Miksi lapsenne kutsuvat perhepäivähoitajiaan?

• Viestiketjun aloittaja Outoa?
  • Ensimmäinen viesti
Outoa?
Lapseni aloitti perhepäivähoidossa ja hoitaja sanoi, että kaikki lapset kutsuvat häntä mamiksi. Se jo tuntuu mielestäni vähän oudolta, mutta etenkin kun perään vielä kertoi, että miehensä käy päivisin kotona syömässä ja tätä lapset kutsuvat pappaksi. Olenko ihan poikkeava, kun mielestäni nuo nimitykset on vähän outoja, koska monella lapsella, kuten omallanikin, isoisä on pappa. Eikö se hoitajan mies voisi olla todenmukaisemmin vaikkapa Pekka tai Pekka-setä tai mikä ikinä hänen nimensä sitten onkin. Ja jos olisimme ruotsinkielisiä niin silloin vielä suuremmalla syyllä nuo hoitajan ja hänen miehensä nimitykset olisivat aika omituiset.

Kiva olisi kuulla, että miten yleistä tällaisten nimitysten käyttäminen on, kun jotenkin olin ajatellut, että hoitotätiä kutsutaan joko hoitotädiksi, tädiksi tai sitten ihan kutsumanimellä.

Ammattilainen
Hei, jos on kyse kunnallisesta hoitajasta, ota yhteys perhepäivähoidon ohjaajaan/päivähoidon tarkastajaan. Pph on ammattilainen, eikä hän ole lapsille mami eikä hänen miehensä ole lapsille pappa. Heitä tulee puhutella etunimellään, eihän päiväkodissakaan lastenhoitaja ole äippä tai mamma tmv. Mielestäni erittäin epäammatillista ja tietyllätavalla "huolestuttavaakin".
Tosin, tiedän tapauksen jossa pph pesi hoitolapsen kaikki pyykitkin...olihan hän lapselle "mamma". Ei sais laittaa puuroja ja vellejä sekaisin.

ap
Kyse on kyllä kunnallisesta pph:sta. Toivoin, että nuo nimitykset tosiaan olisivat peruja siitä, että ovat niin ihania ihmisiä ja siksi muiden hoitolasten vanhemmatkin heitä näin kutsuvat, koska jotenkin tuntui kummalta, että miksi nuo muut vanhemmatkin ovat alkaneet tätä pariskuntaa näillä nimillä kutsumaan. Itselleni ei kyllä suuhun luonnu alkaa puhua lapselleni hoitajasta mamina, vaan aion puhua etunimeä käyttäen. Vielä en osaa yhtään sanoa, että millainen hoitaja muuten on, mutta tutustumisten perusteella vaikuttaa muuten tosi mukavalta. Onneksi lapseni ei tuolla kauaa tarvitse olla, mikäli osoittautuu kummaksi paikaksi. Siinä kohtaa ehkä sitten ilmoittaisin asiasta myöskin perhepäivähoidon ohjaajaan, mutten varmaan viitsi sitä vielä tehdä tuntematta paremmin tilannetta. Josko hoitopaikan ihanuus antaisi anteeksi nämä oudot nimitykset.

outoa ja ei
Etunimellä kutsuvat.

Äitiäni sanottiin mummiksi ja isääni papaksi,siis silloin kun heillä oli hoitolaisia.Lapset eivät kovin tiuhaan vaihtuneet,vaan olivat vuodesta toiseen.Ehkä siitä johtui tuo että kutsuivat nuilla nimillä.

Kaikkia mun tuntemia hoitajia kutsutaan nimeltä. Tutulla tosin on omassa ryhmässään kaksi omaakin lasta ja kutsuvat häntä luonnollisesti äidiksi. Tämän vuoksi yksi pieni tyttö sanoo hoitajaansa myös tosi usein äidiksi...

Hoitajaa itseään kutsuivat pph.ssa ollessaan etunimellä ja mutta hänen miestään joka oli siis jo eläkkeellä ja usein myös kotona ja osallistui lasten hoitoon kutsuivat tyyliin " Jaska-pappa" Ja tämä siksi että oppivat sen heidän omilta lastenlapsiltaan kun olivat yhtaikaa hoidossa. Kaikki eri perheiden hoitolpaset kutusuivat miestä näin ja siitäkös syntyi hauskoja tilanteita kylillä kun toistakymmentä eri perheen lasta huusi samaa miestä papakseen :whistle:

mummimamma
Mun hoitolapset kutsuvat minua ihan nimeltäni samoin miestäni. Joskus saattavat kyllä mummiksikin sanoa, kun ryhmässäni on myös lapsenlapseni, jolle olen oikeastikin mummi.

pph
olen pph ja omat kutsuvat äidiksi ja muut nimellä, mut kollega on jo iäkäs ja häntä kutsutaan mummuksi ja hänen eläkeellä olevaa papaksi mut siihen kyllä liitetään yleensä nimi eteen. itse asiassa toista hoitajaakin kutsutaa jollain erikoisella nimikeellä joka mun mielestä vastaa mummua mut nyt ei tuu sana mieleen.

Yhteistyössä