-.-
Onko kellään muulla tapaa, että kun mustalaisia menee ohi niin pidät laukusta tiukemmin kiinni?
Kiitos kysymyksestä. Täytyy kyllä sanoa, että heidän, joiden varmuudella tiedän olleen koko ikänsä rehellisellä polulla, määrä on aika alhainen suhteessa siihen, kuinka paljon mustalaisia tunnen.Kysymys, kuinka monta rehellistä mustalaista tunnet jotka eivät ole siis koskaan rikkoneet lakia?
Kuinka moni teistä käy töissä? Millaisessa hommassa?Kiitos kysymyksestä. Täytyy kyllä sanoa, että heidän, joiden varmuudella tiedän olleen koko ikänsä rehellisellä polulla, määrä on aika alhainen suhteessa siihen, kuinka paljon mustalaisia tunnen.
Tarkoitan sitä, että tiedän kyllä useiden ihmisten elävän nykypäivänä rehellistä, normaalia elämää mutta kaikki eivät ole tuttuja niin pitkältä ajalta jotta tietäisin, mitä näiden ihmisten aiemmat vaiheet pitävät sisällään. Paljon löytyy myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat jossain vaiheessa nuoruuttaan töpeksineet tavalla tai toisella, mutta jotka ovat kasvunsa myötä viisastuneet.
Oikeastaan ainoat, joiden vaiheet tiedän tarkkaan, on itseni lisäksi oma puoliso, appivanhemmat, osa puolison sisaruksista, omat sisarukseni ja omat vanhempani, sekä muutamat läheiset serkut ja ystävät. (Lapset tietysti myös, mutta jos ajatellaan aikuisia ihmisiä.)
Puhut ilmeisesti kansanpuvustamme, mutta ei kaikki koe tätä vaatekertaa rumana. En miekään Tosin muitakin kauniita vaatteita on.Onko mustalaisten pakko käyttää niitä rumia vaatteita? Mitä tapahtuu jos joku mustalaisnainen toteaa, että ei enää ikinä laita niitä mekkoja päälleen?
En yhtään epäile etteikö tämmöistä olisi tapahtunutkin, mutta haluan ottaa tähän kantaa muuten vain. Tuo tavaroiden hameisiin tukkiminen ei muuten ole romanikulttuurin kannalta oikein; käytännössä varasteleva romaninainen toimii siis omaa kulttuuriaan vastaan ja saastuttaa varastamansa asiat; esimerkiksi nyt ne ruuat. Ei niin, että varastelu muutenkaan olisi hyväksyttävää eli älkää ymmärtäkö rakkaat ihmiset väärin, tämä on nyt vain ihan sivuhuomio.Olin kerran Hesessä syömässä. Yksi mies oli metrin päässä kassasta miettimässä mitä ottaisi, muuta jonoa ei ollut, kun mustalaisrouva tulee lujaa vauhtia kassalle miehen ohi ja kailottaa haluavansa juustohampurilaisen. Sitten kun on maksanut, huutaa tyttärelleen, joka oli jäänyt ovelle, että kohta tulee. Maksamisen jälkeen rouva siirtyy tiskillä vähän sivuun ja nostaa muffinssikupua. En nähnyt mitä tapahtui, mutta en ihmettele, mikäli sieltä olisi jotain siirtynyt hameen alle..
En osaa sanoa tarkkaa määrää, miulla ei ole mitään oikeaa tilastollista tietoa. Esimerkiksi omassa lähipiirissäni työnteko on ihan normaalia ja sitä se on ollut myös omille vanhemmilleni. Työllistyneiden määrä romaniyhteisössä on myös kasvamaan päin - no, hidastahan tämä kehitys on mutta kehitystä kuitenkin.Kuinka moni teistä käy töissä? Millaisessa hommassa?
Estääkö se puku oikeasti töiden tekemisen vai onko se yksi tekosyistä?
Mitä hyötyä noista säännöistä on ja kuka ne on keksinyt? Kai sitä saa pukeutua miten haluaa ja vaihtaa pukeutumistyyliään jos huvittaa.Puhut ilmeisesti kansanpuvustamme, mutta ei kaikki koe tätä vaatekertaa rumana. En miekään Tosin muitakin kauniita vaatteita on.
Periaatteessa jokaisella on vapaus valita, miten tekee, mutta valinta voi rajoittaa elämää. Valinta pitäisi tehdä myös loppuelämää ajatellen elikä kansanpuvusta luopuminen ei ole suositeltavaa eikä oikein hyväksyttävääkään, paitsi jonkun terveydellisen seikan nojalla.
Tapahtumaketju riippuu pitkälti valintaa/luopumista edeltäneistä tapahtumista ja siitä, kenestä on kysymys. Naisen kulkemista voidaan rajoittaa tai nainen voi saada jonkun silmilleen ihan sanallisesti. Joissain tapauksissa on vaihdettava asuinpaikkaakin. Oma lukunsa on sitten se osa naisista, joihin kohdistetaan väkivaltaa tekemänsä valinnan vuoksi.
Hyväksyttävämpää on olla kokonaan pukeutumatta romanivaatteisiin kuin luopua niistä myöhemmin. Miekin ajattelen että edes takaisin hyppiminen ei ole hyvä - siinähän ihminen menee sekaisin itsensä kanssa - mutta kannatan valinnanvapautta; jokaisen pitäisi saada olla niin, että on hyvä.
Hamerahaahan ei saa automaattisesti sillä verukkeella, että sattuu olemaan romani. Pitää totta kai olla myös muut edellytykset, eli taloudellisen tilanteen on oltava tietynlainen että sen hamerahan saa kiintiöityinä aikoina, miten se nyt missäkin on; kerran kahdessa vuodessa tms. Tuo tukihan on harkinnanvarainen, eli käytännössä jos hamerahaa voidaan enimmillään myöntää vaikkapa 400 euroa, ei tämä tarkoita että sitä koko 400 euroa välttämättä myönnettäisiin. Tämä nyt taas ihan vain tämmöisenä sivuhuomiona.Kaikki pelkää, ja varmasti syystäkin. Minullakin ihan liikaa huonoja kokemuksia voidakseni olla ennakkoluuloton. Kiva, että sentään joitain kunnollisia on, kaalojuulia vastaan ei tietenkään mitään. Mutta kadulla kohtaamilleni romaneille en uskalla mennä mitään sanomaan, joskus on töiden puolesta ollut pakko ja siitä seurasi ikäviä ja uhkaavia tilanteita. Vastaavaa ei minkään muun ihmisryhmän kanssa ollut.
Suuri romanikeskustelu ei tosiaan jostain syystä aukea, mutta haluaisin kysyä kaalojuulilta, mitä mieltä olet ns. hamerahasta? Onko mielestäsi oikeudenmukaista, että romaninaiset sellaisen säännönmukaisesti saa ja pitäisikö muidenkin vähemmistöjen kulttuuria tukea vastaavasti? Niin ja toinen kysymys, etkö pelkää tuomita omiasi? Jos henkilöllisyytesi paljastuisi näille öykkäröiville ja rikoksia tekeville romaneilla, voisiko siitä seurata jotain ikävää?
Suomen romanien kulttuuri on saanut nykyisen muotonsa aikojen saatossa. Vaikutteita on niistä maista joiden läpi Suomeen loppuneen muuttoliikkeen aikana on kuljettu. Perimmäistavat ovat hyvin vanhoja; niille löytyy varmasti perusteensa historian hämystä. Nykyään tavoista on tullut vain tapoja, ei niinkään keinoja esimerkiksi välttää sairauksia tms.Mitä hyötyä noista säännöistä on ja kuka ne on keksinyt? Kai sitä saa pukeutua miten haluaa ja vaihtaa pukeutumistyyliään jos huvittaa.
En tunne, mutta periaatteessa tiedän kenestä on kysymys.Romanin joka kävi JKL:ssä kostamassa toiselle romanille?
Yritti ampua tammioven läpi pienoispistoolilla ja takasin tuli hirvikivääristä=?
Henkka, mitäs sille kuuluu nykyään?En tunne, mutta periaatteessa tiedän kenestä on kysymys.
Onko se jonkun alueen mustalaisten kuningas?Henkka, mitäs sille kuuluu nykyään?
Ei helvata nyt sentään. Ovella sisäänmenijä väistää ulostulijaa, olipa tämä minkävärinen tahansa. Järkevä perussääntö, joka tuntuu olevan ihan hukassa liian monilta.Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30307703:Jos mustalaisnainen kävelee vastaan kaupanovella, se on hän joka väistää minua.
Muuten voin väistyä, mutta en koskaan mustalaisille
nimenomaan mustalaisuuttaEi pitäisi saada. Ei tietenkään. Kyllä meitä koskee ihan samanlaiset odotukset kuin muitakin, harmi vain että osa meistä tummista on unohtanut tämän ilmeisesti kokonaan. Näen itse punaista kun törmään vastaavaan. Ikävää että nämä näkyvimmät ja mieleenpainuvimmat tapaukset ovat juuri negatiivisen huomion kohteita, toivottavasti tapaat joskus toisenlaisiakin yksilöitä koska ei myö kaikki käyttäydytä kuvailemallasi tavalla, todellakaan, vaikka se ehkä tällä hetkellä siusta saattaa siltä tuntua.
Haluan vielä sanoa että nämä kuvailemasi asiat ovat puhtaasti huonoa käytöstä, epäkohteliaisuutta ja välinpitämättömyyttä - mitä muuta mie vielä tähän listaisin - eivät mustalaisuutta tai romanikulttuuriin kuuluvaa.