Miksi niin moni HALUAA elää AVOliitossa?

• Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
JONSERED Karhunkantaja
Miksi ihmeessä kahden ihmisen välisen sopimuksen, joka perustuu luottamukseen, olisi oltava määrämuotoinen oikeustoimi?

Minä omistan oman omaisuuteni, mies omansa, lapset perivät, jos jotain jää. Perhe-eläke turvaa lasten toimeentulon, jos jotain jommallekummalle meistä käy. Ei leskeneläke ole syy mennä naimisiin. Testamentti antaa täyden oikeuden koko loppuiäksi yhteiseen kotiimme.

Uskonnollisen vakaumuksen saatan ymmärtääkin syynä, mutta sosiaalista vakaumusta en.

(ja isyyden voi näppärästi tunnustaa samalla kertaa vaikka koko katraasta, terveen työllistävä vaikutus)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Miksi ihmeessä kahden ihmisen välisen sopimuksen, joka perustuu luottamukseen, olisi oltava määrämuotoinen oikeustoimi?

Minä omistan oman omaisuuteni, mies omansa, lapset perivät, jos jotain jää. Perhe-eläke turvaa lasten toimeentulon, jos jotain jommallekummalle meistä käy. Ei leskeneläke ole syy mennä naimisiin. Testamentti antaa täyden oikeuden koko loppuiäksi yhteiseen kotiimme.

Uskonnollisen vakaumuksen saatan ymmärtääkin syynä, mutta sosiaalista vakaumusta en.

(ja isyyden voi näppärästi tunnustaa samalla kertaa vaikka koko katraasta, terveen työllistävä vaikutus)
Aamen! :)

Kun me ollaan miehen kanssa kerran erottu ja meilä on sama sukuniminiin en tajua miksi pitäisi uudelleen naimisii mennä.
jos sen teen niinhaluankirkkohäät kun ekat olimaistraatissa, eikäkukaan oleihmetellyt asiaa, vaikkapapereissaluke avoliitoaj smalal sukunimellä ollaa :whistle:

Mä en haluaisi elää avoliitossa, eikä mun elämänarvoihini sopisi että asuisin avoliitossa.Samoin ajattelee mieheni.Olemme molemmat saaneet ehkä joidenkin mielestä sen ns vanhanaikaisen kasvatuksen, mutta niitä perinteitä ja arvoja kunnioitamme.Ja kun rakastamme toisiamme, niin halusimme mennä avioon.Kirkossa meidät vihittiin 17 vuotta sitten.

Vieras
Meillä on henkivakuutus, joka kattaa asuntolainan. Meillä on testamentti, joten toinen perii toisensa. Siihen ei ole valitettavasti ahneilla sukulaisilla mitään sanottavaa, koska jos me emme perisi toisiamme niin sitten perisi lapset.
Perhe-eläkkeen saa lapset muutenkin ja ainakaan meidän talous ei ole riippuvainen lesken eläkkeestä.
Mekin halutaan mukavat häät, jotka vie väkiselläkin rahaa eikä meillä tällä hetkellä ole laittaa edes sitä 2000 euroa häihin. Toisekseen mies ei halua maistraatissa, joten kunnioitan hänen päätöstään. Isyydentunnustus on yksi nimi paperiin, joten aika huono tekosyy avioliitolle. :D
Ainut miinus on kuoleman kohdatessa isompi perintövero.

Huiskahäntä
ei olla naimisissa, vaikka lapsia ja velkaakin on, kun mies ei ole kosinut! Olen kyllä vihjannut ja sanonut suoraan, mutta vastaus on vain "katotaan sitten".

Luulenpa kyllä tietäväni syynkin; myös mies, kuten minäkin, haluaa "kunnon" häät, eikä niihin juuri nyt ole varaa.

Olen kyllä koittanut kertoa miehelle myös juri tuosta oikeusturvasta ym. ja kyllähän se mietteliääksi meni, mutta ehkäpä se ei sitten halua mun kans naimisiin, kun ei kosi :(

vieras
Tähän asti olen ollut sitä mieltä, ettei koskaan naimisiin. Nyt kuitenkin olen tullut toisiin aatoksiin. Jos vaan tuo mies ymmärtäisi kosia :/
Olen yrittänyt kyllä vihjailla, mutta ei ilmeisesti ota tosissaan.

kirppu
Elän avoliitossa, vaikka haluaisin naimisiin. "Mieheni" ei ole edes kosinut minua, ei siis olla vielä edes kihloissa, vaikka meillä on yhteinen lapsikin. Olen v.ittuillut "miehelleni" että hän on minulle pelkkä poikaystävä, eikä mikään mies koska ei olla vielä edes kihloissa. Olen itse kosinut kerran, en tosin sormuksen kanssa ja sain itkeä kosinnan jälkeen.. Enää ikinä en suostu kosimaan miestä! Haluaisin naimisiin koska minun mielestä kihlat ja avioliitto ovat aivan normaalit "etenemismuodot" seurustelu- ajan päätyttyä. Ja minun mielestä meidän seurustelu aika on mennyt jo siinä vaiheessa ohi kun aloin odottamaan lastamme. Tietenkin rakastan kumppaniani todella kovasti ja haluan olla myös "virallisesti" perhe, en pelkkä tyttöystävä... Tuntuu siltä kuin "mieheni" suunnittelisi jatkuvasti eroamista, koska ei halua kihlautua. Tämän se on kuitenkin kieltänyt vaikka olen siltä asiasta kysynyt. Turhauttaa koko suhde jos siltä ei voi odottaa mitään, ei suunnitella häitä ym ym...

Alkuperäinen kirjoittaja Huiskahäntä:
ei olla naimisissa, vaikka lapsia ja velkaakin on, kun mies ei ole kosinut! Olen kyllä vihjannut ja sanonut suoraan, mutta vastaus on vain "katotaan sitten".

mutta ehkäpä se ei sitten halua mun kans naimisiin, kun ei kosi :(
Meillä on myös juuri näin! Kyllä minä naimisiin haluaisin, ei vain ole vielä kosittu, vihjeistä huolimatta. Ja vastaus on juuri tuo "katsotaan sitten" :headwall: Koska se sitten on?

rölbe
itse en ole suunnitellut meneväni naimisiin.ollaan tuon ukon kanssa oltu yli 9 vuotta yhdessä,joista reilu vuosi kihloissa kylläkin.Kumpikaan meistä ei koe naimisiinmenoa tärkeänä.Ei se elämä muutu miksikään,sanoi pappi aamenen tai ei.Ja toista voi luvata rakastaa niin myötä kuin vastamäessä,ilman seurakunnan läsnäoloa.Näin minä ajattelen..Ja sitä paitsi ei tuo rahapuoli oikeen anna mahista ruveta häitä järjestelemään.Lapsiakaan ei ole!

Mie meen sitten naimisiin, kun on varaa järjestää kunnon häät.. eli haluan tietynlaisen hääpuvun ja sormuksen.. toivottavasti menen vain kerran elämässäni naimisiin, joten kyllä mie haluan siihen panostaa..

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Kysymyshän oli toisin päin kuin suurin osa on vastannut... eli miksi AVOliitto? Sen hyviä perusteluita haettiin eikä AVIOliiton.

Onko oikeesti hyviä syitä?!
Äijä on hyvä jätkä. Luotan hänen sanaansa.Se riittää.

myö ollaan avossa ja enkä oo vielä valmis naimisiin, en ehkä koskaan kiitos mutsin esimerkistä. No ehkä sitten joskus.. ei tässä kiire oo, vaikka kihloissa ollaan oltu jo 3 vuotta. Siis tänää tulee 3 vuotta täyteen, jessus ku aika vilahtaa :heart: :whistle:

maria
Alkuperäinen kirjoittaja miettivä:
Oonko sitten vähän tyhmä, mutta mulla ei oikeesti mene jakeluun yhtään kunnon syytä avoliittoon, jos kuvassa on myös jälkikasvua.

Onko avoliitosta muuta hyötyä, kuin pikaero? Jos sitä plussaksi voi laskea. (jotkut kai laskee)

Lukematta koko ketjua..
Miksi sulla pitäisi olla "kunnon syitä" siihen, että toiset elää avoliitossa?
Mä asun avoliitossa mieheni kanssa eikä tod ole tullut ero mieleen.
Enkä osaa ajatella että mun pitäisi tässä suhteessa jotenkin hyötyä että ollaan avoliitossa. Enkä myöskään minkään hyödyn vuoksi mene miehen kanssa naimisiin. Ihan eri syistä, jos joskus mennään.
Meille on kuudes tulossa, että jälkikasvuakin löytyy.

maiju
Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
on ihan toista olla kosittu ja vihitty vaimo kuin että olla vain löyhillä puheilla vaimoke..... mä ainaki katson olevani niin arvokas et ei tulis kuuloonkaan muu kuin avioliitto.

Tähän voin yhtyä pilke silmäkulmassa kuitenkin.
Naimisissa toistakymmentä vuotta ja avossa jonkin aikaa ennen sitä. Kokemusta on molemmista siis, suurimalla osalla vihityistä on.
Kyllä se avioliitto vahvistaa parisuhdetta, mutta ei se arkea muuta.

wm
Alkuperäinen kirjoittaja maria:
Alkuperäinen kirjoittaja miettivä:
Oonko sitten vähän tyhmä, mutta mulla ei oikeesti mene jakeluun yhtään kunnon syytä avoliittoon, jos kuvassa on myös jälkikasvua.

Onko avoliitosta muuta hyötyä, kuin pikaero? Jos sitä plussaksi voi laskea. (jotkut kai laskee)

Lukematta koko ketjua..
Miksi sulla pitäisi olla "kunnon syitä" siihen, että toiset elää avoliitossa?
Mä asun avoliitossa mieheni kanssa eikä tod ole tullut ero mieleen.
Enkä osaa ajatella että mun pitäisi tässä suhteessa jotenkin hyötyä että ollaan avoliitossa. Enkä myöskään minkään hyödyn vuoksi mene miehen kanssa naimisiin. Ihan eri syistä, jos joskus mennään.
Meille on kuudes tulossa, että jälkikasvuakin löytyy.

Keskustelua käydään yleisellä tasolla AVOliittojen eduista AVIOliittoihin nähden, ei sibusta tai naapurin pirjosta.

Kertokaas mulle!!!
En lukenut koko ketjua, joko joku on ottanut esille tämän..Miksi siis pitäisi olla naimisissa, kun on lapsia??? Miten se vaikuttaa muka? Ymmärrän tuon, jos omaisuutta on, niin perintöön vaikuttaa, mutta tuota lapsihommaa jäin miettimään...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja maiju:
Kyllä se avioliitto vahvistaa parisuhdetta, mutta ei se arkea muuta.
Miten se avioliitto muka vahvistaa parisuhdetta?
Ehkä silloin jos molemmat osapuolet ovat ihmisiä jotka luulevat naimisiinmenon takaavan sen ettei puoliso petä tai jätä...

Yhteistyössä