Miksi luette iltasadun ja minkä ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iltasatu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iltasatu

Vieras
Mikä on iltasadun pointti? En ole koskaan asiaa edes ajatellut, ennen kuin vastasin aiempaan ketjuun seuraavasti: "

"Meillä ei lueta iltasatua...katsovat ipadiltä =) Apua tuli ihan syyllinen olo, luemme nimittäin itse paljon (teen väikkäriä) ja mieheni lukee paljon ammattikirjallisuutta...myös sängyssä. Minulle ei ole koskaan luettu, eikä varmaan miehellekään (täytyy kysyä)? Miksi luette iltasadun?"

Ei minullekaan koskaan lapsuudessani iltasatua luettu. Muistan hyvän yön toivotukset ja suukot, jotka nekin siis jäivät jossain vaiheessa pois, kun aloitin koulun. Omalle pojalleni olen lukenut aina silloin tällöin. Ei se siis ole meille mikään tapa. Joskus vaan jutellaan hetki menneen tai seuraavan päivän tapahtumista, joskus poika lukee minulle iltasadun, heh. Joskus heijastetaan käsillä kuvioita seinälle yövaloa hyväksi käyttäen. Poika on nyt 3,5-vuotias. Ei minusta pointti ole siinä, että luetaan. Toki kielen kehitystähän se tukee. Vaan lähinnä siinä, että jää sellainen mukava fiilis nukahtaa.

Sattuipas hyvään saumaan tämä kysymys. Tänään 9-vuotias lapsi halusi kuulla iltasadun ja minä en olisi millään jaksanut. Ja kieltämättä ajattelinkin, että miksi hän yhtäkkiä halusi sadun "noin vanhana".

No joo, mutta miksi luin sadun, kun lapset oli pieniä. Se vaan oli mukava keino "asettua yöpuulle". Lapset tykkäsi siitä ja rauhottuivat sänkyyn. En mä sitä sen kummemmin ole koskaan miettinyt.

Meillä onn luettu 1veestä asti ja luen siihen asti kunnes alkaa lukee ite itelleen iltasadun. lapsi käsittelee maailmaa sadun kautta. lapsi oppii älyttömästi uutta, riikastaa kieltään, oppii uusia käsitteitä. myös psyykkiselle kehitykselke hyväksi :) tutkittu juttu on että videoista ei lapsi näitä saa...

siinä saa eteen- ja taaksekelausnappulan omaan vanhempaan, kun pystyy säätämään niin tarkkaan mitä sen pitää sanoa seuraavaksi. ja se saman tarinan sahaaminen antaa myös tunteen, että voi tavallaan käyttää samoja nappuloita omaan elämäänsäkin. onhan ne hiukan arvokkaampaa komenneltavaa kuin joku soittopeli...

Aluksi satu tosin oli keino harjoitella rauhoittumaan illalla omaan sänkyyn. Nyt luen vieläkin, koska haluan, koska lapseni selvästi nauttii saduista. Luen paljon muutenkin lapsille kirjoja ettei meillä rajoitu pelkkään iltasatuun.

Mulle ei lapsena luettu iltasatuja, mutta omille lapsilleni, 4- ja 5-vuotiaat, haluan lukea. Lapset rauhoittuvat satua kuunnellessa, ja on ihanaa päivän viimeiseksi hetkeksi olla lasten kanssa hetken sylikkäin. Esikoinen osaa jo itse lukea sujuvasti, mutta haluaa silti että hänelle luetaan.

Se on sellainen yhteinen rauhoittumis- ja hiljentymishetki. Minusta olisi tosi hienoa, jos ne kiireisimmätkin vanhemmat ehtisivät lukemaan lapsilleen iltasadun.

Meillä luetaan paljon, mutta ei iltasatua. Minusta siitä saattaa muodostua 'suorituspaineita' niin lapselle kuin aikuisellekin just nukkumaan menoaikaan, niin minusta on parempi lukea tytön kanssa muulloin. :)

Luetaan joka ilta ainakin lyhyt satu, joskus useampia tai joku pidempikin. Pieni rauhoittuminen ja yhdessäolon hetki ennen nukkumaan menoa. Aloitin lukemisen esikoisen oltua n. 1kk ikäinen. Nykyään ei päivällä ehditä lukemaan niin paljoa, joten minusta on tärkeää, että lapsille luetaan edes iltasatu.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28206453:
Meillä luetaan paljon, mutta ei iltasatua. Minusta siitä saattaa muodostua 'suorituspaineita' niin lapselle kuin aikuisellekin just nukkumaan menoaikaan, niin minusta on parempi lukea tytön kanssa muulloin. :)

Mitä 'suorituspaineita'?

iltasatu, isommat nyt 6 ja 8 v. Osaisivat lukea itsekin, mutta tapaa jatketaan niin kauan kuin haluavat. Varsinaisten satujen tilalla on ollut kirjoja jo pitkään, aivan laidasta laitaan.

Reilu 1 veen kanssa ei ole iltalukurutiinia vielä aloitettu (päivisin kyllä vaatii luettavan joka välissä). Täytyykin aloitella hänenkin kanssa iltasatua.

Meillä se on myös rauhoittumishetki. Meillä nukkuu kolme pientä samassa huoneessa ja melko kivasti rauhoittuvat sänkyihin sadun alkaessa. Sadun jälkeen pusitaan ja toivotetaan hyvät yöt, sammutetaan valot. Uskon, että iltasadulla (toki muutenkin on luettu paljon) on vaikutusta myös siihen, että meillä kaikki lapset ovat oppineet lukemaan 4-vuotiaina.
Tämän jälkeen siirrymme sohvalle katsomaan uutisia teinien kanssa, he haluavat myös katsoa uutiset. Siinä jutellaan heidän kanssa menneen päivän tapahtumat ja suunnitellaan seuraavaa päivää.

Me ollaan luettu iltasatu vajaa kolme vuotiaalle noin vuoden vanhasta alkqen. Itse olemme ottaneet sen helpottamaan sänkyyn rauhoittumista, eli hampaiden pesun jälkeen luen pojalle ssdun ja hän pötköttää sillä aikaa sängyssään ja kuuntelee. Sadun loputtu juttelemma pari minuuttia päivän tapahtumista, ja sitten valot pois ja laulan vielä unilaulun (sininen uni) samalla pojan selkää silittäen, jonka jälkeen poistun huoneesta ja lapsi jää nukahtamaan itsekseen. Näin on toimittu jo pari vuotta, eikä tuo toimisi ilman sitä satua, koska poika ei pysyisi sängyssään ellei ois tarpeeks rauhoittunut siinä vaiheessa kun lähden huoneesta.

jatkaa, että liikaa ei voi lapsille lukea. Lapsemme on aina saanut kehuja siitä miten laaja sanavarasto heillä on, jo ihan pienestä pitäen. Vastaavasti heidän kanssaan on aina pelattu paljon lauta-, kortti- ja noppapelejä ja laskusujuvuus kummallakin on erinomainen.

Yhdessä lukeminen ja pelaaminen (kuten myös ruokaileminen) ovat sosiaalisia tapahtumia, taatusti lapselle kehittävämpää kuin tuijottaa telkkua tai tietokonetta... Jälkimmäisistä ei toki mitään haittaa kohtuudella käytettyinä, mutta uskon silti, että edellämainitut ovat paljon kehittävämpiä :)

Meillä ei ole aiemmin itarutiineihin iltasatu kuulunut, illan systeemit ovat menneet muutoin. Luettu kyllä muuten, päivällä jne. (Tunnusta heti että ei niin paljon kuin minulle itselleni lapsena eikä niin paljon kuin itse kuvitelin äitinä lapsilleni lukevani).

Mutta tuo nuorin 2,5v kaipaa nykyisin erilaista rauhoittumishetkeä, siksi iltasatu on saapunut iltoihimme :)

muutenkin paljon ja iltaisin luen usein parikin kirja.Teini i enää kuuntele,mutta kyllä tuo 10-vuotias vielä viereen hilautuu=)Kuopus on 2-vuotta ja välissä vielä 5-vuotias.Satu rauhoittaa lapset,pojat on aika villejä,mutta jaksavat hyvin kuunnella kun luen.Onhan niitä tutkimuksia paljon,että lukeminen on lapsen puhumisen/kielenkehityksen kannallata hyväksi..on meilläkin ipad,mutta sitä ei pidetä päällä enää ennen nukkumaan menoa=)

Yhteistyössä