Ihan hyvä kysymys, koska itse mietin toissapäivänä että miksi joku antaa lapselleen vain yhden etunimen. Törmäsin nimittäin ensimmäistä kertaa sellaiseen. Tykkään lukea lehdestä kirkollisista, että mitä nimiä porukka antaa lapsilleen, ja siellä oli tällainen vain yhdellä etunimellä varustettu ja en ole kyllä ennen törmännyt.
Eipä siinä, saahan sitä antaa yhden tai kolme nimeä ihan vapaasti miten tykkää. Ite jotenkin ajattelen sen vanhan sanonnan mukaan, että "rakkaalla lapsella on monta nimeä". Niin jotenkin tuntuu että tällaisten yksinimisten vanhemmat on vaan paiskannu sen yhen pakollisen nimen eikä oo jaksanut sen enempää sitten keksiä. Mutta siis tää on vaan mun mielikuva, en sinänsä tuomitse ketään vaikka tykkäiskin vaan antaa sen yhden nimen. Jokaisen oma asia.
Meidän lapsilla on kolme etunimeä kaikilla. Halusin heille monta nimeä. Ensinnä nimiä on kiva keksiä. Toisekseen meillä kaikkien etunimet on vähän erilaisia joten toisissa nimissä sitten on sellaista yhdistävää tekijää ja kolmas on sitten sellainen extranimi, jos vaikka joskus haluaa ottaa taiteilijanimeksi tai jotain sellaista. Mun mielestä on kiva kun niitä nimiä on useampia.
Mun miehelläkin on kolme etunimeä, mulla itella "vaan" kaksi, joten näen sen ihan luonnollisena jatkumona että lapsillakin on sitten useampia nimiä.