Miksi lapsiperheet asuvat ahtaasti?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ihmetys";29944421]Ihmettelen lapsiperheitä jotka "joutuvat" asumaan ahtaasti... Meillä asuu yksi aikuinen + kaksi lasta ja neliöitä 90 (4h + k + kph + wc sekä päälle sauna, varastot, pyykki ja kuivaustilat alakerrassa) ja vuokraa jää maksettavaksi 280e/kk.

Miten se asuminen voi toisille olla niin kallista että täytyy olla silleinä purkissa?![/QUOTE]

Maksa itse asumisesi ja puhu sitten vasta siitä kenellä on varaa mihinkin. :)

• Tykkää
Reactions: Alli Huuppa
[QUOTE="ihmetys";29944482]Taidat olla vähän keskituloista parempituloinen kuitenkin? Yhden aikuisen täytyy tienata todella hyvin että hoitomaksut on täydet...

Ei ole kyllä mulla rahoja ostaa mitään ulkomaanasuntoa, ei ole edes varaa sinne lomalle matkustaa. Tai ehkä säästämällä olisikin, mutta ruokaan, vaatteisiin ja lasten harrastuksiin käytän palkan.[/QUOTE]

Totta, olet oikeassa, olen hieman yli keskituloinen. Suomalaisten keskitulo taitaa olla n. 3300 €/kk, itse ansaitsen hieman alle 4000 €/kk.

Eikä minullakaan ole rahaa ulkomaanasuntoon, mutta jos täällä kotimaassa saisin asunnon hintaan 280 €/kk, voisin ainakin harkita asunnon ostamista ulkomailta. :) Ilmeisen huonosti ilmaistua sarkasmia ap:n ajatuksia kohtaan.

[QUOTE="ihmetys";29944498]Täytyy sanoa että järkevä yksinhuoltaja ei ota pankkilainaa asumistuen tilalle. Menee jo aivan yli ymmärryksen, lainanmaksuun menevät rahat on sun lapsilta pois.[/QUOTE]

Minä taas näen asian niin, ettei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa asumistani, jos päätän jäädä kotiin töihin menon sijasta. Kotihoidon tuen kyllä nostin, koska se tuki on suunnattu juuri tuota tarkoitusta varten. Toisin kuin esim. asumistuki tai toimeentulotuki (silloin kun on työ mihin palata). Enkä ihan äkkiseltään keksi, mistä oleellisesta lapseni olisivat joutuneet luopumaan tuon kohtuullisen pankkilainani takia. Koti on (omia huoneita ei), harrastuksia on, terveellistä ruokaa on, vaatteita on riittävästi (uutena ostettuja, jos sillä on merkitystä), harrastusvälineet löytyvät, mahdollisuus käydä silloin tällöin ravintolassa syömässä, kesäisin pääsevät huvipuistoon tms., kerran vuoteen ulkomaille (lähelle tai kauas). Hevosen kyllä tuossa juuri pyysivät ja siihen ei ole varaa, joten ehkä sitten olet oikeassa... :)

Totta, olet oikeassa, olen hieman yli keskituloinen. Suomalaisten keskitulo taitaa olla n. 3300 €/kk, itse ansaitsen hieman alle 4000 €/kk.

Eikä minullakaan ole rahaa ulkomaanasuntoon, mutta jos täällä kotimaassa saisin asunnon hintaan 280 €/kk, voisin ainakin harkita asunnon ostamista ulkomailta. :) Ilmeisen huonosti ilmaistua sarkasmia ap:n ajatuksia kohtaan.

Sarkasmisi saattoi mennä ohi, myönnän :) Oonkin vähän tosikko :)

Tein provosoivan aloituksen koska halusin kuulla miten muiden asuminen maksaa suhteessa perheen ja asunnon kokoon. Yksi syy ahtaammin asumiseen näyttää olevan se että asumistukea ei nosteta.

[QUOTE="ihmetys";29944652]Tein provosoivan aloituksen koska halusin kuulla miten muiden asuminen maksaa suhteessa perheen ja asunnon kokoon.[/QUOTE]

2+2 henkeä neliöitä on reilu parisataa + iso piha, asumiskulut on arviolta noin 300 euroa (ei tukea asumiseen), asumiseen toki saisi kulutettua huomattavasti enemmänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29944473:
Ei tässä ollut siitä kyse.

Vaan siitä että tulet avaamaan aiheen ja ihmettelet että miten voi olla niin että joutuu asumaan ku sillit purkissa kun en minäkään maksa ku 280e kuussa vuokraa.

Niin että kun toiset ei saa mitään tukea asuntoonsa ja vuokrat nyt on esim.pk-seudulla aika erilaatua kuin keski-suomessa.... et jos näin yksikertaista asiaa ei ymmärrä niin... no ei kai sille minkään voi.

No mutta ihmettelemällä viisastuu kun kuulee muidenkin mielipiteitä :) Halusin keskustella aiheesta.

On totta että asun keski-suomessa. Taustalla mulla vähän mietteitä jos muuttaisi vaikka sinne etelään, mutta todellakin tuntuu eläminen olevan kalliimpaa siellä (iltasanomissa oli tästä hyvä vertailu eilen).

Tosin palkkakin voisi olla etelässä parempi. Silloin en enää tarvitsisi sitä pahamaineista asumistukea :)

Minä taas näen asian niin, ettei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa asumistani, jos päätän jäädä kotiin töihin menon sijasta. Kotihoidon tuen kyllä nostin, koska se tuki on suunnattu juuri tuota tarkoitusta varten. Toisin kuin esim. asumistuki tai toimeentulotuki (silloin kun on työ mihin palata). Enkä ihan äkkiseltään keksi, mistä oleellisesta lapseni olisivat joutuneet luopumaan tuon kohtuullisen pankkilainani takia. Koti on (omia huoneita ei), harrastuksia on, terveellistä ruokaa on, vaatteita on riittävästi (uutena ostettuja, jos sillä on merkitystä), harrastusvälineet löytyvät, mahdollisuus käydä silloin tällöin ravintolassa syömässä, kesäisin pääsevät huvipuistoon tms., kerran vuoteen ulkomaille (lähelle tai kauas). Hevosen kyllä tuossa juuri pyysivät ja siihen ei ole varaa, joten ehkä sitten olet oikeassa... :)

No joo, esimerkillistä hyvinvointiyhteiskunnan kansalaisuutta tämäkin että antaa verorahat toisten tuensaajien käyttöön. Epäitsekkyyttä :)

Ja hyvä ettei lapsilta puutu mitään, kaikki hyvin siis :)

[QUOTE="ihmetys";29944693]Teillä taitaa olla jo maksettu talo jonka ylläpitokulut tuon 300e?

Siinäpä tavoitetta, ehkä 20 vuoden päästä...[/QUOTE]

No joo, tosin asunnon arvokaan ei ole kuin murto-osa vaikka pääkaupunki seudun hintatasoon verrattuna. Liikkumiseen tai matkustamiseen taas varmasti menee vähän enemmän rahaa. Elämä on valintoja ja kaikki ihmiset eivät valitse asioita samalla tavalla, sitä en muista ihmetelleni koskaan, se on aina ollut täysin luonnollinen asia.

Minä taas näen asian niin, ettei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa asumistani, jos päätän jäädä kotiin töihin menon sijasta.

Nykyään se kotiin jääminen ei ole mikään valinta. Olen jättänyt paikkakunnalla n. 250 kpl työhakemuksia, nyt on muutto sitten edessä kun ei saa töitä. Vuosi kotona esikoisen takia, työttömyydestä kärsitään muutenkin. Opiskelijat ja työharjoittelijat tekee ilmaiseksi tässä kunnassa työt niin miksi palkata ketään?

Yhteiskunta ei maksa asumistani, olin ennen irtisanoutumisia töissä yli 10 vuotta, ja olen maksanut palkastani työttömyysvakuutuksia ym. maksuja sitä varten että saan tukea valtiolta jos jään työttömäksi. Ei ole mitään "sun ja mun" yhteiskunnan rahoja, eiköhän niitä maksuja ja veroja peritä paljon juuri sen takia kun tulee aika että niitä joutuu välillä makselemaan takaisinpäinkin.

No joo, tosin asunnon arvokaan ei ole kuin murto-osa vaikka pääkaupunki seudun hintatasoon verrattuna. Liikkumiseen tai matkustamiseen taas varmasti menee vähän enemmän rahaa. Elämä on valintoja ja kaikki ihmiset eivät valitse asioita samalla tavalla, sitä en muista ihmetelleni koskaan, se on aina ollut täysin luonnollinen asia.

Mutta on oikeus ihmisellä myös ihmetellä! Ahtaasti asuminen olisi aika tuskaa lasten kanssa ja kuulostaa olevan nimenomaan ongelma monelle. Viisaat palstalaiset onneksi valaisevat mua mistä se johtuu, olen varmaan päässyt elämässä liian helpolla... Jos tulot hieman nousisivat ja asumistuki jäisi pois asuisin edelleen vähän väljemmin kuten nytkin ja maksaisin sen vuokran itse.

[QUOTE="ihmetys";29944744]Mutta on oikeus ihmisellä myös ihmetellä! Ahtaasti asuminen olisi aika tuskaa lasten kanssa ja kuulostaa olevan nimenomaan ongelma monelle.[/QUOTE]

Omista valinnoista valittaminen toki on asia jota toisinaan ihmettelen. Jos ahdas asuminen on ongelma, varmasti asialle kannattaa edes yrittää tehdä jotakin... mutta mutta eihän se asumisen ahtaus välttämättä ole se suurin ongelma vaan jotkut muut tekijät siinä asumisessa.

Esimerkki hieman väljemmästä ahtaasta asumisesta (ahtaan asumisen normit Tilastokeskus - K) kuin edellisessä esimerkissä Katso kuvat: Nelihenkinen perhe asuu kaksiossa | Asuminen | Iltalehti.fi

[QUOTE="ihmetys";29944498]Täytyy sanoa että järkevä yksinhuoltaja ei ota pankkilainaa asumistuen tilalle. Menee jo aivan yli ymmärryksen, lainanmaksuun menevät rahat on sun lapsilta pois.[/QUOTE]
Sä et ap taida käydä ihan täysillä kieroksilla.. sun laisilta lusmuilta sais ottaa kaikki tuet pois!!! Millä tavalla oma asunto on lapsilta pois?? Mä ainakin maksan mielelläni omaa pois, kuin asuisin vuokralla!!! Eli sun ajatus maailman mukaan kaikkien pitäis asuu vuokralla ja nostaa kelalta as.tuet.. Mistäs luulet että ne rahat sinne kelaan tulee?? Jostain rahapuustako??? Ja täytenee myöntää etä sulla on todella huonot tulot jos tommosia as.tukia saat ja teet noin paljon töitä!!! Onneks tässä maassa on kuitenkin enempi näitä jotka haluaa itte tulla toimeen eikä elellä tuilla!!!!

[QUOTE="Äiti-77";29944795]Sä et ap taida käydä ihan täysillä kieroksilla.. sun laisilta lusmuilta sais ottaa kaikki tuet pois!!! Millä tavalla oma asunto on lapsilta pois?? Mä ainakin maksan mielelläni omaa pois, kuin asuisin vuokralla!!! Eli sun ajatus maailman mukaan kaikkien pitäis asuu vuokralla ja nostaa kelalta as.tuet.. Mistäs luulet että ne rahat sinne kelaan tulee?? Jostain rahapuustako??? Ja täytenee myöntää etä sulla on todella huonot tulot jos tommosia as.tukia saat ja teet noin paljon töitä!!! Onneks tässä maassa on kuitenkin enempi näitä jotka haluaa itte tulla toimeen eikä elellä tuilla!!!![/QUOTE]

Ei nyt tapahtui väärinkäsitys! Tarkoitin yhden palstalaisen pankkilainaa jonka hän otti hoitovapaan rahoittamiseen vaikka olisi saanut asumistukea tilanteessaan. Eli jätti asumistuen nostamatta ja otti asumisen ja elämisen kuluihin hoitovapaan ajaksi pankista lainaa jonka maksaa myöhemmin takaisin sen hetkisten normaalien asumiskulujen päälle.

Toki oman ostaminen on yleensä järkevämpää kuin vuokran maksaminen! Mietinkin tässä aloituksessa lapsiperheiden tilannetta, ja nimenomaan vuokralla asuvien.

Teen töitä vähän luovemmassa ammatissa joka tosiaan on suht huonosti palkattua mutta mieluista.

Omista valinnoista valittaminen toki on asia jota toisinaan ihmettelen. Jos ahdas asuminen on ongelma, varmasti asialle kannattaa edes yrittää tehdä jotakin... mutta mutta eihän se asumisen ahtaus välttämättä ole se suurin ongelma vaan jotkut muut tekijät siinä asumisessa.

Esimerkki hieman väljemmästä ahtaasta asumisesta (ahtaan asumisen normit Tilastokeskus - K) kuin edellisessä esimerkissä Katso kuvat: Nelihenkinen perhe asuu kaksiossa | Asuminen | Iltalehti.fi

Tää oli se juttu jonka innoittamana aamulla aloituksen tein! :) Ihanasti ratkaistu, ja nimenomaan ei näytä ahtaalta! Tosin hekin oli lisätilaa ostaneet jo naapurista.
Myös ekologiset syyt monilla pienempään kotiin (niitä ei täällä palstalla kukaan vielä maininnut) ja kuten jutun perheellä kalliolaisuus elämäntapana :)

[QUOTE="ihmetys";29944840]Tosin hekin oli lisätilaa ostaneet jo naapurista.
[/QUOTE]

Lisätilan (15 neliön eli yhden huoneen) ostaminenkaan ei tuossa tapaukseessa tee asumisesta väljää, jos asumista ei määritettäisi ahtaaksi huoneita pitäisi olla jokaisella oma ja mieluiten keittö lisäksi. Ko asunnossa huoneita joihin myös kuuluu keittiö on 2, lisätilan yhdistämisen myötä huoneita ehkä tulee se yksi huone (joka on suunniteltu vierashuoneeksi) lisää.

...mutta mikä tuossa asumisesta tekee ongelmallista? ahtaus?

Ja vielä mua ihmetteleville että olen juuri valmistunut joten ikälisiä ei ole, ja opiskellut viimeiset vuodet... Joten köyhyys kannattaa näin asumisen suhteen ellei ole moraalista ongelmaa ottaa asumistuki valtiolta vastaan. Mutta totuuden nimissä asuisin tosiaan väljemmin vaikka se mulle maksaisi hiukan enemmän, ennemmin lapsille tilaa kuin vimpan päälle pintaremontti.

Miten luulette että kaikki vois ostaa oman talon/asunnon kun kaikilla ei ole sitä vakkari työpaikkaa? Tällä hetkellä miehen tulot sen verran heittelee että eipä tässä uskaltais mitään lainoja maksella ja miettiä miten paljo omakotitalon kustannukset tässä kuussa tulee olemaan jai pikku rempat mitä taloon välillä tulee.
Asutaan vuokralla pienellä paikkakunnalla 70neliön kolmiossa 3lasta ja 2 aikuista, vuokra on edullinen, siksi tässä ollaan asuttu eikä kovin helposti lähetä. Tää on ns keskustan tuntumassa, 590e/kk plus sähkö, vesimaksu laskettu tuohon.
Kyllä tässä ahasta alkaa olla ja ollaan yritetty etsiä isompaa mutta täällä se on aika mahdotonta jos ei halua muuttaa kauemmaksi.

Meitä on 2+4, asunto 4h+k+s n.90m2. Vuokra n. 900, vesi +sähkö+vakuutus+autopaikka siihen päälle n. 200-300/kk. Ei saada asumistukea. Ei todellakaan olisi varaa yhtään kalliimpaan, oon jopa miettiny mahduttaisko tukkimaan kolmioon...

[QUOTE="ihmetys";29944652] Yksi syy ahtaammin asumiseen näyttää olevan se että asumistukea ei nosteta.[/QUOTE]

Ei sitä asumistukea ihan noin vain nosteta. Kyllä minulle myös kelpaisi asumistuki, myönnettäköön se, mutta tulot vaikuttavat asumistukeen (minkä toivottavasti tiedät). Onneksi asumistuen puute ei ole este tilavasti asumiselle: 4 henkilöä, 100 neliön omistusasunto kaupungin keskustassa.

Kaksi aikuista, kaksi lasta ja 250 neliötä. Omassa asutaan. Uskon että mahdutaan jatkossakin, vaikka perhe vielä tästä kasvaakin. Mutta on myös ihmisiä jotka eivät näe tarvetta suurelle tilalle. Pointtinsa siinäkin.

[QUOTE="ihmetys";29944434]En ole sossun asiakas ollenkaan. Kelasta saan asumistuen (en ihan täyttä tähän asuntoon) koska ei toista palkansaajaa perheessä, töissä käyn 40h / vko + ylityöt.[/QUOTE]

Ei mulla muutaku että sulla on oltava ihan helevetin huono palkka jos saat vielä asumistukee niin paljon... en mä kyl tekis töitä jos noin huonosti ois asiat...

Ap ette tekään kyllä mitenkään erityisen leveesti elele, mä ahdistuisin noissa neliöissä.
Meillä 2 aikuista ja 4 lasta ja nyt on rapiat 250 neliöö missä k+rh+oh+kh+s+4 wc+ ph+6 mh sekä vielä paljon muuta pihalla...

meitä on 2+1 ja tällähetkellä talo on 68neliöinen kaksio. yläkerrassa on saman verran tilaa jota aletaankin nyt kesän aikana remontoimaan jotta lapsikin saa oman huoneen. en tunne että asuttais mitenkään ahtaasti. vuokra meillä on 550 ja asumistuen jälkeen jää maksettavaa n. 80e

Yhteistyössä