Miksi olet tapakristitty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24303145]Voisitko olla suhteessa uskovaisen naisen kanssa? Ja kuinka uskovainen olisi jo liikaa?[/QUOTE]

Voisin olla, eikä väliä miten uskovainen. Raja menee siinä miten hän kohtelee muita ja minua, ei hänen uskossaan. Hänen pitää hyväksyä minun uskonnottomuuteni ja plussaa olisi jos hän pystyisi keskustelemaan uskonasioista ja filosofiasta suuttumatta ja ottamatta itseensä.

Hän voisi olla kristitty, muslimi tai muuhun uskova. Jehovan todistajan kanssa ei luultavasti sujuisi, luonnonuskovaisuus voisi olla jopa mukavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24302376:
Ei arvokkaampaa vaan yhtä arvokasta. Mä olen joskus yrittänyt - tai aika useinkin - sulle selittää, mitä usko uskovalle merkitsee. Mutta en viitsi tehdä sitä enää, koska tiedän, että et haluakaan ymmärtää asiaa. En tiedä, oletko itse havainnut itsessäsi jo samoja piirteitä, joita joissakin uskovaisissa on: fanaattisuutesi on kaventanut kykyäsi katsoa asioita myös muiden kuin itsesi ja kanssasi samoin ajattelevien näkökulmasta. Me ollaan sun kanssa juteltu uskonasioista jo kauan, mutta vasta jonkin aikaa sitten kirjoituksiisi on tullut tuo fanaattinen sävy. Samaan tapaan kuin jotkut fundamentalistikristityt niputtavat kaikki muslimit terroristeiksi, sinä niputat kaikki uskovaiset - uskonnosta riippumatta - tiedemiehiä ja tutkijoita arvostamattomiksi. Ja tuota vääristynyttä kuvaasi uskovaisista käytät sitten oikeutuksena torpedoida uskovaisten keskusteluja halventavilla kommenteillasi ja nimittelyilläsi.

Joskus kerroin sulle siitä mielenrauhasta....mä toivon, että oma elämänkatsomuksesi antaa sullekin sen etkä enää koe tarpeelliseksi hyökkäillä toisin ajattelevien kimppuun :)

ISO peesi tälle! Hyvin kirjoitettu.
Myös Pölyesteri yllätti, todella fiksuja ajatuksia. :) Kiva lukea välillä ihan asiaakin.

Olin "tapakristitty" koska vanhempani kaikessa viisaudessaan liittivät minut imeväisiässä kirkkoon, kävin riparin koska kaveritkin kävi ja konfiksen suorituksesta sai lahjoja ja rahaa, mutta siihen kulminoituu yhteistyöni kirkon kanssa (ellei pakollisia ussantunteja lasketa tähän yhteyteen).

Olen täysi-ikäisenä eronnut kirkosta koska en halua kuulua instituutioon jonka periaateisiin en usko enkä halua olla toiminnassaan mukana käytännössä enkä taloudellisena osallisena.

Yhteistyössä