Miksi lapsi ei syö????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyyne-74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tyyne-74

Uusi jäsen
08.12.2005
5
0
1
Auttakaa nyt ja kertokaa omia kokemuksia jos lapsenne on ollut huono syömään.
Tyttöni on nyt 1½v. ja ollut aina huono syömään ja kulkee -20%:n käyrällä. Nyt painoa on jopa 9,5kg ja pituutta 83cm.
Jo imetysaikana oli havaittavissa ruokahaluttomuutta, imetys onnistui vain täydessä hiljaisuudessa ja mielellään makuullaan.
Soseitten kanssa jatkui sama taistelu, ehkä olen syyllistynyt myös pakottamiseen. Ja vieläkään hän ei syö mm. perunaa laisinkaan, mutta kaikki vihannekset (tomaatti, kurkku yms) kelpaavat, samoin useat hedelmät. Syöttää ei saa, syö itse sen mitä haluaa eli yleensä tosi vähän. Nirsoilu ei koske vain ns. kunnon ruokaa vaan ihan samanlailla on ennkkoluuloinen herkkuja kohtaan, pulla ja rusinat ovat in.
Olen pohtinut myös hampaiden merkitystä, hän teki hampaita 5kk.sta eteenpäin välillä kahtakin samanaikaisesti. Edelliset kun puhkesivat niin jo parin viikon päästä alkoi tekeen seuraavaa, voiko ikenet olla ollut niin kipeät ja siitä johtui ruokahaluttomuus, joka on jäänyt päälle.
Eilen käytiin lastenlääkärilla, otettiin kokeita ja nyt odotellaan tuloksia.
Hän ei ollut kovinkaan huolestunut, sillä tyttö on terve ja kehittynyt tosi hyvin niin motorisesti kuin kielellisestikin. Nyt pitäisi vain löytää kadoksisa oleva ruokahalu, ja tähän haluaisin teiltä apua.

Meillä on kans aina ollut nirso poika (1 v 2 kk). Hoikkeliini on ollut aina. Omatekoiset soseet eivät maistuneet, joten kaupan kukkakaali-peruna taisi olla lähes ainoita herkkuruokia. Vuoden ikäisenä sitten aloin tarjota ihan samaa ruokaa kuin meilläkin - aluksi syötiin vain kaupan purkkiruokia tosin. Olen alkanut myös ulkoiluttamaan poikaa (saa itse hääriä pihalla) ennen ruokailua. Nyt ruokahalu on ihan selvästi kasvanut ja jopa masu on alkanut pömpöttämään söpösti.

Meidän herkkuruokia ovat mm. jauhelihakastike ja perunat, seitikalakeitto, jauhelihakeitto, makkarakastike, perunamuusi ja lihapullat. Näitä syödään sitten hyvällä halulla, mikäli on nälkä. Muuten pojalle on turha tarjota mitään. Suolaa ja mausteita kyllä tulee käytettyä lähes samoin kuin itselle tekisin sapuskaa.

Vielä lisäyksenä. Meillä joskus saattoi olla jopa kolmekin lautasta eri ruokia pöydällä, jotta edes jotain olisi lapsi syönyt. Ei vain ollut nälkä varmaan.

Yhteistyössä