MIKSI lapsi lyö ja potkii uhmakohtauksessaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt mutsi

Vieras
Mistä lapsi saa mallin tuohon hakkaamiseensa? Minua, äitiä, lapsi alkaa potkia ja lyödä sekä raapia raivarit saadessaan.
On muuten reipas ja aurinkoinen lapsi.

Onko taustalla jokin häiriö vai käyttäytyykö tervekin lapsi noin?

Meillä totaalisen väkivallaton perhe joten mistä lapsi edes oppii nuo??

Pelkään lastani.

Lapsen raivo on kokonaisvaltaista, ei se osaa ostua hiljaa mököttämässä vaan raivoaa koko kehollaan. Ihan normaalia. Ihminen on väkivaltaisimmillaan kaksivuotiaana.
Istut hajareisin lattialle ja ota lapsen jalkojen väliin selkä itseäsi vaste ja annat taivota siinä ettri pääse satuttamaan sinua. Tai sitten annat taivota itsekseen lattialla ja pysyttelet lähettyvillä.

Tuo sylissä pitäminen ei onnistu koska pelkään satuttavanui lasta, niin kovasti hän riuhtoo irti. Ja lattialla pito...no lapsi hyökkää kimppuun joten juoksenko vaan karkuun?

Siis ihanko totta olet fyysisesti heikompi kuin kaksivuotias. Vai et uskalla pitää kiinni? Jos lapsi hyökkää kimppuun niin eikö se riitä että otat käsistä kiinni ettei pääse lyömään.
Muuten ei taida auttaa kun lukkiutua vessaan turvasn ja antaa lapsen hajottaa kämppä.

• Tykkää
Reactions: Neydan
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt mutsi;28514218:
Tuo sylissä pitäminen ei onnistu koska pelkään satuttavanui lasta, niin kovasti hän riuhtoo irti. Ja lattialla pito...no lapsi hyökkää kimppuun joten juoksenko vaan karkuun?

Jos lapsi hyökkää kimppuun, ota lasta molemmista käsistä kiinni ja yritä katsoa silmiin ja sano matalalla äänellä: "ei saa lyödä". Päästät irti, kun lapsi ei enää yritä tulla päälle. Yksinkertaista. Lasta ei tarvitse satuttaa. Toivottavasti kaikilla vanhemmilla on sen verran uskallusta, että uskaltaa pitää lapsestaan kiinni.

Tuohon mistä lapsi on oppinut lyömään ja potkimaan, en voi kuin ihmetellä, että pidätkö lapsia niin tyhminä, etteivät voisi keksiä mitään ilman mallia. Mistähän ihmiset ylipäätään ovat oppineet potkimaan ja lyömään? Eiköhän miltei jokainen pikkutenava suuttuessaan huido ja potki ja huomatessaan iskujen osuvan ymmärtävät niiden tehon.

Minkä ikänen potkija on kyseessä?

Meillä keväällä 3v täyyttäny poika huitoo käsillään ja potkii sellasia suht tehottomia potkuja oikein hermostuessaan. Isoveli oli tossa iässä ihan samanlainen. Ennen kun täytti 4 oli jo pitkän aikaa ollu potkimatta ja lyömättä. Pienellä lapsella ei sanat riitä purkamaan sitä valtavaa kiukkua mikä väillä puskee pintaan. Meillä poika pyytä heti perään anteeks ja tulee halaamaan kun edes pikkasen rauhottuu.

Jos on isompi lapsi kyseessä niin meinisin kyllä perheneuvolaan lapsen kanssa. Ja e todellakaan ala juosta lasta pakoon, kokeileppa tyynen rauhallisesti kääntää selkäs ja mene muualle ihan kun et huomaiskaan. Meillä sekin välillä rauhottaa ton tilanteen, kun poika huomaa etten mitenkään provosoidu hänen heilumisestaan ja huutamisesta.

Ei ole 2v vaan 5v isokokoinen lapsi, itse olen hentoinen. Tätä hakkaamista tapahtuu minusta liian usein, joka kerta kun lapsi suuttuu. Ainakin joka toinen päivä

ei ole potkiminen ja lyöminen sekä pureminen ja raapimunen NORMAALIA lapsen raivokäytöstä. tavallisena voi pitää huutamista ja muksimista kädellä. lapsella ei ole silloin keinoja hallita tunteitaan kun noin raivoaa, tunneelämän pulmaa on aika paljon jo tuossa vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt mutsi;28514173:
Mistä lapsi saa mallin tuohon hakkaamiseensa? Minua, äitiä, lapsi alkaa potkia ja lyödä sekä raapia raivarit saadessaan.

Pelkään lastani.

Ei sitä tarvi pelätä. Eikä oo mitenkää tavatonta että uhmakas ei itteään kykene hillitsemään ja toimii koko kropalla. Estät sen että satuttaa sinua. Kyllä se iän myötä lisääntyy tuo kyky hallita itsensä. Minä opetin omalleni että hakkaa vaikka sohvatyynyjä jos on pakko purkaa fyysisesti kiukku eikä saa toista ihmistä satuttaa. Usein se sitte sitä tekikin, ei enää aikoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt mutsi;28514485:
Ei ole 2v vaan 5v isokokoinen lapsi, itse olen hentoinen. Tätä hakkaamista tapahtuu minusta liian usein, joka kerta kun lapsi suuttuu. Ainakin joka toinen päivä

Nojuu...ei kuulu 5v käytökseen enää. Tilannetta ei auta se että lapsi huomaa sun pelkäävän. Napakka holding ei satuta lasta mutta estää satuttamasta toisia. Syliin selkä ottajaan päin, jaloilla kietoo lapsen jalat ja käsillä yläkropan. Ei tarvi runtata kuitenkaan. Irti pääsee kun loppuu se fyysinen riehuminen. Tai sitten nostat paikkaan missä ei saa rikottua mitään ja ketään. Sun äitinä täytyy olla se muuri ja uskaltaa rajoittaa lapsen käytös.

5v ei ole uhmaikäinen. 5v ei saa uhmakohtauksia. Uhmaiässä on hältä jääny jotain oppimatta jos käytös on edelleen tuollaista. Joko ei ole aemminkaan asetettu rajoja tai sitten lapsella on impulssikontrollin häiriö, esim adhd

Kysyit että mistä lapsi saa mallin.
Katsooko ehkä TV:stä nuorille tarkoitettuja piirrettyjä missä ei tehdäkkäänb muuta kuin potkitaan ja hakataan koko ajan?
Jo yksivuotiaalle pitää opettaa ettei ikinä saa lyödä tai potkia vaikka harmittaa kuinka.

Täältä saa useinkin lukea, että viisivuotiaat käyttäytyvät noin ja uhmaikä on olevinaan joka vuosi. En pidä itsekään tuollaista normaalina käytöksenä noin isolla lapsella, vaan oireena jostakin.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt mutsi;28514173:

Pelkään lastani.

Tuo viimeinen lause selittää lapsesi käytöksen.
Jos aikuinen pelkää lastaan ei lapsi koe olevansa turvassa vaan pelkää itsekin omaa käytöstään. Vanhemman tehtävähän on opastaa lasta ja asettaa käytölkselle rajat. Raivota saa mutta sen pitää tapahtua turvallisesti ja loppua melko pian. Ei raivoomisessa ole mitään vaarallista, normaalia tunteiden tuulettelua. Lapsi oppii siitä miten hallita tunteitaan. Mutta vanhemman on näytettävä mallia eikä missään nimessä saa pelätä lastaan!
Tosin yleensä nämä vaiheet käydään läpi jo tuossa taaperoiästä lähtien kun uhmaaminen alkaa ja kai sen pitäisi vähentyä iän myötä kun lapsi oppii hallitsemaan näitä tunteitaan.

Et sinä voi lastasi satuttaa kiinnipitelemällä, jos et sitten purista voimiesi takaa tms.

Sen sijaan lapsi voi kyllä jossain määrin aiheuttaa itselleen kipua rimpuilemalla, mutta se on kyllä ns. oma syy. Eikä lapsi todellakaan pienestä kivusta (varsinkaan itseaiheutetusta) rikki mene, sanoivat nykypäivän hysteerikot mitä tahansa.

Kun pitelee lasta kiinni, niin kädet kannattaa pitää sellaisessa paikassa, ettei lapsi pääse sinua puraisemaan (jos on sitä tyyppiä).