Miksi lasten hoitamista kotona halveksutaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Olenpahan taaaaaas törmännyt tähän. Mä en vaan ymmärrä. Kuntakin tukee sitä kh-tuella ja meidän kunnassa on tosi hyvät kuntalisätkin. Miksi ihmeessä se sitten joitain ihmisiä häiritsee niin maan penteleesti, jos joku ei todellakaan ole niitä töitä hakemassa, kun lapsi kerta on alle 3vee ja hänen kanssaan voi olla kotonakin?? Ei se olen kenenkään lompakosta pois, että joku hoitaa lastaan kotona.

Ärrinmurrin :kieh:

No en nyt mee varmaks sanomaan, mut villi veikkaus että takana vois olla pientä kateuttakin? Että haluttais itekkin hoitaa lapsia kotona, mut siihen ei ole mitään mahdollisuutta.

Sepä se...
Jos hoidat naapurin lapsia ja viet omasi naapurille hoitoon niin johan arvosi nousee.
Olisit ammattikasvattaja.
Mutta minkäs teet kun tykkäät omistasi enemmän kuin naapurin lapsista.

Mitä se sua häiritsee jos muita häiritsee?? anna häiritä! Itse jäisin kotiin jos rahat riittäis. Ja mun mielestä se on usein toisin päin. Yhteiskunta ei ilman tota kuntalisää kyllä kannusta kotona olemaan..

Kukin tyylilään.Minä olen hoitanut kolme lasta kotona,yhtäsoittoa pois vakityöstä jo seitsemän vuotta ja vielä pari vuotta kotona oloa edessäpäin.Olen nauttinut joka hetkestä(melkein)
Työ odottaa ja ehdin siellä vielä parikymmentä vuotta olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja höh?:
Mitä se sua häiritsee jos muita häiritsee?? anna häiritä! Itse jäisin kotiin jos rahat riittäis. Ja mun mielestä se on usein toisin päin. Yhteiskunta ei ilman tota kuntalisää kyllä kannusta kotona olemaan..

Ei tarttis toisten tulla päätään siitä mulle repimään, pitäkööt mölyt mahassaan.

En minä halveksu, mietin vaan kuka sitä jaksaa. itse tulin 3v aikana lähes sekopäiseksi ja hulluksi. ei ollut enää kenelläkään kivaa. Minusta pitäisi ehdottomasti kertoa myös niistä erittäin negatiivisista puolista mitä tuosta kotona olostakin voi tulla. Itse itkua vääntäen hoidin lapsia kotona, koska niin kuuluu tehdä, aina hoettiin joka paikassa, että alle 3v ei saisi viedä hoitoon ja työssäkäyvät äidit on suunnilleen petoja ja eivät välitä lapsista! Olin tulla hulluksi ja joka päivä alkoi itkulla ja hermoromahduksella. Mies sai kesällä puhuttua järkeä minulle. Nyt lapset päiväkodissa, minä töissä ja olen tasapainoinen, en huuda enkä räyhää. Minä voin sanoa, että minua painostettiin joka suunnalta jäämään kotiin, mikä ei minulle sitten sopinut.

Ei mulle oo onneks pahemmin kukaan päätä aukonut asiasta...tosin käyn koulua samalla ja teen keikkaa vanhainkodilla ja päiväkodilla.
Yleensä ihmiset ovat olleet mielissään ettei pieni ole joutunut vielä hoitoon.

Mä luulen että kotiäiti/työäiti keskustelussa ollaan jouduttu noidankehään: kumpikin osapuoli tuntee olevansa aliarvostettu ja sitten omaa valintaa puolustetaan helposti moittimalla toisen ratkaisua. Molemmissa hoitomuodoissa on huonot puolensa, mutta pitäsi keskittyä niihin hyviin.

Itse ainakin olen huomannut, että kotiäidit helposti hehkuttavat, kuinka omistautuvia ja hyviä äitejä he ovat ja saattavat jopa ihmetellä, että "miksi niitä lapsia pitää tehdä jos ei jaksa olla niiden kanssa". Ja toisaalta taas monelle kotiäidille tää on tuttu kommentti "olet läheisriippuvainen lapsistasi, sinulla ei ole elämää ja pukeudut tuulipukuun".

jaa-a. mä ainakin arvostan lasten hoitamista kotona,varsinkin niitä joiden pää kestää sitä montavuotta. meillä saa kuntalisää 200? kahteenikävuoteen asti. esikoinen aloittaa tarhan huomenna,on osapäiväisenä 2-3 kertaa viikossa. haluaa hirveesti mennä sinne,enkä ihmettele..pikkuveljestä 8kk ei kovasti seuraa ole ja äitin pehmopää raskaushormonienkanssa. mä oon aatellut kyllä olla kotona siihen asti kunnes tää tuleva vauva on vuodenikäinen,ainakin siihen asti,ehkä pidempään. riippuen silloisesta rahatilanteesta. asuntolaina tulee kehiin kohta ja paikkakunnalta muutto jolloin ei saa edes tuota kuntalisää. mutta silti,muta on van hienoo kun lapsia hoidetaan kotona ja vaikka siihen asti kun ne menee kouluun.

Voi kumpa mulla olisi mahdollisuus olla kotona pojan kanssa!!! Mutta ei oo:( oikein tekee pahaa viedä pikkuinen joka päivä hoitoon ja hakea vasta illalla pois, vaikka hyvähän siellä on olla tosi mukavat tädit ja paljon kavereita. On poika meidän ainokainen, joten oppiihan vähän sosiaalisuutta ja jakamaan asioita ja toimimaan yhteisillä pelisäännöillä. Mutta kyllä jos rahaa vaan olis niin olisin pojan kans kotona tai vain osa-aika työssä.

Minusta on hieno, jos jaksaa hoitaa pitkään. Vaatii äidiltä oikeesti h*lvetin pitkää pinnaa ja sopeutumista. Ja jos ei jaksa, niin on hyvä, että tietää rajansa ja menee töihin. Ei ole mistään kotosin, että hampaat irvessä yrittää sinnitellä hermoromahduksen partaalla kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Ei mulle oo onneks pahemmin kukaan päätä aukonut asiasta...tosin käyn koulua samalla ja teen keikkaa vanhainkodilla ja päiväkodilla.
Yleensä ihmiset ovat olleet mielissään ettei pieni ole joutunut vielä hoitoon.

Ja tällähetkellä saan vain kotihoidontuen, eli käteen jää n.250?..pakkokin tehdä vähän töitä

Ei miulle kukkaan oo piätään aukonu, vaikka oon kertonu, että kotona pysyn lapsen kanssa niin kauan, kun tähelliseksi sen näen ja mahdolliseksi koen. Jos aukoiskin, niin mittee mie siitä välittäisin? Pittää luottaa ihteensä ja omiin valintoihinsa sen verran, että toisten sanomiset ei näyttele järin suurta osaa.

Enpä ole moiseen asiaan törmännyt, päinvastoin. Minulle on sanottu, ai kun hyvä et hoidat lapsen kotona myös terkkari neuvolassa muistaa mainita et on se ihanaa kun lapsesi saa olla kotona. =) Ei meilläkään saada kuntalisää.

Tykkään olla lasten kanssa kotona, mutta pidän myös työstäni.

Olen tällä hetkellä hoitovapaalla, mutta palaan töihin, ennenkuin kuopus täyttää kolme. Olisin varmasti harkinnut kotona oloa pidempäänkin, mutta tällä paikkakunnalla ei kuntalisää tunneta, joten päätös on tämä. Mielestäni on todella väärin, että kuntalisän saaminen on riippuvainen asuinpaikasta :/

Niin ja lisään vielä, että kukaan ei kyl tullu kommentoimaan valintojani kotihoidon tai töihin menon suhteen =)

Mä luulen että kotiäiti/työäiti keskustelussa ollaan jouduttu noidankehään: kumpikin osapuoli tuntee olevansaaliarvostettu ja sitten omaa valintaa puolustetaan helposti moittimalla toisen ratkaisua. Molemmissa hoitomuodoissa on huonot puolensa, mutta pitäsi keskittyä niihin hyviin

Minä olen täsmälleen samaa mieltä. Omaa valintaa on helppo tukea ja todistella niin itselle kuin muille, kun etsii oman valinnan hyvät puolet ja morkaa toisten valintoja. Lisäksi uskon että ehkä arvostelu johtuu myös osittain kateudesta. Kuvitellaan että kotona olo on aina auvoista ja helppoa ja vähän niinkuin lomailua. Mutta itse olen omalla kohdalla ajatellut, etten mieti muiden sanomisia, sillä meidän perhe tekee niinkuin parhaaksi nähdään. Vaikka ärsyttää hitosti kun tutut, kaverit yms. kyselee että joko menet töihin, milloin menet töihin jne... jne...

Kait se on just sitä et muitten tekemiset on väärin ja vaan se oma tapa toimia on oikein. Kaikista ei ole edes jäämään kotiin lapsia hoitamaan siinä alkaa toisilla oma pää levitä, se taas saa aikaan huonommuuden tunteen kun toiset jaksaa hoitaa kotona ja on helpompi haukkua toisen tekemisiä kun myöntää et itsestä ei vaan ole siihen.

Yhteistyössä