Miksi muualta tulevat haluavat usein Helsinkiin muuttaessa muuttaa ydinkeskustaan kun taas alkuperäiset helsinkiläiset

  • Viestiketjun aloittaja "Utelias"
  • Ensimmäinen viesti
"Utelias"
tykkäävät ennemmin muuttaa Helsingin rauhallisemmille alueille, hyviin lähiöihin?
Oletteko huomanneet samaa?
Kaikki maalta tulleet ystäväni hehkuttavat halua muuttaa keskustaan ja synnynnäiset helsinkiläiset taas kammoksuvat asumista siellä. Poikkeuksia varmasti on, mutta miksi yleensä on näin?
 
Minä maalta tulleena ajattelin, että jos kerta haluan asua Helsingissä, niin asun sitten ihan kunnolla siellä, enkä jossain puolen tunnin bussimatkan päässä. Sit olis ollu sama jäädä kotipaikkakunnalle :D

No, nyttemmin on mielipide vähän muuttanut, joskin asuisin edelleen ydinkeskustassa mikäli rahat riittäis tämmöseen asuntoon.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
Pin
Omassa tuttavapiirissä olen huomannut ainakin. Ehkä me ollaan saatu tarpeeksemme koko elämän Helsingin keskustasta ja halutaan siitä vähemmän palasia aikuisena? :D En tiedä.

Lapsuuden elelin Töölössä enkä kaipaa sinne asumaan ollenkaan vaikka en mitenkään vihaa paikkaa. Kivoja muistoja tulee, mutta haluan johonkin vähän rauhaisampaan paikkaan asettua. Ehkä haluaisin muuta, jos vaikka sinkkuna opiskelisin ja elämä olisi erilaista?

Ja tuohon Neydanin ajatukseen olen muuten törmännyt jokaisen kohdalla millon mistäkin ovat Helsinkiin muuttaneet. Olisiko siinä sitten? Halutaan kerralla Helsinki ydin-Helsinkinä?
 
kkkkk
Lapsukaiseni muutti Helsinkiin. Asui ensin tosin Espoon puolella ja junareissu matkoineen sieltä kouluun kesti TUNNIN. Kuka kerpele viitsii reissata tuntia kouluun ja toisen tunnin takaisin. Nyt lapsukainen asuu ytimessä ja on tyytyväinen. Luulen vähän, että nuoruuteen tämä liittyy. Osittain ainakin. Itse olen helsinkiläinen syntyjäni mutta muutin pienempään kaupunkiin maaseudulle, tämä on mun elementti. Kivikylässä on kiva käydä mutta en halua siellä asua ja elää.
 
"vieras"
No heh. Koska realistisemmat helsinkiläiset tajuavat, että suurimmalle osalle oma keskustakämppä on vaan unelmaa ja vuokrastakin on keskustassa tyhmä maksaa rkstraa. Maalaiset taas eivät Helsingistä muuta tiedä kuin sen keskustan ja ajatus asunnosta raitiovaunulinjojen ulkopuolella pelottaa (tai herrajumala metrolinjan).
 
nexus
[QUOTE="vieras";29090278]No heh. Koska realistisemmat helsinkiläiset tajuavat, että suurimmalle osalle oma keskustakämppä on vaan unelmaa ja vuokrastakin on keskustassa tyhmä maksaa rkstraa. Maalaiset taas eivät Helsingistä muuta tiedä kuin sen keskustan ja ajatus asunnosta raitiovaunulinjojen ulkopuolella pelottaa (tai herrajumala metrolinjan).[/QUOTE]


Enpä tiijä. Tuo maalaiset-kaupunkilaiset -vastakkainasettelu alkaa olla aika eilistä. Ihmiset reissaa vähän toiseen malliin kuin seiskytluvulla. Jokainen tajuaa, että Helsinki on pikkukaupunki. Mutta varsinkin kesällä ihan kiva ja idyllinen pikkukaupunki. Jos nyt tuota vanhaa kliseetä maalaisista haluaa välttämättä vielä pönkittää niin mietin vaan, mix "maalaiset" edes haluaisi mihinkään Kontulaan tai Malmille (oksuhymiö tähän). Helsingin metro varmaan pelottaakin :D. Onkohan missään muualla Euroopassa yhtä pikkuista linjaa :D
 
Pin
[QUOTE="vieras";29090278]No heh. Koska realistisemmat helsinkiläiset tajuavat, että suurimmalle osalle oma keskustakämppä on vaan unelmaa ja vuokrastakin on keskustassa tyhmä maksaa rkstraa. Maalaiset taas eivät Helsingistä muuta tiedä kuin sen keskustan ja ajatus asunnosta raitiovaunulinjojen ulkopuolella pelottaa (tai herrajumala metrolinjan).[/QUOTE]

No monesti se oma keskustakämppä onkin sitten pienempi mitä ehkä ostaisi syrjemmästä/asuu vuokralla pidempään ja moni ilomielin maksaakin extraa pienemmästä jos se keskusta on sitä mitä haluaa ja se mistä nauttii täysillä. Mitä ihmeellistä siinä on ja siinä, että ei välttämättä tiedä muuttaessa joka syrjäkolosta joka Helsingistä löytyy saati sitten halua muuttaa niihin? Onhan siinä paljon etujakin asua "kaiken vieressä". Mitä nyt kukin haluaa asuinympäristöstään.
 
Viimeksi muokattu:
kkkkk
No monesti se oma keskustakämppä onkin sitten pienempi mitä ehkä ostaisi syrjemmästä/asuu vuokralla pidempään ja moni ilomielin maksaakin extraa pienemmästä jos se keskusta on sitä mitä haluaa ja se mistä nauttii täysillä. Mitä ihmeellistä siinä on ja siinä, että ei välttämättä tiedä muuttaessa joka syrjäkolosta joka Helsingistä löytyy saati sitten halua muuttaa niihin? Onhan siinä paljon etujakin asua "kaiken vieressä". Mitä nyt kukin haluaa asuinympäristöstään.
Just näin. Ihmettelen samaa. Helsingin lähiöt on ainakin mun silmään niin rumia paikkoja, etten never ever muuttaisi niihin. Puhumattakaan kuinka tolkuton työmatka sieltä olis keskustaan :O...

Tosiaan lapseni muutti ilomielin espoon korvesta 45 neliön yksiöstä kauniiseen vanhaan kivitaloon keskustaan. Paikka on niin idyllinen, että mammana siunaan päätöksen täysin. Asunto on pieni ja saman hintainen kuin se iso luukku siellä korvessa. Eli ei tule mitään ekstraa ees siitä. Ja kaikki on ihan lähellä. Eikä tarvi maksella mitään seutulippuja yms.
 
Mä haluaisin asua joko ihan ytimessä tai sit oikeasti maaseudulla.

Paras tilanne olisi, jos ois kaupunkiasunto keskustassa ja vanha tila jossain järven rannalla, missä ei ole näköetäisyydellä yhtään ketään muita.
Lähiöt ei varsinaisesti viehätä, mutta oon mä niihin tottunut. Kaipaamaani "sielua" niissä ei kuitenkaan ole, vaan on sellanen "hamsteri häkissä"-olo.

Lähiöitä on kaikkialla, mutta vanhoja, kauniita ja sielukkaita kerrostaloja mukulakivikaduilla tai todella harvaan asuttua järvi-metsämaisemaa ei.
Helsingin keskusta tosin ei niitä kauneimpia ole, mutta kyllä sielläkin tunnelmaan pääsee.
 
Just näin. Ihmettelen samaa. Helsingin lähiöt on ainakin mun silmään niin rumia paikkoja, etten never ever muuttaisi niihin. Puhumattakaan kuinka tolkuton työmatka sieltä olis keskustaan :O...

Tosiaan lapseni muutti ilomielin espoon korvesta 45 neliön yksiöstä kauniiseen vanhaan kivitaloon keskustaan. Paikka on niin idyllinen, että mammana siunaan päätöksen täysin. Asunto on pieni ja saman hintainen kuin se iso luukku siellä korvessa. Eli ei tule mitään ekstraa ees siitä. Ja kaikki on ihan lähellä. Eikä tarvi maksella mitään seutulippuja yms.
Riippuu lähiöstä. Täällä on aika erilaisia lähiöitä kuitenkin ja varmaan jokaisessa lähiössä jokin kauniimpi kortteli.
 
Pin
Just näin. Ihmettelen samaa. Helsingin lähiöt on ainakin mun silmään niin rumia paikkoja, etten never ever muuttaisi niihin. Puhumattakaan kuinka tolkuton työmatka sieltä olis keskustaan :O...

Tosiaan lapseni muutti ilomielin espoon korvesta 45 neliön yksiöstä kauniiseen vanhaan kivitaloon keskustaan. Paikka on niin idyllinen, että mammana siunaan päätöksen täysin. Asunto on pieni ja saman hintainen kuin se iso luukku siellä korvessa. Eli ei tule mitään ekstraa ees siitä. Ja kaikki on ihan lähellä. Eikä tarvi maksella mitään seutulippuja yms.
Hmm et ole tainnut kauheasti ehtiä täällä pyöriä jos "Helsingin lähiöt", eli öööö kaikki keskustaa lukuunottamatta ovat niin rumia ettet never ever jotain... :whistle:
Mielipiteensä kullakin, mutta vähän huvitti tämäkin, vaikka ei ole uutta minulle ihmisten erilaiset mieltymykset. Kuulosti vain vähän ärsyyntyneen ihmisen provosoituneelta kommentilta.

Btw seutulippua ei tarvitse jos asuu Helsingissä, vaikka syrjemmässäkin.:cool:
 
kkkkkk
Hmm et ole tainnut kauheasti ehtiä täällä pyöriä jos "Helsingin lähiöt", eli öööö kaikki keskustaa lukuunottamatta ovat niin rumia ettet never ever jotain... :whistle:
Mielipiteensä kullakin, mutta vähän huvitti tämäkin, vaikka ei ole uutta minulle ihmisten erilaiset mieltymykset. Kuulosti vain vähän ärsyyntyneen ihmisen provosoituneelta kommentilta.

Btw seutulippua ei tarvitse jos asuu Helsingissä, vaikka syrjemmässäkin.:cool:
Noo oon syntynyt siellä ja käynyt siellä kouluni, ja nykyään joudun työn takia reissaamaan siellä... Ajattelin jostain syystä niitä kauhulähiöitä kamaline betonilaatikkotaloineen enkä esim nättiä Munkkivuorta...Vaikka Munkkivuoressakin on niitä "rumia taloja" niin paikkahan on toki idyllinen ja siellä on vanhan asuinpaikan tunnelmaa... En oo ärsyyntynyt enkä provosoitunut mutta unen tarpeessa vissiin :D
 
[QUOTE="Utelias";29090249]tykkäävät ennemmin muuttaa Helsingin rauhallisemmille alueille, hyviin lähiöihin?
Oletteko huomanneet samaa?
Kaikki maalta tulleet ystäväni hehkuttavat halua muuttaa keskustaan ja synnynnäiset helsinkiläiset taas kammoksuvat asumista siellä. Poikkeuksia varmasti on, mutta miksi yleensä on näin?[/QUOTE]

En ole kyllä huomannut samaa. Voi olla, että muualta muuttavat etsivät helpommin asuntoa keskustan läheltä, mutta syntyperäiset helsinkiläiset eivät kyllä "kammoa" sellaisia alueita kuin Kruunuhaka, Ullanlinna, Töölö, Kamppi, Kallio, jne. Kannattaa myös muistaa, että ydinkeskustan ja lähiöiden väliin jää aika paljon urbaania aluetta. Enemmänkin riippuu ihmisestä, haluaako asua lähellä keskustaa, sen liepeillä vai jossain kauempana.
 
"Iki-ihana"
Epäilen, että maalta/pikkukaupungeistä eivät välttämättä etukäteen hahmota, miten kallista keskusta-asuminen on, ja miten hyvin julkinen liikenne Helsingissä toimii. Kuten tuttu, joka hermostui kun muutti Helsinkiin, eikä millään löytänyt mieleistä kaksiota kävelymatkan (max 2 km) päästä keskustasta, kun ehdoton maksimivuokra oli 300 e/kk.
 
"lamamanmorbid"
Olen huomannut samaa...jokaisen hipin ja coolin Kuopiolaisen opiskelijan on päästävä Kallioon asumaan. Itse olen syntyisin Alppilasta, Kallion kupeesta ja ekaan omaan kämppään muutin Koivukylään Vantaalle....=D
 
[QUOTE="Iki-ihana";29090659]Epäilen, että maalta/pikkukaupungeistä eivät välttämättä etukäteen hahmota, miten kallista keskusta-asuminen on, ja miten hyvin julkinen liikenne Helsingissä toimii. Kuten tuttu, joka hermostui kun muutti Helsinkiin, eikä millään löytänyt mieleistä kaksiota kävelymatkan (max 2 km) päästä keskustasta, kun ehdoton maksimivuokra oli 300 e/kk.[/QUOTE]

No tuolla hinnallahan ei saa kaksiota, ei edes yksiötä, mistään muualtakaan Helsingistä, vaikka kuinka olisi valmis asumaan "rumassa lähiössä kaukana".
 
"vieras"
Just näin. Ihmettelen samaa. Helsingin lähiöt on ainakin mun silmään niin rumia paikkoja, etten never ever muuttaisi niihin. Puhumattakaan kuinka tolkuton työmatka sieltä olis keskustaan :O...

Tosiaan lapseni muutti ilomielin espoon korvesta 45 neliön yksiöstä kauniiseen vanhaan kivitaloon keskustaan. Paikka on niin idyllinen, että mammana siunaan päätöksen täysin. Asunto on pieni ja saman hintainen kuin se iso luukku siellä korvessa. Eli ei tule mitään ekstraa ees siitä. Ja kaikki on ihan lähellä. Eikä tarvi maksella mitään seutulippuja yms.
iso luukku 45 m^2 :D :D
 
"vieras"
itse olen töissä helsingissä ja saisin työsuhdeasunnonkin edullisesti sieltä, mutta näen liikaa asioita töissä ja siksi tahdonkin etäisyyttä ytimeen. Vaikka vantaalta töihin meneekin 45min en näe sitä pahana asiana.
 
[QUOTE="lamamanmorbid";29090732]Olen huomannut samaa...jokaisen hipin ja coolin Kuopiolaisen opiskelijan on päästävä Kallioon asumaan. Itse olen syntyisin Alppilasta, Kallion kupeesta ja ekaan omaan kämppään muutin Koivukylään Vantaalle....=D[/QUOTE]

Kyllä ne helsinkiläisetkin hipsterit sinne Kallioon tuppaavat kasautuvan - tai eivät ainakaan ensimmäisenä muuta Koivukylään.

Olisi toki kiinnostavaa, jos joku tekisi oikein tutkimuksen aiheesta - ja voihan olla, että ap:n huomio pitää paikkansa. Yhtä hyvin voi olla, ettei se pidäkään, tai siis ei ole yleistettävissä. Oma toiminta ja oma tuttavapiiri kun ei usein ole kovin hyvä tietolähde, jos aletaan miettiä miten koko väestö toimii. Esim. omassa tuttavapiirissäni on melkein päinvastoin: syntyperäiset helsinkiläiset asuvat perheellisinäkin lähempänä keskustaa kuin muualta muuttaneet, jotka saattavat lapsille kaivata samankaltaista ympäristöä, jossa ovat itse asuneet (etenkin, jos ovat pienemmistä kaupungeista kotoisin). Sen sijaan lapsuutensa krunikassa asunut saattaa haluta kasvattaa siellä lapsensakin eikä todellakaan muuta jonnekin kauas lähiöihin.

Mutta meitä ihmisiä on erilaisia niin muualta muuttaneissa kuin syntyperäisissä Helsinkiläisissä.
 
"eee"
Yleensä Helsinkiin muuttavat ihmiset joko työn tai opintojen perässä ja haluavat asua lähellä näitä paikkoja. Ne maalaiset jotka haluavat asua omakotitalossa tai tilalla, jäävät todennäköisesti sinne maalle. Ne jotka lähtevät Helsinkiin, lienevät lähtökohtaisestikin niitä, joille omakotitalo- tms. asuminen ei ole niin tärkeää vaan haluavat nimenomaan kaupunkiin.
 
"vieras"
Ehkä tällainen radanvarren lähiössä lapsuutensa viettänyt tietää ettei ne lähiöt nyt niin rumia ja kamalia ole ;). Täältä lähiöstä pääsee alle vartissa keskustaan junalla ja muutenkin julkinen liikenne toimii hyvin, hiihtoladut lähtee melkein ovelta, leikkipuistoon on pari sataa metriä, palvelut pelaavat jne.
 
vierailija
Ne on sitten lähiöitä, jos haluaa asua kantakaupungin ulkopuolella. Lähiöasumista saa muistakin kaupungeista, eikä niillä lähiöillä ole oleellista eroa HKin lähiöihin.
 

Yhteistyössä