Miksi monille on jotenkin kunnia-asia jos menee vähän rahaa ruokaan?

• Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mamma italiana";22987110]se voi olla nykypàivànà myòs vapaaehtoinen haaste: on kiva katsoa joskus miten edullisesti voi saada tehtyà kotiruokaa tai vaikkapa hankkia se ruoka luonnosta. vàhàn niinkuin joku mòkkeily eli luovutaan vapaaehtoisesti arkipàivàn elintasosta yms siihen liittyvàstà.[/QUOTE]

Tämä on ollut mulla tämän kuun haaste. Kuinka halvalla pääsee kun tekee mahdollisimman paljon itse.
Meillä on mennyt n.150e ruokaan tämän kuun aikana, eli todella halvalla pääsee. Ja mielestäni syödään monipuolisesti ja aina kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Tietysti tyttö syö eskarissa sen toisen lämpimän, mutta aina viikonloppusin tulee tehtyä se kaksi lämmintä päivässä.

Tämä loppukuu meneekin törsätessä koska pidän tytön kaverisynttärit + muita kestityksiä. Mutta näissäkin sääntönä on että mahdollisimman paljon itse :)

"juu"
Mulle ruoka on tärkeintä. Joten vältän lisäaineita. En halua syödä lihaa paljon,kuluttaa liikaa luonnonvaroja ja maapallon vesivaroja.
Panostan ruokaan niin että juodaan luomumaitoa, tuoremehuja, ostan kotimaista muikkua, kaalta, perunaa porkkanaa. Keväästä syksyyn hulluna tomaattia ja kurkkua, talvella keitän mustikoista soppaa. Kerään sen verran marjoja kuin jaksan ja pystyn (saan lapset lähtemään metsään).

Perhe rakastaa tuoretta leipää, joten en osta leipää tarjouskoreista vaan aina tuoretta, usein luomua.

En yritä syödä pelkästään halvasti vaan terveellisesti ja ajatellen lapsiani, että heillekin jäisi vesivaroja ja luontoa.

Emme ole sairastaneet vielä tänä talvena. Eli tuskin ihan huono ruokavalio.

"vieras"
Tää nyt menee ehkä vähän ohi ton kysymyksen mutta tästä tuli mieleen että jos ihan tosissaan joku kykenee tekemään monipuolista ja hyvää ruokaa halvalla niin kertokaa mulle miten se käy?

Meillä ei todellakaan syödä mitenkään erityisen kalliita ruokia, ja silti ruokaan menee rahaa suhteellisen paljon. Tottakai mä nipistäisin ruokamenoista, mutta haluan myös pystyä tarjoamaan perheelleni skaalan erilaisia ruokia. Itse en tykkäisi myöskään syödä samaa ruokaa moneen otteeseen.
Katso minkä tahansa kunnan koulujen ruokalistaa. Siinä ei ainekset paljon oppilasta kohden maksa ja toistaiseksi ruoka on vielä monipuolista, vaikka hankintahinnoista onkin jouduttu kiristämään kerta toisensa jälkeen.

Ap:lle tavallaan vastakysymys: Mistä mielestäsi sitten voi säästää ja tinkiä, jos ei ruuasta? Ruoka on Suomessa melko kallista. Jos onnistuu hyödyntämään tarjouksia ja säästämään, ei kai se huono asiakaan ole. Toki heti kun luen, että ruuasta tingitään, näyttää kirjoitettuna pahalta, mutta kuten vanha sanoantakin sanoo: "Tyhmä kaikesta paljon maksaa, viisas pääsee vähemmällä. "

"juu"
Itse säästän mieluummin asumisesta kuin ruoasta.

Eli pienempi ja vaatimattomampi koti. perusjutut siellä ei luksusta.

Kunhan on varaa ruokkia terveellisesti perhe ja käydä joskus syömässä ravintolassa

"vieras"
Minä säästän esim. vaateostoksista, baarireissuista ja muusta sellaisesta mieluummin kuin ruoasta, vaikka köyhä opiskelija olenkin. Pienet tulot eivät estä minua ostamasta parmankinkkua, juustotiskin herkkuja, kalatiskin kaloja (eikä vain lohta tai seitiä) tms. Nautin ruoanlaittamisesta ja myös sen syömisestä, ja haluan panostaa hyviin raaka-aineisiin.

"vieras"
Minulla palkka on tietty summa, mutta se, mihin sen haluaisin käyttää, onkin isompi. Siis sisustamista, pientä remppaa, matkustelua, auton vaihto, lasten rahallinen tukeminen, tulevaisuudessa keskustasta uusi kerrostaloasunto...

Siksi minä otan rahastani irti kaiken mahdollisen eli seuraan mihin se menee. Ruokaan saa uppoamaan vaikka kuinka paljon. Itse yritän saada mahdollisimman hyvää ja laadukasta ruokaa mahdollisimman halvalla. Talvella ei tehdä salaatteja, sillä ulkomaiset kasvikset on pahoja ja kotimaiset kalliita. Meillä siis syödään raasteita ja mieluiten kotimaakunnassa kasvatetuista juureksista.

Liha ja kala on kallista, mutta onnekseni mies metsästää ja kalastaa. Pakkasessa on hirvenlihaa paistina, kuutiona ja jauhelihana sekä erilaista kalaa fileinä. Kuhaa olemme syöneet paljon, mutta kaupasta en raskisi sitä ostaa. Ei me oikeastaan osteta kuin naudanpaistijauhelihaa ja broileria. Ihan rehellisesti sanoen tuo metsästetty ja kalastettu saalis on tajuttoman kallista, mutta kulut siitä menee miehen harrastuksen piikkiin.

Tällä hetkellä meitä asuu kotona kaksi aikuista ja melkein aikuinen poika. Muualla opiskeleva lapsi käy silloin tällöin kotona. Olen pitänyt tavoitteena, että henkilöä kohden kauppaan menisi 5 euroa/päivä eli nyt kolmelta 450 euroa/kk. Summa sisältää myös kaikki pesu- ja puhdistusaineet ja vessapaperit ym. Joskus menee yli, joskus jää alle, mutta hirveää pihistelyä tuo ei vaadi. Varmaan päästäisiin vähemmälläkin, mutta se vaatisi enemmän paneutumista asiaan ja nyt ei aika ja tarmo riitä.

"vieras"
Tää nyt menee ehkä vähän ohi ton kysymyksen mutta tästä tuli mieleen että jos ihan tosissaan joku kykenee tekemään monipuolista ja hyvää ruokaa halvalla niin kertokaa mulle miten se käy?
.
jaa, tekemällä esimerkiksi paljon pataruokia ja tomaattipohjaisia kastikkeita jotka tulevat halvemmiksi ja ovat terveellisempiä kuin kerma-tai maitokastikkeet saatika sitten paistettu vehnäjauho. liharuokiin voi laittaa sekaan papuja ja kasviksia jolloin valmis ruokamäärä lisääntyy... soijarouhetta meillä ei käytetä allergian takia ja siksi että en ole yhtään varma sen terveellisyydestä, moni käyttää sitä jatkeena. noin tulee myös helposti syötyä päivittäisen suosituksen verran kasviksia ruuan seassa. ja vaikka meillä tehdään edullisia ruokia, se ei tarkoita sitä että kaupasta valitsisi sen halvimman rasvaisen sikanaudan tai e-koodeilla kyllästetyt broilerin paistisuikaleet.

halvat ruuat
Kyllä mä olen kuunnellut kun äidit selittää pihalla kuinka halvalla pääsee ruokaostoksissa. Ostavat lapsilleen mehuiksi halvimpia light paskoja sen sijaan että ostaisivat jotain hyvää täysmehua jossa vitamiineja(joo mehu ei ole välttämättön, tiedän) ruuaksi laittavat makaroniruokia yleensä, joskus jopa niinkin kamalaa kuin pakastevihanne-makaroni-makkaranpalamössö. Sitten puurot tehdään aina veteen(kamalan makuisia), samoin kastikkeet ei koskaan kermaan. Hyi hitto millaisia mauttomia ruokia. Ei ihme, että niiden lapset on meidän jääkaapilla heti kun tulevat meille ja saavat oikeasti hyviä ruokia meillä, ite tehtyjä ja kunnon raaka-aineista.

joo ja ne broiskun koivet
Moni perhe syö broilerinkoipia kun ovat niin halpoja. Hyi helvetti, rasvaisia ja niissä ei ees ole mitään syötävää. Sitten kehuskellaan kun meillä onkin taas broiskua tänään, lapsiparat.

Itsekin pihistäöisin viimeiseksi ruuasta jos sellainen tilanne tulis eteen.
Mä oon just se tyyppi, joka ei tiedä maitolitran tai margariinin hintaa, kurkun kilohinta taitaa olla ainut joka on hallussa.
Ostan ja oon aina ostanut sitä ja sellaista ruokaa mitä haluan ja mitä tekee mieli; en katso juurikaan hintaa.
Toki vertailen vastaavia tuotteita keskenään ja voin suunnitella arkiruokaa tarjousten mukaan.

"vieras"
Ite keitän ne broilerinkoivet suola+ yrittiliemessä kypsiksi. Sit revin ne lihat niistä luista pieniksi suiruiksi ja sit niistä suiruista+ ruusukaalista+ porkkanasta+ pastasta teen keittoa :p

"vieras"
Kyllä mä olen kuunnellut kun äidit selittää pihalla kuinka halvalla pääsee ruokaostoksissa. Ostavat lapsilleen mehuiksi halvimpia light paskoja sen sijaan että ostaisivat jotain hyvää täysmehua jossa vitamiineja(joo mehu ei ole välttämättön, tiedän) ruuaksi laittavat makaroniruokia yleensä, joskus jopa niinkin kamalaa kuin pakastevihanne-makaroni-makkaranpalamössö. Sitten puurot tehdään aina veteen(kamalan makuisia), samoin kastikkeet ei koskaan kermaan. Hyi hitto millaisia mauttomia ruokia. Ei ihme, että niiden lapset on meidän jääkaapilla heti kun tulevat meille ja saavat oikeasti hyviä ruokia meillä, ite tehtyjä ja kunnon raaka-aineista.
mikään ei ole kaameampaa kuin maitoon keitetty kaura- tai ruispuuro....

jos lapsi tykkää pakastevihannes-makkaranpala-makaronimössöstä, lapsi tuskin menee mitenkään pilallle jos syö sellaista välillä. makaronikaan osana täysipainoista ateriaa ei ole paha. Mun lempiherkkuani oli lapsena einesmaksalaatikko siitä huolimatta että isäni on loistava kokki joka käyttää kunnon raaka-aineita ja tekee ruuat huolella. lasten makutottumukset ovat usein omituisia, enää en voisi kuvitellakaan syöväni purkkinötköttiä suoraan purkista, lapsena söin niitä onnessani enkä osannut niinkään arvostaa kunnon ruokaa.

ei silti, maailmassa on niin paljon nälkäänäkeviä ihmisiä että edelleen tuntuu kaamealta se että joku ei voi syödä jauhelihaa koska siellähän saattaa olla seassa jotakin syötäväksi hyvin kelpaavaa joka ei ole sisäfilettä...
ruokasonbejen lapset kyllä kouluissa ja päiväkodeissa tutustuvat niihin tällä palstalla epäterveellisiksi parjattuihin ruskeisiin kastikkeisiin, makaroneihin sun muihin makkaroihin.

Juu, en ymmärrä mikä kunnia-asia se on, jos syö halpaa. Laadukkaat raaka-aineet kun tuppaavat maksamaan enemmän kuin huonompilaatuiset (esim. juurikin broiskunkoivet vs. rintafileet). Kasvikset, hedelmät, tuore kala, täysjyvätuotteet, juustot, luomu ja lähituotteet ovat hinnoissaan, mutta mieluummin maksan niistä kuin olen ilman niitä.

Shuddy
Juu, en ymmärrä mikä kunnia-asia se on, jos syö halpaa. Laadukkaat raaka-aineet kun tuppaavat maksamaan enemmän kuin huonompilaatuiset (esim. juurikin broiskunkoivet vs. rintafileet). Kasvikset, hedelmät, tuore kala, täysjyvätuotteet, juustot, luomu ja lähituotteet ovat hinnoissaan, mutta mieluummin maksan niistä kuin olen ilman niitä.
Jep. Viimeksi sain tästä vihat niskaani mutta kerrotaampa nyt vielä uudelleen.

Toisinaan kahdesta lähes samasta tuotteesta nappaa sen kumpi ekana käteen sattuu jne. Myönnän että en katso kaupassa hintaa koska sillä ei ole niin väliä. Jos tekee mieli jotain-ostan. Jos tuote on aiemmin hyväksi koettu-ostan. Jos tuote on uutuus ja tekee mieli kokeilla-ostan. Katsomatta hintaa. En myöskään juokse tarjousten perässä tai valitse kauppaa hinnan perusteella. Pääasiassa asioin alepassa ja prismassa. Lidilstä saa jotain jännittäviä juttuja ja siellä käynti on itsessään jo jonkinmoinen elämys.

Ei sillä, osaan kyllä käydä halvallakin kaupassa ja joskus se on ihan hauskaa viihdettä tutkailla hintoja ja kauhistella.

Meillä ei todellakaan syödä mitenkään erityisen kalliita ruokia, ja silti ruokaan menee rahaa suhteellisen paljon. Tottakai mä nipistäisin ruokamenoista, mutta haluan myös pystyä tarjoamaan perheelleni skaalan erilaisia ruokia. Itse en tykkäisi myöskään syödä samaa ruokaa moneen otteeseen.
Mikä sitten on erityisen halpaa? Minulle ruoka on viimeinen asia, josta tinkisin. Oli järkky juttu jossain perhe tms. lehdessä jostain perheestä, joka säästää vuoden joulun matkaa varten ja sanoikin säästävänsä ruoasta, että syövät esim. paljon jauhelihaa.. vaikka perheen vanhemmat kyllä näyttivät erittäin "hyvin" syöneiltä.....

Eli, minulla ei periaatteessa ole mitään kuukausibudjettia ruokaan ja tulee syötyä ulkonakin, mutta joku 400e arvio on kuluista. Meillä tosin ei syödä paljoakaan lihaa eikä litkitä maitoa nälkään tai janoon litratolkulla, joista olettaisin aika suuren osan monien ruokakuluista muodostuvan. Ostan luomua, juustoja ja en muista milloin olisin viimeksi ostanut jotain einesosastolta. Varmaan syksyllä lapsille hampurilaiset ja nekin mieluiten valmistetaan kotona itse.

[QUOTE="vieras";22988441
Tällä hetkellä meitä asuu kotona kaksi aikuista ja melkein aikuinen poika. Muualla opiskeleva lapsi käy silloin tällöin kotona. Olen pitänyt tavoitteena, että henkilöä kohden kauppaan menisi 5 euroa/päivä eli nyt kolmelta 450 euroa/kk. Summa sisältää myös kaikki pesu- ja puhdistusaineet ja vessapaperit ym. Joskus menee yli, joskus jää alle, mutta hirveää pihistelyä tuo ei vaadi. Varmaan päästäisiin vähemmälläkin, mutta se vaatisi enemmän paneutumista asiaan ja nyt ei aika ja tarmo riitä.[/QUOTE]

Mä just tajusin, että vaikka mä tähän ketjuun vastasinkin, niin ehkä mä en tähän kuulunut, nimittäin eihän meillä ole varaa ruokaan törsätäkään. Miedän perheessa 5e/hkö/pv tekisi kuukaudessa yli tonnin, siihen menisi mun kaikki rahat, jos niin paljoa laittaisin, kun pitää noi lapset vaatettaa ja harrastusjuttujakin yms. niin ja autokin kulkee kalliilla bensalla. Juu, eli kyllä me saadaan herkkuruokiakin välillä vaikka pakostikin joudutaan halvinta aina ostamaan. Meillä myös lapset syövät paljon hedelmiä, mutta esim. mandariinit tai omenat monesti maksavat alle 1e/kg niin ei ne niin isoa loppusummaa tee, vaikka päivittäin niitä syövätkin.

Yhteistyössä