Miksi lahjoja opettajille ja tarhantäteille?

Mä oon varmaan ainoo joka ei oikeasti käsitä et miksi niille pitää viedä lahjoja? Ei osallistuttu pojan ekan luokan opettajan joululahjaan ihan periaatteessa jonka joku superäiti päätti alkaa kerään. 5e olisi pitänyt antaa per perhe.

Mutta kun mä en näe mitään syytä et mun pitäisin viedä lahjaa opettajalle jolle maksetaan palkkaa opetustyöstä ja kuitenkin mun lapsella on pakko olla siellä koulussa. Enkä sano pakko siis pahalla mutta kuitenkin niin et suorittaa oppivelvollisuutensa ja tää oepttaja on hakenut sinne itse töihin. Toki on mukava opettaja ja on kiva et lapsikin tykkää.

Mut siis jos poliisien jostain abc aleruokailuista nousee hirvee haloo niin miksi sitten opettajille voi viedä lahjoja, maksaako ne niistä lahjaveroa kuten kuuluu?

Ollaanko me nyt sitten jotenkin tehty meidän lapsesta huonompi oppilas kun muut kun ei osallistuttu lahjaan?
 
"äitipäiti"
Minillakaan ei ole aikomusta lahjoa opettajia. Sitten kun kaikki 3 lasta on yhtä aikaa ala-asteella niin johan sais lahjoja ostella. Ehkä sitten jos opettajan vaihtuessa tai yläasteelle siirtyessä rahaa kerätään niin voin osallistua.
 
"povia"
No miks yleensäkään pitäis kenellekään ostaa lahjoja? Siksi, koska se on mukavaa. Ei kai siinä tarvii mitään syytä olla. Ole ostamatta jos et halua. Simppeliä.
 
Kyl mä joulukortin ymmärrän, mut inhottavaa tollanen et pitää alkaa kerään koko luokan kesken rahaa. Vieköön ne kekkä haluaa viedä mut jotenkin tulee itelle sellanen olo et porukka haluaa lahjoo sitä opettajaa. Mut kukin tyylillään.
 
Opepope
Lapsi kuitenkin viettää suuren osan päivästään opettajan kanssa ja opettaja parhaansa mukaan opettaa ja kasvattaa tätä lasta (tärkeää työtä)... Minun mielestä on mukava osoittaa kiitosta opettajan tekemää työtä kohtaan:) Tokihan opettaja palkkaakin työstään saa, mutta henkilökohtainen kiitos (joku voi esittää kiitoksensa sanoilla ja joku toinen taas haluaa antaa pienen muistamisen/lahjan) lasten vanhemmilta on se, mikä antaa potkua jatkaa työtä.
 
"shihtzu"
Oletteko te koskaan ajatelleen, että jotkut haluavat kiittää toisia lahjalla. Joulu esimerkiksi on aikaa jollon kiitetään kuluneesta vuodesta. Tätä tää nykyaika on, ei haluta antaa mitään kenellekään, kun niille maksetaan palkkaa.
Ennen muinoin leivottiin jouluna kakkuja ja niitä annettiin sitten yhdelle sun toiselle lahjoiksi, nykyään sitä näytetään pitävän ihan hullun hommana, tosin mun siskoni sitä tekee tänäkin päivänä ja vie esim ennen joulua kampaajalleen kakun ja eläinlääkäriin vie kakun, jos siellä juuri ennen joulua käy jne.
 
Opepope
Tlo tämän ymmärrän ja juhlissa kiiteltiinkin kuluneesta syksystä yms. mut lähinnä pelkään sitä et mun periaate siitä etten osta lahjaa opettajalle tekee mun lapsesta huonomman kun meidän nimeä ei kortissa lue.. :|
Itse en ainakaan ajattele ketään lasta (tai hänen perhettä) yhtään sen huonompana, vaikka ei lahjaa toisikaan. Toki myönnän, että ilahduin kovasti kaikista pienistäkin muistamisista, joita ennen joululomaa sain oppilailta/vanhemmilta...tuli iloinen mieli näistä muistamisista (kuten yleensäkin pienistä saamistani/antamistani lahjoista itselleni tulee) :)
 
"vieras"
Miksi yleensä annetaan lahjoja? antamisen ilosta?

Olen todella kiitollinen ja sydäntä lämmittää joka kerta kun saa lapselta/perheeltä pienen paketin/kortin. Tuntuu, että joku oikeasti arvostaa ja haluaa kiittää tekemästäni työstä. Eikä sillä ole mitään tekemistä mun palkan kanssa. Ja täytyy olla jokseenkin vinksahtanut/epäluuloinen jos luulee että se lahja vaikuttaa jollakin tapaa esim. opettajan antamiin arvosanoihin? :D en itse ainakaan pidä asiasta mitään kirjaa.

Itse tulemme myös varmasti muistamaan mukavia tarhatätejä ja opettajia, kunhan meidän lapsi aloittaa päiväkoti ja koulu-uransa. Kokemuksesta tiedän että se työ on rankkaa ja mielestäni kumminkin hyvin tärkeää, ja lähes poikkeuksetta täysin alipalkattua. Lahjalla muistaminen on minusta vähintä mitä voi antaa ihmiselle joka viettää suurimman osan päivästä lapseni kanssa, tehden töitä hänen hyväkseen.
 
siksi
Olen ostanut lasten vakituiselle päivähoitajalle ja omalle opettajalle alakoulussa (en enää yläkoulun tai lukion luokanvalvojille) jotain pientä jouluna syyskauden päätteeksi ja keväällä kevätkauden päätteeksi. Haluan kiittää sillä tavalla ensinnäkin lasteni hoitajaa (joka on sattumoisin ollut sama kaikilla) hyvin tehdystä työstä, kärsivällisyydestä lapseni kanssa ja hyvästä yhteistyöstä kanssani. Alakoulun omaa opettajaa olen halunnut kiittää oikeastaan samoista asioista. Vanhimman lapsen kohdalla keräsimme opettajalle yhteislahjoja, johon osallistuivat ne vanhemmat, jotka halusivat. Osa toi oman lahjan, osa ei mitään. Opettajalla oli omat suosikkinsa ja inhokkinsa lahjoista riippumatta.
 
Opepope
[QUOTE="vieras";25389217]Miksi yleensä annetaan lahjoja? antamisen ilosta?

Olen todella kiitollinen ja sydäntä lämmittää joka kerta kun saa lapselta/perheeltä pienen paketin/kortin. Tuntuu, että joku oikeasti arvostaa ja haluaa kiittää tekemästäni työstä. Eikä sillä ole mitään tekemistä mun palkan kanssa. Ja täytyy olla jokseenkin vinksahtanut/epäluuloinen jos luulee että se lahja vaikuttaa jollakin tapaa esim. opettajan antamiin arvosanoihin? :D en itse ainakaan pidä asiasta mitään kirjaa.

Itse tulemme myös varmasti muistamaan mukavia tarhatätejä ja opettajia, kunhan meidän lapsi aloittaa päiväkoti ja koulu-uransa. Kokemuksesta tiedän että se työ on rankkaa ja mielestäni kumminkin hyvin tärkeää, ja lähes poikkeuksetta täysin alipalkattua. Lahjalla muistaminen on minusta vähintä mitä voi antaa ihmiselle joka viettää suurimman osan päivästä lapseni kanssa, tehden töitä hänen hyväkseen.[/QUOTE]

Hyvin kirjoitettu:) Täysin samoja ajatuksia minullakin:)
 
"vieras"
[QUOTE="jep";25389249]En minäkään tajua, että miks just opettajille viedään lahjoja! Miks ei lääkäreille? Tai hoitajille? Entäs kaupan tädille?[/QUOTE]

No mä ainakin ajattelen asian niin että se mun lapseni on mun rakkaimpani, ja se että opettaja/ hoitaja pitää hänestä huolen joka päivä ja opettaa hänelle asioita on kiitoksen arvoista. Lääkärillä itse käyn n. kerran 3 vuodessa, joten olisi hieman outoa muistaa häntä lahjalla. Eikä mulla mitään vakio kaupantätiäkään ole, joten kelle veisin?

Äitini kyllä vie esim. joka joulu kampaajalleen lahjan, joten ei kukaan estä viemästä lahjaa lääkärille, jos tuntuu siltä. kuka niin väittää? Kyllä mäkin saattaisin viedä jos esim. mulla olisi ollut sama lääkäri vuosia, joka olisi vaikka hoitanut minun syöpääni.
 
[QUOTE="jep";25389249]En minäkään tajua, että miks just opettajille viedään lahjoja! Miks ei lääkäreille? Tai hoitajille? Entäs kaupan tädille?[/QUOTE]

Viedään muillekin.
Iha jokaisen oma asia kenelle haluaa saamastaan hyvästä palvelusta antaa lahjankin muodossa kiitokse,
:)
 
Opepope
[QUOTE="jep";25389249]En minäkään tajua, että miks just opettajille viedään lahjoja! Miks ei lääkäreille? Tai hoitajille? Entäs kaupan tädille?[/QUOTE]

Opettaja tekee työtä lähes päivittäin vanhemmille tärkeimmän asian kanssa (eli lapsen). Kyllä itsekin veisin muistamisen esim. lääkärille, jos useasti hänen kanssaan olisin vuoden aikana tekemisissä ja kokisin hänet ns. tutuksi ihmiseksi.
 
antamisen ilo
[QUOTE="vieras";25389217]Miksi yleensä annetaan lahjoja? antamisen ilosta?

Olen todella kiitollinen ja sydäntä lämmittää joka kerta kun saa lapselta/perheeltä pienen paketin/kortin. Tuntuu, että joku oikeasti arvostaa ja haluaa kiittää tekemästäni työstä. Eikä sillä ole mitään tekemistä mun palkan kanssa. Ja täytyy olla jokseenkin vinksahtanut/epäluuloinen jos luulee että se lahja vaikuttaa jollakin tapaa esim. opettajan antamiin arvosanoihin? :D en itse ainakaan pidä asiasta mitään kirjaa.

Itse tulemme myös varmasti muistamaan mukavia tarhatätejä ja opettajia, kunhan meidän lapsi aloittaa päiväkoti ja koulu-uransa. Kokemuksesta tiedän että se työ on rankkaa ja mielestäni kumminkin hyvin tärkeää, ja lähes poikkeuksetta täysin alipalkattua. Lahjalla muistaminen on minusta vähintä mitä voi antaa ihmiselle joka viettää suurimman osan päivästä lapseni kanssa, tehden töitä hänen hyväkseen.[/QUOTE]

Peesi tälle! Lisäksi kannatan yhteislahjoja: halukkaiden pienistä summista muodostuu yhdessä mukavampi summa lahjaan tai lahjakorttiin!
 

Yhteistyössä