Miksi niin moni HALUAA elää AVOliitossa?

• Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
no
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Alkuperäinen kirjoittaja vihitty:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun ei ole varaa järjestää häitä. Ehkä joskus vielä.
Toi on kyllä tekosyy, ei avioliitto maksa juuri mitään.
Kyllä meinaan maksaa!!! Menimme ns. pienesti vihille,maistraatissa. Mutta kun laski sormuksen hinnan, pikkutarjottavat vain ihan lähimmille sukulaisille, uuden hameen ostin itselleni (seppälästä..) niin hinnaksi tuli muutama 100e. Tottakai olisin halunnut pitää kunnon pirskeet mutta rahatilanne ei sallinut, mikä myöhemmin on joskus harmittanut. Kuitenkin nämä "pikkuhäät" olivat ihan meidän näköisemme..
Moni kuluttaa rahaa turhempaankin, esim. auton anteisiin, kun vois rengastaa yhtä hyvin sen kumppanin sillä rahalla. Kirkko ei maksa mitään ja varmasti saat sossusta harkinnanvaraista tukea, jos tosi tiukilla olet. Meillä ainakin suositellaan vihille menoa sielläkin ihan työmäärän vähentämiseksi. (isyydentunnustukset)

ihan huvittavaa että joku tosiaan jaksaa noin huolehtia toisten asioista..oishan se joo siinä mielessä varmempaa olla naimisissa et jos jotain käy,mutten minä ainakaa sen takia ala kiirehtiin mitään,meen sit ku meen..ja lapsethan ei siinä mielessä liity asiaan mitenkään että kyllä ne lapset ne puoli-orvoneläkkeet ja perinnöt saa riippumatta siitä oliko vanhemmat naimisissa vaiko ei.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Alkuperäinen kirjoittaja vihitty:
Toi on kyllä tekosyy, ei avioliitto maksa juuri mitään.
Kyllä meinaan maksaa!!! Menimme ns. pienesti vihille,maistraatissa. Mutta kun laski sormuksen hinnan, pikkutarjottavat vain ihan lähimmille sukulaisille, uuden hameen ostin itselleni (seppälästä..) niin hinnaksi tuli muutama 100e. Tottakai olisin halunnut pitää kunnon pirskeet mutta rahatilanne ei sallinut, mikä myöhemmin on joskus harmittanut. Kuitenkin nämä "pikkuhäät" olivat ihan meidän näköisemme..
Moni kuluttaa rahaa turhempaankin, esim. auton anteisiin, kun vois rengastaa yhtä hyvin sen kumppanin sillä rahalla. Kirkko ei maksa mitään ja varmasti saat sossusta harkinnanvaraista tukea, jos tosi tiukilla olet. Meillä ainakin suositellaan vihille menoa sielläkin ihan työmäärän vähentämiseksi. (isyydentunnustukset)
No,pitääpä sanoo ukolle että nyt äkkiä vihille ettei sossun eukoille tuu liikaa töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja kunnon kinttaat:
ihan huvittavaa että joku tosiaan jaksaa noin huolehtia toisten asioista..oishan se joo siinä mielessä varmempaa olla naimisissa et jos jotain käy,mutten minä ainakaa sen takia ala kiirehtiin mitään,meen sit ku meen..ja lapsethan ei siinä mielessä liity asiaan mitenkään että kyllä ne lapset ne puoli-orvoneläkkeet ja perinnöt saa riippumatta siitä oliko vanhemmat naimisissa vaiko ei.
Meillä oli ennen avioliittoa (ja on edelleen) vakuutus. Jos toinen kuolee, laskimme että eloon jäänyt saa ainakin talon maksettua ja elelee vielä pari vuotta tekemättä töitä. Ettei se eläkekään (siis lesken) nyt voi olla se ainut syy mennä naimisiin.. jollei muuten nappaa..

tuttu
Alkuperäinen kirjoittaja ilopilleri:
Alkuperäinen kirjoittaja tuttu:
kun ei oo varaa maksaa häitä ja maistraatissa en halua mennä naimisiin..ja joku sano että tekosyy ei häät maksa paljoa,mutta jos ei vaan oo varaa ni ei oo varaa,minkäs teet

Kuule yks tuttu pariskunta meni hienossa kirkossa naimisiin kahden todistajan läsnäollessa.
Me ollaan menty niin
B)

Annoitteko tekin paille 5mk, että saa shelliltä munkkikahvit? :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieraamppi:
eipä maistraatti taida paljoa maksaa (maksaako mitään?)
Minä haluan isot kirkkohäät. Miksi minun pitäisi kiiruhtaa naimisiin?
Jos lapsia tai omaisuutta, se on suorastaan tyhmää olla olematta naimisissa. Suhdetta se ei muuta, mutta asema puolison kuoleman jälkeen esim. on sellanen asia, jota kandee miettiä. Kuolema voi kohdata ihan milloin vain.
Tiedän pari tapausta, joissa mies on kuollut ja "leski" joutunut ongelmiin epävirallisen suhteen takia....
Ei ole omaisuutta. Vain lapsia.
Olen hieman päälle 20v. opiskelija. Kuoleman kohtaamisen ymmärrän hyvin ja tiedostan, että se ei kysele ikää tai muutakaan, mutta en edelleenkään vakuuttunut siitä, että naimisiin pitäisi mennä heti kun vain se on mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja ilopilleri:
kun ei oo varaa maksaa häitä ja maistraatissa en halua mennä naimisiin..ja joku sano että tekosyy ei häät maksa paljoa,mutta jos ei vaan oo varaa ni ei oo varaa,minkäs teet

Kuule yks tuttu pariskunta meni hienossa kirkossa naimisiin kahden todistajan läsnäollessa.
Me ollaan menty niin
B)

Annoitteko tekin paille 5mk, että saa shelliltä munkkikahvit? :D
Hih :D . Ei annettu, mutta mun kummit keitti meille kyllä kahvit :D . Oli oikein onnistuneet häät ja ei tullut kalliiksi :whistle: .

Ei olis ollu varaa meilläkää mennä naimisiin, jos olis pitäny isot häät pitää.
Mut emme kumpikaan halunneet isoja.

Mekko oli vuokrattu (alle 1000 "mummon markoissa"), sormukset ei kalleimmasta päästä...
Urheiluseuran talolla oli hääjuhla, maistraatissa oli vihitty edell. päivänä.
Itse tehtiin tarjoilut, muutama henkilö oli keittiössä töissä, joille jotain maksettiinkin.

kuin myös
Aika harva oikeesti saa lotossa sen jättipotin... meillä meni sormusten lisäksi (ei kalliit) joku 1600 mk ja oli tilat, tarjoilut, vuokrattu puku ja vieraita noin 30 henkeä.

Musta sillä ei ole kyllä mitään väliä, itse olen naimisissa ja musta se on hyvä juttu. Mutta ihan yhtä vaikea/ helppo se mun mielestä on erota olipa avo/avioliitto.

Niin eikä isoja häitä meillä, en olisi voinut kuvitella itseäni missään kermakakkumekossa!

Avovaimo
Ollaan oltu avoliitossa 8 vuotta, meillä 1,5 v lapsi.Häät on sitten kun on niiden aika,siis tulevaisuudessa. Haluamme tietynlaiset häät ja aina on raha ja aika kortilla, mutta kuhan tästä selkenee niin naimisiin mennään.
Muuten mielstäni ihan yks lysyti ketkä naimisissa ja ketkä avoliitossa,se kaikkien oma asia ei pitäs muita häiritä.

Alkuperäinen kirjoittaja Bellukka:
jaa-a... mun ei ikinä pitäny mennä naimisiin mutta ku tuo isäntä kosi en miettiny hetkeekään :heart:

Mä peesin tässä bellua, taas.

Ehkä toiset ei löydä sitä ihmistä: löytävät ihmisen jonka kanssa elää, mutt eivät sitten tahdo naimisiin asti, eivätkä tunne sellaiseen yhteenkuuluvuuteen tarvetta.
Mä olen kieltäytynyt naimisiin menosta jo kerran ennen tätä, ja syy oli juuri yllä mainittu: ei ollut mitään mieltä, eikä tarpeeksi suurta rakkautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Musta sillä ei ole kyllä mitään väliä, itse olen naimisissa ja musta se on hyvä juttu. Mutta ihan yhtä vaikea/ helppo se mun mielestä on erota olipa avo/avioliitto.

Niin eikä isoja häitä meillä, en olisi voinut kuvitella itseäni missään kermakakkumekossa!
Tätä peesailen, mutta viimeinen lause jotenkin pisti silmään: isot häät eivät tarkoita välttämättä kermakakkumekkoa :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miettivä:
Oonko sitten vähän tyhmä, mutta mulla ei oikeesti mene jakeluun yhtään kunnon syytä avoliittoon, jos kuvassa on myös jälkikasvua.

Onko avoliitosta muuta hyötyä, kuin pikaero? Jos sitä plussaksi voi laskea. (jotkut kai laskee)
Onko se avioero sitten mitenkkään sen nopeampi? Yhtä kauan kestää kävellä ovesta ulos, oli kyseessä avo tai avioliitto, ja ero on ero vaikka paperilla vielä oltaisiinkin naimisissa

vieras1234
Alkuperäinen kirjoittaja miettivä:
Oonko sitten vähän tyhmä, mutta mulla ei oikeesti mene jakeluun yhtään kunnon syytä avoliittoon, jos kuvassa on myös jälkikasvua.

Onko avoliitosta muuta hyötyä, kuin pikaero? Jos sitä plussaksi voi laskea. (jotkut kai laskee)
Onko se avioero sitten mitenkkään sen nopeampi? Yhtä kauan kestää kävellä ovesta ulos, oli kyseessä avo tai avioliitto, ja ero on ero vaikka paperilla vielä oltaisiinkin naimisissa
Onhan siinä nyt ero, ainakin virallisessa mielessä, harkinta-ajat sun muut. Ei ole onneksi kokemusta avioerosta, joten ihan tarkkaan tiedä.
Harva sitä menee liittoon (avoon tai avioon) erotakseen.

Mutta totuushan on se, että puolet avioliitoista päättyy eroon ja puolet kuolemaan. Avoliitoilla eron osuus on kuolemaa selvästi suurempi. Kerooko se esim. epävarmemmasta suhteesta?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras1234:
Mutta totuushan on se, että puolet avioliitoista päättyy eroon ja puolet kuolemaan. Avoliitoilla eron osuus on kuolemaa selvästi suurempi. Kerooko se esim. epävarmemmasta suhteesta?
tai vaan ihan siitä että avoliittotilastoissa ovat myös esimerkiksi ne nuorten "harjoittelusuhteet"joiden ei ole edes ajateltu kestävän loppuelämää.

Mutta ei avo- tai avioliitto kenenkään yksittäisen ihmisen suhteen varmuutta huononna tai paranna mitenkään.

Meidän maistraattihäät maksoi 2000e sormuksineen päivineen.
En tahtonut isoja häitä, mutta näihin pikku salahäihin ympäsin sitten kaiken mahdollisen mitä itse halusin.
Voihan sitä hakea naimapaperin maistraatista ja pitää hipat myöhemmin, mikä estää?

Niin ja miksikö naimisiin? Minusta olis aika epäluottamuslause puolisolle olla menemättä. Että seukataan tässä nyt ja tehään vaikka lapsia, mutta tahdon olla vapaa lähtemään millä sekunnilla hyvänsä. Kyllä minä tahdoin osoittaa miehelleni, että sitoidun tässä nyt ihan kympillä, enkä jättele mitään takaportteja auki. Niin ja sitten ne perimäasiat tulee siinä kaupan päälle vaivattomasti.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Niin ja miksikö naimisiin? Minusta olis aika epäluottamuslause puolisolle olla menemättä. Että seukataan tässä nyt ja tehään vaikka lapsia, mutta tahdon olla vapaa lähtemään millä sekunnilla hyvänsä. Kyllä minä tahdoin osoittaa miehelleni, että sitoidun tässä nyt ihan kympillä, enkä jättele mitään takaportteja auki. Niin ja sitten ne perimäasiat tulee siinä kaupan päälle vaivattomasti.
Mutta kun se avioliitto ei estä lähtemästä. Ei millään tavalla.

vaimo
on ihan toista olla kosittu ja vihitty vaimo kuin että olla vain löyhillä puheilla vaimoke..... mä ainaki katson olevani niin arvokas et ei tulis kuuloonkaan muu kuin avioliitto.

eihän se mitää muuta onko avo-avioliitos jos ja kun toista rakastaa, ei ne tunteet siitä synny!!! mut kokemuksella sanon et jos yhteisiä lapsia nii kuiten kannattais mennä naimisiin,eros sit joskus tai ei,mut ku oikeesti kukaa ei tiedä päiväänsä eteenpäin ja jos joskus aika sattuu toisesta jättään nii kaikki on helpompaa jos on ollu naimisis... :)

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mutta kun se avioliitto ei estä lähtemästä. Ei millään tavalla.
Niin mutta se osoittaa TAHTOA olla lähtemättä. Jos sitä täytyy miettiä, ei ehkä kannatakaan mennä naimisiin.

Me on monasti mietitty häitä(ristiäisten yhteyteen),ei vaan ole sattunut yksiin.Ollaankin sitten saatu pitää hautajaisia :/ Häät eivät ole sopineet vielä meidän kuvioihin,vaikka niistä puhutaankin paljon.
Halutaan mennä lähikirkossa(pieni) tai kotipihalla(kesällä) ja omalla pihalla pienen sukulais/tuttava joukon kanssa rennosti viettää aikaa =)
Ehkä lähitulevaisuudessa....

Yhteistyössä