surullista katsottavaa
Miten selität sen, että pieni lapsesi tai isompi on selkeästi liikalihava? Surullisena seurata saa tissikkäitä pikkulapsia isolla mahalla. ????
Vääristä ruokailutottumuksista ja liian vähäisestä liikunnasta se useimmiten johtuu, mutta oisi mielenkiintoista kuulla niiden oikeasti liikalihavien lasten vanhempien selitys asiaan.Luulen, että ap nyt puhuu niistä muista kuin pikkulapsiajan pömppömahoista ja "rotevista" lapsista, eli niistä joilla on oikeasti paino-ongelmia. Näitä on omassa lähipiirissäkin muutama, ikävä kyllä.
harvoin näillä lapsilla on vanhemmatkaan normaalipainoisia, eli uskoisin ruokailutottumuksissa olevan se suurin syy.
Älä osta herkkuja kotiin. Lapsi syö sitä mitä kotoa löytyy, ei siinä yksi kouluruoka paljon vaikuta. Mitä ohjeita olette saaneet terveydenhoitajalta?En tiedä veisinkö sitten lapseni psykiatrille vai mihin? On ylipainoa noin 10kg(painaa noin 40kg kun 30kg olisi normaali). Syö koulussa kamalasti eikä sitä voi rajoittaa. Kotona pahimmillaan veti kerralla 7 jäätelöpuikkoa kun kukaan ei ollut katsomassa. Ahmii herkkuja jos pystyy. Olin itse ennen alle 60kg kunnes paino nousi rajusti juuri tätä poikaa odottaessa ja lopputulos bmi yli 40 (tosin mulla on kilpparivajis jos "tekosyitä" saa mainita).
Noh - tuliko mieleen, että tämä kysymys ei silloin ehkä ollutkaan suunnattu sinulle?Mun lapset on hoikkia.
Ei ylipaino aina tarkoita rapakuntoa, itse ylipainoisena olin mm. luokkaryhmän nopein juoksija.Ei se elämä pilalla ole, mutta kyllä se ylipaino lapsen tehokkaasti eristää monista lasten normitouhuista, kun ei jaksa juosta muiden kanssa ja olla menossa täysillä mukana. Rajoittaa harratuksiakin. Paria tällaista tapausta seuranneena voin todeta, että se on lapsen kannalta todella kurjaa.