Miksi monet pienten lasten äidit (nuoretkin) ovat niin "löllöjä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kai saa miettiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ikä tekee useimmilla tepposensa myös...samalla treenillä (tai treenamattomuudella) ei pärjää kun parikymppisenä. Äideillä on myös vähemmän aikaa satsata itseensä kuin lapsettomalla.

MUTTA silti, olen samaa mieltä, että ellei pidä itsestään huolta, vain koska se ei kiinnosta, miten käy vanhempana. Mulle kirkastui vasta muutama vuosi sitten, että esim. aerobinen liikunta ei ole lainkaan niin tärkeää kun lihaskunnon kehittäminen vanhuutta ajatellen. Kuulemma mummoistakin näkee, kuka on huoltanut lihaksiaan (ne tukevat rankaa + koko kehoa tietysti).

Vähän turhaa puhua vain pelkästä laihduttamisesta jos kunto muuten on ihan rapa.
Kaikki me ikäännytään joskus...halus tai ei.

Juuri tällä hetkellä olen ap:n kuvailema löllö. Ikää 29v ja lapset 5v ja 1kk. En tietenkään kuvitellut palautuvani kuukaudessa raskaudesta, mutta lenkille ei lähtö ei onnistu noin vaan kun isompikin pitäisi ottaa mukaan jne. Sitäpaitsi toinen raskaus oli yllättävän rankka liitoskipuineen kaikkineen, joten liikkuminen raskauden aikana oli ihan minimaalista.
En silti aio kulkea näissä äitiyshousuissa enää montaa viikkoa, prkl!

Kun tekee kahta työtä ja on alle kouluikäisiä lapsia on kolme tuntia omaa aikaa viikossa luksusta ja sen ajan käyttäisin NUKKUMISEEN...siis jos olis noin paljoa aikaa....

[QUOTE="sivullinen";22962321]Tulipa vain mieleen, että ootko tietoinen, että kaikilla ei ole tuota kolmea tuntia viikossa omaa aikaa?? Mulla ei ainakaan ole. Mun oma aika on sitä, että otan vain yhden/kaksi lastani mukaan jonnekin tms... Oikeasti ihmisillä on ERILAISIA elämäntilanteita, ja voin sanoa,että vielä yksilapsisena se oli huomattavasti helpompaa vaikka jumpata kun vauva nukkui, mutta eipä onnistukaan enää, jos on monta pientä kotona... Myös kotitöiden määrä on hiukkasen suurempi ja jos valvot vaikka kolmenkin kanssa joka yö, voi olla ettei enää millään jaksakaan sinne lenkille...[/QUOTE]

Toki voi olla. Mutta jos on mies kuvioissa joka ei mitään keikkahommaa tee,niin en ymmärrä miten joku ei saa kolmea tuntia VIIKOSSA aikaa itselleen ja itsestään huolehtimiseen. Ja sehän on sit asia erikseen jos ei vaan jaksa.

Tuntuu että hirveän monet ajattelee ylipainon vaan ulkomuotoon liittyvänä seikkana ja unohtaa kaikki ne sairaudet mitä se aiheuttaa. Tavoitteena on elinikäinen hyvä olo,ei se että mahtuu samoihin farkkuihin kuin lukiossa. On se hienoa että uhraa terveytensä ja itsensä kokonaan lapsille,mutta mitä järkeä?! Eikö se jo anna tietynlaista viestiä niille lapsillekin,kun vanhemmat eivät sen vertaa piittaa itsestään että panostaisivat omaan hyvinvointiinsa? Mistä se lapsi muuten oppii,kuin esimerkistä.

[QUOTE="vieras";22962270]No en ole ap,mutta mulla on kaksi pientä lasta ja ikää samanverran kuin sulla. Ei mullekaan oma kroppa ole tärkein ja tottakai lapset menee kaikessa etusijalle,mutta jotkut käyttää lapsiaan kilpinä ja tekosyynä. "Ei oo aikaa,ei oo rahaa,lapset sitä ja lapset tätä". Se ei paljoo vaadi jos pykäsee tunnin lenkin iltasin tai käy kerran viikossa vaikka uimahallissa kävellen,ei vaadi juuri rahaa eikä kyllä sitä aikaakaan. Mun mielestä kolme tuntia viikossa on hirveen vähän aikaa ja sen ajan kyllä lapset pärjää ilman mua.[/QUOTE]

Tervetuloa meille :D Lähin uimahalli 20 km päässä. Äkkiäkös sinne kipaisee kävellen, ei vaadi aikaa... ;) Muuten ihan hyvä kirjoitus sulla. Ota nyt silti huomioon että elämäntilanteita on erilaisia. Yhden lapsen kotiäitinä on vähän eri tavalla aikaa ja tilaisuuksia kuin vaikka kolmen lapsen äitinä joka tekee kolmivuorotyötä.

En missään nimessä sano että itsestään ei pitäisi pitää huolta. Kuuluhan se jo mun työhöni, ja olen ehdottomasti terveellisten elämäntapojen puolesta puhuja. Silti pitää ymmärtää että tilanteita on erilaisia, ihmiset ovat erilaisia. Toinen kerää raskausaikana hormonaalisista syistä aina sen 30 kg, joku saa kaksi kiloa vaikka vetäisi pelkkää täytekakkua päivät läpeensä. Siksi on hölmöä keneltä tahansa lähteä tuomitsemaan ja jeesustelemaan kun ei tiedä toisen tilannetta. Kyllä mäkin olisin harrastanut vaikka mitä tässä toisessakin raskaudessa mutta selkä prkl meni ja pamahti. Ei pystynyt käveleen kuin max 1 km ja sekin vain jos muisti ottaa särkylääkkeen etukäteen. :kieh: Arvaa harmittiko?

Mä en oo koskaan nähnyt erityistä vaivaa kropan takia. Olen välttänyt ähkyyn syömistä ja illalla teeveetä kattellessa olen ihan muutamia minuutteja käyttänyt esm. peffan rakentamiseen. Mutta tietty geenit vaikuttaa siihen, miten vähällä pääsee.

[QUOTE="Löllykkä";22962408]Tervetuloa meille :D Lähin uimahalli 20 km päässä. Äkkiäkös sinne kipaisee kävellen, ei vaadi aikaa... ;) Muuten ihan hyvä kirjoitus sulla. Ota nyt silti huomioon että elämäntilanteita on erilaisia. Yhden lapsen kotiäitinä on vähän eri tavalla aikaa ja tilaisuuksia kuin vaikka kolmen lapsen äitinä joka tekee kolmivuorotyötä.

En missään nimessä sano että itsestään ei pitäisi pitää huolta. Kuuluhan se jo mun työhöni, ja olen ehdottomasti terveellisten elämäntapojen puolesta puhuja. Silti pitää ymmärtää että tilanteita on erilaisia, ihmiset ovat erilaisia. Toinen kerää raskausaikana hormonaalisista syistä aina sen 30 kg, joku saa kaksi kiloa vaikka vetäisi pelkkää täytekakkua päivät läpeensä. Siksi on hölmöä keneltä tahansa lähteä tuomitsemaan ja jeesustelemaan kun ei tiedä toisen tilannetta. Kyllä mäkin olisin harrastanut vaikka mitä tässä toisessakin raskaudessa mutta selkä prkl meni ja pamahti. Ei pystynyt käveleen kuin max 1 km ja sekin vain jos muisti ottaa särkylääkkeen etukäteen. :kieh: Arvaa harmittiko?[/QUOTE]

No toi uimahallijuttu oli vain esimerkki :) Mutta,jos joku haluaa kunnostaan pitää huota niin se kyllä keksii siihen keinon,eiks niin? Vaikka asuisi keskellä metsää. Ja se joka ei halua,keksii ihan yhtä monta tekosyytä,vaikka asuisi kuntosalin vieressä. Jalattomat treenaa maratonille ja kädettömät pelaa korista. Väittäköön kuka mitä tahansa,niin ihan itsestä se on kiinni.

Veikkaan näitä syitä:

1. Jatkuva unenpuute, jos on vapaa-aikaa, ei jaksaisi lähteä lenkille vaan mielummin torkkuisi, eikä pysty kuntoilemaan semmoisella teholla että siitä olisi tehokkaasti hyötyä, kun kroppa on jo valmiiksi yliväsynyt eikä palaudu kunnolla kun ei saa ikinä nukuttua kunnolla. Eli vaikka yrittäisi treenatakin, se enemmän pahentaa kuin parantaa oloa. Ei lihaskaan kasva treenatessa, vaan levossa. Ja unenpuute johtaa muuttamalla hormonitoimintaa juurikin siihen, että kaikki liha siirtyy löllöksi siihen vatsaan, eikä esim. rintoihin tai tasaisesti koko kroppaa. Tämä siis näin unihäiriöisen vuorotyöläisen näkökulmasta, vaikuttaa enemmän kuin edes suht tarpeeksi nukkuva ihminen voisi ikinä kuvitella.

2. Ei ikinä mahdollisuutta syödä kunnolla, koska lasten takia pitää hypätä jatkuvasti pöydästä kesken. Syöminen menee siis helposti naposteluksi muun toiminnan ohessa sensijaan, että söisi säännöllisin välein kunnon ateriat ja olisi muun aikaa syömättä. Myös unenpuute vaikuttaa siihen, että himottaisi virkistää itseään napostelemalla jotain makeaa koko ajan, kun nukkuakaan ei lasten vuoksi voi.

3. Irtonahka, jota voi muuten olla muuallakin kuin vatsassa ja rinnoissa, koska vaikkei varsinaisesti lihoisikaan, voi raskaana turvota muutenkin valtavasti. Ja sehän ei millään treenaamisella lähde. Ja imetyksen jälkeen löpsähtäneet rinnat ja roikkuva vatsa, joita ei korjaa mikään muu kuin kirurgin veitsi, voi kyllä viedä tehokkaasti halut treenata niitäkään kohtia, mille jotain voisi. Koska ei kropasta kuitenkaan saa oikeasti joka kohdasta kaunista enää mitenkään muuten kuin leikkaamalla.

4. Ryhtiin vaikuttaa sekä raskaus että se, että synnytyksen jälkeenkin joutuu roikottamaan koko ajan painavemmaksi tulevaa lasta sylissä tai rinnalla mitä ihmeellisimmissä asennoissa, pahimmillaan lapsi on kantoliinassa koko päivän ja yön äiti nukkuu perhepedissä ihan vänkyrällään ettei herättäisi lasta. Eikä kroppa saa tarpeeksi aikaa palautua ikinä, kun joka päivä ja yö on sitä. Mikään pieni venyttely tai ryhtijumppa ei siihen auta.

[QUOTE="vieras";22962450]No toi uimahallijuttu oli vain esimerkki :) Mutta,jos joku haluaa kunnostaan pitää huota niin se kyllä keksii siihen keinon,eiks niin? Vaikka asuisi keskellä metsää. Ja se joka ei halua,keksii ihan yhtä monta tekosyytä,vaikka asuisi kuntosalin vieressä. Jalattomat treenaa maratonille ja kädettömät pelaa korista. Väittäköön kuka mitä tahansa,niin ihan itsestä se on kiinni.[/QUOTE]

Kyllä, kyllä keksii ja itsestä se on kiinni. Mutta miksi tuomita pienten lasten äitejä siitä ettei ole viimisen päälle timmi? Sitä mä en ymmärrä. Toi vieras jonka viesti on klo 13.31 tiivistää aika hyvin koko asian. Löllyämiseen, painon nousuun ja kropan palautumiseen vaikuttaa tosi moni asia.

Ja taas peräänkuulutan sitä että VAIKKA haluaisi niin aina ei jaksa eikä edes kiinnosta. Univelka, yöheräämiset, imetys. Joskus olisi ihan jees olla vähän miehenkin kanssa kahdestaan.

Sitäpaitsi mitä tulee siihen esimerkkiin lapsille niin se tuskin vauva, tai edes taaperoaikana ratkaisee miten paljon äiti käy harrastamassa? Tärkeämpää on, että ruokailutavat on kunnossa, ei tupakoida, ei vedetä alkoholia, sipsejä ja mässyä non-stop. Ja mennään yhdessä lasten kanssa liikkumaan kun ne ovat sen ikäisiä että voivat lähteä. Mitä esimerkkiä se on lapselle että lapsi jää sisään tollottamaan töllöä kun äiti menee salille?

Tekosyitä kaikki tyyni, paitsi sairauksista/vammoista johtuvat.
3 lapsen äidillä on ihan samat mahdollisuudet kuin 1 lapsen äidillä. Itsekin kyllä huomasin, et kroppa ei palaudu samalla tavalla, kun takana 3 raskautta ja enemmän ikää --30 vuotta.
Ruokavalio ja sopivasti liikuntaa, joko sitten salilla tai ihan vaan arkiliikunnalla.
Tämä varsinkin nuorten plösöytyminen on kyllä huolestuttavaa...

Neljän alle kouluikäisen lapsen yh:na, jolla ei ollut koskaan aikaa ilman lapsia, saati rahaa mihinkään muuhun kuin perusruokaan - mä sanoisin, että aika vähissä on mahdollisuudet pitää itseään kunnossa. Ei siinä paljon mässäillä, kun ei ole sellaiseen rahaa, mutta ei sitä enää jaksa harrastaa liikuntaa kun hoitaa kotia & lapsia 24/7.

katsos kun joillakin ihmisillä on muutakin tekemistä kuin oman navan vahtaaminen ja on isompiakin murheita kun roikkuuko se perse ja maha vai ei.. Tärkeämpää on se että ihminen on tyytyväinen kroppaansa oli se minkälainen hyvänsä!
Taitaa ap:lla olla vähän liian vähän elämässä sisältöä jos sitä jaksaa kiinnostaa toisten mahat ja perseet, pitäis huolta vaan omistaan.

piti jatkaa vielä, että enemmän olisin huolissani niistä lapsista, joilla on ap:n mainitsemia "ongelmia"! Koska aikuisella ne on aikuissen itseaiheuttamia ja oma ongelma, mutta lapsilla ylipaino on 99% tapauksista vanhempien aiheuttamia ja SE on huolestuttavaa!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Löllykkä";22962558]Kyllä, kyllä keksii ja itsestä se on kiinni. Mutta miksi tuomita pienten lasten äitejä siitä ettei ole viimisen päälle timmi? Sitä mä en ymmärrä. Toi vieras jonka viesti on klo 13.31 tiivistää aika hyvin koko asian. Löllyämiseen, painon nousuun ja kropan palautumiseen vaikuttaa tosi moni asia.

Ja taas peräänkuulutan sitä että VAIKKA haluaisi niin aina ei jaksa eikä edes kiinnosta. Univelka, yöheräämiset, imetys. Joskus olisi ihan jees olla vähän miehenkin kanssa kahdestaan.

Sitäpaitsi mitä tulee siihen esimerkkiin lapsille niin se tuskin vauva, tai edes taaperoaikana ratkaisee miten paljon äiti käy harrastamassa? Tärkeämpää on, että ruokailutavat on kunnossa, ei tupakoida, ei vedetä alkoholia, sipsejä ja mässyä non-stop. Ja mennään yhdessä lasten kanssa liikkumaan kun ne ovat sen ikäisiä että voivat lähteä. Mitä esimerkkiä se on lapselle että lapsi jää sisään tollottamaan töllöä kun äiti menee salille?[/QUOTE]

En mä tuomitsekaan,tuomitsen vaan sen että vedetään niitä tekosyitä kehiin ja maristaan että "kyllähän mä muuten muttaku..". Se on ihan ok jos ei ihan oikeesti jaksa,sillon ei jaksa. Tai jos ei kiinnosta. Kyllähän se arki imee mehut väistämättä ja joskus tosiaan mielummin kellahtaa sohvan pohjalle ja vetää viltin korviin :) Mua ärsyttää ne,jotka syyttää kaikesta hormoneita ja aineenvaihduntaa ja sitä ja tätä ja tuota ja mikään ei koskaan olis omien valintojen seurausta. SE mulla oli pointtina :) Ja toi viimenen lause: huoh..no jos sun mielestä se on ainut vaihtoehto. Vai voisko vaikka mies armollisesti viettää ihan normaalia elämää sillon lasten kanssa kun äiti on tunnin siellä salilla. Ja kyllähän lapset siinä näkee että vanhemmat käy harrastamassa liikuntaa ja pysyy hyvässä kunnossa. Kyllä meillä käydään töissäkin ja toivon että lapset siitä ymmärtää että se on suotavaa ja kannattavaa vaikka eivät siellä toimistossa mukana hengailekaan.

Mä olen 23v, muutaman viikon päästä toivottavasti äiti. Ja löllö. Ihan sama, enpä ole sitten ainakaan ainoa :D Liikuntaa tuskin äidiksi tulon jälkeen pääsen niin paljon harrastamaan että sillä laihtuisin, ja jos haluan kiloja saada pois se meinaa mun kohdalla ankaraa syömättömyyttä ja en nyt jaksa sellasta.

Neljän alle kouluikäisen lapsen yh:na, jolla ei ollut koskaan aikaa ilman lapsia, saati rahaa mihinkään muuhun kuin perusruokaan - mä sanoisin, että aika vähissä on mahdollisuudet pitää itseään kunnossa. Ei siinä paljon mässäillä, kun ei ole sellaiseen rahaa, mutta ei sitä enää jaksa harrastaa liikuntaa kun hoitaa kotia & lapsia 24/7.

Eikö sulla oo ketään läheisiä? Ei ystäviä tai sukulaisia?

[QUOTE="ninni";22962375]itse olin löllö ennen lapsia, nyt kaksi lasta ja paremmassa kunnossa kuin koskaan ollut. voi se näinkinpäin mennä![/QUOTE]

Mulla on ihan sama juttu. Tosin löllöä on vieläkin, mutta ehdottomasti parempi kunto ja paino kuin ennen lapsia.

Jaa, no minä ainakin olen paremmassa kunnossa nyt kolmen lapsen jälkeen kuin ennen heitä. Läskiä ei ole paljoakaan (laihduttanut aika paljon), vatsanahka tosiaan roikkuu tissien kanssa kilpaa ja arpia on siellä täällä. Ryhti mulla on ollut aina huono vaikka yritän kulkea selkä suorassa.

Minä olen silmäillyt tätä ilmiötä jo teineissä eli äitiydellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Kun minä olin teini, minua haukuttiin läskiksi ja muut olivat ympärilläni tikkuja. Nykyään minua sanotaan tikuksi ja ympärilläni on jo moni teini löllö.. väitänpä, että ihan elämäntavat ja ruokavalio on muuttanut teinien rungon rakennetta ja löllönähän se pysyy sitten äitiyden jälkeenkin, mutta ei ne raskauskilot kerry esim. peffaan..........

Eikö se ole hyvä että löysät ja isopeppuiset on siellä uimahallissa?

Ylipaino erikseen, siis reilu sellainen, mutta miksi kaikkien pitäisi olla niin kiinteitä ja jänteviä ja treenata?

Vauvauinnissa huomaan että jok ikinen yli kolemkymppinen on tosi pahassa kunnossa.
Mutta vain ne vanhemmat äipät, ne 20-25vuotiaat on kyllä ihan hyvässä jamassa lukuunottamatta yhtä joka on ehkä n.28 kyllä huomaa mihin kroppa on tehty sillon nuorena. :)

Minä olen keski-ikäinen ja varsin hoikka ja kiinteä eikä tarvitse kroppaani uimahallissa hävetä. Tosin tuskin häpeäisin vaikka tarvitsisikin :D

Mutta tottahan se on että nuoremmissa on runsaasti pehmeitä lössyköitä. Ja se ilmeisesti johtuu siitä että alle kolmikymppisten ikäluokka on kasvanut netin äärellä roskaruokaa syöden ja virvokkeita juoden. Minun lapsuudessa/ nuoruudessa kun ei ollut tietokoneita tai kännyköitä niin me liikuimme ihan toiseen malliin kuin nuoremmat. Ja toki se näkyy, jos on nuoruudessa hankkinut lihaksia niin niitä on vanhempanakin sitten jäljellä ihan toiseen malliin. Ja kun on liikuntaa harrastanut niin liikuntakin on luontevampaa myös jatkossa.

Yhteistyössä