Miksi mies ei saisi maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kotiäiti"

Vieras
Olen ollut kotiäitinä jo kohta 9 vuotta. Nyt syksyllä nuorimmainenkin kolmesta lapsesta menee kouluun. Olen vieläkin silti kotona. Ja tämä on minun ja mieheni valinta. Olemme halunneet, että olen mahdollisimman pitkään kotona lasten kanssa.
Mieheni siis maksaa kaikki ruuat, vaatteet, matkat, ym

Yleensä täällä saa käsityksen, että minä vain olen lomalla ja mieheni tekee kaiken perheelle ja vielä vain minun halusta olla kotona.

No ihan rehellisesti välillä tuntuu siltä et ne jotka siitä isoimman metelin nostaa, on vaan kateellisia et toisilla on mahdollista tuollaiseen järjestelyyn päätyä..

No unohdin vielä mainita, että nuorimmainen on vasta 5-v ja ei asuta Suomessa. Haluan itse hoitaa lapseni ja jos lapseni olisi hoidossa maksaisin hoidosta, että joku muu kasvattaisi lapsemme. Olen aika tarkka terveellisen ruuan ja ei esim televisiota joka päivä ym.

Olen menossa töihin, mutta en vielä ainakaan muutamaan vuoteen.

Tuli vahingossa vieras nimimerkillä yksi vastaus :(

Minulle ei ura ole se tärkein vaan perhe. Tykkään olla töissä, mutta kerkiän kyllä vielä olla monta vuotta töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja hetimullekaikkitännenyt;24350848:
No kun nykynaisen pitää saada kaikki: perhe ja lapset, työ ja ura - eihän nyt voi olla, että nainen haluaisi vain toisen...

Minä en oo halunnu lapsia, perhe mulla on kyllä :) Lapsettomuutta on monesti ihmetelty, ja itse ihmettelen sitä kun joku ei halua uraa. Kyllähän toisenlaiset valinnat aina ihmetyttää, ei siinä ole mitään pahaa. Tuomitseminen onkin sitten eri asia.

Saa tietysti, sehän on perheen oma valinta.

Sen kotiin jäävän kannattaa kyllä ajatella tulevaa eläkettään. Parisuhteissa on se vaara, että ne voivat päättyä ennen aikojaan joko miehen kuolemaan tai eroon. Elo sen jälkeen on köyhää ellei siihen ole varautunut ajoissa tai löydä uutta elättäjää.

Muutama vuosi sitten julkisuudessa oli paljon juttua Korkeasaaren entisen intedentin ja hänen vaimonsa tapauksesta. Sesse Koivisto oli hyvin koulutettu, mutta jäi kotiäidiksi miehensä työn takia. Mitäpä tapahtui miehen eläkeiän koettaessa? Mies jätti vaimonsa toisen naisen takia.

Oma äitini oli kotiäitinä siihen asti, kun nuorimmainen meni kouluun. Vanhempieni parisuhde ei ole kovin hyvä, joten tulottomana äitini joutui sietämään isältäni vaikka mitä sen varjolla, että mies maksaa kaiken. Vaikka ainut mukavuus oli sähkö ja pyykitkin piti pestä käsin, ei isäni pitänyt kotitöiden tekemistä yhtään minään.

Mun mielestä on ihan ok, jos se teidän ratkaisu on molemmille ok eli mies ei elätä tuskalla perhettä vain siksi ettei vaimo viitsi/jaksa mennä töihin... Eri asia on sitten se, että mun mielestä yli 3 vuotiaan olisi hyvä saada päivittäin olla samanikäisten muodostamassa ryhmässä, missä hän oppii elämässä tarvittavia sosiaalisia taitoja ja ryhmässä toimimista.

Sari, kyllä minäkin ihmettelen miksi joku ei halua lapsia, koska itselle se oli se tärkein juttu, mutta en kuitenkaan tuomitse/hauku sinua sen vuoksi. Ja ymmärrän, miksi monet haluavat töihin lasten ollessa pieniä, mutta en silti hauku heitä tai heidän valintojaan täällä palstalla nimettömänäkään. Enkä ole puolesta tai vastaan pitäisikö olla kauan kotiäitinä vai ei, joka asiassa hyvät ja huonot puolet ja jokainen tekee tyylillään :)

Kateudesta uskoisin kans johtuvan. Vitsi, kun olisi itselläkin noin hyvin asiat. En kuitenkaan ole sinulle kateellinen, vaan iloinen, että sinulla on asiat noin. Mieluusti olisin kotona, jos se olisi mahdollista.

[QUOTE="kotiäiti";24350874]Tuli vahingossa vieras nimimerkillä yksi vastaus :(

Minulle ei ura ole se tärkein vaan perhe. Tykkään olla töissä, mutta kerkiän kyllä vielä olla monta vuotta töissä.[/QUOTE]

Ura ja työ eivät ole samoja asioita. Töissä voi käydä ihan normaalisti, ilman uratykkinä sinkoamista. Töissäkäynti ei myöskään tarkoita sitä, että perhe ei olisi sinulle tärkeä.

Jos molemmilla on palkkatulot tai muut hyvät tulot, minusta on turhaa kiristämistä laittaa mies aina maksamaan kaikki hupi. Jos toimitaan perheenä, niin enemmän tienaava maksaa keskimäärin suuremman osan yhteisistä menoista, oli se enemmän tienaava sitten mies tai vaimo.

Minut on kasvatettu pienestä pitäen huolehtimaan itsestä ja olin aina kesät töissä ja muutamia vuosia ennen lapsia. Säästin nämä rahat ja olen ostanut asunnon joka on vain minun ja saan siitä vuokratuloja, mutta mieheni haluaa, että säästän nämä rahat itselleni. Sen lisäksi minä ja/tai mieheni maksamme meille joka kuukausi yksityiseläkettä.

[QUOTE="vieras";24350950]Ura ja työ eivät ole samoja asioita. Töissä voi käydä ihan normaalisti, ilman uratykkinä sinkoamista. Töissäkäynti ei myöskään tarkoita sitä, että perhe ei olisi sinulle tärkeä.[/QUOTE]

En tarkoittanutkaan, että töissä käyville äideille perhe ei ole tärkeää. Minä en halua uraa ja töissä käyminen on vaan sellaista vähän niinkuin pakko juttu, vaikea selittää, silti pidän työstäni ja työkavereistani sekä työympäristöstä muutenkin.

Miehelläni on 30h työviikko ja tienaa tarpeeksi koko perheelle. Miehen äiti oli koko ikänsä kotona ja sieltä ehkä miehenikin asenne kotiäitiyteen tulee, mutta saan mennä töihin, jos minä haluaisin.

[QUOTE="kotiäiti";24350989]Miehelläni on 30h työviikko ja tienaa tarpeeksi koko perheelle. Miehen äiti oli koko ikänsä kotona ja sieltä ehkä miehenikin asenne kotiäitiyteen tulee, mutta saan mennä töihin, jos minä haluaisin.[/QUOTE]

Missä voi tehdä 6 h päiviä? Yleensä normaali työviikko 37,5-40 h ilman ylitöitä.

Vicy meillä lapset ovat olleet 3h päivässä esikoulussa 4pv viikossa 3-4 vuotiaasta, joten ovat saaneet olla kavereiden kanssa sekä saaneet kasvatusta myös kodin ulkopuolelta.

[QUOTE="kotiäiti";24351010]Vicy meillä lapset ovat olleet 3h päivässä esikoulussa 4pv viikossa 3-4 vuotiaasta, joten ovat saaneet olla kavereiden kanssa sekä saaneet kasvatusta myös kodin ulkopuolelta.[/QUOTE]

Ette ilmeisesti asu Suomessa.

[QUOTE="vieras";24351009]Missä voi tehdä 6 h päiviä? Yleensä normaali työviikko 37,5-40 h ilman ylitöitä.[/QUOTE]

Ei ole ihan normaali työ ja pystyy hoitamaan osan päivää kotoaankin, jos tarve vaatii.

Yhteistyössä