Miksi naisen käytös muuttuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelijä

Vieras
Olemme vakiintunut avopari ja suhteemme on hyvä. Ainoa ihmetyksen aihe on kun olemme seurassa muiden ihmisten kanssa, erityisesti avovaimoni tuttavien kanssa, niin hän muuttuu välinpitämättömäksi ja kylmäksi. Muulloin on kosktetusta, välittämistä ja katseita.

Välinpitämättömyys ja etäsyys näkyy tavassa puhutella ja olemisessa. s Sama tapahtuu juhliessa muiden kanssa kun mukana on alkoholia.

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia - mistä johtuu ?

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä;10397442:
Olemme vakiintunut avopari ja suhteemme on hyvä. Ainoa ihmetyksen aihe on kun olemme seurassa muiden ihmisten kanssa, erityisesti avovaimoni tuttavien kanssa, niin hän muuttuu välinpitämättömäksi ja kylmäksi. Muulloin on kosktetusta, välittämistä ja katseita.

Välinpitämättömyys ja etäsyys näkyy tavassa puhutella ja olemisessa. s Sama tapahtuu juhliessa muiden kanssa kun mukana on alkoholia.

Eikö tuo ole ihan normaalin aikuisen käyttäytymisen rajoissa? Aikuiset harvemmin kuhertelevat seurassa, koska se ei ole tapana kulttuurissamme. Tietenkin, jos naisesi käytös muuttuu totaalisesti sinua halventavaksi ja mitätöiväksi, on kyse jo epänormaalista, sanotaanko taas narsistisesta persoonallisuudesta, joka haluaa alistaa esim. tuolla tavoin. Voi myös olla, että hän on vain arka näyttämään omia tunteitaan julkisesti. Alkoholin vaikutuksesta ihminen toisaalta kadottaa estoisuuttaan ja todellinen luonne tulee esiin. Ajatteletko ehkä, että kosketukset, välittäminen ja katseet olisivat muutoin feikkausta, eivät todellisia tunneilmauksia?

Seurassa kuhertelu ja haliminen voi muuten olla hyvinkin häiritsevää muista. Seurusteleva nuoripari suvun tapaamisissa aiheutti kyllä muissa selvää hämmennystä ja vastenmielisyyttäkin, kun hei yhteisessä ruokapöydässä isommissakin juhlissa halailivat, suukottelivat ja poikakaveri hyväili tyttöä milloin mistäkin. Sellainen julkinen kujertelu näytti kyllä sopimattomalta varsinkin isovanhemmista ja ahtaamman kasvatuksena saaneista aikuisista. Ihmetystä aiheutti varsinkin se, että molemmilla nuorilla olisi luullut olevan hyvä kasvatus ja etiketit hallussa. Mutta ehkäpä se oli jotain tietoista esittämistä sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja tätsy;10397514:
Eikö tuo ole ihan normaalin aikuisen käyttäytymisen rajoissa? Aikuiset harvemmin kuhertelevat seurassa, koska se ei ole tapana kulttuurissamme. Tietenkin, jos naisesi käytös muuttuu totaalisesti sinua halventavaksi ja mitätöiväksi, on kyse jo epänormaalista, sanotaanko taas narsistisesta persoonallisuudesta, joka haluaa alistaa esim. tuolla tavoin. Voi myös olla, että hän on vain arka näyttämään omia tunteitaan julkisesti. Alkoholin vaikutuksesta ihminen toisaalta kadottaa estoisuuttaan ja todellinen luonne tulee esiin. Ajatteletko ehkä, että kosketukset, välittäminen ja katseet olisivat muutoin feikkausta, eivät todellisia tunneilmauksia?

Seurassa kuhertelu ja haliminen voi muuten olla hyvinkin häiritsevää muista. Seurusteleva nuoripari suvun tapaamisissa aiheutti kyllä muissa selvää hämmennystä ja vastenmielisyyttäkin, kun hei yhteisessä ruokapöydässä isommissakin juhlissa halailivat, suukottelivat ja poikakaveri hyväili tyttöä milloin mistäkin. Sellainen julkinen kujertelu näytti kyllä sopimattomalta varsinkin isovanhemmista ja ahtaamman kasvatuksena saaneista aikuisista. Ihmetystä aiheutti varsinkin se, että molemmilla nuorilla olisi luullut olevan hyvä kasvatus ja etiketit hallussa. Mutta ehkäpä se oli jotain tietoista esittämistä sekin.

Aloittaja nyt ei puhunut mitään siitä, että pitäisi olla suorastaan kuhertelua. Ainoat vaihtoehdot harvemmin ovat ne ääripäät, yleensä sieltä välimaastostakin löytyy jotain. On mahdollista olla olematta kylmä ja välinpitämätön ja samaan aikaan välttää suurieleinen kuhertelu. Jotkut pariskunnat esimerkiksi istuvat vierekkäin niin, että mies pitää kättä naisen vyötäröllä tai olkapäillä tai pitävät toisiaan kädestä tai jotain vastaavaa. Osoittavat siis seurassakin välittämistä toisilleen.

Onhan se vähän kummallista, jos toinen kahden kesken osoittaa eleillä välittämistä, mutta seurassa ei lainkaan. Itseäni kyllä häiritsisi.

Moni tuossa sanoi, että on aivan normaalia suomalaista käytöstä käyttäytyä sukupuolineutraalisti muiden ihmisten seurassa. Minusta se on sääli, jos ei voi rakastuneelta näyttää ja kumppaniaan koskea. Minusta ainakin oli mukavaa katsoa viime viikonloppuna, kun kaverini 40-vuotisbileissä useampikin pariskunta suuteloi avoimesti. Muun seksuaalisuuden näyttäminen onkin sitten jo toinen juttu.

Luulen, ettei vaimosi kotona ole pahemmin tunteita näytetty ja hän on oppinut saman käytösmallin.

Hah, tunnistin heti itseni tuosta. Mä olen varmaan kylmän ja etäisen oloinen miehelleni muussa seurassa (tai olenkin ja hän on siitä maininnut joskus alkuun), mutta en vaan osaa kuherrella enkä kyhnätä edes hyvän maun rajoissa toisten läsnäollessa. Eli pidän kaverillisen etäisyyden mieheeni siinä missä muihinkin läsnäolijoihin. Se tulee niin luonnostaan noissa tilanteissa, etten osaa kosketella miestä tai tuijotella silmiin tms.

Vasta sitten kun seurustelua on ollut takana vuosikausia ja kaverit ovat tulleet tutuksi miehellenikin, olen hieman vapaammin hänen kanssaan esim. illan istujaisissa, joissa nykyisin saatan jopa istua hänen sylissään.

Mulla se johtuu siitä, että olen aivan helkkarin ujo. Eikä sellainen toisten aikana miehessä kiehnääminen tule luonnostaan enkä suoraan sanottuna kehtaa tehdä sellaista. Tai pitää olla sellainen porukka, jossa kaikki tunnemme toisemme todella hyvin. Eli se on joku sisäänkasvanut etikettikoodisto tms. Kotinikin on sellainen, että vanhemmat ovat halailleet kyllä kotona, mutta vieraiden/kavereiden aikana ovat käyttäytyneet hyvin kaverillisesti ilman mitään ylimääräisiä hiplailuja.

Olen kyllä silti kova flirttailemaan jne. mutta olen aivan erityisen ujo aina sellaisten ihmisten kanssa, kenestä aidosti välitän. Olen miettinyt itsekin, että mistä se johtuu ja tullut siihen tulokseen, että haluan suojella sitä mikä mulle on tärkeää eli esim. meidän keskinäinen läheisyys on meidän kahden yksityisyyttä. Tätä on hirveän vaikea selittää sellaiselle, joka ei sitä luonnostaan ymmärrä...

Uskon, että ap:n tilanne muistuttaa tämän ujon naisen tilannetta. Kaikki eivät vain luontevasti osoita tunteita toisten läsnäollessa, ja joskus tunteita osoittaa sitä vähemmän, mitä tärkeämmästä henkilöstä on kysymys: kell onni on, se onnen kätkeköön.

Ainoa ihmetyksen aihe

"Miksi naisen käytös muuttuu"
Hänellä on sosiaalisia taitoja joita hän käyttää, välttääkseen ikäviä seurauksia.

Sitä odotetaan kaikilta. Sinunkin käytöksesi muuttuu tilanteen mukaan, tai ellei muutu joudut vaikeuksiin. Viimekädessä laki velvoittaa rangaistuksen uhalla käyttäyttymään siveellisesti ts. sivistyneesti mm. julkisella paikalla ja julkisissa tilaisuuksissa.

"Olemme vakiintunut avopari ja suhteemme on hyvä."
Se mikä sopii yksityisesti ei sovi yleisesti. Henkilökohtainen käsitys hyvästä käytöksestä vaihtelee, eikä käytöksen tarkkoja yleisiä rajoja tiedä käytännössä kukaan.

Tuttava kertoi poliisin sakottaneen häntä epäsiveellisestä käyttäytymisestä julkisella paikalla. Syyksi riitti että oli ajanut autoansa ilman paitaa (tavallinen mies torsoa verhoamatta). Moniko tietää että yksityisauton sisätila, kun auto on yleisellä paikalla, on julkinen tila?

"Välinpitämättömyys ja etäsyys näkyy tavassa puhutella ja olemisessa."
Niin pitääkin ja monille hyvä käytös on kunnia-asia ja hyvien tapojen vastaisesta käytöksestä voidaan haastaa oikeuteen.

"kun olemme seurassa muiden ihmisten kanssa,"
Minä ihmettelen ihmisiä jotka tahtovat tai jopa vaativat julkisia hellyydenosoituksia. Intiimiin tilanteeseen sopivaa käytöstä epäintiimissä yleisessä paikassa, missä ei olla kahden kesken vaan yleisön keskellä, katselijoiden ympäroimänä.

— Muiske se kuului että luulin satavan vettä. —

"hän muuttuu välinpitämättömäksi ja kylmäksi."
Mitä julkisempaa on esiityminen, sitä hillitympää on käytös. Liiallinen itsehillintä (esim. ujous) on paljon pienempi haitta kuin itsehillinnän puute.

"erityisesti avovaimoni tuttavien kanssa, niin"
Tapa mihin on totuttu, tutustumisen aikana koettu käytös, vanha tapa, tuttu tottumus. Jos sitä muuttaa ilman huomattavaa syytä, sitäkin aletaan ihmetellä. Sinä voit käyttäytyä eri tavalla kuin hän, koska sinulla ei ole siinä seurassa pitkiä perinteitä eikä historia kahlitse.

"Muulloin on kosktetusta, välittämistä ja katseita."
Asiaankuuluvaa, kahdenkeskistä yhteenkuuluvuutta, ei kuulu muille, ei sovi toisten huomin kohteeksi.

"Sama tapahtuu juhliessa muiden kanssa kun mukana on alkoholia."
En ihmettele pidättyväisyyttä, se on turvallisuushakuisuutta, minkä alkoholin estoja vähentävä vaikutus voi vaarantaa.

- "mistä johtuu?"
Miksi Aatamilla ja Eevalla oli lehvät elimillä vaikka paratiisissa ihmisiä oli vain kaksi?

ASIAAN KUULUMATON – SOPIMATON
Rakastuneitten aikuisten lapsellista käyttäytymistä? Jaksan ihmetellä miksi jotkut haluaisivat sovittaa seksuaalisuuteen kuuluvaa käyttäytymistä ryhmään, ilman että siitä tulisi ryhmäseksiä?

Käytös on sopimatonta silloin kun kuka tahansa samassa ryhmässä, ei voi käyttäytyä samoin kuin joku, jotain toista kohtaan. Se erottaa ryhmän jäseniä toisistaan, jakaa pienryhmiin, heikentää kaikkien keskinäistä yhteenkuuluvuutta.
Toiminta ei ole tarkoituksenmukaista, koska ryhmän tarkoitus on toimia yhdessä, yhtenä ryhmänä. Se vaikeutuu jos käytös ei ole yhdenmukaista.

ASIAAN KUULUVA - SOPIVA
Kun asia on ryhmä, on asianmukaista kuulua, tuntea kuuluvansa, liittyä ja sopia ryhmään.

Koska ryhmän tarkoitus on toimia yksissä tuumin, yhdessä. Käytös on sopivaa silloin kun kuka tahansa, voi käyttäytyä samoin kuin toisetkin, ketä tahansa kohtaan, samassa ryhmässä. Se liittää ryhmän jäseniä yhteen, luo yhteenkuuluvuutta kaikkien kesken.

Toiminta on tarkoituksenmukaista, yhtenä ryhmänä, samaa asiaa samalla tarkoituksella. Se helpottuu jos käytös on kaikilla samanlaista yhdentyvää, yhteneväistä, kaikille yhteistä. Pysytään yhdessä eikä käytöksestä erota, kuka käytöksellään erottuu ryhmästä erilleen.
Ryhmässä ei ole tilaa kahdenkeskisen yhteenkuuluvuuden ylläpitoon, se ei sovi, eikä kuulu asiaan.

— Ennen otan minä Ullan, saan siitä paremman kullan, vaik' on sillä ikää puolensataa vuotta. —

Jotenkin minusta on outoa, jos pariskunnat eivät voi näyttää toisille ihmisille keskinäistä rakkaudentunnettaan.
Siis suukkoja halauksia kädestäpitämistä silmiin katsomista.
Yhdyntäliikkeet ja muut kuolaamiset ovat asia erikseen.
Ei minua ainakaan häiritse nähdä muiden ihmisten tekevän noita ensinmainittuja toimintoja.

Tulkintoja toisesta ihmisestä, tulkintoja puolisosta. Saako toinen olla oma itsensä? Tuossa jo sanottiin, että miksi ei saisi näyttää seurassa, että välittää. Elämä on 99 prosenttisesti arkea, eikö se aika merkitse mitään? On sekin ikävää, jos läheisyys on näyttämistä.

Edellä viitattiin narsismiinkin, jos seurassa ivailee omalle puolisolle. Sitä ei vain tiedä kumpi on narsisti em. tapauksessa, jos kumpikaan.

Ujo nainen kirjoitti asiaa, hyvinkin oletettavaa että kyse on juuri tällaisesta. Jos kaveripiirissä ei erityisemmin ole ollut tapana tuo tunteiden näyttäminen niin vaikea sitä on ottaa ensimmäinen askel.

On totta että tunteiden näyttäminen tuntuu olevan aika lailla pannassa julkisilla paikoilla. Muistan vieläkin miten hämmästyneitä olimme mieheni kanssa, kun olimme isossa liikennemyymälässä kahvilla ja meidät suorastaan heitettiin ulos käytöksemme takia. Olimme nurkkapöydässä vähän syrjässä muilta ja olin mieheni kainalossa ja siinä sitten suudeltiin vähän pitempään. Tarjoilija tuli tarkoituksella viemään astiamme pois ja sanomaan että "voisimmeko vähän rajoittaa" ja että "asiakkaat ovat valittaneet". Hyvää päivänjatkoa vaan heillekin.

Ei suhteesta, mutta jotkut ystäväni ovat olleen tuontyyppisiä. kun ilmaantuu jotain muuta, sitä itse muuttuu näkymättömäksi heille. Se on niin nöyryyttävää ja suututtavaa, etten tiedä, voiko sellaiseen ihmiseen luottaa, johon ei oikeasti voi luottaa joka hetki. selvitä tilanne ainakin itsellesi, jos et saa toiselta siihen selvyyttä. Ansaitsetko sinä sitä? Esitäppä itsellesi kysymys ja vastaa itse ja tee johtopäätöksesi.

Mietin sitä, muuttuuko sinun käytöksesi myös jotenkin. Minun mieheni on erittäin ulospäin suuntautunut. Hän juttelee ja nauraa kaikkien kanssa, lasten, koirien, miesten ja erityisesti (kauniiden) naisten. Minä olen pidättyväisempi, mutta en ujo. Pärjään ihmisten kanssa oikein hyvin, mutta isossa seurassa vetäydyn sisäänpäin samaa tahtia kun mieheni pääsee vauhtiin. Tunne olevani niin eri kierroksilla hänen kanssaan, että varmaan joku minustakin ajattelee, että olen kylmä jne. Ehkä tavallaan olen ottanut tiedottomasti sen linjan, että en ainakaan ole hänen onnensa esteenä... Meitä on moneksi.

Kahdestaan ja pienessä seurassa meillä on mukavaa, eikä ongelmia ole.

Jotenkin minusta on outoa, jos pariskunnat eivät voi näyttää toisille ihmisille keskinäistä rakkaudentunnettaan.
Ei minua ainakaan häiritse nähdä muiden ihmisten tekevän noita ensinmainittuja toimintoja.

Tuokin riippuu niin tilanteesta ja ihmisistä. Itselleni tuollainen ei tule luonnostaan, koska pidän sitä jonkin asteisena "esittämisenä". Varsinkin suukottelua tai peffanhieromista esim. ruokaseurueessa, minkä olen huomannut olevan yleensä epämukavaa myös muille ravintolaseurueen jäsenille paitsi itse mussuttajille. Joku kädestäpitäminen tai silmiinkatsominen ei tietenkään häiritse eikä yksittäiset suukot. Mutta sellainen alinomainen kähmiminen on häiritsevää ja tulee vaikutelma kuin yritettäisiin muita väkisin vetää mukaan johonkin pariskunnan keskinäiseen intiimiin "tilaan". Toisaalta jotkut syttyvät vain toisten aikana eli saavat siitä jotain lisäintoa kun tietävät toisten olevan näkemässä heidän rakkauttaan.

Vapaammassa illanvietossa ei muiden suukottelut tai halimiset haittaa ollenkaan, mutta jälleen seurasta riippuen en välttämättä pysty itse samanlaiseen toimintaan. Kaikki eivät vain ole sellaisia, että osaisivat käydä kierroksilla vieraammassa tai puolitutussa seurassa.

Kiimatuijottelu ja -hiplaaminen ovat mielestäni todella outoja silloin, kun on tarkoitus viettää yhdessä aikaa kaveriporukassa. Mutta joskus näitäkin tapauksia on istujaisiin osunut ja kyllä yleensä joku heille huomauttaakin, että olisiko kyseisellä pariskunnalla aika vetäytyä omiin oloihinsa ;)

Viimeksi muokattu:
Itseäni ainakin ärsyttää pariskunnat jotka yhteisissä illanvietoissa ovat toistensa kimpussa kokoajan. Menkää kotiin tai hankkikaa hotellihuone. Yritä siinä nyt syödä kun joku parinkunta nuolee toisiaan vieressä.

Ehkä se ruokapöytä ei ole se kaikkein paras suukottelupaikka.
Jokin muu vapaampi tila menettelee.
Muut ihmiset pitää olla myös hiukan kauempana, sillä heille pitää jättää mahdollisuus katseensa suuntaamiseksi muualle.
Eikä kokoajan pidä suukotella.
Ehkä 2-3 kertaa samojen ihmisten nähden.
Muiden ihmisten käyttäytymestä pitää osata lukea myös se, pitääkö he näkemästään.
Mutta kun se itsestä tuntuu mukavalle, kun ne suukotukset ja halaukset kertovat muille, että me olemme pari ja rakastamme toisiamme.
Puistonpenkki on varmaan niitä parhaita paikkoja.
Itse kyllä myös tykkäisin katsella rakastavaisia.
En pelkää nähdä myöskään rohkeampaa suukottelua.
Voisin jäädä pienenmatkanpäähän pitemmäksikin aikaa seusaamaan tilanteen kehitystä.
Tuossa taas on vaarana ettei ylimääräisistä katseista pidetä.
Ota tästä nyt selvää mikä on oikeaa toimintaa.

<Jotenkin minusta on outoa, jos pariskunnat eivät voi näyttää toisille ihmisille keskinäistä rakkaudentunnettaan.>
Kyllä voi, sitä siedetään, suvaitaan vaihtelevasti ja saattavat jopa kulmilla notkuvat mummojengit fanittaakin, teinigenreä.

Miksi sitä pitäisi näyttää, jos ei haluta nähdä? Taitaa olla sallittua ei-toivottua käyttäytymistä. Tietysti ymmärrän ettei sitä pidä kitkeä parisuhdekulttuurista. Se näkyy ja sitten se satutaan näkemään. Sitäkään ei pidetä ihan sopivana, että jäätäisi katselemaan, joidenkin tunteitten toisilleen näyttämistä. Mitä varten se katsomo siihen tarvitaan?

Elokuvat ja muut filmaukset erikseen. Kiinnostaisi kyllä kuulla mistä syystä joku haluaa katsoa sitä livenä?

Amor – Kaupunkilomalla Roomassa. Kolmen tunnin korttelivaelluksen jälkeen, jalat särystä sykkien saavut pieneen puistikkoon. Kauniit pienet penkit täynnä, paitsi yksi millä rakastavaiset hellivät sydämet läpättäen toisiaan. <Siis suukkoja halauksia kädestäpitämistä silmiin katsomista.> Tilaa on vielä yhdelle, joka käyttää rexonaa.

<Ei minua ainakaan häiritse>
Istut ja he kääntyvät kysyvä ilme hehkuvilla kasvoillaan. Tuijotatte toisianne kahden pitkän sekunnin ajan, sitten pariskunta jatkaa toimintojaan. Kuuntelet toiminnoista syntyviä ääniä, hiljaista lepertelyä, ja on ehkä parempi ettei ymmärrä kieltä, paitsi sen tiamotiamotiamotiamo… Tunnelman tiheys herättelee aisteja ja mielikuvia kiihkon ailahteluista, lähes kiinni heissä vältellen kosketusta, ehkä tuntee feromonien salpaavan jo henkeä. Matkan kohokohta – päästä osalliseksi ikuisuushetkeen, mistä rakastumisen intohimo koostuu. Mamma mia, Roma!

<nähdä muiden ihmisten tekevän noita ensinmainittuja toimintoja.>
Mitä muuta siinä on kuin toimintoja? Ns. reviiri ja sen yksityinen, intiimi luonne. Sopii huonosti julkiselle paikalle.

– Eikö käytöstä poistetut puhelikopit olisi voitu päivittää pussauskopeiksi? –

Viimeksi muokattu:
Elokuvat ja muut filmaukset erikseen. Kiinnostaisi kyllä kuulla mistä syystä joku haluaa katsoa sitä livenä?
Jotenkin se onnellisuuden näkeminen on viehättävää.
Mieluummin ainakin katselen onnellisuutta, kun jotakin riitelyä.
Ehkä se katselu on minulle luonnollista, koska yhtähyvin voisin olla myös katseltavana.
Minulle kumpikin tilanne on miellyttävä.
Katsellessa ajattelen rakastavaisten haluavan tulla nähdyksi.
Eli juuri sillälailla, kun itse ajattelen siinä päinvastaisessa tilanteessa.
Silloin kun olen näkijäpuolella, niin sitä samalla elää itsekin kuvitelmissaan siellä onnellisuudessa.
Päinvastaisessa tilanteessa ajattelen juuri päinvastoin.
Eli yritän levittää sitä onnellisuutta muihinkin ihmisiin.
Yrittäkää tuosta nyt saada selvää.

Viimeksi muokattu:
Itsellenikin tuli tuo häpeä mieleen, itsekin käyttäydyn välillä noin jos olemme avomieheni kanssa omien ystävieni seurassa ( eli mahdollisimman harvoin ).
Näen ystävieni arvostelevat katseet ja ymmärrän mitä ne tarkoittavat- olisin itsekin jaellut samanlaisia katseita vielä jokin aika sitten, silloin kun arvostelukykyni oli vielä kohdillaan.
"Mieheni" on feminiininen vässykkä, joka on ilmeisesti ne neiti suhteessamme ja häpeän häntä silmät päästäni aina kun olemme julkisilla paikoilla.Hänestä ei ole minulle mitään turvaa eikä hän muutenkaan täytä miesihannettani, tämä saattaa olla syynä vaivautuneeseen käytökseeni.

"Mieheni" on hellä, huomaavainen, epäitsekäs, hyvä kuuntelija, ja erittäin hyvä sängyssä ( hän on myös "hyvin varustettu" ), mutta edellämainituista syistä en haluaisi liikkua hänen kanssaan julkisilla paikoilla, saati sitten ystävieni seurassa. En oikein tiedä mitä tekisin asian kanssa, jos hän vain saisi hieman miehisyyttä olemukseensa niin hän olisi täydellinen. Luulisin häntä gayksi ( moni on luullutkin hänen äänensä perusteella ) ellei meillä olisi niin vilkas ja aktiivinen seksielämä keskenämme. En tiedä mitä teen, hiljaista kotielämää on kestänyt jo muutaman vuoden, ja joka päivä kaipaan muutosta..

mulla on aivan sama juttu. osasit helkkarin hyvin kuvailla tunteet sanoiksi. mulla on vielä takana huono itsetunto, koska olen miestäni 4 vuotta vanhempi ja mieheni ystävien nuoret kauniit tyttöystävät ovat noin kuudesta kymmeneen vuotta nuorempia, joten tämä räjähtänyt mamma häpeää usein itseään, vaikka tiedänkin sen olevan aivan turhaa. mutta kun ei saa tilaamalla parempaa itseluottamusta,, niin ikäväkylläkin välillä hyvässäkään seurassa ei osaa käyttäytyä, varsinkin jos on alkoholia mukana. elämän koulua käyn juurikin tästä asiasta ja yritän paremmaksi ihmiseksi, että yhteiset illan istujaiset ystävien kanssa ei tarvis olla jännitystä täynnä, ja häpeällisiä.
Hah, tunnistin heti itseni tuosta. Mä olen varmaan kylmän ja etäisen oloinen miehelleni muussa seurassa (tai olenkin ja hän on siitä maininnut joskus alkuun), mutta en vaan osaa kuherrella enkä kyhnätä edes hyvän maun rajoissa toisten läsnäollessa. Eli pidän kaverillisen etäisyyden mieheeni siinä missä muihinkin läsnäolijoihin. Se tulee niin luonnostaan noissa tilanteissa, etten osaa kosketella miestä tai tuijotella silmiin tms.

Vasta sitten kun seurustelua on ollut takana vuosikausia ja kaverit ovat tulleet tutuksi miehellenikin, olen hieman vapaammin hänen kanssaan esim. illan istujaisissa, joissa nykyisin saatan jopa istua hänen sylissään.

Mulla se johtuu siitä, että olen aivan helkkarin ujo. Eikä sellainen toisten aikana miehessä kiehnääminen tule luonnostaan enkä suoraan sanottuna kehtaa tehdä sellaista. Tai pitää olla sellainen porukka, jossa kaikki tunnemme toisemme todella hyvin. Eli se on joku sisäänkasvanut etikettikoodisto tms. Kotinikin on sellainen, että vanhemmat ovat halailleet kyllä kotona, mutta vieraiden/kavereiden aikana ovat käyttäytyneet hyvin kaverillisesti ilman mitään ylimääräisiä hiplailuja.

Olen kyllä silti kova flirttailemaan jne. mutta olen aivan erityisen ujo aina sellaisten ihmisten kanssa, kenestä aidosti välitän. Olen miettinyt itsekin, että mistä se johtuu ja tullut siihen tulokseen, että haluan suojella sitä mikä mulle on tärkeää eli esim. meidän keskinäinen läheisyys on meidän kahden yksityisyyttä. Tätä on hirveän vaikea selittää sellaiselle, joka ei sitä luonnostaan ymmärrä...

Viimeksi muokattu:
Minusta tuntuu että ihmiset ymmärsivät aloittajan viestin ehkä väärin. Kylmyyden vastakohta ei aina ole julkinen kiehnääminen ja fyysiset hellyydenosoitukset.

Olen itsekin täällä avautunut miehestäni joka heittäytyi ennen kylmäksi kun muita ihmisiä oli seurassa. En kaivannut julkista pussailua tai lääppimistä, vaan sitä että minuun suhtauduttaisiin yhtä ystävällisesti ja huomaavaisesti kuin muihinkin ihmisiin.

Siis että myös minua otettaisiin keskusteluihin mukaan (mies aina puhui ikäänkuin ohitseni), myös minun mielipidettä kysyttäisiin koko porukkaa koskevissa asioissa (mihin elokuvaan mennään yms), myös minulle tarjottaisiin juomaa jos muille tarjotaan jne ihan peruskohteliasuuteen kuuluvia asioita. Esim. jos kysyin mieheltä jotakin, vastauksena oli usein kylmä tiuskaisu, kun taas muille jutteli ihan normaalisti. Mies heittäytyi muiden seurassa sellaiseksi kuin minua ei olisi olemassakaan, ja se oli todella ikävä ja nöyryyttävää.

Oli kamalaa kun pitkän seurustelun jälkeen miehen oma tuttava saattoi tulla kysymään tunnemmeko toisiamme.. Tai kun ihmiset kyselivät että olemmeko eronneet kun mies on niin kylmä minua kohtaan. Tuntui todella pahalta. Kuitenkin muiden ihmisten poistuessa mies oli kuin sormia napsauttamalla oma huomioiva itsensä.

Yritin puhua asiasta useita kertoja, ja mitään vastausta en koskaan saanut miksi mies käyttäytyy kuten käyttäytyy, enkä lupauksia paremmasta. Lopulta mittani oli täynnä töykeää kohtelua ja sanoin että lähdetään eri teille jos hän ei ala kohtelemaan minua paremmin ulkona ollessamme. Olin myös täysin valmis lopettamaan suhteen jossa minua kohdeltiin huonosti yhä uudelleen ja uudelleen.

Tämä tuntui jotenkin herättävän miestä, ja viime aikoina hän on kohdellut minua ihan normaalin huomaavaisesti myös silloin kun paikalla on muita ihmisiä. Edelleenkään ei ole mitään tarvetta erityisesti esitellä rakkautta muille, saati pusutella ihmisten edessä, mutta saan sitä mitä halusinkin, että minua kohdellaan yhtä hyvin kuin muita ihmisiä. Toivottavasti tämä jatkuu.

Jos aloittaja haluaa lukea oman vuodatukseni, se löytyy tuolta: http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ihmissuhteet/parisuhteessa/1813398/miehen-ajatuksiin-selkoa/

Minullekin tulee jonkun sortin exhibitionistinen luonne mieleen, jos joku pari klähmää ja imuttaa julkisella paikalla. Se on monille ympärilläolijoille noloa.

Mutta sitten eri asia on tosiaan jos ei huomioida lainkaan puolisoa. Joku on sanonut, että ulkomaan lentokentillä tunnistaa suomalaispariskunnan siitä, että he eivät keskustele, eivät hymyile toisilleen, eivät kosketa toisiaan. Esim. jenkeissä näin usein lauantaina Farmer's Marketilla keski-ikäisiä amerikkalaispariskuntia käsi kädessä kävelemässä city-shortseissaan ja birkenstockeissaan. Eli on olemassa tapa koskettaa ja huomioida toinen ilman että se muuttuu yliseksuaaliseksi tai klähmäiseksi.

tai onko paikalla ehkä jotain miehen tai naisen eksiä. Ei niiden nähden kuherrella ehkä kohteliaisuudesta. Tai voiko olla, että onko paikalla joku, josta nainen tietää, että tulisi kateelliseksi ja siitä tulis vaikeuksia, jos julkisesti kuhertelis.

Vanha ketju mut joku näitä saattaa lukea.

Itse naisena teen hieman samaa. Syynä yksinkertaisesti se, että kun vihdoin ja viimein pääsen muiden ihmisten seuraan viettään iltaa ilman lapsia, en myöskään kaipaa miestä siihen viereen kiehnään ja kuunteleen juttuja. Haluan tuntea itseni ”vapaaksi” ja olla rennosti. Toisinkun arkena se mies ja lapset on 24/7 siinä vieressä.

Eli ihan vaan se että haluaa muiden seuraa, vaihtelua, eri juttuja… ei jaksa sitä miestä katella jos kerranki vapaalle pääsee. Meillä samat kaverit niin siks hankalaa lähtä vaan ns. omien kanssa. Ja nämä vapaat om tosi harvinaisia.