Miksi lapsi saa olla niin vähän aikaa lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono äiti sitten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono äiti sitten

Vieras
Minulla on 8v tyttö. Olen lukenut ketjuja 8v kurahousuista ja sellaisesta. Miksi 8v EI saisi leikkiä esim.pikkusiskojensa kanssa ojassa? Taikka omallani on tintun pepsumekko-eli hännäliinen peikkomekko ruskeana, miksi hän ei voisi pitää sitä? Eikö tuon ikäisen pitäisi olla lapsi ja leikkiä miten haluaa? Eikö lapsi saa olla niin hassu kuin haluaa tai leikkiä ravassa sydämensä kyllyydestä?

Alkuperäinen kirjoittaja totta:
Kaupungissa valitettavasti tuolle naurettaisiin :( Itse leikin vielä 13-vuotiaana barbeilla mutta nyt näkee kaupungilla 7v tupakka sussa.

Me asutaan kaupungin keskustasta 1,5km kaukana, eli aika lähellä kaupunkia.

itse leikin vielä 13v salaa barbeilla parhaan kaverin kanssa mut serkun tyttö on vasta 10 ja seurustelee jo tokaa kertaa. leikki ehkä joskus 4vuotiaana barbeilla/nukeilla... Lapset ei tosiaan nykyään oo kovin kauan lapsia. se lapsuusaika on lyhentynyt hirveesti. mut nykyään katsotaan monissa kerrostaloissa kieroon vaik lapset vaan leikkis pihalla niinku ennen.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Nyt sä lähdet siitä oletuksesta että kaikki lapset haluaa kuraleikkejä. Ei kaikkien lapsien leikit ja lapsena pysyminen ole välttämättä samaa mitä sun lapsella.

En lähde. Ilmaisin asian epäselvästi, ei toki kaikki halua. Oli tuo keskustelu joku 8-vuotiaalle ha kurahoutut yms., sanotaan, ettei koululainen voi käyttää ja näyttää hassulle. Ei meillä käytä, noissa kosteussujavaatteissa puuhailee.

Joo, nykyään lapset kasvatetaan liian nopeasti aikuisiksi. Asumme onneks täällä korvessa, silti luulen että kouluun mennessä rupee tuleen kaikkea. Ja kuitenkin ajattelisin nyt että vaikka sitä puhutaan että kun tekee lyhyellä välillä lapset että se vanhin joutus jotenkin "kamalaan" tilanteeseen (joutuisi mukamas kasvamaan liian nopeasti tämän takia) niin kuitenkin tuo isoin sisaruksista saa tavallaan olla pitkään lapsi leikkiessään noiden pienempien kanssa. Meillä lapset sillei että isoin on nyt 6, poika on 4 ja pienin tyttö 5 kk.

Osa tätä liian aikaisin aikuistumista on varmaan ihan nykypäivää että se nyt vaan on tällästä, mutta oikeastaan siihen vois vaikuttaa vaan me aikuiset, lasten vanhemmat.

Nyky-yhteiskunnan suuri painostus pakottaa lapsien hylkäämään lapsuuden ja lapsen näkemyksen, joka on ainoa oikea.
Mitä ne saavat tilalle? Kylmän maailman, materialismin kirot, stressin jne jne

Äitini on aina voivotellut ja kysellyt minulta useaan ootteeseen, että "enhän kasvanut liian nopeasti aikuikseksi ?" Voin vastata hyvillä mielin, että en. Kasvoin lapsuuteni "maalla" (alle 7000 asukkaan kunnassa) ja sain leikkiä sydämeni kyllyydestä, en muista olisinko muka kurahousut jalassa ojia 8-vuotiaana enää nuohonnut, mutta omassa kotipihassa talvisin rakentelin lumitunneleita ja keitin "lumisoppaa" lelu-ukoille hyvillä mielin. Viimeisen kerran ihan oikeasti taisin leikkiä 14-vuotiaana (salaa kotona puin vaatteita barbeille, ns. julkisesti en enää ole leikkinyt ala-asteen jälkeen) Kasvoin aikuiseksi, mutta tietty lapsenmielisyys minussa tulee säilymään aina. Tiedän paljon nuoria, (yleensä kaupungeissa kasvaneita) joista on tullut niin pinnallisia, että mitään leikkimielistä hupailua he eivät siedä) jotka katsovat kieroon, jos kerron minkä ikäisenä vielä leikin. Eräs nyt aikuinen ystäväni kertoi juuri, että hän katseli vielä yläaste ikäisenä aika useasti pikkukakkostakin, mikä nauratti minua paljon, mutta silti jollain tapaa ymmärsin sen. Mielestäni minusta on kasvanut kelpo ja tasapainoinen kansalainen, kukaan minulta ei leikkimisen iloa liian aikaisin ryövännyt.

SE LAPSUUSAIKA JA sen pituus ovat ihann vanhemmista itsestään kiinni.
Lapsi leikkii kyllä esim. kotonaan tasan niinkauan, kuin sillä on mahdollisuus sitä "häpeilemättä" tehdä.
Vanhemmat ovat niitä, jotka hyväksyvät tai ovat hyväksymättä tiettyjä asioita (aikuisten) lapsen elämässä. Ja tässä kohtaa jokainen vanhempi voi omalta kohdaltaan miettiä, mitä aikuisten asioita ovat hiljaa hyväksyneet pienen elämään ja näin ollen itse lyhentäneet oman lapsensa lapsuutta.

Lapsuus on tietämättömyyttä aikuisten maailmasta ja aikuisten asioista ja niihin tutustutaan vasta aikuisuuden kynnyksellä :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Lapsi leikkii kyllä esim. kotonaan tasan niinkauan, kuin sillä on mahdollisuus sitä "häpeilemättä" tehdä.
Vanhemmat ovat niitä, jotka hyväksyvät tai ovat hyväksymättä tiettyjä asioita (aikuisten) lapsen elämässä. Ja tässä kohtaa jokainen vanhempi voi omalta kohdaltaan miettiä, mitä aikuisten asioita ovat hiljaa hyväksyneet pienen elämään ja näin ollen itse lyhentäneet oman lapsensa lapsuutta.

Lapsuus on tietämättömyyttä aikuisten maailmasta ja aikuisten asioista ja niihin tutustutaan vasta aikuisuuden kynnyksellä :heart:

:flower:
Hienosti kirjoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:

:flower:
Hienosti kirjoitettu.

Kiitos :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja paska:
hei 8veelle kurahousut, ei ehkä kuiteskaan!miettikää nyt vähä"hei ehkä sitä 8 v. vähä nolottaa!!!!!!!!!!

Hei vaan ittelles! Mun 9v halus välttämättä nyt keväällä loskakelien aikaan kurikset ja kuralöllöleikkeihin pikkusiskojen kanssa :)
Ei se niitä varmaan kouluun laittais, enkä oo tarjonnutkaan, mut kotipihalla kyllä tosiaan saa halutessaan leikkiä ihan niin paljon ku haluaa!

Ja ne synttärit sitte vielä! Meillä 6-vuotiaalla tasan kaksi vierasta ja olis tosi onnellinen. Eli isi ja äippä vieraina. Miksi enempää, opetamme varmaakin itse aikuisuuden ja vaatimukset? Ja kuravaatteet haluaa hän seku kumpparit.

11v tyttö sekoilee kuraojissa kaverinsa kanssa, vaatteista viis. Pikkuveljensä hyppii pitkin peltoja ja kiipeilee puihin :) Kuteet ja kengät voi pestä.

Kyllä meillä leikkiä saa ihan varmasti niin pitkään kun haluaa.
Mutta myönnän odottavani meidän 7-vuotiaalta tientynlaista käytöstä ja tilannetajua. Ja myönnän, että liian usein sorrun arjessa ymppäämään 3-vuotiaan samaan malliin kuin tuon 7-vuotiaan, puhun hänelle samalla tavalla ym.

Mutta pikkuaikuisia en heistä tee.

En tiedä. Joillakin vanhemmilla on jonkinlainen tarve pitää lapsia näyttelyesineitä, ostetaan vaan hienoja ja kalliita vaatteita. Työssäni olen tavannut paljon 8-vuotiaita jotka tietää tasan tarkkaan mitä mikäkin vaate on maksanut, kavereita ei olla niiden kanssa jotka käyttää lindexin bambicollegea.... pitää olla sveaa, nominationia, uggia, burberryä, peakia....vai mitä lienee en noista merkeistä niin tiedä. Sitten nämä nykyidolitkin on mitä on... varsinaisia roolimalleja joo...

onhan se söpöä kun muksu on nätisti puettu merkkivaatteisiin mutta helpolla siinä annetaan lapselle väärä kuva.... että kaikki pitää olla viimisen päälle. Serkkupoika ei syö ollenkaan Pirkkaa kun se on niin "halppis" merkki.

Lapsuus ei lopu, vaikka prinsessapaita vaihtuukin johonkin toiseen paitaan ja Nalle Puh-lippis räppilippikseen.

En minä ainakaan pakota eskarilaistani kurahousuihin, jos hän ei niitä halua pukea. Jos haluaa, pukekoon, jos kurikset sattuu kotona olemaan eikä pk:ssa. En pakota polkemaan Hello Kitty- pyörällä vaan hän sai haluamansa "isojen urheilullisen pyörän" kuten itse asian ilmaisi. Silti hän on tasan tarkkaan ihan yhtä lapsi kuin joku nallepyörällä ajava, tms.

on asiaan ehkä vähän erilainen näkökulma. Juuri tultiin takaisin Suomeen koska missä asuttiin laki määrää että kaikki 3-vuotta täyttäneet on mentävä esi-kouluun. Meillä tyttö 2,5v enkä todellakaan ole laittamassa häntä mihinkään esi-kouluun. Siellä pitää ekan vuoden jälkeen osata lukea, jos ei osaa, joutuu kesälomalla opiskelemaan. Varsinainen koulu alkaa 5v iässä ja silloin osataan lukea, kirjoittaa, ja omasta mielestäni aivan liikaa matematiikkaa. Toteaisin vielä että kyseinen maa ei todellakaan kuuluu maailman johtaviin maihin mutta on kyllä nousemassa niihin. Koulutus-tasolta maa on kuitenkin vielä valovuosia Suomea perässä. Ja siellä ei voitu ymmärtää miten Suomella voi mennä niin hyvin kun me niin "lellitään" lapsia ettei tarvitse osata lukea ennen kuin menee ekalle luokalle. Minä ole sitä mieltä että juuri sen takia meillä se koulumenestys on niin hyvä muuhun maailmaan verrattuna, koska ne lapset saa leikkiä ne 6 ensimmäistä vuotta elämästään! Sit se on ihan toinen asia haluaako lapsi kurahousut jalkaan kun on 7-vuotias, mielestäni se ei kerro mitään siitä onko lapsi "pieni aikuinen" vai ei. Oma lapsi (siis 2,5v) on aina ollut sellainen hienohelma että heti jos kädet vähän likaisia niin ne on pestävä, ja jos ulkona haalari vähän likaantuu niin pitäisi käydä kotona vaihtamassa (no en tietenkään sitä tee). Mutta hän on sitä mieltä että kurahousut ovat likaisia (vaikka olisivat juuri pestyjä) joten on aikamoinen taistelu aina saada ne päälle sadekelillä.

Kaupungissa asuessa tulee enemmän ne ympäristön paineet: nuoret, ja aina vaan nuoremmat lapset, kokoontuvat kaupungille / ostarille / jne, shoppaillaan, katsellaan näyteikkunoita ja hengaillaan kauppojen käytävillä. Jos siinä meet sanomaan, että mennääks hei meille pelaan polttista tai kirkkistä, niin sua katsotaan kun kuusta tippunutta: "Hei, me hengataan nyt tääl kartsalla..."

Maalla, siis ihan maalla, kokoonnutaan seuratalon tai esim. koulun pihaan ja laitetaan jalkapallopeli, pesismatsi tai polttopallopiiri pystyyn ja aletaan pelata... ikään katsomatta kaikki 5-6-vuotiaista alkaen aina tuonne 15-16-vuoden ikään asti ainakin täällä meilläpäin. :)

Itsekin asun pienehkössä kaupungissa (30 000 asukasta) joka "sielultaan" on kuitenkin vielä maalaiskylä. Täällä olen pitänyt juuri siitä, että ainakin lähiympäristössä ollaan vielä "vanhanaikaisia" ja annetaan lasten remuta ja leikkiä. Naapurintyttö täyttää kohta 10v. ja käy meillä ekaluokkalaisen kanssa leikkimässä Petseillä ja barbeilla, eikä kumpikaan pidä sitä mitenkään outona.

Olen kyllä onnellinen, kun voin asua yhteisöllishenkisessä (hieno sana, juu :D) kerrostalossa, lapsilla on leikkikavereita jatkuvasti ja ympäristö on tähän asti ollut todella turvallinen. Ei 8-16 elämä velkaisessa uudessa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ole minua varten. Mielummin pienet tulot, kerrostaloasunto ja paljon aikaa lapsille kuin suuret tulot, unelmien omakotitalo ja liian varhain aikuistumaan joutuneet toisilla hoidatetut lapset...

Öh, vähän eksyin aiheesta, anteeksi. Julkaisen sen kuitenkin kun se sillä tavalla liittyy tähän, että asuinympäristön valinnalla on tosiaan paljonkin vaikutusta siihen, miten pitkään lapsi voi olla niin lapsi kuin itse haluaa.

Yhteistyössä