Miksi on niin vaikea käsittää, että rahatilanteita on erilaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Herätyskello
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Herätyskello

Vieras
Eräs kaveri, jolla massia riittää päivitteli joskus: On vasta reilu parikymppinen opiskleija ja asuu asim. omistuasunnossa ja on oma uus auto, reissaa paljon ja kalliita laukkuja jne. Moni kysyy esim. "millainen asuntolaina teillä on" paljonko sulla on autolainaa" Matkustatko opintolainalla" jne. Kaverin ongelma oli, kun ei kehdannut vastata ettei hänellä ole lainaa yhtään.
Miksei?

Miksi on niin helkkarin vaikeaa tajuta, että on olemassa 5-vuotiailla, joilla on jos sadan tonnin osakesalkku ja 50t tilillä? Tai että lapsikin voi saada ison perinnön? rikkaat vanhemman ja rikas suku? Perintöjä, lottovoittoja jne?

Sitten vähän aikuisemmilla voi olla hyviä sijoituksia, hyvä palkka, perintöä jne..

Toiset on opiskelevia yksinhuoltajia, jotka eivät ole nauttineen ylläolevista eduista. Onko se ihme jos ei ole rahaa?

Kaikki ei synny rikkaaseen sukuun, saa perintöä, isoa palkkaa, voita lotossa, osaa sijoittaa jne. Mitä sitte?

MIksi se on niin vaikee tajuta, että toiset elää ilman lainaa leveesti ja se että toisilla ei ole ylimääräistä ja on tiukkaa, vaikkeivat olekkaan sossulaiskoja??!?!

Synnyin varakkaaseen sukuun. Mulle ja veljelleni on pienestä asti vanhemmat ja sukulaiset säästäneet rahaa. Mulla oli kuudesluokkalaisena tilillä 500t markkaa. Suvussa ei ollut mun ja veljeni lisäksi kuin kaksi serkkua ja vanhoja sukulaisia pilvin pimein. Meille ne perinnötkin ovat tulleet.
Miehelleni on myös tullut perintöjä.
Olemme kolmekymppisiä. Meillä on kaksi uutta autoa, iso talo ja hienosti sisustettu. Matkustelemme paljon, harrastamme paljon, rakasta shoppailua yms. Velkaa ei ole pennin hyrrää.
Olemme kumpikin aika hljaisia luonteeltamme ja en puhu koskaan kotiasioita. En mä häpeä sanoa silti, ettei meillä ole velkaa. Jos joku kysyy "ai niin miten ei muka ole" vastaan vaan, että no elämässä sattuu kaikenlaista tms.

Mä sain kummitädiltä perintö 30 000euroa parikyppisenä. Sillä pärjäsin opiskeluajan kivasti, kun kesät tein töitä. Sitten satuin nappaamaan rikkaan miehen. Ei meilläkään ole koskaan ollut velkaa.

Ymmärrän AP:n kaverin tilanteen. Olen itse vähän samanlaisessa tilanteessa. Ongelma on myös siinä, että kukaan ei usko jos sanon ettei ole lainaa. Sitten alkavat piipittää miksi valehtelen ja esitän yms.

[QUOTE="vieras";25162166]No ilmeisesti rahaa ei ole kovinkaan paljoa, jos tunnet tarpeeksesi kertoa siitä muille. Noloa.[/QUOTE]

En minä raha-asioista puhu koskaan, ellei ole pakko. Jos et osaa lukea, hanki aapinen ja opettele.
Kyse oli siitä JOS JOKU KYSYY PALJONKO ON LAINAA, MILLAINEN ASUNTOLAINA TMS ON VAIKEA VASTATA,ETTE OLE LAINAA.
SITÄ EI MONI USKO, ETTÄ REILUSTI ALLE KOLMEKYMPPINEN ASUU ISOSSA OMISTUSASUNNOSSA ILMAN LAINAA.
Kaikkiin näihinkin kysymyksiin pyrin vastaamaan jotain kiertäen/vältän kysymyksiä. Mutta monesti joku kysyy suoraan.

En minä raha-asioista puhu koskaan, ellei ole pakko. Jos et osaa lukea, hanki aapinen ja opettele.
Kyse oli siitä JOS JOKU KYSYY PALJONKO ON LAINAA, MILLAINEN ASUNTOLAINA TMS ON VAIKEA VASTATA,ETTE OLE LAINAA.
SITÄ EI MONI USKO, ETTÄ REILUSTI ALLE KOLMEKYMPPINEN ASUU ISOSSA OMISTUSASUNNOSSA ILMAN LAINAA.
Kaikkiin näihinkin kysymyksiin pyrin vastaamaan jotain kiertäen/vältän kysymyksiä. Mutta monesti joku kysyy suoraan.
No juu, nyt luinkin että olet Pohjanmaalta. Se selittää asian :D. Voihan aina sanoa, ettei tykkää puhua raha-asioista varsinkin, jos joku kysyy suoraan. Sehän on muutenkin junttia ja törkeää.

Mäkin vastaisin, etten halua puhua raha-asioistani. Jos on kovin tuttu kysyjä, niin voit sanoa suoraa "minulla ei ole velkaa" jos joku ihmettelee sanot jotakin "noh elämäntilanteita ja tapauksia on monenlaisia"

Alkuperäinen kirjoittaja Herätyskello;25162119:
MIksi se on niin vaikee tajuta, että toiset elää ilman lainaa leveesti ja se että toisilla ei ole ylimääräistä ja on tiukkaa, vaikkeivat olekkaan sossulaiskoja??!?!

Ja ennen kaikkea se, että tuo ei vaikuta mitenkään siihen kuinka mukava/vastuullinen/arvostettava jne ihminen joku on tai on olematta...

:)

• Tykkää
Reactions: nöppönen
No mun miehellä on aika samanlaiset ongelmat. Siis mun ystävät ei ikinä kysele paljonko meillä on velkaa tai muuta, mutta miehen ystävät jostain syystä kyselevät. Siis ei me mitään erityisen rikkaita olla, mutta perheyrityksen myynnin vuoksi uus kivitalo on lainaton, meillä on viisi vuokra-asuntoa (näistä ei kyl kukaan ystävistä tiedä) ja kaks ihan hienoo autoa pihassa ( tais siis miehellä hieno, mulla ok). Nyt kun mies vaihtoi auton, niin jo taas stressasi et jos joku kysyy paljon joutu ottaa lainaa. Ja kun sanoni et sanoo vaan et no ei nyt koko summaa onneks kuitenkaan, mut jotenki se tekee siit hirveen ongelman.

Niin aj ei haluta sanoa ettei meil oo lainaa ollenkaan, koska kukaan meidän ytävistä ei ole samassa tilanteessa kuin me. Toki tietävät että ollaan ihan hyvissä rahoissa ja varmaan ihmettelevät miten niin voi olla ku tienataan palkakduuneista vaan n.7000€ yhteensä kuusssa. Joskus oon sanonut että firmasta saatiin kiva summa mut en ite sen enmepää meidän raha-asioita levittele.

no kun ihmiset, varsinkaan ne, jotka ei ole koskaan kokeneet köyhyyttä tai sitä että joutuu laskemaan joka pennin, eivät millään jaksa ymmärtää sitä, että kaikilla sitä rahaa ei ole. ja että se ei ole elämäntavoista välttämättä kiinni. jos on joutunut opiskelemaan opintolainoilla yms. ei sitä rahaa varmasti ole. ja kun töihin pääsee, niin ei ne säästötkään niin äkkiä kasva. ja sitten voi tulla tilanteita, joka vie rahat, eikä sille mitään voi.
sitä ei vaan ne ymmärrä, jotka on syntyneet se kultalusikka suussa

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25162228:
no kun ihmiset, varsinkaan ne, jotka ei ole koskaan kokeneet köyhyyttä tai sitä että joutuu laskemaan joka pennin, eivät millään jaksa ymmärtää sitä, että kaikilla sitä rahaa ei ole. ja että se ei ole elämäntavoista välttämättä kiinni. jos on joutunut opiskelemaan opintolainoilla yms. ei sitä rahaa varmasti ole. ja kun töihin pääsee, niin ei ne säästötkään niin äkkiä kasva. ja sitten voi tulla tilanteita, joka vie rahat, eikä sille mitään voi.
Jaa no yleensä näin päin ymmärretään paremmin.

Osalla todella noin.
Ja samoin toisin päin. Osa meistä, joiden lusikka ollut tikkuista puuta, tuppaa suhtautumaan alentuvasti niihin, joiden elämä on ollut toisenlaista ihan niin kuin jonkun äly/ystävällisyys/ahkeruus tms olisi kiinni siitä saako vanhemmiltaan materiaalista perintöä vai ei...

Kummassakin päässä on paljon outoja ennakkoluuloja jotka estävät osaa "näkemästä" toistensa palnkkitilin saldon ohi.

Minä sain opiskeluaikoina neljännesmiljoonan perintöä (josta meni ei-rintaperillisen perintövero), ja ostin sillä asunnon. Ylimääräistä rahaa ei juuri jäänyt, kun asunto on iso ja tehtiin vähän remonttiakin. Nyt sitten kaikki toisen puolen sukulaiset kuvittelee jostakin syystä, että rahaa on niin ettei paskalle taivu, vaikka eihän mulla ole muuta kun velaton asunto. Tienaan yrittäjänä melko vaihtelevasti, eikä todellakaan ole mitään hirveitä rahoja törsättävänä. Olen ns. paremmasta perheestä, muttei meillä ole vanhemmat mitään asuntoja lahjoitellut, hyvin pieniä juttuja on joissa ovat avustaneet.

Musta tuntuu että minä ymmärrän kyllä köyhyyttä ja niukoilla rahoilla elämistä, mutta monet eivät ole ymmärtäneet sitä, miten voi olla nuorena velaton omistusasunto.

No mun mielestä on junttia kysyä kenenkään varallisuutta, mutta jos joku juntti erehtyy kysymään, niin ihan yhtä junttia on vastata "elämässä sattuu kaikenlaista" tai "noh elämäntilanteita ja tapauksia on monenlaisia". Miksi ei voi rehellisesti sitten sanoa, et sain perinnöksi? Miksi pitää alkaa puhumaan ympäripyöreitä jos kerran haluaa kertoa olevansa velaton...

[QUOTE="vieras";25162343]No mun mielestä on junttia kysyä kenenkään varallisuutta, mutta jos joku juntti erehtyy kysymään, niin ihan yhtä junttia on vastata "elämässä sattuu kaikenlaista" tai "noh elämäntilanteita ja tapauksia on monenlaisia". Miksi ei voi rehellisesti sitten sanoa, et sain perinnöksi? Miksi pitää alkaa puhumaan ympäripyöreitä jos kerran haluaa kertoa olevansa velaton...[/QUOTE]
:laugh:

Voi lässynlää...aina tää sama virsi, jos ei oo köyhyyttä kokenut, ei tiedä mistään mitään, ei osaa arvostaa mitään..Voi jesus...En mä ainakaan toivo köyhyyttä kellekkään, edes kasvattavassa mielessä..

[QUOTE="vieras";25162343]No mun mielestä on junttia kysyä kenenkään varallisuutta, mutta jos joku juntti erehtyy kysymään, niin ihan yhtä junttia on vastata "elämässä sattuu kaikenlaista" tai "noh elämäntilanteita ja tapauksia on monenlaisia". Miksi ei voi rehellisesti sitten sanoa, et sain perinnöksi? Miksi pitää alkaa puhumaan ympäripyöreitä jos kerran haluaa kertoa olevansa velaton...[/QUOTE]

Siksi ei voi vastata että sai perinnöksi koska ihmiset on yllättävän kateellisia. Jopa ystävätkin. Sen vuoksi en puhu raha-asioistani kenellekkään ja vastailen ympäripyöreitä jos joku todellakin kehtaa kysyä paljonko on lainaa. Ja yllättävän moni kehtaa kysyä. Ja kysyjän on tärkeää saada se vastaus, että lainaa on (vaikka ei olisikaan) sillä sellainen tietdo tuntuu kummasti helpottavan kysyjän oloa. Että siksi vastaan, että juu velkaa on talonrakennuksesta ja paljon, vaikka ei olekaan.

Minusta on outoa että ystävien tai ylipäätään muiden kuin oman perheen kanssa puhutaan raha-asioista. Ymmärrän jos kysytään neuvoja mitä teen tässä tilanteessa, mutta muuten miksi puuttua toisen asioihin. Enkä ole koskaan törmännyt moiseen että joku ulkopuolinen olisi minulta esim. laina-asioita kysellyt.

Omat serkkuni ovat äveriäitä siitä syystä, että vanhempansa kylpevät rahassa menestyneen yrityksen myötä. Vanhemmat ovat halunneet lapsilleen jakaa tätä yltäkylläisyyttä. Varmaan ei kenenkään heistä ole tarvinnut koskaan ottaa mihinkään asiaan lainaa. Heidän ongelmansa taas on ollut se, että monet ihmiset - esim. mahdollisest työnantajat - ovat joskus asennoituneet heihin niin, että koska ovat syntyneet kultalusikka suussa niin eivät varmaan osaa töitäkään tehdä eikä siihen ole motivaatiota. Siksi serkkuni ovat esim. välttäneet sanomasta sukunimeään ennen kuin on ihan pakko.

Yhteistyössä