Miksi lapsi (3v) kiukkuaa mulle, ei isälleen ja mikä avuksi?

Melkein 3v. poikani on (kuulemma) isänsä kanssa aivan rauhallinen ja kiltti. Kun minä tulen paikalla alkaa kiukkuaminen, kiljuminen ja itkupotkuilu. Rauha tilanteesta on kadonnut. Aikaisemmin en halunnut asiaa myöntää, mutta näin se on. Pari naispuoleista kaveriani on sanonut heillä tilanteen olevan sama. Mitä voin tehdä ja miksi näin on? Välillä tuntuu, että keinot loppuvat kiljukaulan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="siis";29406501]2 vai 3 v.?[/QUOTE]

Melkein kolme. Otsikkoon kirjoitin kolme, selkeyden vuoksi. Jätin jaarittelematta että 2v ja 10kk. Lähempänä kolmea vaikka vielä kaksi. No se ei kai ole oleellista.

Tässä meidän tilanteessa vaan ollaan molemmat yhtä paljon pojan kanssa, eli tuntuisi ettei se selittäisi käytöstä. Voisko tässä olla auktoriteettikysymys?
 
Viimeksi muokattu:
minnee
Kokee sut turvallisemmaksi kohteeksi kiukutella. Yks selitys (se todennäköisin) on se, että lapsi kiukkuaa eniten sille jonka kokee kaikkein läheisimmäksi. Meillä on ollut jonkin aikaa se meininki, että isi on siistein. Se saa melkein kaiken ryöpytyksen, mutta isin syliin mennään lohduttautumaan, jos jotain tapahtuu. Siis jos isi on paikalla, kukaan muu ei lohduttajaksi kelpaa.

Toisaalta meillä on vähän sellainenkin asetelma, että mies on jotenkin "hedelmällisempää maaperää", mitä ärsyttämiseen ja temppuiluun tulee. Mun kanssani ei saa likellekään niin helposti sirkusta pystyyn, kun isistä puolestaan tulee itsestäänkin kiukkumörri. Lapsi saattaa aavistaa siis senkin, kummasta vanhemmasta saa "sparrauskaverin" kun kiukkua pitää purkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: valdemaria
cdi
Sama juttu meillä, lapsi 3v 7kk. Näin on ollut aina, vaikka tasan hoidetaan yhtä paljon, isä piti jopa hoitovapaata lapsen ollessa pienempi. Meillä on ainakin niin että isä on selkeästi lepsumpi, pitää lasta järjestään vauvana joissain asioissa (pukee ja riisuu ym, tekee puolesta vaikka osannut itse jo kauan). Isä antaa myös periksi helpommin, joten konfliktejä ei pääse syntymäänkään. Isän kanssa myös usein tehdään niitä kivempia asioita, kun isä leikkii mieluummin kuin tiskaa äidin ollessa töissä. Tämä on tilanne josta meillä opetellaan eroon, lapsi on hämmentynyt..

Päiväkodista tosin sanoivat että usein se on se äiti, jolle kiukutellaan, kaipa äiti on aina äiti.
 
Kokee sut turvallisemmaksi kohteeksi kiukutella. Yks selitys (se todennäköisin) on se, että lapsi kiukkuaa eniten sille jonka kokee kaikkein läheisimmäksi. Meillä on ollut jonkin aikaa se meininki, että isi on siistein. Se saa melkein kaiken ryöpytyksen, mutta isin syliin mennään lohduttautumaan, jos jotain tapahtuu. Siis jos isi on paikalla, kukaan muu ei lohduttajaksi kelpaa.

Toisaalta meillä on vähän sellainenkin asetelma, että mies on jotenkin "hedelmällisempää maaperää", mitä ärsyttämiseen ja temppuiluun tulee. Mun kanssani ei saa likellekään niin helposti sirkusta pystyyn, kun isistä puolestaan tulee itsestäänkin kiukkumörri. Lapsi saattaa aavistaa siis senkin, kummasta vanhemmasta saa "sparrauskaverin" kun kiukkua pitää purkaa.
Tuo kuvaus on niin tuttu! Mun kanssa on "sirkus" ja kierrokset nousee... Tästä on siis lähdettävä asiaa korjaamaan.
 
Meillä 3- vuotias tyttö ja tekee samaa :(. Miehellä ja tyttärellä sujuu tarhaan meno aamusin hyvin, ilman riitaa ja huutoa. Meen töihin tosi aikasin, koska etäisyydet ovat semmosia, että parempi varata aikaa. Mutta, sillon kun vielä itse vein tytärtä, kun olin aijemmassa työpaikassa, niin joka ikinen aamu tyttö tappeli kaikessa vastaan, kirku pääpunasena ja juoksi karkuun.

Nyt mies ollu kohta pari viikkoa tytön kanssa kotona ja miehellä ja tyttärellä on menny tosi hyvin kaksin ja tytär ei ole kiukunnu yhtään. Ite ollu nää välipäivät töissä ja kun olen tullu kotiin ja päässy istumaan, niin melki samantien tyttö alottanu hirveen metelin, huutaa, että mee töihin takasin, sä et saa halausta, äiti sä et tuu mun lähelle ja äiti sä et saa rakastaa mua jne. Huutaa ja hetken päästä juoksee itkien perään, että ota mut äiti syliin. Kun otan syliin ja halaan, niin yht'äkkiä taas, päästä mut irti en halua olla sun sylissä, mee töihin. Tänään teki jotenkin tiukkaa toi, rupes itteeni itkettämään ja hetken ajattelin, että tytär inhoo mua, mutta tajusin, että on todennäkösesti ollu kova ikävä ja miten muuten sitä sais purettua. Mies sano, että aamusin kun tyttö on heränny, niin on kyselly, että onko äiti töissä nyt? Tuleehan äiti töistä kotiin? Onkohan äitillä kova ikävä?

Illasta ennen tytön nukkumaan menoa istuttiin sohvalla ja tyttö tuli syliin ja halas, sano vaan, että äiti tykkäätkö musta vielä? Mä sanoin vaan, että mä rakastan sua aivan älyttömän paljon. Tytär katso silmiin ja sano, että voi pientä, äiti mäkin rakastan sua tosi paljon :heart:. Tuon jälkeen ilta menikin siihen, että tytön kanssa pelleiltiin ja nauraa käkätettiin vatsat kippurassa :D. Eli jossain kohti iltaa tuo kiukku yleensä raukee, kun annan tarpeeks paljon huomiota ja hellyyttä tyttärelle, pidän sylissä ja juttelen asioista :). Mutta, kyllä tyttö mulle sekä miehelle kiukkuu yleensä siinä vaiheessa, kun itse olen töistä kotiutunu, mutta enemmän kuitenkin mulle, tuntuu välillä tosi pahalta.
 
  • Tykkää
Reactions: valdemaria

Yhteistyössä