Menu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Menu
ETUSIVU
KESKUSTELUT
Aihe vapaa
Lapsen saaminen
Vauva ja taapero
Lapset ja teinit
Perhe-elämä
Seksi
Seksinovellit ja eroottiset tarinat
KÄYTTÄJÄT
OHJEITA
Kirjaudu
Rekisteröidy
Hae
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Kaksplussan Keskustelupalsta
Kirjaudu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Aihe vapaa
Miksi montessoripedagogiikka kieltää sadut alle kouluikäisiltä?
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
Vastaa viestiketjuun
Muistiinpanot
<p>[QUOTE="Ohjaajana, post: 20922600"]</p><p>Huomasin "nakkisormisyndrooman" olevan perillä asioista. Muitakin hyviä kommentteja oli.</p><p></p><p>Tuosta vapaasta leikistä. Montessori-päiväkodeissa on eri tilat joissa voi tehdä eri asioita. Kerroin jo aiemmin että leikkikalut ovat käytössä eri huoneessa kuin missä on montessorityöskentelyä. Siellä leikitään leluilla, joita ei sekoiteta montessorivälineiden kanssa. </p><p></p><p>Leluina voivat olla junanrata, nukenvaunut ja nuket puettavine vaatteineen, autoja, legoja, kauppaleikki, lääkärilaukku, kampaajan leikkeihin hiuskoristeita, erilaisia eläimiä jne.</p><p></p><p>Vuosia sitten työ, leikki ja oppiminen olivat toisistaan eriytymättömiä. Leikkivälineet ovat muuttuneet kauppatavaraksi, joita aikuiset ostavat. Työn maailma on häipynyt lapsen näköpiirissä (ennen maalla maatyöt jne.) elämän tilanne on saanut nykylapsen tilanteeseren, jossa aikuinen tietämättään tai tiedostaen yhä enemmän vaikuttaa siihen millaisiksi lasten toiminnan olosuhteet muutttuvat.</p><p></p><p>Montessoreissa lapset tekevät oman valintansa mukaan mm. lettuja sekä tiikerikakkua jota käy sitten tarjoamassa muille. Tarjotessaan hän sanoo "ole hyvä" ja saa kuulla sanan "kiitos." </p><p></p><p>Arkipuuhissa on mahdollisuus ottaa hyllystä juureksia joita saa pilkkoa. Lapsi voi ottaa hyllystä välineet ja puristaa appelsiinimehuakin. Lapsi tietää kuinka toimia. Hän laittaa esiliinan ylleen, pesee kätensä, tekee työnsä. Hän käy tiskaamassa. </p><p></p><p>Lapsi ei tiskaa saadakseen astiat puhtaiksi vaan saadaksen tilaisuuden saattaa yhteen fyysiset ja psyykkiset voimavaransa. Lapsi hallitse kehonsa motoriikkaa, oivaltaa toimintansa syitä ja seurauksia, kokee mielihyvää selviytymisestään. Aikuinen hoitaa keittiövälineet seuraavaa päivää varten esim. laittamalla astiat astianpesukoneeseen. Kaikki välineet ym. ovat aina kunnossa aamulla tulevia lapsia varten. Ne ovat hyllyissä moitteettomassa sekä esimerkillisessä järjestyksessä, jolloin lapsi näkee kuinka itsekin laittaa ne käytön jälkeen.</p><p></p><p>Kun puhutaan lasten leikeistä, ei sen tarvitse olla kaupallista viihdykettä. Montessoreissa arkipuuhissa on mm. pyykinpesumahdollisuus. Omasssa paikassaan on kaikki tarvittava, pesemiseen tarkoitettu vati ja pala saippuaa sekä vati vaatteiden huuhtomiseen, kannu jolla vesi kannnetaan vateihin, ehkä pyykkilauta, pieni kuivausteline pyykkipinnoineen johon laitetaan kuivumaan. Pyykit ovat lapsen käteen sopivia nuken vaatteita tai kankaita ym. Lapsi voi myös silittää pyykkiä. Viikkamiseen on mallit omassa hyllypaikassaan. Kaikkea saa tehdä jos "työ" on vapaana, ajankohta sopiva muun toiminnan suhteen.</p><p></p><p>Sitten harvassa on, mutta toivottavasti yleistyy; nuken kylvettämisen mahdollisuus. Amme, pyyhe, vesimittari, saippuarasia sekä nuken pyyhe on kaikki hankittu samaa väriä. Lapsi saa kylvettää nukkea, kuivata ja pukea.</p><p></p><p>Harvalla lapsella on näin monipuoliset "leikkimahdollisuudet" kotonaan. </p><p></p><p>Valmistellussa ympäristössä on myös aina valmiina käyttöön kengän kiilloitustarvikkeet. Kenkäkin on valmiina, mutta jos joku lapsi huoma kaverin nahkakengän olevan killoituiksen tarpeessa, voi kysyä jos saa.</p><p></p><p>Hopean kiilloitus on suosittu työ.</p><p></p><p>Näitä ja paljon paljon muuta saa montessoreissa tehdä aina kun ne ovat ensin näytetty lapselle kuinka tehdään.</p><p></p><p>Aluksi kun lapsi tulee, hänellä ei ole valinnan vapautta, sillä lapsi ei tiedä mitä valinnan mahdollisuuksia on. Kun lapselle on näytetty harjoituksia, voi hän alkaa harjoitella valinnan vapautta, mutta ennen tietoa ei voi tuntea mahdollisuuksiaan.</p><p></p><p>Yleensä aloittavalle lapslle näytetään mistä matto, jonka päällä voi työskennellä otetaan, kuinka matto rullataan ja viedään käytön jälkeen takaisin paikalleen. Myös ovien avaaminen ja sulkeminen sekä päivittäisiä toimintoja.</p><p></p><p>Lapsi ei voi juosta ja telmiä sisällä, jossa on tarkoitus tehdä hienomotorisa töitä. Sisällä ei sa juosta, vaan ulkoilussa on mahdollisuus juoksuun ja lumikasassa telmimiseen. Ei kunnallisissa tavallisissa päiväkodeissakaan saa juosta ja telmiä sisällä. Liikuntahetkissä on mahdollisuus verryttelyyn ja juoksuun...Siksi juoksemista ei näe Montessori-päiväkodeissa eikä toivottavasti kenenkään kodissa sisällä.</p><p></p><p>Vapaata leikkiä on ulkona sekä sisällä leikkimiseen varatussa tilassa. Montessorivälineiden ym. käyttö valmistellussa ympäristössä on vapaata, lapsi saa valita mitä tekee, kunhan työ on näytetty kuinka se tehdään. </p><p></p><p>Ihan vapaasti saa ottaa hyllystä mieleisensä työn, lapsille ei edes opeteta mitään ellei hän ole kiinnostunut, hänellä ei ole herkkyyskausi tiettyä asiaa kohti. Mutta valinnan vapaus ei tarkoita sitä että saisi juosta sisällä ja temmeltää, vaan on jotain valittava lukemissta askarteluun tai kukkien kastelusta postimerkkien tutkimiseen jne. Mahdollisuuksia on tosi paljon. Kaikkia välineitä on vain yksi. Tekemistä riittää....</p><p></p><p>Ajatellen tavallisia päiväkoteja. Jo vuosia pinnalla ollut tasapäistäminenon montessorimaailmassa kuin punainen vaate. Monissa päiväkodeisa on tapana että laitetaan kaikki lapset tekemään samaa asia.silloinhan lasta pidetään idioottina.Siinä varmaan ajatellaaan ettäjärjestyksen ylläpitämiseksi lapsi pitää ohjelmoida toimimaan niin kuin aikuinen haluaa.Se on syvää epäkunnioitusta lasta kohtaan.</p><p>Kaikille ei tietenkään sovi montessorimenetelmä. Joillekin sopii satujen täyttämä ei todellinen mailma ja se on jokaien oma asia mitä valitaan. Montessorissa opitaan tekemällä konkreettisesti ja aika kuluu tekemällä, saaden hyötyä samalla kuin huomaamattaan. maailma on tosiaan suorituskeskeinen, joten toisaalta lasten on hyvä tietää mitä pihapiirin ulkopuolella todellisuudessa on. On pankkiautomaatit ja kortit joilla maksetaan, on automatiaa ja tietotekniikkaa, loogista päättelykykyä tarvitaan, suhtautumista kunnioittaen luontoa kohtaan jne. </p><p></p><p>Montessori päiväkodissa saa harjaantumista leikin muodossa tekemällä konkreettisesti asioita, sillä leikki on lapsen työtä.</p><p></p><p>Ns. valmistellussa ympäristössä ovat montesorivälineet, mutta yhtä hyvin voi mahtua maalausteline, askartelumahdollisuus, lukunurkkaus ym. </p><p></p><p>Yleensä on tehty lasten kokoon sopivat keittiökalusteet, kuten tiskipöytä matalampi kuin kotona, työpöytä samoin, liesi sopiva lapsille jne.</p><p></p><p>Minun paikoissani joissa olen ollut työssä, alkaen v.1983, ovat lapset tehneet lettutaikinan ja paistaneet lettuja. Se tapahtuu niin, että vuoron perään voivat halukkaat tehdä lettuja, kattaa itselle ja kaverille pöydän ja saa käydä hakemassa hänet lettukesteihin. </p><p></p><p>Kun letut on syöty, jää lettujen paistaja laittamaan keittiön samaan kuntoon kuin se oli ollutkin. Hän tiskaa. Laittaa kuivumaan telineeseen, pyyhkii pöydän ja katsoo että tuolit ovat pöydän äärellä nätisti.</p><p></p><p>On valinnan mahdollisuuksia, joillekin Montessori-päiväkoti on OK, joillekin joku muu.</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="Ohjaajana, post: 20922600"] Huomasin "nakkisormisyndrooman" olevan perillä asioista. Muitakin hyviä kommentteja oli. Tuosta vapaasta leikistä. Montessori-päiväkodeissa on eri tilat joissa voi tehdä eri asioita. Kerroin jo aiemmin että leikkikalut ovat käytössä eri huoneessa kuin missä on montessorityöskentelyä. Siellä leikitään leluilla, joita ei sekoiteta montessorivälineiden kanssa. Leluina voivat olla junanrata, nukenvaunut ja nuket puettavine vaatteineen, autoja, legoja, kauppaleikki, lääkärilaukku, kampaajan leikkeihin hiuskoristeita, erilaisia eläimiä jne. Vuosia sitten työ, leikki ja oppiminen olivat toisistaan eriytymättömiä. Leikkivälineet ovat muuttuneet kauppatavaraksi, joita aikuiset ostavat. Työn maailma on häipynyt lapsen näköpiirissä (ennen maalla maatyöt jne.) elämän tilanne on saanut nykylapsen tilanteeseren, jossa aikuinen tietämättään tai tiedostaen yhä enemmän vaikuttaa siihen millaisiksi lasten toiminnan olosuhteet muutttuvat. Montessoreissa lapset tekevät oman valintansa mukaan mm. lettuja sekä tiikerikakkua jota käy sitten tarjoamassa muille. Tarjotessaan hän sanoo "ole hyvä" ja saa kuulla sanan "kiitos." Arkipuuhissa on mahdollisuus ottaa hyllystä juureksia joita saa pilkkoa. Lapsi voi ottaa hyllystä välineet ja puristaa appelsiinimehuakin. Lapsi tietää kuinka toimia. Hän laittaa esiliinan ylleen, pesee kätensä, tekee työnsä. Hän käy tiskaamassa. Lapsi ei tiskaa saadakseen astiat puhtaiksi vaan saadaksen tilaisuuden saattaa yhteen fyysiset ja psyykkiset voimavaransa. Lapsi hallitse kehonsa motoriikkaa, oivaltaa toimintansa syitä ja seurauksia, kokee mielihyvää selviytymisestään. Aikuinen hoitaa keittiövälineet seuraavaa päivää varten esim. laittamalla astiat astianpesukoneeseen. Kaikki välineet ym. ovat aina kunnossa aamulla tulevia lapsia varten. Ne ovat hyllyissä moitteettomassa sekä esimerkillisessä järjestyksessä, jolloin lapsi näkee kuinka itsekin laittaa ne käytön jälkeen. Kun puhutaan lasten leikeistä, ei sen tarvitse olla kaupallista viihdykettä. Montessoreissa arkipuuhissa on mm. pyykinpesumahdollisuus. Omasssa paikassaan on kaikki tarvittava, pesemiseen tarkoitettu vati ja pala saippuaa sekä vati vaatteiden huuhtomiseen, kannu jolla vesi kannnetaan vateihin, ehkä pyykkilauta, pieni kuivausteline pyykkipinnoineen johon laitetaan kuivumaan. Pyykit ovat lapsen käteen sopivia nuken vaatteita tai kankaita ym. Lapsi voi myös silittää pyykkiä. Viikkamiseen on mallit omassa hyllypaikassaan. Kaikkea saa tehdä jos "työ" on vapaana, ajankohta sopiva muun toiminnan suhteen. Sitten harvassa on, mutta toivottavasti yleistyy; nuken kylvettämisen mahdollisuus. Amme, pyyhe, vesimittari, saippuarasia sekä nuken pyyhe on kaikki hankittu samaa väriä. Lapsi saa kylvettää nukkea, kuivata ja pukea. Harvalla lapsella on näin monipuoliset "leikkimahdollisuudet" kotonaan. Valmistellussa ympäristössä on myös aina valmiina käyttöön kengän kiilloitustarvikkeet. Kenkäkin on valmiina, mutta jos joku lapsi huoma kaverin nahkakengän olevan killoituiksen tarpeessa, voi kysyä jos saa. Hopean kiilloitus on suosittu työ. Näitä ja paljon paljon muuta saa montessoreissa tehdä aina kun ne ovat ensin näytetty lapselle kuinka tehdään. Aluksi kun lapsi tulee, hänellä ei ole valinnan vapautta, sillä lapsi ei tiedä mitä valinnan mahdollisuuksia on. Kun lapselle on näytetty harjoituksia, voi hän alkaa harjoitella valinnan vapautta, mutta ennen tietoa ei voi tuntea mahdollisuuksiaan. Yleensä aloittavalle lapslle näytetään mistä matto, jonka päällä voi työskennellä otetaan, kuinka matto rullataan ja viedään käytön jälkeen takaisin paikalleen. Myös ovien avaaminen ja sulkeminen sekä päivittäisiä toimintoja. Lapsi ei voi juosta ja telmiä sisällä, jossa on tarkoitus tehdä hienomotorisa töitä. Sisällä ei sa juosta, vaan ulkoilussa on mahdollisuus juoksuun ja lumikasassa telmimiseen. Ei kunnallisissa tavallisissa päiväkodeissakaan saa juosta ja telmiä sisällä. Liikuntahetkissä on mahdollisuus verryttelyyn ja juoksuun...Siksi juoksemista ei näe Montessori-päiväkodeissa eikä toivottavasti kenenkään kodissa sisällä. Vapaata leikkiä on ulkona sekä sisällä leikkimiseen varatussa tilassa. Montessorivälineiden ym. käyttö valmistellussa ympäristössä on vapaata, lapsi saa valita mitä tekee, kunhan työ on näytetty kuinka se tehdään. Ihan vapaasti saa ottaa hyllystä mieleisensä työn, lapsille ei edes opeteta mitään ellei hän ole kiinnostunut, hänellä ei ole herkkyyskausi tiettyä asiaa kohti. Mutta valinnan vapaus ei tarkoita sitä että saisi juosta sisällä ja temmeltää, vaan on jotain valittava lukemissta askarteluun tai kukkien kastelusta postimerkkien tutkimiseen jne. Mahdollisuuksia on tosi paljon. Kaikkia välineitä on vain yksi. Tekemistä riittää.... Ajatellen tavallisia päiväkoteja. Jo vuosia pinnalla ollut tasapäistäminenon montessorimaailmassa kuin punainen vaate. Monissa päiväkodeisa on tapana että laitetaan kaikki lapset tekemään samaa asia.silloinhan lasta pidetään idioottina.Siinä varmaan ajatellaaan ettäjärjestyksen ylläpitämiseksi lapsi pitää ohjelmoida toimimaan niin kuin aikuinen haluaa.Se on syvää epäkunnioitusta lasta kohtaan. Kaikille ei tietenkään sovi montessorimenetelmä. Joillekin sopii satujen täyttämä ei todellinen mailma ja se on jokaien oma asia mitä valitaan. Montessorissa opitaan tekemällä konkreettisesti ja aika kuluu tekemällä, saaden hyötyä samalla kuin huomaamattaan. maailma on tosiaan suorituskeskeinen, joten toisaalta lasten on hyvä tietää mitä pihapiirin ulkopuolella todellisuudessa on. On pankkiautomaatit ja kortit joilla maksetaan, on automatiaa ja tietotekniikkaa, loogista päättelykykyä tarvitaan, suhtautumista kunnioittaen luontoa kohtaan jne. Montessori päiväkodissa saa harjaantumista leikin muodossa tekemällä konkreettisesti asioita, sillä leikki on lapsen työtä. Ns. valmistellussa ympäristössä ovat montesorivälineet, mutta yhtä hyvin voi mahtua maalausteline, askartelumahdollisuus, lukunurkkaus ym. Yleensä on tehty lasten kokoon sopivat keittiökalusteet, kuten tiskipöytä matalampi kuin kotona, työpöytä samoin, liesi sopiva lapsille jne. Minun paikoissani joissa olen ollut työssä, alkaen v.1983, ovat lapset tehneet lettutaikinan ja paistaneet lettuja. Se tapahtuu niin, että vuoron perään voivat halukkaat tehdä lettuja, kattaa itselle ja kaverille pöydän ja saa käydä hakemassa hänet lettukesteihin. Kun letut on syöty, jää lettujen paistaja laittamaan keittiön samaan kuntoon kuin se oli ollutkin. Hän tiskaa. Laittaa kuivumaan telineeseen, pyyhkii pöydän ja katsoo että tuolit ovat pöydän äärellä nätisti. On valinnan mahdollisuuksia, joillekin Montessori-päiväkoti on OK, joillekin joku muu. [/QUOTE]
Esikatsele
Nimimerkki
Varmistus
Järjestä seuraavat numerot pienimmästä suurimpaan: 5 1 8
Lähetä vastaus
Uusimmat
Luetuimmat
Kuumimmat
Uusimmat
Näytä kaikki
1.
Pitäisikö uutisten saantia Israelista "rajoittaa", nyt annetaan syöttöjä lapaan maalin edessä rasisteille ja savuavia aseita
20 min sitten
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
2.
Vasemmisto vaatii että n- sanaa ei käytetä koska kokevat sen loukkaukseksi, miksi huutavat palestiinalaisten iskulausetta loukatakseen?
31 min sitten
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
3.
Haamuviivako ja raskaanako?
Tänään 18:35
Sissi81
5 Viestiä
Lapsen saaminen
4.
Suomi menetti 170 tuhatta työpaikkaa
Tänään 18:07
Timo13051985
2 Viestiä
Aihe vapaa
5.
Eivätkö he tulleetkaan paikkaamaan työvoimapulaa- Malmössä 40 000 muslimia huutaa kalifaattia ja kuolemaa valkoisille!
Tänään 18:04
vierailija
4 Viestiä
Aihe vapaa
6.
Sannan tyttöviisikko poisti eläkeputken
Tänään 15:38
vierailija
5 Viestiä
Aihe vapaa
7.
Miksi mulla on ....
Tänään 14:57
Vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
8.
Tarvitsisin apua paistinpannun valinnassa 🙏🏼
Tänään 13:17
Lispetti
18 Viestiä
Aihe vapaa
Luetuimmat
1.
Euroviisut 2024 VIRALLINEN LIVEKOMMENTOINTI SEMI 1
Started by vierailija
Tiistai klo 20:28
Luettu: 5K
Aihe vapaa
2.
Keskusta työllistää maaseudun seksityöllä!
Started by Johnny Appleseed
Sunnuntai klo 17:07
Luettu: 1K
Aihe vapaa
3.
Suomi selvästi valmistautuu sotaan Venäjää vastaan - ammustuotantoa lisätään ja varastointia hajautetaan
Started by vierailija
Maanantai klo 10:55
Luettu: 929
Aihe vapaa
4.
Putinin agentiksi paljastunut vihreiden Tarja Cronberg aiottiin vihkiä kunniatohtoriksi kesäkuussa
Started by vierailija
Maanantai klo 22:28
Luettu: 660
Aihe vapaa
5.
Tammikuiset 2025
Started by Corgimama
Sunnuntai klo 16:29
Luettu: 625
Lapsen saaminen
6.
Jännä että PELKÄSTÄÄN peruskoulun käyneiden suosikkipuolue SDP kun perussuomalaiset suosituin kaikkien koululaisten keskuudessa
Started by vierailija
Sunnuntai klo 02:21
Luettu: 556
Aihe vapaa
7.
"Vihreiden ex-puheenjohtaja tarttui Venäjän syöttiin"
Started by vierailija
Maanantai klo 08:52
Luettu: 508
Aihe vapaa
8.
SDP haluaa ihmisten tekevän töitä vielä 75 vuotta vanhanakin
Started by vierailija
Sunnuntai klo 08:54
Luettu: 469
Aihe vapaa
Kuumimmat
Näytä kaikki
1.
Maalittaminen, osaan nopeasti sanoa vain kaksi tapausta
Latest: vierailija
1 min sitten
Aihe vapaa
2.
Mikä on helluntai ruotsiksi?
Latest: vierailija
1 min sitten
Aihe vapaa
3.
K/B-komposti
Latest: vierailija
2 min sitten
Aihe vapaa
4.
Aikamoinen puutarha
Latest: vierailija
4 min sitten
Aihe vapaa
5.
Mitä mieltä Jessikka Arosta?
Latest: vierailija
5 min sitten
Aihe vapaa
6.
Jesssikka Aro pyytää ulkomailta apua Orpon hallituksen kaatamiseksi
Latest: vierailija
7 min sitten
Aihe vapaa
7.
Suomen kansa heräilee pikkuhiljaa - SDP:n kannatus lähes 25% korkein lähes 20-vuoteen
Latest: vierailija
8 min sitten
Aihe vapaa
8.
Haaveena vauva 2025
Latest: Kerttumaaria
8 min sitten
Lapsen saaminen
Yhteistyössä
Aihe vapaa
Miksi montessoripedagogiikka kieltää sadut alle kouluikäisiltä?
Ylös
Bottom
+ Aloita uusi keskustelu