Miksi olisi jotenkin häpeällistä, että ei ole varaa?

En vaan ymmärrä tätä tapaa yrittää saada ihmisiä jotenkin häpeilemään sitä että heillä ei esim. ole varaa matkustella tai ostaa isoa omakotitaloa tai tehdä jotain muuta, ja varsinkin jos kyseessä on joku asia, jota he itse eivät kaipaa. Tätä näkyy aika usein palstoilla ja blogeissa, ja jonkin verran myös oikeassa elämässä (onneksi siellä vähemmän).

Esimerkiksi jos nyt joku sanoo, että ei pidä matkustelusta, niin eiköhän ole heti mammajoukko huutamassa, että: "Sanot noin vaan, kun teillä ei ole varaa matkustella!!!". Tai jos joku ostaa huonekalunsa käytettynä, olkoon vaikka kuinka laadukas, niin heti on joku huutelemassa: "Kamala! Vanhanaikainen! Yök! Heitä roskiin ja käy ostamassa Ikeasta joku moderni, saa halvallakin jos ei ole muuhun varaa!" Ja sitten alkuperäisen pitäisi jotenkin häpeillen myöntää että kun heillä nyt ei ole varaa siihen Ikean halpikseen, ja siksi pakko tyytyä tähän käytettyyn...

Miksi toisen (oletettua) rahatilannetta pitää käyttää aseena, ja miksi ihmeessä olisi jotenkin häpeällistä, jos ei ole varaa hankkia jotain tiettyä asiaa, usein vielä jotain joka omasta mielestä on turhaa? Miksi sitä pitäisi jotenkin häpeillä? En ymmärrä.
 
---
Tää on muuten ihan totta. Mä luulen että häpeän tunne johtuu siitä, että heti muut ajattelee että on sössinyt jotenkin raha-asiansa jos ei ole varaa matkustaa. Lisäks suurimman osan mielestä kaikilla on varaa laittaa säästöön tai jos palkka on huono, niin vastaus on tyyliin että "kannattaisi hankkia parempi palkkainen työpaikka". Ärsyttävää, tiedän kun itse kuulun vähempiosaisiin.
 
Olen miettinyt ihan samaa.

Ja samaa koskee muutenkin elämässä "menestymistä" ja varsinkin koulutusta. Ja pahinta on, että jos ihminen ei yksinkertaisesti kykene kouluttautumaan korkeammalle kuin ammattikoulu niin se on kaikkein häpeällisintä, vaikka kyse on asiasta jolle ihminen ei voi yhtään mitään (lahjat, älykkyys, ym).
 
Olen miettinyt ihan samaa.

Ja samaa koskee muutenkin elämässä "menestymistä" ja varsinkin koulutusta. Ja pahinta on, että jos ihminen ei yksinkertaisesti kykene kouluttautumaan korkeammalle kuin ammattikoulu niin se on kaikkein häpeällisintä, vaikka kyse on asiasta jolle ihminen ei voi yhtään mitään (lahjat, älykkyys, ym).
Kuin myös.

Paitsi että mun mielestä tuntuu, että pahinta on se, jos ei halua edetä urallaan, kouluttautua lisää tai ei halua vastuullisempaa työtä eli ei ole kunnianhimoa.
 
no tuota
Olen täysin samaa mieltä. Jos et mene äänekkäimpien eläjien mukaan, niin sulla ei ole varaa tai älyä, vaikka oikeasti olisit tyytyväinen elämääsi juuri niin.

Mä esim en kovastikaan käy vaatekaupoilla, siis itselleni ostamassa. En vaan ole koskaan ollut keskittynyt ulkonäköön(i) , se ei ole mulle tärkeä asia onko mun paitani muodikkaan vihreä vi epämuodikkaan vihreä, jos mä tykkään siitä (tai se on mulle yhdentekevä pikemminkin). Mutta joidenkin mielestä tää kaikki johtuu siittä, että mulla on paljon lapsia eikä ole varaa käydä shoppailemassa :D
 
"mamma"
Ei kai järkevää rahankäyttöä kannata hävetä?
Minusta saisivat hävetä ne jotka laittavat rahaa surutta menemään. Tuhlaus on niin lääst millenium. Kukin päättää sitten itse minkä haluaa uutena/kalliimasta päästä ja minkä mahdollisesti käytettynä/halvan version. Se on ihan varma että hinta- ja laatuvertailua kannatta aina tehdä ettei ole tyhmä.
 
Mä esim en kovastikaan käy vaatekaupoilla, siis itselleni ostamassa. En vaan ole koskaan ollut keskittynyt ulkonäköön(i) , se ei ole mulle tärkeä asia onko mun paitani muodikkaan vihreä vi epämuodikkaan vihreä, jos mä tykkään siitä (tai se on mulle yhdentekevä pikemminkin). Mutta joidenkin mielestä tää kaikki johtuu siittä, että mulla on paljon lapsia eikä ole varaa käydä shoppailemassa :D
Hei, ei tuollaista saa ääneen myöntää, nimittäin kohta täällä on joku huutelemassa, että kyllä sä oikeasti haluaisit shoppailla, ja ostaa just sen oikean sävyisen vihreän puseron, mutta kun sulla ei ole varaa :xmas:
 
no tuota
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV;27956935:
Hei, ei tuollaista saa ääneen myöntää, nimittäin kohta täällä on joku huutelemassa, että kyllä sä oikeasti haluaisit shoppailla, ja ostaa just sen oikean sävyisen vihreän puseron, mutta kun sulla ei ole varaa :xmas:
kääk :D tai sitten ne sanoo, että sen oon näköinenkin ja että koht oon yhteiskunnan elätti kun ukko jättää kun en edes käy vaateostoksilla....
 

Yhteistyössä