Miksi muovi ei mene kaupaksi

Miksi niitä kippoja ja kuppeja pitää yleensäkään kerätä? Se on vain muovia, ja itse käytän paljon mieluummin keramiikkaa ja lasia. Eipähän ole niin suurta pelkoa hormonaalisista muutoksista itselläni tai tulevilla lapsillani.
 
täh
Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Miksi niitä kippoja ja kuppeja pitää yleensäkään kerätä? Se on vain muovia, ja itse käytän paljon mieluummin keramiikkaa ja lasia. Eipähän ole niin suurta pelkoa hormonaalisista muutoksista itselläni tai tulevilla lapsillani.
mitä ihmeen muutoksia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Miksi niitä kippoja ja kuppeja pitää yleensäkään kerätä? Se on vain muovia, ja itse käytän paljon mieluummin keramiikkaa ja lasia. Eipähän ole niin suurta pelkoa hormonaalisista muutoksista itselläni tai tulevilla lapsillani.
mitä ihmeen muutoksia?
Hormonaalisia muutoksia. Hormonit? Muutokset? Ymmärsitkö? Muoveissa, kosmetiikassa ja monissa muissa aineissa on mahdollisesti(jopa todennäköisesti) ihmisen hormonitoimintaa häiritseviä aineita.

Hirvittää katsoa kun ihmiset esim. lämmittävät ruokaa mikrossa muoviastioissa. Tässä ensihätään kuluttajaviraston linkkiä http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/a4c90abc-25fc-4eac-bc22-3729d1917b73.aspx

Mm. Prismalla oli ohjelma aiheesta, tässä keskustelua siitä: http://www.ksml.fi/mielipide/keskustelu/miehet-vaaravyöhykkeessä---kemialliset-aineet-hormonitoiminnan-häiritsijöinä(224091).ece

Ja itse ohjelma löytyy Yle Areenasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja niin entäs sitten:
ja tiesitkö että myös posliinin lasituksesta liukenee elimistöön vaarallisia aineita?
Niinpä. Jos kaikkea pelkää, ei voi juoda kuin vettä, ja sitäkin kohtuudella. Ja ilmeisesti suoraan lähteestä? Ai niin, mutta sekin voi olla saastunut....
 
Alkuperäinen kirjoittaja niin entäs sitten:
ja tiesitkö että myös posliinin lasituksesta liukenee elimistöön vaarallisia aineita?
Ja se meinaa sitä että silloin muovi on parempaa? Keramiiksasta on tuhansien vuosien käyttökokemus ilman sen suurempia vaikutuksia ihmisten terveysteen, muoveista ei. Ota sinä riski että lapsistasi tulee lapsettomia tai saavat syövän mahdollisesti herkemmin, minä en mielelläni ota. Pyrin siis välttämään "laatumuovikamaa".
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja niin entäs sitten:
ja tiesitkö että myös posliinin lasituksesta liukenee elimistöön vaarallisia aineita?
Huonolaatuisesta posliinitavarasta saattaa liueta suuremmalla todenäköisyydellä ja enemmän hautallista kemikaalia (esim. raskasmetallit) kuin muoviastioista.

Edelleen jos kauhistellaan muoviastioita mikrossa, niin menee pahasti ha enemmän kuin puurot ja velit sekaisin. Esim em. linkeissä mainituilla muovien lisäeineilla ei ole mitään tekemistä ns. elintarvikemuovilaatujen kanssa.
 
..
Pidetäänpä nyt tätä topicia yllä hetken.

Muovihan ei ole alunperin mikään keinotekoinen tai luonnoton juttu. Päin vastoin; juurikin luonnosta opittu juttu.

Keskeinen osa muovituotteiden ja - materiaalien yleistä kehityskaarta ovat kasvi- tai eläinkunnan materiaaleihin - selluloosa, ligniini, kitiini, kaseiini, sellakka - pohjautuvat luonnonmuovit.

Ligniini esim. noista mainituista on varsin ihme aine, jos vahänkin tarkemmin ajatellaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Muovi (astioissa) ei kyllä kestä paljon kulutusta sekä hintaero käytetyn ja uuden välillä ei ole kovin suuri.

Muoviset lasten lelut taas kyllä ihan varmasti menevät kaupaksi, jos vaan on kunnon tavaraa. Vaikka Fisher Price, Lego, Plasto, etc..
Vaan kun monella on aivan uusia tuotteita myynnissä ja monta kymmentäkin euroa halvemmalla kuin uusi tuote jälleenmyyjältä ostettuna, sitä tässä ihmettelen
 

Yhteistyössä