Miksi moni inhoaa erikoisia nimiä?

  • Viestiketjun aloittaja Blaah!
  • Ensimmäinen viesti
Blaah!
Esim. Niitä jotka muistuttavat "norminimiä" mutta ovat erikoisia esim. siksi että heitä on kastettu vähän? Tietysti ymmärrän hyvin nimet joista on helppo pilkata tai eivät ole soveliaita esim. Orkkuli, Hiski tai Ahma-Pekka. Mutta nyt on siis kyse nimistä kuten Halla, Henno, Rosamaaria, Emmett, Freija, Vincent...

Pitääkö joka toisen olla Eetu, Venni, Onni, Neea tai Maria?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Se nyt vain on karhunpalvelus lapselle kun antaa hänelle nimen, joka pitää aina tavata kirjain kirjaimelta ja silti se kirjoitetaan väärin.
Olen huomannut, että silmien pyörittäjiä riittää vaikka nimi olisi helppo kirjoittaakkin... :/
 
Siinä on vain yksi syy kiusata lasta kun on erikoisempi nimi. Ja nyt joku vastaa että aina joku syy keksitään kiusata mutta tarvitseeko niitä syitä ehdoin tahdoin vanhempien järjestää oman erikoisuuden tavoittelun takia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Siinä on vain yksi syy kiusata lasta kun on erikoisempi nimi. Ja nyt joku vastaa että aina joku syy keksitään kiusata mutta tarvitseeko niitä syitä ehdoin tahdoin vanhempien järjestää oman erikoisuuden tavoittelun takia?
Outoa olettaa, että lapselle valitaan erikoisempi nimi vanhempien erikoisuuden tavoittelun takia.

Ei kai sitä kaikkein kauneinta ja lapselle parhaiten sopivaa nimeä pidä Neeaksi tai Joniksi vaihtaa vain siksi, ettei tavoittelisi erikoisuutta?
 
gg
Arabimaissa ja Venäjällä on käytössä vain muutamia etunimiä, joten esim. Svetlana, Vladimir, Mohammed ovat todella yleisiä.
Meillä Suomessa on tapana antaa persoonallisempi nimi, ja nimipäiväkalenterissammekin on todella suuri nimivalikoima. Mielestäni on mukavaa, kun lapsi saa persoonallisen nimen.
Itse en myöskään millään ymmärrä nimen valitsemista toptenistä, jolloin tulee juuri Veeti Juhaneita lisää ja lisää. En myöskään ymmärrä, että aina vouhotetaan tuosta kiusaamisesta. En usko, että nimen vuoksi ketään kiusataan.
Olisikohan aran ihmisen touhua antaa todella tavallinen nimi, ettei vaan kukaan ihmettele...
 
pirkko
Mä en inhoa erikoisia nimiä,paitsi jos ne on semmosia ihan kummia,että lasta varmasti kiusataan. Se on kiva et kaikki ei oo ihan taviksia.Mut oon siinä mielessä vähän nimi-rasistinen (keksin ihan ite sanan) et kun oon vanhainkodilla töissä ja hoidan marttaa ja urhoa ja sit joku antaa semmosen vauvallens nimeks..tekee mieli selittää: joo meinki oli töissä urholla se eturauhasleikkaus...se vaan tuntuu niin kummalliselta mut tää on mun tämmönen juttu,eikä ois varmaan ongelmaa jos ois eri työpaikka.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Siinä on vain yksi syy kiusata lasta kun on erikoisempi nimi. Ja nyt joku vastaa että aina joku syy keksitään kiusata mutta tarvitseeko niitä syitä ehdoin tahdoin vanhempien järjestää oman erikoisuuden tavoittelun takia?
Kysessä siis mitä tarkoitin on nuo nimet mitkä kuulostaa ja tuntuu normaaleilta, mutta ovat silti harvinaisia, ei siis ne joista takuu varmasti kiusataan esim. just toisessa ketjussa mainittu sipsu. Ja tosiaan kiusaamiseen vaikuttaa aika paljon myös nimen kantajan olemus, vaatetus, käytös yms. Oli nimi sitten miten normi tahansa.
 
juup
meillä on Sinna. Ja muutaman kerran olen joutunut toistamaan nimen uudelleen, kun heti ei oo hokastu mikä se oli.

Mutta kun tuo tyttö oli niin Sinnan näköinen ja miehen ja mun molempien mielestä se nätein nimi, niin miksi ei oltaisi annettu? Mitään erikoisuutta ei olla tavoiteltu. Jos tää nyt on erikoinen nimi?
 
mom
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Siinä on vain yksi syy kiusata lasta kun on erikoisempi nimi. Ja nyt joku vastaa että aina joku syy keksitään kiusata mutta tarvitseeko niitä syitä ehdoin tahdoin vanhempien järjestää oman erikoisuuden tavoittelun takia?
Outoa olettaa, että lapselle valitaan erikoisempi nimi vanhempien erikoisuuden tavoittelun takia.

Ei kai sitä kaikkein kauneinta ja lapselle parhaiten sopivaa nimeä pidä Neeaksi tai Joniksi vaihtaa vain siksi, ettei tavoittelisi erikoisuutta?
Niinpä! Ja jos kaikki "uskaltaisivat" antaa juuri sen nimen, josta eniten pitää, olisi nimien "erikoisuus" ihan tavallista, eikä mikään kiusaamisen aihe. Tosin olen huomannut, että ihmettelijät ovat aikuisia. Lapsille kaikki nimet ovat "normaaleja"; onneksi täällä pk-seudulla on ihan normaalia, että nimi on todella harvinainen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Siinä on vain yksi syy kiusata lasta kun on erikoisempi nimi. Ja nyt joku vastaa että aina joku syy keksitään kiusata mutta tarvitseeko niitä syitä ehdoin tahdoin vanhempien järjestää oman erikoisuuden tavoittelun takia?
eiköhän noita erikoisia nimiä ala olemaan niin paljon että tuskin niistä kiusataan jos eivät vanhemmilta kotona opi.
ehdoin tahdoinhan mäkin tein lapseni kiusattavaks. on sanomattakin selvää että meidän lapset tulee silmälasit saamaan ja sehän on kautta aikojen ollu lasten suosikkikiusan aihe. olisiko pitäny jättää kokonaan lapset tekemättä? miksi lapselle ai saisi antaa mieluistaan kaunista nimeä sen takai että joidenkin vanhemmat ei osaa lapsiaan kasvattaa suvaitsevaisiksi??
 
cc
Mä olen kotoisin paikkakunnalta jossa valtaosa on ruotsinkielisiä joten nimet on sen mukaisia. Esikkoa rupesin odottaa sielä ja nimi päätettiin. Nyt asun pohjois-suomessa ja tuo nimi ei sitten mene näille jakeluun vaikka on ihan tavallinen nimi. Ihan joka kerta jos nimi kerrotaan niin se pitää kertoo kirjain kirjaimelta ja kommentit "noh onpa erikoinen,," on ihan tavallisa,,,,,
 
Alkuperäinen kirjoittaja mom:
Niinpä! Ja jos kaikki "uskaltaisivat" antaa juuri sen nimen, josta eniten pitää, olisi nimien "erikoisuus" ihan tavallista, eikä mikään kiusaamisen aihe. Tosin olen huomannut, että ihmettelijät ovat aikuisia. Lapsille kaikki nimet ovat "normaaleja"; onneksi täällä pk-seudulla on ihan normaalia, että nimi on todella harvinainen!
Täällä Turussakin nimien kirjo on aika laaja. Lasteni kaveripiirissä on mm. Jaora, Ninni, Meea, Calvin, Kenan, Sharon, Misca, Tähti, Caro, Aleyna, Benyamin, Aleksei, Dilan, Siri, Taikakukka...Yksikään lapsi ei ole koskaan ihmetellyt meidän lasten nimiä, mutta muutamalle vanhemmalle tuntuu olevan ylitsepääsemätön ongelma kun lapsen nimi ei löydykään top kympistä!

Eräs tuttuni sanoi, että "minäkin olisin halunnut antaa lapselle erikoisemman nimen, mutta me päätettiin sitten kuitenkin antaa ihan tavallinen nimi ettei erotu liikaa joukosta". En voi ymmärtää tuollaista ajattelutapaa
:|
 
Moonbell
Me annettiin lapselle hiukan erikoisempi nimi siksi kun mikään normi nimistä ei kuulostanut kauniilta omiin korviin. Yksikään ei joko iskenyt tai lapsi ei näyttänyt yhtään siltä. Tämä nimi mikä annettiin vaikka erikoinen onkin niin sointuu kauniisti sukunimeen ja on meidän mielestä aivan lapsemme näköinen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja mom:
Niinpä! Ja jos kaikki "uskaltaisivat" antaa juuri sen nimen, josta eniten pitää, olisi nimien "erikoisuus" ihan tavallista, eikä mikään kiusaamisen aihe. Tosin olen huomannut, että ihmettelijät ovat aikuisia. Lapsille kaikki nimet ovat "normaaleja"; onneksi täällä pk-seudulla on ihan normaalia, että nimi on todella harvinainen!
Täällä Turussakin nimien kirjo on aika laaja. Lasteni kaveripiirissä on mm. Jaora, Ninni, Meea, Calvin, Kenan, Sharon, Misca, Tähti, Caro, Aleyna, Benyamin, Aleksei, Dilan, Siri, Taikakukka...Yksikään lapsi ei ole koskaan ihmetellyt meidän lasten nimiä, mutta muutamalle vanhemmalle tuntuu olevan ylitsepääsemätön ongelma kun lapsen nimi ei löydykään top kympistä!

Eräs tuttuni sanoi, että "minäkin olisin halunnut antaa lapselle erikoisemman nimen, mutta me päätettiin sitten kuitenkin antaa ihan tavallinen nimi ettei erotu liikaa joukosta". En voi ymmärtää tuollaista ajattelutapaa
:|
Peesi. En minäkään ymmärrä miksi ei uskalleta rohkeasti antaa omasta mielestä kaunista nimeä. Nimi on kuitenkin vanhempien lapselle rakkaudella antama lahja.
 
Mutta inhoaako ihmiset niitä nimiä oikeasti? Mistä sen voi tietää? Meillä on tytöllä harvinainen nimi, mutta en ole kuullut mitään muuta kuin ihastelua (ja ihmettelyä että miten niin kaunis nimi voi olla niin harvinainen).
 
vieras
Joka tapauksessa oli nimi ihan mikä tahansa niin lapsi jossain vaiheessa tulee inhoamaan nimeään teini-iässä. :D Ennen kuin oppii rakastamaan itseään ja nimeään niin kuin aikuinen. Kuuluu osana aikuistumista.
 
ankdammen
Ruotsinkielisenä sivustaseuraajana mua on huvittanu miten täällä Jessicaa ja Annikaa pidetään jotenkin erikoisina niminä =D Meidän kylässä on kymmeniä Jessicoita ja Annikoita joka ikäluokassa.

Samoin Jenny, Fanny/Fanni...
 
vieras
Se on sellaista erikoisuudentavoittelua. Haluaa aina ja joka asiassa toimia niin kauhean "itsenäisesti", hinnalla millä hyvänsä. Luulen, että se on jotain itsetunnon puutetta lopultakin. Harmi, että lapsi joutuu tällaisen vanhempien erikoisuudentavoittelun kohteeksi. Seuraavaksi sille aletaan syöttää makrobioottista vegaaniruokaa ja kielletään television katselu, ja pistetään Steiner-kouluun.
 
omaa kokemusta
Oma nimeni on lapsuudessani ollut erikoinen, vaikka se nykyään esiintyy nimipäiväkalenterissakin :) Oma ongelmani on ollut sen hieman yleisemmästä nimestä poikkeava kirjoitusasu, eli olen aina joutunut selittämään miten nimeni kirjoitetaan. Muuten kyllä tykkään nimestäni, enkä mistään hinnasta vaihtaisi sitä siihen yleisempään versioon.
Tästä syystä meidän lapsilla on sellaiset nimet, joiden kirjoitusasussa ei ole mitään epäselvää.
 
meillä
Meillä on pieni prinsessa nimeltä Sylvia. Ei nyt varsinaisesti ole outo nimi, aika harvinainen vain pikkulapsella.
Todella moni on kommentoinut nimeä, lähinnä vanhukset ja 99% on ollut ihastelua.

Mietimme kyllä laitetaanko Sofia jottei tule kiusatuksi koulussa, mutta tultiin siihen tulokseen että jos haluavat kiusata niin keksivät sitten jotakin muuta mistä kiusata.
Onhan nykyään Elsaa, Marttaa yms. mummonimeä joten ei tuo Sylvia nyt sitten onneksi niin erotu.

Itse olen Laura (terkkuja vaan tutuille, täällä teen kovasti töitä juu...) ja kärsin kovasti lapsena kun aina samalla luokalla oli 2-3 Lauraa!
 
jadal
mun nimi on sellainen, että saan sitä aina selittää, miten kirjoitetaan tai lausutaan, mutta ei se mulle ole mikään taakka. ennemminkin olen iloinen nimestä, joka on harvinainen, mulla on vain yksi kaima :)
omille lapsille olen nimet valinnut ihan sen mukaan mistä tykkään, en mistään top ten listoilta :D
 

Yhteistyössä