Miksi lapsiperheet asuvat ahtaasti?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmetys"

Vieras
Ihmettelen lapsiperheitä jotka "joutuvat" asumaan ahtaasti... Meillä asuu yksi aikuinen + kaksi lasta ja neliöitä 90 (4h + k + kph + wc sekä päälle sauna, varastot, pyykki ja kuivaustilat alakerrassa) ja vuokraa jää maksettavaksi 280e/kk.

Miten se asuminen voi toisille olla niin kallista että täytyy olla silleinä purkissa?!

On eri asia asua kaupungin vuokra-asunnossa, johon saa sossutuet, kuin että omistaa talonsa. Lakkaa, ap, ensin lorvimasta muiden kustannuksella ja tule vasta sitten kertomaan mielipiteitäsi asumisen ahtaudesta.

On eri asia asua kaupungin vuokra-asunnossa, johon saa sossutuet, kuin että omistaa talonsa. Lakkaa, ap, ensin lorvimasta muiden kustannuksella ja tule vasta sitten kertomaan mielipiteitäsi asumisen ahtaudesta.

En ole sossun asiakas ollenkaan. Kelasta saan asumistuen (en ihan täyttä tähän asuntoon) koska ei toista palkansaajaa perheessä, töissä käyn 40h / vko + ylityöt.

No me maksamme itse, 87,5 neliötä, 2 aikuista + 6 lasta, joista 3 paikalla koko ajan. Vuokra noin 1200 euroa kuussa. Ja joo, jos hommaisimme samankokoisen asunnon samalta alueelta menisi asumiseen tuplasti per kk ja siihen ei ole varaa.

Tai niin että maksat keskituloisena vuokraa 1200e/kk (sama millä maksaisit lainaakin, mutta kun ei takaajia vain ole) ja koska mun perusluonteeni on suht pihi niin muutettiin 1h pienempään ja vuokrakin putosi melkein 300e/kk. (nyt sitten siitä koitetaan säästää josko vaikka muutaman vuoden päästä saataisiin se laina).

[QUOTE="ihmetys";29944434]En ole sossun asiakas ollenkaan. Kelasta saan asumistuen (en ihan täyttä tähän asuntoon) koska ei toista palkansaajaa perheessä, töissä käyn 40h / vko + ylityöt.[/QUOTE]

Eli et kustanna asumistasi läheskään. Sossu tai kela, toiset kustantaa silti. Me emme halua elää avustettuna ja sen kustannuksella leveästi,mahdumme hyvin kolmioon tällä perheellä.

Meillä on 6h+k , 2 aikuista 3lasta. Ihan liikaa tilaa. Harmittaa siivota. Yläkerta ns varasto kun ei sinne kukaan mene :D Neliöitä 140..Meille riittäis hyvin 4h +k. Mutta ei näillä asuntojen hinnoilla kannata meijän omaa myydä ja ostaa pienempää.

Me, 1+2, asumme 80 neliöisessä rivitalokolmiossa. Lainanlyhennyksiä ja korkoja maksan n. 1000 €/kk. Lisäksi maksan täydet päivähoitomaksut kahdesta lapsesta. Emme mielestäni asu erityisen ahtaasti. Tavoitteena on ostaa yksi huone lisää 5-6 vuoden kuluttua. Ei vaan olen ihan helppoa keskituloiselle yksinhuoltajalle keskisuuressa kaupungissa. Jos saisin neliön hintaan 280 €/kk, ostaisin kakkosasunnon Kreikasta nyt heti. :)

Asumiskustannuksissa säästämiseen on varmasti lukuisia syitä. Joku tinkii mieluummin neliöistä kuin sijainnista, toinen säästää mieluummin asumisesta kuin vaikkapa matkailusta. Joku joutuu tinkimään lähes kaikesta, halvimman neliöhinnan etsimiseen ei jää aikaa tai muuten resursseja.

[QUOTE="ihmetys";29944461]Mutta kuka kieltäytyy asumistuesta jos sitä kerran saa? Kieltäydyttekö lapsilisästä, senhän maksaa kela?[/QUOTE]

Eihän siitä asumistuesta tarvi kieltäytyä. Mutta tulee ymmärtää että kaikki eivät halua asua tuettuna vaan pärjätä itse. Sitä tarkotin että turhia ap ihmettelee miksei kaikki samalla lailla. Eriasia toki jos tilanne on se että ylipäätään on saatava tukea asuakseen edes jossain.

[QUOTE="ihmetys";29944461]Mutta kuka kieltäytyy asumistuesta jos sitä kerran saa? Kieltäydyttekö lapsilisästä, senhän maksaa kela?[/QUOTE]

Ei tässä ollut siitä kyse.

Vaan siitä että tulet avaamaan aiheen ja ihmettelet että miten voi olla niin että joutuu asumaan ku sillit purkissa kun en minäkään maksa ku 280e kuussa vuokraa.

Niin että kun toiset ei saa mitään tukea asuntoonsa ja vuokrat nyt on esim.pk-seudulla aika erilaatua kuin keski-suomessa.... et jos näin yksikertaista asiaa ei ymmärrä niin... no ei kai sille minkään voi.

Minä en hakenut hoitovapaalle jäädessäni asumistukea vaikka yksinhuoltajana sitä olisin saanutkin. Mielestäni ei ole yhteiskunnan tehtävä kustantaa elämääni, jos omasta valinnastani jään lasten kanssa kotiin vaikka vaihtoehtona on myös töihin paluu. Elin hoitovapaa-ajan säästöillä ja pankkilainalla.

Me, 1+2, asumme 80 neliöisessä rivitalokolmiossa. Lainanlyhennyksiä ja korkoja maksan n. 1000 €/kk. Lisäksi maksan täydet päivähoitomaksut kahdesta lapsesta. Emme mielestäni asu erityisen ahtaasti. Tavoitteena on ostaa yksi huone lisää 5-6 vuoden kuluttua. Ei vaan olen ihan helppoa keskituloiselle yksinhuoltajalle keskisuuressa kaupungissa. Jos saisin neliön hintaan 280 €/kk, ostaisin kakkosasunnon Kreikasta nyt heti. :)

Taidat olla vähän keskituloista parempituloinen kuitenkin? Yhden aikuisen täytyy tienata todella hyvin että hoitomaksut on täydet...

Ei ole kyllä mulla rahoja ostaa mitään ulkomaanasuntoa, ei ole edes varaa sinne lomalle matkustaa. Tai ehkä säästämällä olisikin, mutta ruokaan, vaatteisiin ja lasten harrastuksiin käytän palkan.

Kellä ihmeellä on varaa tonnin vuokriin??? Meillä 1 lapsi ja 2 aikuista, 2 h + kk, neliöitä 43. On ahdasta mutta pitäisikö muuttaa isompaan niin ettei jäisi lainkaan rahaa säästöön??

Asunnon osto ei ole nyt fiksua, koska jatkuvasti teollisuus ja työpaikat rakennemuutoksessa, katsotaan missä työllistytään parhaiten niin ostetaan asunto sit sieltä.

Voi v*ttu en paremmin sano!

Eihän siitä asumistuesta tarvi kieltäytyä. Mutta tulee ymmärtää että kaikki eivät halua asua tuettuna vaan pärjätä itse. Sitä tarkotin että turhia ap ihmettelee miksei kaikki samalla lailla. Eriasia toki jos tilanne on se että ylipäätään on saatava tukea asuakseen edes jossain.

"...Me emme halua elää avustettuna...."

Lapsilisätkin on avustusta jos et tiennyt.

Minä en hakenut hoitovapaalle jäädessäni asumistukea vaikka yksinhuoltajana sitä olisin saanutkin. Mielestäni ei ole yhteiskunnan tehtävä kustantaa elämääni, jos omasta valinnastani jään lasten kanssa kotiin vaikka vaihtoehtona on myös töihin paluu. Elin hoitovapaa-ajan säästöillä ja pankkilainalla.

Täytyy sanoa että järkevä yksinhuoltaja ei ota pankkilainaa asumistuen tilalle. Menee jo aivan yli ymmärryksen, lainanmaksuun menevät rahat on sun lapsilta pois.

Yhteistyössä