Miksi nuo lapseni kaverit ovat AINA meillä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei aina jaksais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei aina jaksais

Vieras
Ei aina jaksais...meillä on kotina kolmio ja sen kun 4 alakoululaispoikaa valloittaa niin..huh.
Totta kai kamut ovat tervetulleita mutta kun homma on mennyt niin että eivät muualla enää olisikaan kuin meillä ( toki ulkonakin ! )
Eilen kilahdin naapurin lapsille ja yritin esittää toiveen että leikkikää vuoronperään kodeissanne.
Meillä on kuulemma kivointa !
Miten muilla, oletteko saaneet jotain järjestelyä tällaiseen ?

Tyttöni tulee lähes joka päivä tietyn kaverin kanssa tähän meille. Tekevät yhdessä läksyt ja syövät välipalaa tässä. Mun mielestä ihan kiva ja kun itsekin olen kotona vauvan kanssa. KERRAN oli sitten tilanne, että kysyin voisivatko olla yhden iltapäivän tämän kaverin luona, niin hänen äidilleen ei sopinut. Tuntui vähän hölmöltä..

Mulla ei vielä ole sen ikäisiä että kavereita majailisi meillä. Mutta oikein odotan sitä aikaa. Mä olen itse kasvanut talossa jossa sai majailla kaikki. Pitkää pinnaa vanhemmilta on kysytty, minä ja mun kaksi veljeäni toimme kaverimme kotiin kun muille "ei päässy". Isä muistelee että arkipäivänä jos sattui tulemaan kotiin ennen yhdeksää niin oli 17 pyörää pihassa.... Ja niistä 3 omaa. Että meillä sai olla.
Meillä kyllä oli iso talo, jokaisella iso huone ja pojat oli kellariin tehnyt treenikämpän jossa majailtiin. Oli vuorattu kananmunakennoilla ettei ääni kuuluis ylöspäin. Mutta kuitenkin. On siinä vanhemmilta kysytty hermoja. Mutta meillä oli sama kuri kaikille, ohjeistettiin niin vieraita kuin omia.
Mutta mä nostan äitille ja isälle hattua että jaksoivat. Ei hilluttu kylillä, "ei tehty pahoja" ja kavereiden vanhemmatkin tiesi missä lapset on. Se oli siis aikaa ennen kännyköitä.
Kun vaan itse jaksaisin olla tuollainen vanhempi.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eihän niitä lapsia ole pakko teille päästää jos ärsyttää

Olen kai liian kiltti. Mun pitää nyt vaan kovettaa itseni.
Viikonloppukin meni taas niin että koko ajan oli poppoota pleikkarin edessä..ja se meteli !
Sanoin jo muksuille että tämä on minunkin kotini ! Lapsen huoneessa saatte leikkiä mutta mieluiten muualla !!

se ON rankkaa. meillä 4 sosiaalista lasta ja iso talo. Välillä todellakin sanon lapsille että tänään ei meille tule kukaan, ainakin parina päivänä viikosta. Kyllä kotona on oikeus yksityisyyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Mulla ei vielä ole sen ikäisiä että kavereita majailisi meillä. Mutta oikein odotan sitä aikaa. Mä olen itse kasvanut talossa jossa sai majailla kaikki. Pitkää pinnaa vanhemmilta on kysytty, minä ja mun kaksi veljeäni toimme kaverimme kotiin kun muille "ei päässy". Isä muistelee että arkipäivänä jos sattui tulemaan kotiin ennen yhdeksää niin oli 17 pyörää pihassa.... Ja niistä 3 omaa. Että meillä sai olla.
Meillä kyllä oli iso talo, jokaisella iso huone ja pojat oli kellariin tehnyt treenikämpän jossa majailtiin. Oli vuorattu kananmunakennoilla ettei ääni kuuluis ylöspäin. Mutta kuitenkin. On siinä vanhemmilta kysytty hermoja. Mutta meillä oli sama kuri kaikille, ohjeistettiin niin vieraita kuin omia.
Mutta mä nostan äitille ja isälle hattua että jaksoivat. Ei hilluttu kylillä, "ei tehty pahoja" ja kavereiden vanhemmatkin tiesi missä lapset on. Se oli siis aikaa ennen kännyköitä.
Kun vaan itse jaksaisin olla tuollainen vanhempi.

Vau, kuulostaa ihanalta!!! Minäkin nostan hattua:)

Mulla on kans sellainen kutina että pariin huusholliin ei saa mennä ollenkaan ...
Poikani on ollut tällä kamulla kerran tänä vuonna ja meillä tää jamppa on aina kun vaan mahdollista. Soittelee perään ja kyttää pihassa jos ollaan reissussa...raskasta välillä vaikka toki olen iloinen että meillä viihdytään.

Nyt, kun kuopuskin on jo täysi-ikäinen, olen vain iloinen siitä, että kaverit olivat - ja ovat edelleenkin :D - AINA meillä. Varsinkin lasteni ollessa murrosiässä oli ihan vaan hyvä, että kööri oli meillä eikä jossain teillä tietymättömillä. Lultavasti olen säästynyt monelta huolelta, kun olen tiennyt, missä nuoriso on.

Se on hyvä merkki, ole iloinen :) Lapsen aoltiin aina niillä kavereilla, joilla oli kivoimmat vanhemmat. Sellaiset, jotka välittivät, mutta jotka osasivat ottaa myös rennosti. Sellaisilla kavereilla ei oltu ikinä, joissa kiukkuinen äiti juoksi rätti kädessä lasten perässä tai piti leikkiä melkein kuiskaten tai oli muita natsi-sääntöjä.

Meillä on myös aika paljon liikennettä kotona ja se varmasti lisääntyy lasten mennessä kouluun, sillä koulu on vieressä. Minusta se on kiva. Rajanveto syömisten kanssa on joskus hankalaa. Ylensä välipaloja tarjotaan kavereille, mutta lämpimät ruuat jokainen syö kotonaan. Patisan lapsia myös ulos jos menoa tai virtaa on liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Nyt, kun kuopuskin on jo täysi-ikäinen, olen vain iloinen siitä, että kaverit olivat - ja ovat edelleenkin :D - AINA meillä. Varsinkin lasteni ollessa murrosiässä oli ihan vaan hyvä, että kööri oli meillä eikä jossain teillä tietymättömillä. Lultavasti olen säästynyt monelta huolelta, kun olen tiennyt, missä nuoriso on.

Toivon että meilläkin olisi näin tulevaisuudessa :) Ja olen täysin varma, että kun lapset muuttavat kotoa, kaipaan toisinaan niitä iltoja, kun ovikello soi ja oli elämää ja naurua.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Meidän pojan kaverit luuhaavat eniten siellä, missä saa pelata konsoli- ja tietokonepelejä vapaasti. :/

tääkin on muuten tullut aika todeksi huomattua noiden 6-7 - vuotiaidenkin kohdalla.
nykyään usein menevät aina sinne missä on jollakin pelipäivä.ovelat kakkiaiset. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Meidän pojan kaverit luuhaavat eniten siellä, missä saa pelata konsoli- ja tietokonepelejä vapaasti. :/

Meille tuli pleikka vasta jouluna.
Tämä "ongelma" on ollut aina...
Sen olen saanut pikku kaaleihin että aamulla ei saa tulla ennen klo 10 eikä arki-iltoina ennen klo 18.
Mutta yritystä on...

meillä on nelikko ja lapsia neljä, joista vanhin jo murkkuikäinen ja siis aina kylillä. meille saa kaverit tulla, mieluummin meillä kuin teillä tietymättömillä. en stressaa turhasta mutta tietty jotkut rajat on hyvä olla. tykkään kun huushollissa on elämää.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla on kans sellainen kutina että pariin huusholliin ei saa mennä ollenkaan ...
Poikani on ollut tällä kamulla kerran tänä vuonna ja meillä tää jamppa on aina kun vaan mahdollista. Soittelee perään ja kyttää pihassa jos ollaan reissussa...raskasta välillä vaikka toki olen iloinen että meillä viihdytään.

Jotenkin sitä miettii että kyllä se jotain hedelmää kantaa jos jaksaa lasten nuoruusvuosina antaa itsestään enemmän. Antaa niiden olla kotona ja tuoda ne kaverit. Mun kaverit on ihan älyttömän läheisiä vieläkin mun vanhempien kanssa. Joulukortit ja terveiset vaihtavat omistajaa. On oltu häissä ja jne. Tuotu omia lapsia näytille ym ym. Jotenkin ihanaa.
Ja aina jaksetaan kiittää siitä miten sai nuoruuden meillä viettää.
Toivon että itsestäni tulee sellainen, että jaksaa muistaa omaa lapsuutta ja antaa saman omille lapsille.
Toki mä ymmärrän jos ei tilaa ole antaa lasten vallata kotiaan joka päivä, mutta edes antaa ymmärttä että ovet on avoinna..

Meillä on viisi lasta ja ei mitenkään isot tilat 4h+kk. Lapsilla ei esim. ole omia huoneita, silti lapsemme tulevat mielellään meille kavereiden kanssa, parhaimmillaa vai sanoisko "pahimmilaan" ;) meillä on omat 4 lasta + 5-6 vierasta lasta siihen päälle. Kaikki leikivät, pelaavat jne. sulassa sovussa, tytöt ja pojat. Ottavat pienimmätkin 2 ja kolme vuotiaat mukaan. Musta on ihanaa kun on paljon lapsia ymrärillä. Välipalaa tietty menee hirmu määrät, mutta pyrin tekemään itse esim. sämpylöitä, tai pannaria, niin ei tule kauhea kalliiksi. Monille kavereille ei saa mennä, joillekin harvoin, mutta yksi kaveri kerrallaan.

Yhteistyössä