Miksi lapsi ei syö???

  • Viestiketjun aloittaja Punttu
  • Ensimmäinen viesti
Punttu
Meillä reilun vuoden ikäinen poika. Hän on sairastanut korviaan viimeiset 5kk. Nyt on putket ja korvat on kunnossa. Sairastamisen aikana poika söi tosi huonosti ja se on jäänyt päälle. Painoa tullut puolessa vuodessa 600 grammaa. Onko hyviä konsteja ruokahalun parantamiseen? Rasittavaa, kun mikään ei mene alas...
 
Jos ei neuvolassa ole oltu painosta huolissaan, niin sitten ei varmaan ole aihetta huoleen. Meilläkin menee aaltoilevasti tuo ruokahalu. Mä olen ajatellut, että kyllä se lapsi syö mitä tarvitsee. Jos oikein huolettaa, niin apteekissa on myynnissä ruokahalua lisäävää suklaata, mutta kannattaisi kysyä neuvolasta, sitä ei välttämättä suositella noin pienelle lapselle.
 
luultavasti
.. lapsella on vatsalaukku pienetynyt sairastelun aikaisen syömättömyyden takia, eikä jaksa enää syödä samanlaisia annoksia kuin aiemmin. Ja ehkä nyt ei ole kasvukausi menossa, ei ole nälkä.

Mutta jos olet huolissasi, saako lapsesi riittävästi energiaa, älä lisää ruuan määrää, vaan lisää sen energiamäärää. Eli ihan huoletta siirry hetkeksi aikaa siniseen maitoon, laita puuroon voi- tai margariinisilmä, osta rasvaista jugurttia, tee marjarahkaa (kermassa on energiaa) laita margariinia vähän paksummin leivälle jne. Pasteijoissa on hurjasti energiaa, riisipiirakoissa myös.

Jos muerhdit sydän- ja verisuonitauteja, tee rasva- ja energialisä kasvisrasvapohjalta, öljyt yms.

Voit myös tihentää ruokailuvälejä, eli annat välipaloja, jugurttia, leipää, hedelmiä mitä nyt teillä syödäänkään.. vähän useammin kuin normaalisti.

Oma tenavani, 2 v, on just aloittanut päiväkodin, eikä ilmeisesti saa tarpeeksi ruokaa tai energiaa. On kovin nälkäinen. Olemme siirtyneet hänen kohdallaan kevytmaitoon (aiemmin rasvaton), ja muutenkin on tullut nyt mietintään että mitä antaa että kasvuun myös riittäisi..
Ilmeisesti syö itse päiväkodissa. Kuinka paljon menee ohi, kaapiiko hoitajat lautasen tyhjäksi jne, se pitää ottaa seuraavana arkena puheeksi.
 

Yhteistyössä