Miksi meidän kotona ON aina sekaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuaaaa

Vieras
Okei, toisessa ketjussa taidettiin puhua pakkomielteisestä siivoamisesta...

Mutta mikä hemmetti on vialla, kun meidän huusholli ei ole KOSKAAN siisti? Tuntuu, että aina siivoan, mutta suursiivouksenkin jälkeen ei mene kuin pari päivää ja kaikki on taas ihan täyttä kaaosta, joka vaikeuttaa siivoamista ja sitten sotku vain pahenee. Eikä ole kyse mistään siivoushulluudesta tai siisteysfriikkiydestä - minulle kelpaisi sellainen "suurin piirtein" siisteyskin, mutta ei.

Lapsia ei ole, joten niitä ei voi syyttää. Koirat eivät sotke kovin paljon - kuraiset tassunjäljet on helppo pyyhkiä pois. Mutta se tavara... ensinnäkin, sen tiedostan, että sitä on kertynyt liikaa, ja olen myynyt valtavasti kaikkea tarpeetonta pois. Mutta alan miettiä, onko täällä huonekalujen ja tavaroiden järjestyskin jotenkin "väärä". Miten ihmeessä voi olla MAHDOLLISTA, että pari päivää esim. valtavan joulusiivouksen jälkeen parin aikuisen talous on ihan kuin myrskyn jäljiltä? Eikä kumpikaan ole mikään sottapytty!!

Mikä neuvoksi?

Meillä se ainakin johtuu siitä, että tavaraa on paljon eikä niille ole järkeviä säilytyspaikkoja. Siksi tavaroiden laittaminen paikalleen ei ole helppoa, ja sitten ne jää laittamatta. Meidän pitäisi jotenkin järkeistää säilytystiloja ja vähentää tavaran määrää.

Teiltä puuttuu ylläpitosiivous ja ylläpitojärjestely. Joillakin on käsitys, että toisten koti vaan jotenkin taianomaisesti säilyy siistinä. Ei se säily, vaan sitä pitää koko ajan hoitaa.

[QUOTE="no niin";25748829]Teillä on liikaa tavaraa ja niille ei ole paikkaa tai paikka ei ole järkevä.[/QUOTE]

Näin.
Meillä sama ongelma ja hieman ollaan saatu tilannetta paremmaksi.
Jokaiselle tavaralle täytyy olla se oma säilytyspaikka jonne se palautetaan.

Ihan liikaa tavaraa, kuten jo yllä on sanottu. Rojua siellä ja täällä - se näyttää aina epäsiistiltä. Kannattaa miettiä voisiko vielä enemmästä luopua. Tai sitten tehdä joistain esineistä "kausiesineitä". Mulla on kaiken maailman kynttiläkippoja, kuppeja ym nättiä aika paljon mutta en suinkaan pidä niitä yhtäaikaa esillä. Varastossa on pari "vaihtolaatikko" ja vaihdan näkyvillä olevia esineitä sesongin mukaan.

Lika on väärässä paikassa olevaa väärää materiaa.

Eli teidän säilytysjärjestelmä ei tavoita teitä. Teillä on liikaa tavaroita.

Aloita tekemällä lelukierto. Jaat lelut kolmeen osaan kolmeen koriin ja kerralla vain kolmannes on käytössä.

Samaa voisi jotkut huoletta tehdä vaatteille. Minä en voi, meillä on hyvin vähän vaatteita.

Minä olen sen toisen ketjun aloittanut "siivoushullu".:-)

Meillä yleensä vieraat ihastelee kun on aina niin siistiä, mutta se ei tosiaan tapahdu itsestään.

Mulla on päivittäiset rutiinit järjestelyn ja siivouksen suhteen (ollut jo siis ennen tätä
"suursiisteysneuroosia").
Mua auttaa jo paljon se, että aina illalla viimeisenä järjestelen tavarat paikoilleen (ei ole meillä iso
homma kun ei vielä lapsia) ja pyyhin keittiön pinnat ja tarv. lakaisen lattian.
Tarvittaessa tiskari ja pyykkikone päälle.

Ja sitten tietysti se, että asiat tehdään HETI. Eli jos huomaan esim. mikron olevan tahrainen,
pesen sen heti. Jos roskis on täynnä, se viedään heti.

Ja tavaroille omat paikkansa, jos tavaralle ei ole omaa paikkaa, kannattaa miettiä onko se oikeasti
tarpeellinen.
Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän järjesteltävää.

Katsos kun laittaa ne tavarat heti käytön jälkeen omille paikoillensa, niin ne eivät jää lojuskelemaan sinne tänne. Itsellä ainakin on tämän säännön kanssa vielä skarppaamista.

Meillä pettää juuri tuo asioiden heti tekeminen.

Kun on kotitoimisto ja epäsäännöllinen työ, jossa minkä tahansa toimen voi keskeyttää työpuhelu, joka edellyttää 10 minuutin tai kolmen tunnin työrupeamaa ja jossa vähän väliä jollakin asialla on deadlinensa, niin jotta työasiat saadaan hoidettua, niin moni kodinhoidollinen toimi jää hamaan tulevaisuuteen.

Selviämmme niukin naukin sillä iltasiistimisellä, eli teinit ja mies siivoavat illalla keittiön ja minä ja lapset laitamme viime työnä ennen nukkumaan menoa olohuoneen kuntoon.

Aloita vaikka siitä että katsot ympärillesi että mitä tavaroita siellä on eniten levällään. Onko ne vaatteita, kosmetiikkaa, astioita? Sitten mietit onko niille järkevää paikkaa, esim. puolipitoisille vaatteille tai kosmetiikalle niin ettei niiden käyttö joak päivä vaadi ihmeemmin ponnisteluja. Yleensä ne tavart jää pyörimään jotka on vaikeasti laitettaavissa paikoillee.

Sopikaa että laitatte astiat joka kerta heti koneeseen kun nousette pöydästä. Ja niin kuin ketjussa on mainittu, meillä ainakin tarvitaan JOKA PÄIVÄ ylläpitosiivousta. Mä imuroin ja laitan keittiön siistiksi joka ilta ja lelut keräilen ainakin lastenhuoneeseen jos ne on levinnyt sieltä.Samoin vatteet keräilen paikoillen, joko valmiikis seuraavan aamuun tai pyykkiin tai puolipitoisten hyllylle. Meikkejä tai muuta kosmetiikkaa en jätä koskaan tasoille pyörimään, ne on laatikossa paikoillaan. Kannattaa tosiaan tarkemmin miettiä mikä teill'ä sitä sotkua aiheuttaa, jos se edes ole vielä lapsia.

Paljon kiitoksia hyvistä vastauksista! Näissä on paljon pureskeltavaa ja paljon hyviä vinkkejä.

Tuli vielä mieleen, että onko teillä joku tietty ongelma-alue, esim. keittiö / eteinen / olohuone?

Keittiö, eteinen JA olohuone. Etenkin keittiö ja eteinen. Keittiö on pahin, mutta suurin ongelma ei ole likaiset astiat, vaan keittiöön tuntuu kerääntyvän ihan kaikki muu tavara mitä huushollista löytyy!! On mahdoton edes eritellä mitä kaikkea tässä on - laskupinoista shampoopulloihin. Tuntuu että jatkuvasti olen rahtaamassa tätä kaikkea oikeille paikoilleen, mutta urakka alkaa käydä uskomattoman stressaavaksi kun mikään ei pysy paikallaan, enkä ymmärrä miksi.

Nyt tajuan, että eteinen on täynnä tavaraa joka on matkalla "muualle", siis esim. pyykkikasseja jotka odottavat vuoroaan pesuhuoneeseen. Ymmärrän, etteivät ne kuulu sinne. Tälle täytyisi keksiä jokin ratkaisu.

Makuuhuoneet ovat siistejä ja olohuone on enimmäkseen siisti, mutta täynnä lehtiä ja kirjoja. Ja vaikka niitä lehtiäkin viedään joka viikko paperinkeräykseen, niin aina näyttää yhtä pahalta, en tajua...

[QUOTE="vieras";25749202]Laita ap kuva, niin saat parannusehdotuksia pilvin pimein. Omalle kodille sokeutuu helposti.[/QUOTE]

En laita - tämä koti on niin sotkussa, että sen sotkun näkee sokeakin :D

Toisin sanoen, en kehtaa :(

Minä olen sen toisen ketjun aloittanut "siivoushullu".:-)

Meillä yleensä vieraat ihastelee kun on aina niin siistiä, mutta se ei tosiaan tapahdu itsestään.

Mulla on päivittäiset rutiinit järjestelyn ja siivouksen suhteen (ollut jo siis ennen tätä
"suursiisteysneuroosia").
Mua auttaa jo paljon se, että aina illalla viimeisenä järjestelen tavarat paikoilleen (ei ole meillä iso
homma kun ei vielä lapsia) ja pyyhin keittiön pinnat ja tarv. lakaisen lattian.
Tarvittaessa tiskari ja pyykkikone päälle.

Ja sitten tietysti se, että asiat tehdään HETI. Eli jos huomaan esim. mikron olevan tahrainen,
pesen sen heti. Jos roskis on täynnä, se viedään heti.

Ja tavaroille omat paikkansa, jos tavaralle ei ole omaa paikkaa, kannattaa miettiä onko se oikeasti
tarpeellinen.
Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän järjesteltävää.

Mä en tod. ole mikään siisteysneurootikko, mutta noin meillä tehdään. Lapsikin osaa hoitaa oman osuutensa. Enkä koe noita rutiineja millään muotoa raskaiksi. Pikemminkin se olisi raskasta, jos päästäisi kotinsa kaaokseen. Silloin kuluisi aikaa tavaroiden etsimiseen - ja siihen siivoamiseen myös.

Miten esimerkiksi se shampoopullo on päätynyt keittiöön? Täytyy keksiä syy, miksi noin tapahtuu. Onko se järjestelmällisyyden puutetta, huonoja säilytysratkaisuja vai mitä. Sellaisen vinkin annan (kokemuksesta :ashamed: ), että kannattaa tehdä niistä säilytysratkaisuista mahdollisimman helppoja. Ei mitään vaivalloisia mapitusrupeamia tms, koska ne jää tekemättä.

Nuo laskut toimii meillä niin, että maksan heti kun tulee ja heitän sellaiseen pikku laatikkoon. Jossa muhivat kunnes täyttyy ja heitän vanhimmasta päästä kourallisen pois. Helppoa ja nopeaa, joten tulee tehtyäkin eivätkä laskupinot notku pöydällä (enää).

Toinen minulle tärkeä asia on se, että olen koko ajan niskan päällä. Vaikka tuntuu tyhmältä siivota melkein puhdasta vessaa, teen sen silti kun tulee tilaisuus. Vaikka tuntuu tyhmältä viedä yksi puhdas paita kaappiin, teen sen silti koska tiedän erittäin hyvin mitä seuraa jos en tee sitä. Jokaisella on ne omat konstit, toivottavasti löydät omasi :)

Yhteistyössä