Miksi, oi miksi.. peiliin katsoessani näen todella kauniin naisen, mutta valokuvissa mua tuijottaa suohirviö :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerro kerro kuvastin..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kerro kerro kuvastin..

Vieras
Miksi näin? Miksi? Mä en ikinä onnistu kuvissa, mä oon niissä aina ihan hirveän ruma ja lihava ja todella kammottava. Mutta kun katson itseäni peilistä, niin näen oikeasti kauniin ja suloisen naisen. Mikä tää kieroutuma oikein on? Kumpi kertoo totuuden, valokuva vai peili?

Omalla kohdalla tuntuu, että kuva on totuudenmukaisempi. Itse en pidä itseäni niin rumana, kuin muut tuntuvat pitävän, mutta kuvista näkee paremmin virheet. Tai ehkä joku videokuva olisi totuudenmukaisempi vielä. Kuva voi joskus vangita satunnaisen epäedullisen ilmeen tai luonnottoman poseerauksen (toisilla on niitä maneereita kuvissa).

Kaikilla on vähän epäsymmetriset kasvot. Koska itsensä näkee yleensä vain peilissä, on tottunut kasvojensa kierouteen peilikuvana, mutta valokuvassa sama kierous häiritsee.

Kehonkuva taas tulee aina vähän jäljessä todellisuutta. Raskausaikana ajattelin joka valokuvasta, että voi ei, enhän mä ole tuollainen mursu. Nykyään ajattelen omista uusista valokuvistani, että miten mä noin hoikalta näytänkään. En ole vielä ihan sisäistänyt, että olen samassa kunnossa kuin ennen raskautta.

Peilissä ei ole koskaan kaksoisleukaa, kun siihen eteen menee jo automaattisesti tietyssa ja hyvässä asennossa. Peilikuva on se tuttu kuva eli siitä näkee naamansa peilikuvan joka päivä aina kun vilkaisee peiliin. Valokuvista näkyy se, minkä muut ihmisetkin näkevät. Valokuvissa sattuu se toinen ja kolmaskin leuka möllöttämään oikean leuan alta. Tukkakaan ei ihan siten ole, miten minuutti sitten sen peilin edessä asetteli ja hups vielä kamera kliksautti kuvan ennen kuin ehdin ottaa poseerausilmeen. Kylläpäs nyt näyttää suohirviöltä :D

[QUOTE="vieras";24503660]Peilissä ei ole koskaan kaksoisleukaa, kun siihen eteen menee jo automaattisesti tietyssa ja hyvässä asennossa. Peilikuva on se tuttu kuva eli siitä näkee naamansa peilikuvan joka päivä aina kun vilkaisee peiliin. Valokuvista näkyy se, minkä muut ihmisetkin näkevät. Valokuvissa sattuu se toinen ja kolmaskin leuka möllöttämään oikean leuan alta. Tukkakaan ei ihan siten ole, miten minuutti sitten sen peilin edessä asetteli ja hups vielä kamera kliksautti kuvan ennen kuin ehdin ottaa poseerausilmeen. Kylläpäs nyt näyttää suohirviöltä :D[/QUOTE]

Eli siis todellisuudessa olemme rumia? Kauneus on vaan omaa peilin luomaa kuvitelmaa?

kai se on jotain kuvitelmaa koska kyllähän musta ainakin ne muut ihmiset näyttää ihan itseeltään valokuvissa.. itse näytän omistavan kaksoisleuan yms kamalaa:( peilistä taas katsoo iha ok..mut toisaalta kaikki ei oo valokuvauksellisia, videossa näytän samalta ko peilistä katsoessa..hmmm

Mä olen ollut lehtikuvaajana ja ihan käytännössä huomannut sen, kuinka ihmiset kameran nähdessään jäykistyvät luonnottomaan asentoon, vaikka ensin olisi ollut rennon oloinen ja jutustellut mukavia toimittajan kanssa. Mulle annettiinkin ohjeeksi, että ota kasvokuvia haastattelun aikana, jolloin saa helpommin vangittua luonnollisen ilmeen, hymyn tai luonnollisen käsien asennon.

Ekoissa kuvissa kuvattava saattoi joka kerta valahtaa ilmeettömäksi ja korjata ryhtiään luonnottoman jäykäksi, mutta kun räpsi tarpeeksi ja kuvattava tottui kameraan, niin yleensä sitten sai aikaan sen parhaan kuvan.

Itsekin oon nykyään oppinut, että olen rennosti kuvissa. En yritä korjata ryhtiä suoraksi, koska kukaan ei oikeasti istu täysin 90 asteen kulmassa, en jäykistä kasvojen ilmettä, vaan yritän pitää mahdollisimman rentona, koska muuten näyttää helposti säikähtäneeltä tai nyrpeältä. Sillä mä oon saanut parempia kuvia aikaan itsestäni.

kai se on jotain kuvitelmaa koska kyllähän musta ainakin ne muut ihmiset näyttää ihan itseeltään valokuvissa.. itse näytän omistavan kaksoisleuan yms kamalaa:( peilistä taas katsoo iha ok..mut toisaalta kaikki ei oo valokuvauksellisia, videossa näytän samalta ko peilistä katsoessa..hmmm

Kai sitä omaa naamaa katsoo kriittisemmin, tietää omat virheensä ja löytää ne helpommin kuin joku muu. Toisten kuvia ei ehkä katso niin kriittisesti tai pidä samoja asioita virheinä kuin se toinen pitää.

Ekoissa kuvissa kuvattava saattoi joka kerta valahtaa ilmeettömäksi ja korjata ryhtiään luonnottoman jäykäksi, mutta kun räpsi tarpeeksi ja kuvattava tottui kameraan, niin yleensä sitten sai aikaan sen parhaan kuvan.

Parasta oli, jos kuvan sai otettua vähän salaa, ettei kohde edes tajunnut minun ottavan kuvaa. ;)
Toki jotkut osasivat muutenkin olla kuvissa luonnollisesti.

Parasta oli, jos kuvan sai otettua vähän salaa, ettei kohde edes tajunnut minun ottavan kuvaa. ;)
Toki jotkut osasivat muutenkin olla kuvissa luonnollisesti.

Huomaa ettet ole koulutettu valokuvaaja. Mutta tuo ilmeiden pehmitteleminen / tunnelman luominen on kyllä taitolaji. Kuitenkaan hyvä kuvaaja ei ainakaan aina täysin häivytä omaa rooliaan olemattomiin vaan on useimmiten läsnä (kuvattavan ilmeestä näkee kuvaajan ja kuvattavan suhteen). Sekä riittävän lähellä (yli kolme metriä näkyy jo tiettynä poissaolevuutena). Miljöökuvat ja toimintakuvat erikseen... mutta siis henkilö- ja etenkin muotokuvissa.

Useimmiten naamat näyttää kuvissa karulta koska pokkareiden linssi on useimmiten laaja (lihottaa ja vääristää) ja käytetään suoraa salamaa (iho valaistuu liian hyvin, eihän kukaan katsele maailmaa valonheittimen kanssa muutenkaan) ja väritasapaino ei välttämättä ole kovin optimaalinen (sinertävä näyttää kuolleelta, punertava vihaiselta/ kuumalta ja kellertävä maksasairaalta)...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;24504081:
Huomaa ettet ole koulutettu valokuvaaja. Mutta tuo ilmeiden pehmitteleminen / tunnelman luominen on kyllä taitolaji. Kuitenkaan hyvä kuvaaja ei ainakaan aina täysin häivytä omaa rooliaan olemattomiin vaan on useimmiten läsnä (kuvattavan ilmeestä näkee kuvaajan ja kuvattavan suhteen). Sekä riittävän lähellä (yli kolme metriä näkyy jo tiettynä poissaolevuutena). Miljöökuvat ja toimintakuvat erikseen... mutta siis henkilö- ja etenkin muotokuvissa.

Juu, en todellakaan ole, vaan olen ollut kesätöissä lehtikuvaana muutamana kesänä ja monta vuotta sitten. Lehdessä painotettiinkin lähinnä, että toiminnallinen tai tilannekuva on aina parempi, kuin varsinainen muotokuva. Siksi vaikka haastateltava olisi istunut pöydän ääressä juttelemassa, lehdessä haluttiin mieluiten sellainen kuva, jossa henkilö on sanomassa jotain tai elehtii käsillään. Ei mitään poseerauksia.

Esim. bloggaaja kalastajan vaimo. Joka kuvassa ei ole edustava epäsymmetristen kapeiden kasvojen takia. Mutta video postauksissa todellinen kauneus ja herkkyys tulee ilmi. Itsekin miellän että epäonnistun kuvissa mutta peilissä monesti katson että olen ihan mukiinmenevän näköinen. Sitten esim. bloggaaja lintu? on kuvissa todella kaunis mutta minusta videopostauksissa ihan nomi tyttö.

Minulla on aika terävät piirteet, jotka jostain syystä aina ikuistuvat valokuvaan. Kuiitenkaan peilissä tai videolla nuo piirteet eivät ole niin hallitsevia. En myöskään tunne oloani kotoisaksi kameran edessä ja se kiusaantuneisuus näkyy siinä kuvassa. Onneksi minusta saa sentään joskus kauniita kuvia, etten ihan ole menettänyt toivoani. Monesti kuvauksellisimpia ovat sellaiset joiden kasvonpiirteet ovat pyöreät ja pehmeät. Tai ainakin siltä tuntuu :D

Toi on niin totta että pyöreäpiirteiset/kulmikkaat onnistuu valokuvissa parhaiten! Sitten jos on terävä leuka tai kapeat kasvot, epäsymmetriaa niin ei onnistu hyvin. Pyöreä kasvoisilla epäsymmetriaa ei niin huomaa!

Sama vika kuin aapeellä. Peilistä kun katsoo niin olen mielestäni ihan ok näköinen mutta kuvissa näytän aina ihan hirveältä! Siksipä välttelen kameraa parhaani mukaan. Masentaa vaan aina kun näkee ne kuvat.

Kivaa että jollain muullakin on sama ongelma tai siis ei kiva vaan kiva kuulla. Näytän myös ihan karmealta kuvissa mut peilistä katsoessani olen useimmiten tyytyväine peilikuvaan

Ainakin kropan suhteen valokuvat kertoo mielestäni totuuden peiliä paremmin. Mun paino on vaihdellut 20 kilon haarukassa ja peilistä en ikinä huomaa juuri mitään eroa, kun taas kuvat kertoo, milloin on turhan tuhti tai laiha. Tietty toisinaan on niitä epäonnistuneita surkuhupaisiakin otoksia, joissa esim mittasuhteet on syystä tai toisesta ihan vääristyneet.