Miksi lasta ei saa alistaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja d u m b o
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

d u m b o

Aktiivinen jäsen
14.09.2005
4 939
0
36
Monet eläimet "kasvattavat" poikasensa alistamalla. Mikä ero on meillä ihmisillä ja muilla eläimillä. Tiedän kyllä että olemme viisaampia omasta mielestämme, mutta onko meidän käyttäytyminen kuitenkaan se viisaampaa :/

Koska lapsillakin on ihmisoikeudet... Mutta mikä sitten on alistamista? Ei eläinkään yleensä toista eläin alista siinä mielessä kuin ymmärrämme ihmisten alistamisen vaan eläimet selvitteelvät nokkimisjärjestyksensä vähän toisella tapaa. Ja kyllä lapsellekin saa ja on hyvä osoittaa paikkansa.

Miten niin kasvattavat alistamalla :o ?
Arvojärjestys laumassa ei mun mielestä ole alistamista, kyllä sellainen on perheesäkin, tai ainakin pitäisi olla, mutta en kyllä ole nähny yhdenkään eläimen alistavan poikasiaan.

Jos te olette noin alistamista vastaan, niin miksi laitatte lapsen jäähypenkille yms ? Eikö se ole alistamista. Missä menee alistamisen raja? Eli eikös ihan normaalia ole, että lapsen pitää totella vanhempiensa ohjeita?

No mutta hyvänen aika... jokainen koiran kouluttajakin tietää, että kannustamalla päästään huomattavasti parempiin ja pysyvämpiin tuloksiin kuin alistamalla. Päähän potkittu koira kun saattaa helposti purra puolustautuessaan. Eläinmaailmassa hierarkialla on valtava merkitys, sillä pyritään estämään yksilöiden välisiä turhia taisteluita ja siten vahingoittumisia - ihmismaailmassa tuo ei toimi, koska me emme samalla tavoin toimi ryhmänä (vrt esim. susilauma), vaan voimakkaammin yksilöinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Koska lapsillakin on ihmisoikeudet... Mutta mikä sitten on alistamista? Ei eläinkään yleensä toista eläin alista siinä mielessä kuin ymmärrämme ihmisten alistamisen vaan eläimet selvitteelvät nokkimisjärjestyksensä vähän toisella tapaa. Ja kyllä lapsellekin saa ja on hyvä osoittaa paikkansa.

Eli mulla on siis aukko sivistyksessä

:ashamed: Mä luulin, että kaikki se missä alistetaan toinen omaan tahtoosa on alistamista.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Miten niin kasvattavat alistamalla :o ?
Arvojärjestys laumassa ei mun mielestä ole alistamista, kyllä sellainen on perheesäkin, tai ainakin pitäisi olla, mutta en kyllä ole nähny yhdenkään eläimen alistavan poikasiaan.

Juu, ne alistamiset yms kuuluvat aikuisten eläinten keskinäiseen laumakäyttäytymiseen ja silloinkin se liittyy siihen arvojärjestykseen, oman paikan hakemiseen yms. Alfa-uros saattaa alistaa nuorempia uroksia jotta nämä kunnioittaisivat tämän paikkaa. Alfa ja beta uroksen välillä ei välttämättä enää sitten puhuta alistamisesta vaan se on silkkaa tappelua vallanvaihdosta välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Jos te olette noin alistamista vastaan, niin miksi laitatte lapsen jäähypenkille yms ? Eikö se ole alistamista. Missä menee alistamisen raja? Eli eikös ihan normaalia ole, että lapsen pitää totella vanhempiensa ohjeita?

Auktoriteetti lapsella pitää olla. Auktoriteetti ei välttämättä alista. Johtajaksi sopii vaan semmoinen ihminen, joka itse suostuu toisten johdettavaksi. Auktoriteettikammoinen on huono johtaja. Ja johtajan tehtävä onkin lopulta palvella.

Koska lasta ei saa alistaa, myös hänellä on samat oikeudet kuulua laumaan kuin muillakin. Siksi myös hänen täytyy toimia lauman sääntöjen mukaan, ja jos ei toimi, seuraa sanktio. Niinhän se menee aikuisilliakin, tulee linnaa ja sakkoa tai vaikkapotkut töistä tai häätö asunnosta jos ei noudata yhteiskunnan/oman elinympäristönsä sääntöjä

No se tuo alistaminen on vähäsen vaikea sana käytettäväksi.

Kyllähän kaikki ymmärtää, että aikuinen joutuu olemaan lastaan "ylempänä", auktoriteettina. Hän on se, jolla on päätäntävalta kasvatusasioissa. Lapsi toimii vanhempiensa ohjeiden mukaan ja johan sitä voisi alistamisena pittää.

Mutta eihän se vielä oo sitä oikeeta, karua alistamista. Eron niihen kahen välillä kyllä ymmärtää, jos piä toimii täyvellä teholla =)

Joo, alistaminen on mun mielestä juuri sitä henkistä lyttäämistä - vaikka rähjää niin kauan, että toinen tosiaan lyhistyy henkisesti, tai joutuu pyytelemään anteeksi useaan kertaan, tai pääsee tilanteesta eroon vain itkemällä... jäähy on eri juttu, siinä rauhoitellaan tilannetta, ja mietitään miten asian voisi ensi kerralla hoitaa.

:ashamed: Mä luulin, että kaikki se missä alistetaan toinen omaan tahtoosa on alistamista.

Haa. Eli sama sana, eri käsitys siitä mitä se merkitsee.
Mä jo ihmettelin tämän aloituksen luettuani että mitä ihmettä.... :D.
Mutta nyt sitten selkisi. Joo, olen tottakai ihan samaa mieltä siinä että lapsia saa ja täytyy komentaa tarvittaessa. Alistamisella ymmärrän jotain ihan muuta, jotain julmaa ja sadistista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, alistaminen on mun mielestä juuri sitä henkistä lyttäämistä - vaikka rähjää niin kauan, että toinen tosiaan lyhistyy henkisesti, tai joutuu pyytelemään anteeksi useaan kertaan, tai pääsee tilanteesta eroon vain itkemällä... jäähy on eri juttu, siinä rauhoitellaan tilannetta, ja mietitään miten asian voisi ensi kerralla hoitaa.

:flower: Eli siinä menee alistamisen ja alistamisen raja =)

Koska lasta ei saa alistaa, myös hänellä on samat oikeudet kuulua laumaan kuin muillakin. Siksi myös hänen täytyy toimia lauman sääntöjen mukaan, ja jos ei toimi, seuraa sanktio. Niinhän se menee aikuisilliakin, tulee linnaa ja sakkoa tai vaikkapotkut töistä tai häätö asunnosta jos ei noudata yhteiskunnan/oman elinympäristönsä sääntöjä

Toisaalta näillä säännöillä on meidätkin alistettu noudattamaan sääntöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
apua olenko mä alistanut lastani liikaa kun pyytelee koko ajan anteeksi äidiltä ;(

No enhän mä sun tilannetta tunne, mutta musta tuntuu ainakin kauheelta, kun oma lapsi pyytelee anteeksi - ei lapsen homma ole korjata riitatilannetta, tai paikkailla äidin pahaa mieltä. Lapsen kohdalla pitäisi riittää se, että riita käydään läpi, siis selvitetään mistä oli kyse, ja sovitaan - molemmat voi pyytää anteeksi, mutta sitten unohdetaan koko juttu. Meillä tosiaan vähän liian usein pyydellään anteeksi, ja pelkään todella että olen liian dominoiva, ja yritän siihen kiinnittää tosi paljon huomiota (siis asian korjaamiseen)

Toisaalta näillä säännöillä on meidätkin alistettu noudattamaan sääntöjä.

Täytyy muistaa että on alistamista ja on alistamista.

Lauman sääntöjen noudattaminen ei yhdellekään lauman jöäsenelle ole alistamista vaan laumassa säilymisen - ja aiemmin myös hengissä pysymisen - ehto. Se, että aikuinen päättää, mitä tehdään...esim ottaako lapsi lääkkeensä vai ei, ei ole lapsen alistamista vaan aivan normaalia aikuisen käytöstä, jossa aikuisen on tehtävä päätös asiasta, josta lapsella ei ole vielä riittävästi tietoa eikä taitoa päätöksen tekemiseen. Jos sanktiota väärin tekemisestä pidetään alistamisena, eikö silloin pitäisi kaikki vakilatkin lakkauttaa alistavina instituutioina?

Mun mielestäni lauman (=yhteiskunnan) sääntöjen opettaminen ja alistaminen ovat kaksi ihan eri asiaa. Tapa, millä lasta kasvatetaan lauamn sääntöihin, voi kuitenkin olla myös alistava. Tällä tarkoitan sitä, että lapsi tehdessään asian X saa vastaansa raivostuneen aikuisen, joka lasta kuuntelematta toteuttaa sanktion Y. Itse olen lapsena saanut rangaistuksia teoista, joita en ole tehnyt. Ja mun junnu on ala-asteella istunut jälki-istuntoja teoista, joiden tapahtumisaikaan junnu oli örppätaudissa kotona mun kanssani eikä suinkaan koulussa. Alistamista siis on, ettei lasta kuunnella vaan annetaan rangaistuksia iten sattuu.

Ehei, se on kasvatusta :xmas:

Yhteistyössä