Miksi mua vainoaa unissa aina yksi ja sama asia...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nirppurotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nirppurotta

Aktiivinen jäsen
12.09.2005
1 132
0
36
Eli aina, kun unessa menen hissiin, niin joko se hissi nousee koko ajan vaan korkeammalle ja korkeammalle, vaikka kerrokset loppuu kesken, tai sitten se tekee saman alas päin....syvemmälle ja syvemmälle? Todella ahdistuneena aina herään näihin uniin :ashamed:

Oletko stressaantunut jostakin (työ- tms. ), oletko huomannut liittyykö unen näkemiseen jokin tietty tuleva tapahtuma, jota ehkä tiedostamattasi jännität tms

Muistan nimittäin miten itse opiskeluaikana näin aina tenttipaineiden aikaan samaa unta:
kiipeän ylös epämääräisiä rappusia (kierrerappuset joiden kaiteet puuttuvat tai ovat rikki), kallionseinämää tms. , ja pelkään koko ajan tippuvani alas ...yleensä heräsin aina siinä vaiheessa kun pelko tippumisesta oli aivan sietämätöntä....

Unikirjassa sanotaan kutakuinkin näin; Freudille kiipeämisunet edustivat kaipausta seksuaaliseen tyydytykseen. Ne voivat kuitenkin viitata pyrkimyksiin muillakin elämänalueilla, kuten henkilökohtaisessa tai ammatillisessa kasvussa.

Putoaminen saattaa symboloida epäonnistumista tai uhkarohkeutta (Ikaros putosi lennettyään liian lähelle aurinkoa).

Auttoiko yhtikäs mitään :whistle: :whistle:

luulenpa, että sua kaivelee jokin vanha asia tai henkilö... Onko hän kohdellut sua kaltoin tai häiritseekö sinun elämääsi tai onko häirinnyt pidempään joksus joku henkilö...

Alkuperäinen kirjoittaja Rane:
Et elä sovinnossa jumalan kanssa, se ei ole päättänyt pääsetkö ylös taivaaseen vai alas tuliseen helvettiin.

Heh, onneks Jumala ei ole tuollainen paha, ihmisen ego keksinyt koko helvetin. Jeesus itkee kun näkee miten hänen nimissään puhutaan helvetistä yms. kamaluudesta. Valo ja rakkaus, ylösnousemus ja vapauden tie.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Oletko stressaantunut jostakin (työ- tms. ), oletko huomannut liittyykö unen näkemiseen jokin tietty tuleva tapahtuma, jota ehkä tiedostamattasi jännität tms

Muistan nimittäin miten itse opiskeluaikana näin aina tenttipaineiden aikaan samaa unta:
kiipeän ylös epämääräisiä rappusia (kierrerappuset joiden kaiteet puuttuvat tai ovat rikki), kallionseinämää tms. , ja pelkään koko ajan tippuvani alas ...yleensä heräsin aina siinä vaiheessa kun pelko tippumisesta oli aivan sietämätöntä....

Aikaisemmassa elämäntilanteessani toi stressi olis ollu se yks tekijä. Itekkin luin unikirjasta, että hissi viittaisi stressiin tai ahdistukseen. Mutta nykyään ei ainakaan tietoista stressiä oo. Ja unet senkun jatkuu. Kerran näin sellasen version, että vaikka kuinka koitin päästä hissillä ylös, niin aina se meni kellariin, jossa oli ruumishuone ja joku "tyyppi" veti perässään kärryä, jossa oli ihmisen ruumiinosia..... Kiva.

Minullakin oli näitä hissiunia jo joskus 90-luvulla kun opiskelut olivat päättymässä ja piti viimeisiä tenttejä ja kirjallisia tehtäviä tehdä pois. Sitten ne unet jäivät ja nyt kun opiskelen uudelleen ja tentit yms. painaa päälle niin taas näen näitä hissiunia. Mun hissit vain menee ylösylösylös ja sitten niistä katoaa jo seinät ja mennään pelkän pohjalevyn avulla vielä vähän ylemmäs :/

Alkuperäinen kirjoittaja Mansen likka:
Minullakin oli näitä hissiunia jo joskus 90-luvulla kun opiskelut olivat päättymässä ja piti viimeisiä tenttejä ja kirjallisia tehtäviä tehdä pois. Sitten ne unet jäivät ja nyt kun opiskelen uudelleen ja tentit yms. painaa päälle niin taas näen näitä hissiunia. Mun hissit vain menee ylösylösylös ja sitten niistä katoaa jo seinät ja mennään pelkän pohjalevyn avulla vielä vähän ylemmäs :/

Näin menee mullakin, ettei oo kun lattia jäljellä. Tai sitten se hissi kulkee sellaista "rakennusnosturimaista" häkkyrää pitkin koko ajan vaan ylemmäs.... Koskaan en oo päässy niin pitkälle, että tietäisin mikä siellä ylhäällä odottaa. Herään aina ennen...

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Kylläpäs sua ap vaivaa inha uni. :(

Mä näen aina joskus semmoista unta, että olen liukuportaissa menossa ylöspäin ihan KAMALAA vauhtia, sitten kun liukuportaat loppuvat lennän metrejä. |O

No ei ole häävi uni tuokaan... :(

Kontrollin menettämisen pelko, sanoisin. Koetko, ettet pysty hallitsemaan kaikkia asioita ympärilläsi?

Itse näen aina sellaisen unen, jossa pitäisi äkkiä soittaa hätänumeroon, ja aina joko näppäilen numerot väärin, tai puhelin ei toimi, tai virkailijat toisessa päässä eivät puhu suomea, tai...

Alkuperäinen kirjoittaja Alejandro:
Kontrollin menettämisen pelko, sanoisin. Koetko, ettet pysty hallitsemaan kaikkia asioita ympärilläsi?

Itse näen aina sellaisen unen, jossa pitäisi äkkiä soittaa hätänumeroon, ja aina joko näppäilen numerot väärin, tai puhelin ei toimi, tai virkailijat toisessa päässä eivät puhu suomea, tai...

En osaa sanoa..... Mä oon sillä tavalla tyypillinen kalat, että mä oon taivaanrannanmaalari, enkä kauheesti murehdi tulevia. Asiat tapahtuu omalla painollaan.... En ainakaan tietoisesti koe tarvetta kontrolloida ympärilläni tapahtuvia asioita.

Minä näin lapsena toistuvaa painajaisunta siitä, että olin sellaisessa lautahississä, tai ei se ollut hissi vaan lautantapainen, josta meni keskeltä köysi, jonnekin ylös.
Lauttaa lasketiin köyden avulla alaspäin. Kyydissä oli paljon sukulaisia, ja se oli joku rakennus, jonka sisällä hissiä laskettiin, pimeässä ahtaassa hissikuilussa. Ja joka kerroksessa joku päästetiin pois, paitsi minä, joka jatkoin lopulta yksin matkaa alas loputtomaan pimeään. :|

Kuulostaa ehkä "huuhaalta", mutta itselläni tepsi silloin aikoinaan yksi juttu, josta satuin lukemaan jostain (lehdestä/kirjasta, en enää muista...)
Eli ennen nukahtamista yritin "suggeroida" itseni- en muista tarkkaan, mutta jankkasin kai itselleni " se on vain unta" tai jotain muuta vastaavaa. Ideana oli siis se, että itse unen aikana tiedostaisin näkeväni unta....vaikea selittää...

No kuitenkin, seuraavan kerran kun aloin nähdä tuota unta, muistan selkeästi edelleen (tapahtumasta on jo yli kymmenen vuotta), miten totesin itselleni unessa:" pöh, tää on taas tää juttu" ja uni loppui siihen !! Tuon jälkeen olen nähnyt tätä samaista unta ehkä pari-kolme kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Minä näin lapsena toistuvaa painajaisunta siitä, että olin sellaisessa lautahississä, tai ei se ollut hissi vaan lautantapainen, josta meni keskeltä köysi, jonnekin ylös.
Lauttaa lasketiin köyden avulla alaspäin. Kyydissä oli paljon sukulaisia, ja se oli joku rakennus, jonka sisällä hissiä laskettiin, pimeässä ahtaassa hissikuilussa. Ja joka kerroksessa joku päästetiin pois, paitsi minä, joka jatkoin lopulta yksin matkaa alas loputtomaan pimeään. :|

:(

Kuulostaa ehkä "huuhaalta", mutta itselläni tepsi silloin aikoinaan yksi juttu, josta satuin lukemaan jostain (lehdestä/kirjasta, en enää muista...)
Eli ennen nukahtamista yritin "suggeroida" itseni- en muista tarkkaan, mutta jankkasin kai itselleni " se on vain unta" tai jotain muuta vastaavaa. Ideana oli siis se, että itse unen aikana tiedostaisin näkeväni unta....vaikea selittää...

No kuitenkin, seuraavan kerran kun aloin nähdä tuota unta, muistan selkeästi edelleen (tapahtumasta on jo yli kymmenen vuotta), miten totesin itselleni unessa:" pöh, tää on taas tää juttu" ja uni loppui siihen !! Tuon jälkeen olen nähnyt tätä samaista unta ehkä pari-kolme kertaa.

Joo mä olen kokeillut tätä, siis usein tiedostan itse, että olen unessa, ja saan sen avulla itseni heräämään. Mutta silti näen noita unia toistuvasti. Taidan olla aika hankala tapaus :)

Oisko ollu jotain selkounta? Lucid-dreaming?
Itse opettelin kanssa tuommoisen joskus kymmenisen vuotta sitten ja painajaiset ovat jääneet taakse. Kymmenen vuoden aikana en ole valehtelematta nähnyt kuin ehkä 3 "painajaista". Jotenkin sitä vaan on oppinut nuo unet tunnistamaan ja huonotkaan unet ei tunnu enää niin pahoilta.

Yhteistyössä