Miksi niin moni pitää lähihoitajan työtä lähinnä paskana ja arvottomana?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen. Ja olen kuullut muulloinkin tälläistä.
Lähihoitajatkin tekevät arvokasta työtä siinä missä sairaanhoitajat ja lääkäritkin.
Ja lähihoitajalla ja sairaanhoitajalla koulutukset ovat loppujen lopuksi hyvin samanlaiset!

"vieras"
Eikä tuossakaan ketjussa kukaan pitänyt ammattia arvottomana, oli vain sitä mieltä, että sellaisella koulutuksella ei pitäisi saada tehdä niin vastuullista työtä kuin lääkkeiden jakoa. Ei se vielä tarkoita että pitäisi työtä arvottomana. En minäkään halua, että poliisi tekee minulle sydänleikkauksen, mutta arvostan silti poliisin ammattia.

En todellakaan pidä "lähärin" työtä paskana ja arvottomana :O Arvokasta hoitotyötä, lähellä potilasta.

Harmi vaan, että moni lähihoitaja itse ilmeisesti ajattelee näin ammatistaan. Ja antaa sen näkyä ja kuulua asiakastilanteissa!

"vieras"
[QUOTE="vieras";25975384]Eikä tuossakaan ketjussa kukaan pitänyt ammattia arvottomana, oli vain sitä mieltä, että sellaisella koulutuksella ei pitäisi saada tehdä niin vastuullista työtä kuin lääkkeiden jakoa. Ei se vielä tarkoita että pitäisi työtä arvottomana. En minäkään halua, että poliisi tekee minulle sydänleikkauksen, mutta arvostan silti poliisin ammattia.[/QUOTE]

No näitähän ei edes idiootti voi verrata keskenään, ovathan ne kaksi ihan eri alaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25975438]No näitähän ei edes idiootti voi verrata keskenään, ovathan ne kaksi ihan eri alaa.[/QUOTE]

Lähihoitaja ja sairaanhoitaja ovat myös saaneet eri koulutuksen. Olisiko parempi jos sanoisin, että en halua yleislääkärin suorittavan sydänleikkaustani? Sama ala, eri koulutukset.

Ja itsehän en edes ole sitä mieltä etteikö lähihoitaja voisi lääkkeitä jakaa, jos kerran saa siihen hyvän opetuksen. Mutta se, että joku on tätä mieltä ei vielä tarkoita, että hän pitäisi koko ammattia arvottomana.

"mä"
Minusta on molempien, lh:n ja sh:n, ammattien väheksymistä väittää näiden olevan samanlaiset. Jos näin olisi niin toinen voitaisiin poistaa, eikös? Molemmilla on omat tehtävänsä ja koulutuksensa.

Tuntuu kummalliselta, että ihmisten mielestä lh-koulutus (toinen aste) on samanvertainen kuin sh-koulutus (kolmas aste). Tietysti korkeampi koulutus on ns. parempi tiedollisesti ja opettaa uusia asioita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että lähihoitajan työ olisi jotenkin huono tai arvoton. Jos näin ajattelee niin vika on oman pään sisällä.

Ei merkonomi ja tradenomikaan ole sama asia vaan toinen on korkeampi ja syventävämpi.

7thHeaven
Onhan se käytännössä "paskaduuni". Huono palkka, raskaat työpäivät henkisesti ja fyysisesti, eikä tunnustusta saa.

Minäkään en tunne ketään, kuka ei arvostaisi alaa. Itse myös arvostan hoitajia suuresti ja soisin heille heti 100% palkankorotuksen jos olisin päättäjä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25975384]Eikä tuossakaan ketjussa kukaan pitänyt ammattia arvottomana, oli vain sitä mieltä, että sellaisella koulutuksella ei pitäisi saada tehdä niin vastuullista työtä kuin lääkkeiden jakoa. Ei se vielä tarkoita että pitäisi työtä arvottomana. En minäkään halua, että poliisi tekee minulle sydänleikkauksen, mutta arvostan silti poliisin ammattia.[/QUOTE]

no ei se lääkkeiden jako mitään kirurgiaa sentään ole. Lääkäri kirjoittaa mitä milloin miten ja minkä verran, hoitaja vain jakaa ne. Täytyy osata lukea reseptejä ja tehdä lääkelaskuja, mitkä ei ole kovin vaikeita. Ja muistaa tarkistaa Aina

"vieras"
[QUOTE="vieras";25975539]no ei se lääkkeiden jako mitään kirurgiaa sentään ole. Lääkäri kirjoittaa mitä milloin miten ja minkä verran, hoitaja vain jakaa ne. Täytyy osata lukea reseptejä ja tehdä lääkelaskuja, mitkä ei ole kovin vaikeita. Ja muistaa tarkistaa Aina[/QUOTE]

Totta. Mutta se ei ollut pointti. Pointti oli se, että jos on sitä mieltä, että joku asia ei kuulu tietylle ammattiryhmälle, se ei ole sama asia kuin, että pitäisi koko ammattia ihan paskana.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25975545]Totta. Mutta se ei ollut pointti. Pointti oli se, että jos on sitä mieltä, että joku asia ei kuulu tietylle ammattiryhmälle, se ei ole sama asia kuin, että pitäisi koko ammattia ihan paskana.[/QUOTE]

aha. Ja miten joku Matti meikäläinen määrittelee että lääkkeiden jako on liian haastavaa lh:lle. Eiköhän fiksummat ole siitä päättäneet ja se on otettu koulutuksessa huomioon. Sun esimerkit ei ollu olleen verrattavissa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25975577]aha. Ja miten joku Matti meikäläinen määrittelee että lääkkeiden jako on liian haastavaa lh:lle. Eiköhän fiksummat ole siitä päättäneet ja se on otettu koulutuksessa huomioon. Sun esimerkit ei ollu olleen verrattavissa.[/QUOTE]

Matti Meikäläisellä on täysi oikeus omaan mielipiteeseensä.

Yksi syy voi olla se, että "kaikki" opiskelevat lähihoitajiksi. Kaikenmaailman mielenterveyskuntoutujista koulutetaan lähäreitä, kaikille suositellaan työkkäristä lähihoitajan koulutusta jos muuta työtä ei löydy.

Ja se on syvältä, sillä hoitoala ei sovi jokaiselle, ja vaatii arvoisensa osaajan.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
"hmm"
Minä en väheksy mitään ammattialaa. Kaikilla aloilla on hyvät ja huonot tekijänsä, eli kyllä se itse työntekijä ratkaisee, ei tutkinto. Itselläni on työkavereina paljon huippuja lähihoitajia, joiden ammattitaito on vertaansa vailla.

"silakka"
En kyllä pidä paskana ja arvottomana, mutta heidän palkkausta kyllä. Palkka on lähestulkoon sama kuin laitoshuoltajalla. Eikä nyt pidä käsittää että pitäisin laitoshuoltajan työtä paskana ja arvottomana.

"vieras"
Yksi syy voi olla se, että "kaikki" opiskelevat lähihoitajiksi. Kaikenmaailman mielenterveyskuntoutujista koulutetaan lähäreitä, kaikille suositellaan työkkäristä lähihoitajan koulutusta jos muuta työtä ei löydy.

Ja se on syvältä, sillä hoitoala ei sovi jokaiselle, ja vaatii arvoisensa osaajan.
Toi on valitettavan totta, ainakin omalla kohdallani tuo lähärin arvostus on lähteny huimaan laskuun, kun oon joutunu ohjaamaan näitä "kaikenmaailman lähärioppilaita", joilla ei ole pienintäkään motivaatiota tulevaan ammattiinsa. Alkaen siitä, että työpaikalle ei tulla ajoissa ja päivä vaan notkutaan ja pyritään parhaansa mukaan välttelemään työntekoa!! JA noita on paljon, liikaa...

"mona"
No itse en pidä ko. ammattia paskana ja arvottomana. En edes tiedä mitä ne oikeastaan tekevät vaikka sairaalassa ja miten loppujen lopuksi eroaa sairaanhoitajasta.

Mutta vähän mulla on sellanen kuva että lähihoitajat itse usein valittavat paljon työstään (tämä on yleistys, ei koske kaikkia). Silloin tietty miettii että miksi eivät kouluttaudu eteenpäin paremmille apajille.

"lähihoitaja"
No ei mun kohdalla ei pidä paikkaansa.Rakastan työtäni ja itse olen alani valinnut.Monipuolista työtä ja ei tuo huomenna tilille kilahtava palkkakaan kovin huono oo :D

"mjau"
yleensä kyllä suositellaan suurtalouskokki koulutusta jos todistus on niin huono ettei muualle pääse. Itsestäni kyllä on hienoa jos joku jaksaa sen kolme vuotta keskittyä opiskeluun niin että valmistuu. Kaikki joilla on ammatti saa arvostukseni.

Yhteistyössä