset saavat alennukset, vaika keskieläke on 1500 ja kotiäidin palkka oli 300. ja sillä vielä lapset elätettävänä, miehen palkka kun meni veroon kolmasosa, asumisen kolmasosa ja laskuihin kolmasosa. noin suunnilleen.

[QUOTE="hmm";22216614]Eipä vaikuta enää. Avoliitossa elävä opiskelukaverini, jonka mies tienaa huomattavasti enemmän, saa asumislisän, koska heillä ei ole lapsia. Minä en saa asumiseen mitään tukea.[/QUOTE]

Mies siis tienaa enemmän kuin minun mieheni. Ja meillä on lapsi, joten emme saa tukea.

Saahan se opiskelijaäiti lippunsa puolet halvemmalla. Jos matkustat itseksesi junalla niin ei kukaan kysy oletko vanhempi ja evää alennustasi sen perusteella.
Jos taas lapsesi matkustaa kanssasi et voi käyttää kahta etuutta samalla matkalla. En näe asiassa mitään vääryyttä. Jos on lapsia hankkinut pitää olla valmis heidät myös elättämään.

[QUOTE="opiskelija";22216590]totta, "ahtaalla" saa kyllä olla opiskelija lasten kanssa...mutta toi junajuttu on muuten väärinkäsitys, mäki luin jostian noi säännöt, mutta kerran ksyyin joltain konduktööriltä asiasta ja vastaus oli, että alle 6v aina ilmaseksi junassa...eli vaikka vanhempi oliski ostanut sen opiskelijalipun, ja monet kerrat ollaan nyt matkattu sillein ja näin se vaan toimii, elä enää osta aikuisten lippua turhaan :)[/QUOTE]

niin, mutta kun kaikilla opiskelijoilla ei ole alle 6v lapset.

Jos opiskelija menee junalla niin hän saa -50% alennuksen, mutta jos opiskelija-äiti menee lapsen kanssa junalla, hän maksaa joko opiskelija lipun ja lasten lipun TAI normaalin aikuisen lipun ja lapsi pääsee ilmaiseksi. Sama on esim. uimahallissa ym. ym... Miksi oletetaan että opiskelevalla vanhemmalla on niin paljon rahaa ettei se tarvi opiskelija alennuksia?? Tosiasia on kuitenkin että useinmiten opiskelija vanhemmilla on vähemmän rahaa kuin ns. normaalilla opiskelijalla...
Olenko mä vaan outo, vain nyppiikö tämä asia muitakin??

Mitä ihmettä? Junassa ainakin matkustaessani maksan itse 50% hinnasta ja lapseni matkustaa ilmaiseksi. Lapsi pääsee ilmaiseksi riippumatta vanhemman statuksesta.

[QUOTE="vieras";22216610]No mihin sinä tarvitset sitä perhelippua, jos opiskelijana voit ostaa puoleen hintaan aikuisten lipun ja alle 6- vuotias menee ilmaiseksi? Sehän on ihan sama asia.[/QUOTE]

huoh.. siis jos minä (opiskelija) matkustan lapseni (8v) kanssa, maksan joko opiskelija lipun -50% ja lapsen lipun -50% TAI aikuisen lipun ja lapsi pääsee ilmaiseksi. Molemmilla tavoilla sama hinta! Eli en siis saa mitään alennusta siitä että olen opiskelija...

huoh.. siis jos minä (opiskelija) matkustan lapseni (8v) kanssa, maksan joko opiskelija lipun -50% ja lapsen lipun -50% TAI aikuisen lipun ja lapsi pääsee ilmaiseksi. Molemmilla tavoilla sama hinta! Eli en siis saa mitään alennusta siitä että olen opiskelija...

Niin, alle 6-vuotiaat lapset pääsevät ilmaiseksi. Miksi kouluikäisen pitäisi päästä ilmaiseksi? En ymmärrä.