Miksi minusta vaikuttaa siltä, että sektioäitien ja pulloäitien lapset on sairaampia ja allergisempia kuin alatiesynnyttäneiden ja

  • Viestiketjun aloittaja tarhantäti
  • Ensimmäinen viesti
tarhantäti
Tuttavapiirissä ja meidän päiväkodissa on lähes järjestään niin, että sairaampia, allergisempia ja uni- ym. vaikeuksista kärsivimpiä ovat sektiolla syntyneet ja kokonaan pulloruokitut lapset... Mistäköhän johtuu? Onko muilla samanlaisia havaintoja?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tarhantäti:
Tuttavapiirissä ja meidän päiväkodissa on lähes järjestään niin, että sairaampia, allergisempia ja uni- ym. vaikeuksista kärsivimpiä ovat sektiolla syntyneet ja kokonaan pulloruokitut lapset... Mistäköhän johtuu? Onko muilla samanlaisia havaintoja?
Mistäköhän sä tarhantätinä muuten edes tiedät millä tavalla lapset on syntyneet! PROVO OOT!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Sä olet havannoinut vain yhtä tai kahta tapausta ja tehnyt päätelmäs siltä pohjalta?
Öh, tuota... Olen päiväkodissa töissä, joten eiköhän minulla sitä vertailupohjaa ole enemmän kuin pari lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tarhantäti:
Tuttavapiirissä ja meidän päiväkodissa on lähes järjestään niin, että sairaampia, allergisempia ja uni- ym. vaikeuksista kärsivimpiä ovat sektiolla syntyneet ja kokonaan pulloruokitut lapset... Mistäköhän johtuu? Onko muilla samanlaisia havaintoja?
En oo huomannu eroa, tuttavapiiristä löytyy sekasin terveitä ja sairaita, unihäiriöisiä ja hyvin nukkuvia. Katsomatta sektioon/pullooon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Sä olet havannoinut vain yhtä tai kahta tapausta ja tehnyt päätelmäs siltä pohjalta?
Öh, tuota... Olen päiväkodissa töissä, joten eiköhän minulla sitä vertailupohjaa ole enemmän kuin pari lasta.
Tuskin muuten päiväkodissa synnytetään ja siellä tietoa siitä millä tavalla lapset on syntyneet!
 
No itellä on hätäsektiolla syntynyt lapsi, joka sai rintaa vain 3viikkoa.
On kyllä korvakierre-lapsi ja jonkin sortin univaikeuksiakin oli pienempänä, mutta mitä nyt kuuntelee ja kattelee alakautta syntyneitä ja pidempään rintaa saaneita lapsia, niin en menis sanomaan, että sektiolapset on yhtään sen sairaampia tai allergisempia.
 
mut olisi ihan mielenkiintoista tietää onko oikeasti näin. tietenkin poikkeuksia on kumpaakin suuntaan. mut onko täällä joku jolla olis molemmat tapausket itsellään. ja onko eroja? koska yhtälailla elinolosuhteet vaikuttaa tähän.
 
En ole havainnut samankaltaisia havaintoja. Yksi poika syntyi sektiolla ja oli pullolapsi. Ihan terve poika, ei allergioita, toinen taas syntyi alakautta ja imetettiin yli vuoden ikäiseksi ja silti moniallergikko. Suurin osa tuntemistani lapsista terveitä, saman verran sairastelevia.
 
no johan
no eipä pidä paikkaansa ainakaan meillä, isompi jo yli 6v sairastanut tosi vähän, edes yhtään korvatulehdusta ei ole koskaan ollut. Olin töistä poissa hänen takiaan kahden vuoden aikana vain 2 kertaa, vesirokon ja silmätulehduksen takia. Samoin on tämän pienemmän laita, ei korvatulehduksia muutaman kerran flunssa ja yksi vatsatauti, ikää 2v. Kummatkin syntyneet sektiolla ja olleet pulloruokinnassa suurimman osan vauva-ajasta. Eiköhän nää sairastelut kulje vähän perimänkin mukaan, itellänikään ei ole koskaan ollut korvatulehdusta eikä muutenkaan mitään kummempia sairasteluja tavallisten flunssien lisäksi.
 
kolmen äiti
Ainakin tuo korvatulehduskierre tuntuu olevan aika yleistä sektiolla syntyneillä lapsilla. Monilla sektioäideillä on myös imetysvaikeuksia, eli varmaan nuo kaksi tekijää yhdessä nostaa jonkin verran riskiä allergioihin ym. Näin omassa tuttavapiirissä.
 
Mulla on viisi lasta, joista terveimpiä ovat olleet sektiolla syntynyt esikoinen ja vain 6kk imetetty kakkonen. Kun taas kaksi viimeisintä jotka on alateitse synnytetty ja pidempää imetetty ( toinen 1v.4kk) ovat allergisia ja astmaatikkoja
 
uusimmassa yhteishyvä lehdessä oli allergioista jotain juttua. kaivakaapas lehdet esiin ja lukemaan. :)

mulla 2 lasta. molemmat syntyneet "normaalisti" alateitse. molemmat on pulloruokinnalla olleet. toinen on 1.5v ja sairastanut 1 korvatulehduksen ja 2 nuhaa.
toinen 6kk ei yhtään mitään vielä sairastanut.

eikä ole allergioita kummallakaan. :)

 
Itse asiassa päinvastaisia huomioita olen tehnyt, mukaan lukien oma lapseni.

Mutta koska niin minun kuin meistä jokaisen tuttavapiiri on rajallinen, en lähtisi tekemään noin rohkeita yleistyksiä. Uskoisin, että relevanttien päätelmien tekemiseen tarvittaisiin tuhansien vauvojen otos.
 

Yhteistyössä