Miksi mustalaiset saa käyttäytyä miten tahansa?

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen...
  • Ensimmäinen viesti
kaalee
Liekö serkus avioliitot ja sukurutsa sitten syynä, mutta jotenkin tuntuu siltä.että uusi sukupolvi on aina edellistä tyhmempää. Mikään ei mene jakeluun ja koko elämä on pelkkää öyhötystä ja pullistelua, oli sitten miehet tai naiset kyseessä. Meni miten meni, niin vika on aina rasismissa ja valkolaisissa.
 
"..."
Koska kukaan ei uskalla sanoa heille mitään, ovat sen verran hullua porukkaa. Jotenkin onnistuneet välttämään sivistyksen kosketuksen, joten ovat henkisesti jonkun metsäkansan tasolla, joten kaikki asiat ratkaistaan väkivallalla.
 
"..."
Ja monesti olen ihmetellyt, että miten voivat olla níin saastaista porukkaa. Olin yksi kesä kahvilassa töissä, ja mustalaiset jättivät jälkeensä aina ihan järkyttävän siivon. Lapset ja aikuiset yhtä lailla viskelivät roskat lattialle ja sotkivat muuten ihan kuin tahallaan.
 
vierailija
Tässä viikonloppuna olin yleisessä saunassa, tultiin kaverin kanssa uimasta kun huomattiin, että suihku sohottaa yksinään täysiä. Kysyttiin löylyhuoneen tytöltä tähän syytä ja hän vastasi unohtaneensa. Seuraavalla kierroksella uimasta tullessa tyttö oli sheivaamassa intiimialueitaan haarat levällään suihkuhuoneessa. Tässä kohtaa huomasin, että hän on mustalainen.

Pukuhuoneessa oli tuskainen taisto kansallispukuun ahtautumisessa. Kesti ilmeisesti liian kauan kun sukulaismiehet roikkuivat naisten pukuhuoneen ovella kommentoimassa. Valmista kuitenkin tuli ja musat täysillä kaahattiin invapaikoilta matkaan. Saunasta ei tietenkään maksettu mitään, ei ainakaan näkynyt käyttöön oikeuttavaa ranneketta tytöllä....

Jotenkin käy kateeksikin moinen muista tai säännöistä piittaamattomuus.
 
Esim. 1 : pikaruokaravintolassa mustalaisporukka syljeskeli lattialla, jättivät kaikki roskansa pöytiin ja ympäristöön. Poistuessaan vielä hyppivät ulkona pöydillä.

Esim. 2. Kaupassa oli jonoa KAKSI ihmistä, mustalaiseukko ei halunnut jonottaa joten hän huusi tarvitsevansa myyjän ja sai sen.

Esim. 3 He saavat parkkeerata autonsa vaikka ulko-oven eteen kaupassa, vaikka olisivat siinä muun liikenteen tiellä. Ja 99 % parkkeeraavat invapaikalle.
Ei saa käyttäytyä miten tahansa. Iste asiassa heillä on tiukemmat käyttäytymiskoodit kuin meillä muilla keskimäärin. Eri asioita vain pidetään tärkeinä.

http://estudio.edupoli.fi/moty/index.asp?id=719&kat=Kulttuurit&sid=778&sub=Romanikulttuurit&title=3249
 
Bergel
Bergel
Mitä opittavaa muilla on romaneilta? Ja ei kiitos aina sitä samaa lässytystä vanhusten kunnioittamisesta, jokainen tietää, että se kunnioitus rajoittuu vain yhteisön omiin vanhuksiin.
 
vierailija
Koska kukaan ei uskalla sanoa heille mitään, ovat sen verran hullua porukkaa. Jotenkin onnistuneet välttämään sivistyksen kosketuksen, joten ovat henkisesti jonkun metsäkansan tasolla, joten kaikki asiat ratkaistaan väkivallalla.
Ei ne mitään pohjalaasia ole, kyllä heille voi sanoa. Ainakin minä olen sanonut eikä ole tullut turpiin. Moottoripyöräjengiläisille, skineille tai somaleille en auo päätäni, mutta romaneille voi pelkäämättä.
 
Pokkura
Niinpä. Kummallakin olisi paljon opittavaa toisiltaan.
Tätä tyyliä viljelet aina kun haluat näyttää viilipyttymäisen suvaitsevaisuutesi yli kaikkien mahdollisten rajojen. Nyt kun luettelet mitä meillä tavallisilla (ei siis millään ääripäillä) suomalaisilla on opittavaa tavallisilta mustalaisilta. Ja siis sitä on vieläpä paljon? Nyt haluan kunnollisen pitkän listan kyllä, kerrankin syttyi mielenkiinto ja halu oppia uutta mustilaisista!

Tavalliset mustalaiset täällä Itä-Suomessa ovat rettelöivää, huono-osaista (niin taloudellisesti kuin henkisiltä ja sosiaalisilta kyvyiltään) ja huonosti käyttäytyvää sakkia, jotka eivät paikallaan pysy sen vertaa että saisivat jotain pysyvää rakennettua. Perheet hajoaa ja töistä ei tietoakaan, töykeä ja päällekäyvä käytös turvanaan mesoavat menemään vaan.
 
tumma nainen
Ja piiloon jää meidän perhe, ja monta muuta, jotka eivät rettelöi vaan haluavat vain elää rauhassa ja sovusss kaikkien kanssa, ihmisiä ihmisille. Mutta näinhän se on että juuri häiriköthän ne eniten näkyy ja kuuluu..

Ihminen ihmisille, sitä ei moni ole oppinut.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
suvultaan tumma
Ja monesti olen ihmetellyt, että miten voivat olla níin saastaista porukkaa. Olin yksi kesä kahvilassa töissä, ja mustalaiset jättivät jälkeensä aina ihan järkyttävän siivon. Lapset ja aikuiset yhtä lailla viskelivät roskat lattialle ja sotkivat muuten ihan kuin tahallaan.
Romanikulttuurissa itseasiassa pidetään siisteyttä hemmetin tärkeänä, auta armias jos syöt lattialla ja lautanen osuu lattiaan, se on hepuli, koko ajan siivotaan ja puunataan. Mutta julkisissa paikoissa ei sitä ikävä kyllä edes osoiteta.

Terv. Vereltään tumma mutta ikään en hameita oo päälleni laittanu ja kulttuurisa en elä.
 
tumma nainen
Romanikulttuurissa itseasiassa pidetään siisteyttä hemmetin tärkeänä, auta armias jos syöt lattialla ja lautanen osuu lattiaan, se on hepuli, koko ajan siivotaan ja puunataan. Mutta julkisissa paikoissa ei sitä ikävä kyllä edes osoiteta.

Terv. Vereltään tumma mutta ikään en hameita oo päälleni laittanu ja kulttuurisa en elä.

Vähän haluan tarkentaa.

Tässä lattialla syömisessä tai lautasen osumisessa lattiaan ei enää tänä päivänä ole niinkään kysymys siitä, että lattian pelättäisiin kuhisevan bakteereja tai olevan muuten erityisen saastainen (vaikka bakteerikammo on kyllä yleistä) vaan enemmänkin symboliikasta; lattia on alhaalla ja se on se, minkä päällä kävellään ja mikä on kosketuksissa vähän kaiken kanssa, ja se puolestaan on epäpuhdas. Symbolinen epäpuhtaus taas ei lähde vinguttamalla imuria tai moppaamalla; ei itse asiassa millään. Niinpä puhtaita ja epäpuhtaita asioita ei pitäisikään sekoittaa toisiinsa.

Siivoaminen myös muilta osin on tärkeää. Kodit on tavallisesti viimeisen päälle puhtaita, no, naisen yksi tärkeimmistä tehtävistä on pitää koti ns. edustuskelpoisena eli siistinä ja järjestyksessä. Mutta julkisilla paikoilla käyttäytyminen voi olla jotain ihan muuta. Ja toisaalta onhan niitä siivottomia kaaleitakin, eivät pidä huolta kodeistaan, vaatteistaan eivätkä itsestään.

Että meitä on moneksi.
 
Vähän haluan tarkentaa.

Tässä lattialla syömisessä tai lautasen osumisessa lattiaan ei enää tänä päivänä ole niinkään kysymys siitä, että lattian pelättäisiin kuhisevan bakteereja tai olevan muuten erityisen saastainen (vaikka bakteerikammo on kyllä yleistä) vaan enemmänkin symboliikasta; lattia on alhaalla ja se on se, minkä päällä kävellään ja mikä on kosketuksissa vähän kaiken kanssa, ja se puolestaan on epäpuhdas. Symbolinen epäpuhtaus taas ei lähde vinguttamalla imuria tai moppaamalla; ei itse asiassa millään. Niinpä puhtaita ja epäpuhtaita asioita ei pitäisikään sekoittaa toisiinsa.

Siivoaminen myös muilta osin on tärkeää. Kodit on tavallisesti viimeisen päälle puhtaita, no, naisen yksi tärkeimmistä tehtävistä on pitää koti ns. edustuskelpoisena eli siistinä ja järjestyksessä. Mutta julkisilla paikoilla käyttäytyminen voi olla jotain ihan muuta. Ja toisaalta onhan niitä siivottomia kaaleitakin, eivät pidä huolta kodeistaan, vaatteistaan eivätkä itsestään.

Että meitä on moneksi.
Joo, saakin tarkentaa, en kaikkea aina muista kun niin vähän tänäpäivänä enään oman suvun kanssa pyörin :) Ja itsellekkin mielenkiintoa lukea sinun vastauksiasi tänne ja tuonne toiselle palstalle, niin pysyy oma verikulttuuri jotenkin edes muistissa :) Mutta omakin pointti olikin juuri se, että siisteys on oman lapsuuden muistin mukaan todella tärkeää.
 
tumma nainen
Joo, saakin tarkentaa, en kaikkea aina muista kun niin vähän tänäpäivänä enään oman suvun kanssa pyörin :) Ja itsellekkin mielenkiintoa lukea sinun vastauksiasi tänne ja tuonne toiselle palstalle, niin pysyy oma verikulttuuri jotenkin edes muistissa :) Mutta omakin pointti olikin juuri se, että siisteys on oman lapsuuden muistin mukaan todella tärkeää.
Minusta taas on mukava että muutkin kertovat omia kokemuksiaan ja näkemyksiään, näin kaajeille tulee kokonaisvaltaisempi kuva romaniyhteisöstä ja romanikulttuurista. Kuitenkaan minunkaan kertoma ei mikään absoluuttinen totuus ole; jokainen kaalo kun tekee miten tekee ja toisaaltahan käytännöt vaihtelee paljonkin.

Niin, onko sulla siis se tilanne että elät valtakulttuurissa? Mua kiinnostaisi - ehkä muitakin palstalaisia - miten sun oma lähipiiri suhtautui asiaan ja oletko saanut (ylipäätään, ei pelkästään omien taholta) olla rauhassa?

Toivottavasti nämä keskustelut saa jatkoa..

Sihko raat ta dik rankano suuno!
 
vierailija
Ei saa käyttäytyä miten tahansa. Iste asiassa heillä on tiukemmat käyttäytymiskoodit kuin meillä muilla keskimäärin. Eri asioita vain pidetään tärkeinä.

http://estudio.edupoli.fi/moty/index.asp?id=719&kat=Kulttuurit&sid=778&sub=Romanikulttuurit&title=3249
Eihän kenelläkään ole tuollaiseen lupaa. Jos te valkolaiset haluatte tehdä samalla tavalla niin yhtä lailla se on teille mahdolliata. Väärin pysäköinnistä seuraa sakko yhtä lailla mustalaisille kuin valkolaisille, samoin kuin häiriökäyttäytymisestä yms. Kukin tekee mitä uskaltaa.
 
vierailija
Romanit ei osaa tehdä mitään, hyvä jos osaavat lukea, erään kerran (nyt lopetetussa) kaupassa kun töissä olin niin kuulin läheltä ku romaninainen lapsensa kanssa, et "ota noita 60 sentin mehuja" lapsi vastasi "se o makaroonien hinta"..

Kertoo siitä ettei ne osaa ees lukea, vaikka lukisi kyltissä "1 mustalainen kerrallaan liikkeeseen" :D
 
vierailija
Lapsena luokallani oli mustalaispoika, joka kuljetti puukkoa repussa ja puristeli tyttöjen perseitä. Olen todistanut mustalaisten ammuskelua torilla. Olen ollut saada turpaan kahdelta nuorelta mustalaisnaiselta, koska kuulemma tönin ohikulkiessa .
Joten kyllä, pelkään mustalaisia enkä ikinä uskaltaisi huomauttaa näille mistään !
 
vierailija
Tämä kertoo vain siitä, että fiksut ihmiset eivät uskalla tehdä mitään. Lopputulos tälle kaikelle on tuho. Nöyryys ja kaiken p:n hyväksyminen johtaa vain altavastaajan rooliin. Valitettavasti suomen kansassa on vallalla nämä ruusunpunaiset rillit omaavat henkilöt, jotka mielikuvissaan yhdistävät kaikki... Hitto mitä shittiä!
 
vierailija
Jengi täällä ei tajua, että muualta tulleet eivät todellakaan jaa samoja näkemyksiä,mitä tämänhetkinen valtaväestö noudattaa. Hyväksyminen näissä asioissa kalahtaa pian omaan nilkkaan. Halusit tai et.
 
vierailija
Hohhoijjaa. Niinno paskavaluu alaspäin luuletteko tosiaan että jos te ootte inhottavia niin sitä niellään. Siksi oon sanonut vihatkoon kunhan pelkäävät. Miksi en varastaisi. Jos varastan oon varas ja jos en varasta oon silti varas eli suomeksi vittuako väliä. Niin tai näin saan aina huonot kortit. Elikkä te pikkusiat. Jokka ei osaa mitää muuta kuin levittää turpaa. Te kitisette pikku elämästänne vaikka teillä on hyvin ja luotte päässänne joukko hysteeriaa jolla levitätte ns omaa pikku marksismia. Kansakunta peilaa yhteiskunnan käytöksestä jos te meinaatte tosissanne että viiensadan vuuen meijjän systemaattista nussimisen tulos on tämä ja se on outoa te ootte ihan idiootteja. Meijän päästä sai rahaa kun meitä tapettiin. meijän kuului juosta pakoon metässä kun te vainositte meitä. pakotettiin lastenkoteihin eikä saanu puhua kieltä ja mihinkään muuhun ei olla kelvattu kuin rintamalle ja sota kun loppu niin sama rumpa alko. Te ette voi oottaa että että se muuttuu muutamassa sukupolvessa. Koska katkeruus ja viha siirtyy isältä pojalle. Joten mitä me opimme historiassa paskalla saa lisää paskaa ja hyvyydellä lisää hyvyyttä. Mutta ei hätää kolme sukupolvea on jo menny ja enää yksi taikka kaksi. Niin homma ludviutuu niikuin nyt kuuluukin eli. Meijön työ opiskelu ja yhteiskunnassa esim 50 vuotta taakseppäin niin vain 20 rosenttia kävi koulua ja nyt noin 80 rosenttia käy. Ja vuosi 2012 tutkimuksen mukaan 50 rosenttia työjohtajista ei antaisi mustalaiselle töitä siitä 15 prosenttia ei ees työ harjoitteluun. Eli mukaan meneminen. Mutta se vaatii aikaa molemmilta ponnistuksia. Mutta ei teitä tää kiinosta teitä kiinostaa että haukutaan tiettyä kansaa jotta koemme veljeyttä. Ei mulla muuta. Ja oli virhe lukea näitä teijän viestejä koska se tekee tunteen että onnturha pyristellä oikeeseen suuntaan kun suhtautuminen on toi mitä on. Kaikkea hyvää silti kaikille tasapainoisesti ja hyvää tulevaa joulua
 
Phurano juuli
En osaa sanoa tarkkaa määrää, miulla ei ole mitään oikeaa tilastollista tietoa. Esimerkiksi omassa lähipiirissäni työnteko on ihan normaalia ja sitä se on ollut myös omille vanhemmilleni. Työllistyneiden määrä romaniyhteisössä on myös kasvamaan päin - no, hidastahan tämä kehitys on mutta kehitystä kuitenkin.

Tietysti löytyy näitä perinteisiä ammatteja kuten hevosmiestä ja ompelijaa, mutta töitä tehdään monella muullakin alalla; on lähihoitajia, tarjoilijoita, kokkeja, sairaanhoitajia, kampaajia, rakennusalalla toimivia, merkonomikoulutuksen saaneita kaupan kassoja, jne... Perushommia. Suurimmalla osalla taustalla on ammattikoulu, korkeakoulutus ei ole vielä kovin yleistä kuitenkaan.

Tämä pukukysymys töissä on vähän hankala. Mie ajattelen että jokainen valikoi itselleen semmoisen ammatin ja toimenkuvan, että kykenee sitten siinä oikeasti toimimaankin. Eli siis mie en ymmärrä, miksi joku opiskelee vaikkapa lähihoitajaksi jos ei koe voivansa käyttää töissä vaadittavia vaatteita. Miun mielestä romanivaatteet ei estä työntekoa eikä myöskään työvaatteiden käyttämistä; ihmsestä itsestään on kiinni miten asiaan suhtautuu. Totta kai paineita tulee myös muualta yhteisöstä, mutta koko ajan muidenkin ymmärrys esimerkiksi näiden työvaateasioiden suhteen kasvaa.
 

Yhteistyössä