Miksi lähes kaikki pitkään kotona olevat kotiäidit ovat matalasti koulutettuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kai sä just hoksaat, että yleensä se korkeasti koulutettu 3000eur tienaava saa aika hyvää äippärahaa + sillä on hyvin tienaava mies, joten ei se niin vakavaa ole olla kotona, kun rahaa kuitenkin riittää hyvin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mieli:
itse olen erikoistuva lääkäri ja olin 1,5 vuotta kotona. kauemminkin olisin halunnut olla, mutta ammattitaito unohtuu nopeasti. En osaa muuta selitystä kertoa.

Tykkäisitkö mennä lääkäriin, jos tietäisit että hän olisi ollut vaikka edelliset 7 vuotta kotiäitinä...

Vai olisiko jonkinasteinen luottamuspula?

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Alkuperäinen kirjoittaja jh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Mikäs yleistys tämä on? Itse olen ammattikorkeakoulusta valmistunut viimeksi.

Korkeasti koulutettu :laugh:

Äläpäs naura. Hyvä koulutus on tuokin. Tämä on niin tätä. Ensin sanotaan ettei olla mitään kouluja käyty ja sitten kun on jotkut käytynä niin sekään ei ole hyvä. Ja anteeksi että nussin pilkkuasi mutta miksi se sitten on ammattikorkea? Onko sillä väärä nimi? Syökö se yliopistokoulutuksen arvokkuutta tai jotain?

Muistan vielä kun opiskeluaikana kun "fiksut" yliopisto-opiskelijat piti ammattikorkeakoulu opiskelijoita täysin nollina. "Parhaimmat" eivät suostuneet edes juttelemaan, jos tiesi että toinen on "mukamas korkeakoulussa".

Ihan naurettavaa hommaa..

Siitähän he myös puhuivat että AMK:n käyneet vievät heidän työpaikkansa, jos/kun työpaikkailmoituksessa puhutaan vaatimuksissa "korkeakoulututkinto" niin eihän nyt tradenomille tarvitse yhtäpaljoa maksaa kuin maisterille.

Se vie työpaikan joka on pätevin :D

Äläpäs naura. Hyvä koulutus on tuokin. Tämä on niin tätä. Ensin sanotaan ettei olla mitään kouluja käyty ja sitten kun on jotkut käytynä niin sekään ei ole hyvä. Ja anteeksi että nussin pilkkuasi mutta miksi se sitten on ammattikorkea? Onko sillä väärä nimi? Syökö se yliopistokoulutuksen arvokkuutta tai jotain?

Muistan vielä kun opiskeluaikana kun "fiksut" yliopisto-opiskelijat piti ammattikorkeakoulu opiskelijoita täysin nollina. "Parhaimmat" eivät suostuneet edes juttelemaan, jos tiesi että toinen on "mukamas korkeakoulussa".

Siitähän he myös puhuivat että AMK:n käyneet vievät heidän työpaikkansa, jos/kun työpaikkailmoituksessa puhutaan vaatimuksissa "korkeakoulututkinto" niin eihän nyt tradenomille tarvitse yhtäpaljoa maksaa kuin maisterille.

Huomiona tähän, pätevyyttäkin voidaan mitata eri tavoin, kokemus vs.paperit

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Huomiona tähän, pätevyyttäkin voidaan mitata eri tavoin, kokemus vs.paperit

Aijaa :o

Mua lähinnä harmittaa amk se, että siellä ainakin alkuvuosina syötettiin joidenkin koulujen toimesta kuvitelmaa, että kaikista tulee jotain johtajia ja sitten kun totuus olikin, että osasta tuli kaupan kassoja, kun yliopiston käyneet vie ne paremmat paikat niin jotenkin huijattu olo tuli. Mutta toivottavasti enää ei anneta tuollaisia epärealistisia kuvitelmia. Onhan se aika loogista, että korkeammin koulutettu vie ne vastuullisimmat ja haastavimmat paikat ja osan on sitten amk tyydyttävä myös niihin tavallisen rivityöläisen paikkoihin. Ikävä vain, että maalattiin niin hieno kuva siitä koulutuksesta.

Yksi syy on varmaan se, että kouluttamattomilla äideillä on myös "varaa" jäädä kotiin. Eli ei ole kovia asuntolainoja yms. maksettavana. Asumistukea on mahdollista saada vuokra-asuntoon jne.

Itse olin ensimmäisten lasten kanssa kotona juuri tuosta syystä. Silloin pystyi. Tein lapset nuorena, vastavalmistuneena. Lasten jälkeen jatkoin opintoja ja hankimme asuntolainat, autolainat yms. Sitten ilmoitti iltatähti yllättäen tulostaan, eikä ollut mahdollisuutta enää jäädä kotiin. Tai olin sen puoli vuotta hoitovapaalla, minkä pankki jousti lainoissa..

Jos on kovin urakeskeinen, hankkii enemmän koulutusta ja edelleen haluaa aiemmin töihin lapsen jälkeen. jos taas ura ei kiinnosta, vaan työ on välttämätön pakko leivän hankkimiseksi, tyytyy vähempään koulutukseen ja keskittyy työn sijasta elämään.
Arvokysymys, toiselle elämä on yhtä kuin työ ja toiselle työ on elämää häiritsevä välttämätön pakko ja tämä näkyy myös siinä, paljonko opiskelee ja kauanko on kotona lasten kanssa.

Mulla on korkeakoulutus ja nk. hyvä duuni. Olen kotona noin 3 vuotta, 2 lasta peräkkäin.
Sitten jää mies kotiin - ja silläkin on korkeakoulutus ja nk. hyvä duuni.

Ehkä on helpompi jakaa perhevapaat tasan vanhempien kesken, kun myös naisella on hyvä työ ja hyvä palkka? Jos nainen on kovin matalapalkka-alalla, mahdollisesti vähän heikolla koulutuksella, on aika selvä valinta, että enemmän tienaava mies tekee töitä ja nainen on pitkään kotona.

Mutta arvomaailma on kummassakin perheessä sama, halutaan hoitaa lapsia pitkään kotona. Meillä vaan tosiaan helponmpi tasata, kun ei tee taloudellisesti eroa, kumpi on kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä amk-tutkinnon suorittanut on korkeakoulutettu. Mm. työkkärilläkin on oikein erikseen kursseja korkeakoulutetuille, eli yo:n tai amk:n käyneille.

Kyllä meillä Helsingissä on ihan oma työvoimatoimisto akateemisille.
Yritin käydä muualla mutta Kamppiin käskivät ja sinne ei AMK-koulutetuilla ole asiaa.

No vastaan nyt kuitenkin, vaikka en monen tähän kirjoittaneen mielestä ole korkeasti koulutettu... takana Amk-tutkinto, pari aproa, ylemmän amk-tutkinnon opintoja ja yksi muu koulutus. Esimiestehtävissä viimeiset 5 vuotta.

Olisin kotona mielelläni niin pitkään kuin mahdollista, mutta raha ei anna myöden -mies kun lähti opiskelemaan hiljattain jälleen. Lisäksi suunnitelmissa perustaa yritys vuoden päästä yhdessä. Mutta jos taloudellisesti olisi mahdollista, olisin kotona niin kauan kuin suinkin.

Yhteistyössä