Saisko mies Kelan avustusta elatusmaksuihin vai?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup";22068436]Ei siellä laskettu mitään, koska olimme sopineet tuon summan. [/QUOTE]

Hassua, ensimmäisessä viestissä kuitenkin sanoit, että elatusmaksu on laskettu lastenvalvojalla.

[QUOTE="alkup";22068449]No kyllä. En väittänytkään. Mutta kun mies on sitä mieltä, että häne on mahdotonta maksaa edes tuota summaa, jos tästä eroon lopulta päädytään ja hänellä ne elarit on maksettavana. Ei siis voi käsittää miten hän pystyisi maksamaan tuon summan saati enemmän. Se oli avaukseni pointti. Ei se, että olenko itse tyytyväinen.[/QUOTE]

No, pointti on siis se, että jos niin on sovittu, niin hänen on se maksettava. Ihan yksin. Voihan hän tietenkin laskettaa sen uudestaan lastenvalvojalla jos kokee, ettei ole varaa maksaa tuota. En kyllä ymmärrä miten ei muka olisi.

[QUOTE="minä";22068451]Voi muutkin. Jos vaikka naimisissa olevalla naisella on salarakas ja sitten sattuu syntymään lapsi niin tämä rakastaja voi vaatia isyystukimusta.[/QUOTE]

Ei muuten voi. Jos avioliitossa syntyy lapsi niin se on sen miehen lapsi lain edessä. Joku voi tokiv aatia, mutta ei ole pakko suostua, kun lapsi syntyy avioliittoon.

[QUOTE="minä";22068451]Voi muutkin. Jos vaikka naimisissa olevalla naisella on salarakas ja sitten sattuu syntymään lapsi niin tämä rakastaja voi vaatia isyystukimusta.[/QUOTE]

Ei voi. Juurihan siitä on ollut mediassa. Lakimuutosta odotellaan, mutta tällä hetkellä avioliitossa syntynyt lapsi vanhempineen nauttivat lain suojelusta tuossa asiassa.

Jos lapset muuten syntyvät avioliitossa, lasketaanko se automaattisesti aviomiehen isyydeksi vai voiko isä vaatia vielä isyystestiä varmistaakseen ettei maksele muiden lapsista? Ihan uteliaisuuttani kysyn, en siis vihjaa että aloittaja olisi vieraissa ravannut.

Lapsen syntymästä on viisi vuotta aikaa pyytää isyyden selvittämistä :) Sen jälkeen ei onnistu kuin ehkä yksityisellä :)

Miksi miehesi pitäisi saada kelan avustusta elatusmaksuihin? Kyllä hänellä on nuo vara maksaa noiden ilmoittamiesi tulojen perusteella.

Ja joku neropatti laski 440e+440e plus lapsilisät lasten kustannuksiin käytettäviksi rahoiksi. Tuo pitää paikkansa, kun vanhemmat tienaavat yhtä paljon. Ap:n tapauksessahan mies tienaa PALJON enemmän ja äidin osuus lasten kustannuksista on pienempi.

Siis Kelan maksama minimisumma per lapsi on 139,54. Tuo kertaa kolme niin summaksi tulee 418,62.

Eli ei mies maksa alle minimin vaan yli sen.

Miäkii äske kaivoin laskimen esille ku olin sitä miältä et enemmihä se 440e kolmesta lapsesta on kuin minimi!

Ja jos etävanhempi ei voi maksaa minimiä/lapsi kokonaan niin sit kela maksaa osan ja etä osan, niije joittekii laskukaavojen ym. mukaan.

Miäkii äske kaivoin laskimen esille ku olin sitä miältä et enemmihä se 440e kolmesta lapsesta on kuin minimi!

Ja jos etävanhempi ei voi maksaa minimiä/lapsi kokonaan niin sit kela maksaa osan ja etä osan, niije joittekii laskukaavojen ym. mukaan.

Totta. Muistin väärin tuon summan. Tai siis mies muisti, kun puhui eilen 440eurosta. Oikea sovittu summa oli 405e eli alle sen mikä tuo minimi olisi.

Mutta siis pointti se, että onko tosiaan niin, että tuo on mahdotonta maksaa? Mies on sitä mieltä, että ei vaan käsitä miten ihmisillä on varaa maksaa elareita, kun tietää itsekin että jos se oikein laskettaisiin niin summa ei tod. olisi noin pieni.

[QUOTE="alkup";22069505]Totta. Muistin väärin tuon summan. Tai siis mies muisti, kun puhui eilen 440eurosta. Oikea sovittu summa oli 405e eli alle sen mikä tuo minimi olisi.

Mutta siis pointti se, että onko tosiaan niin, että tuo on mahdotonta maksaa? Mies on sitä mieltä, että ei vaan käsitä miten ihmisillä on varaa maksaa elareita, kun tietää itsekin että jos se oikein laskettaisiin niin summa ei tod. olisi noin pieni.[/QUOTE]

Ei todellakaan ole mahdotonta maksaa miehen tuloilla 405 euroa. Jos summa tuntuu miehestä mahdottomalta, kannattaa hänen tarkastaa omaa kulutustaan, esim. asumismenoja. Yhdelle hengelle kohtuulliset asumismenothan ovat jotain 500-800 euroa kuussa paikkakunnasta riippuen. Siihen päälle peruskulutus 500e ja varmasti jää 2400 euron palkasta 405 euroa lasten tarpeisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;22069653:
Ei todellakaan ole mahdotonta maksaa miehen tuloilla 405 euroa. Jos summa tuntuu miehestä mahdottomalta, kannattaa hänen tarkastaa omaa kulutustaan, esim. asumismenoja. Yhdelle hengelle kohtuulliset asumismenothan ovat jotain 500-800 euroa kuussa paikkakunnasta riippuen. Siihen päälle peruskulutus 500e ja varmasti jää 2400 euron palkasta 405 euroa lasten tarpeisiin.

No siis asuntolainaa lyhentää korkoineen 550e kuussa. Öljylämmitys, jota varten laittaa kuukausittain säästöön maks. 100e toiselle tilille. Lisäksi tietysti vesimaksut ja vakuutusmaksut jne. Lasten vakuutusmaksut sovittiin, että mies hoitaa myös jatkossa, ne tais olla noin 40-50e kuukaudessa yhteensä kolmelta lapselta. Summa toki pienenee vuosien saatossa, kun lasten vakuutukset tulee kasvaessa edullisemmiksi. Lastenvalvojan mielestä tuokin oli tyhmää. Sanoi minulle, että jos ne vakuutukset laittais pois niin voisin senkin ottaa mieheltä rahana. Minä pidän kuitekin vakuutuksia tärkeinä. Eli noiden vakuutusten kanssa summa on kutakuinkin sitä minimin luokkaa per lapsi.

Suostuin tuohon summaan, koska en halua nyhtää miestä ja tiedän, että hän osallistuisi myös muihi kuluihin tarpeen vaatiessa, kun summat on muuten kohtuullisia.

Mutta en sitten tiedä miehen noista kulutustottumuksista... Ei mielestään käytä rahaa mihinkään ylimääräiseen erityisesti, mutta palkka silti kyllä menee.

Miten pienipalkkaisella etäisällä on varaa asua omassa omakotitalossa mutta ei ole varaa maksaa asiallisia elareita. En käsitä vaikka/koska olen mies.

No ensinnäkin vuokra-asunto maksaisi täällä varmaan enemmänkin kuin tuon 550e kuussa. Etenkin, kun ihan yksiö ei riitä, koska lapsiakin täytyy pitää luonaan. Ja siten on varaa, kun tässä on nyt jo vuosikaudet asuttu eikä me vielä olla erottu. Jotain siitä asumisesta on maksettava ja aika mahdotonta on tuosta pienemmällä kuukausisummalla päästä.

Ja missä sanoin, että on omakotitalo?

Yhteistyössä