Miksi kutsua äitiä/isää nimellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ä.I.T.I
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kai mä nyt sen tajuan et ne joskus huvikseen sanoo ja puhuinklo nuhtelusta jotain. Sääli ettet osaa lukea ..."en tyrmää täysin..."

Mut siis miks opettaa nimellä sanomaan? Miks ei haluu sanoo äidiksi?

Jos aviopuolisot kutsuu toisiaan nimillä, eikä isäksi ja äidiksi, niin luultavasti lapsetkin oppivat, minkä nimisiä heidän vanhemmat on.

Kumpikohan on surullisempaa, se, ettei sano äitiään äidiksi, vai se, että luulee, että äidin nimi on äiti?

Mun serkku muutti joskus aikanaan tänne Suomeen Ruotsista ja me pilkattiin sitä niin paljon, kun kutsui äitiään mammaksi, että rupes sitten kutsumaan omalla nimellä :D

Vanhemmillani on nimet, minulla myös. En kutsu äijääkään "isäksi" (eihän hän ole isäni), miksi lasten pitäisi?

Minua on vain tämä yksi, minulla on nimi. Olen paljon enemmän, kuin nimeni, mutta sillä minua kutsutaan, ei saavutusteni tai sukulaissuhteideni mukaan.

Kai se on lapsen ihan oma valinta. Työkaverilla kaksi jo täysi-ikäistä lasta, joista tytär kutsunut aina häntä äidiksi ja poika etunimellä.
Itsekään en varmaan ole ihan "normaali", kun kutsun miestäni välillä nimellä isi, vaikkei se mun isä olekaan? :)

Alkuperäinen kirjoittaja nipsu:
Kai se on lapsen ihan oma valinta. Työkaverilla kaksi jo täysi-ikäistä lasta, joista tytär kutsunut aina häntä äidiksi ja poika etunimellä.
Itsekään en varmaan ole ihan "normaali", kun kutsun miestäni välillä nimellä isi, vaikkei se mun isä olekaan? :)

:o Perverssiä!!! Seksiä isin kanssa!! :saint:

:laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Kumpikohan on surullisempaa, se, ettei sano äitiään äidiksi, vai se, että luulee, että äidin nimi on äiti?

Kyllä surullisinta on se, jos aviopari kutsuu toisiaan isäksi ja äidiksi silloinkin, kun lapset eivät ole paikalla. Se vasta kauheaa on:D.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:

:o Perverssiä!!! Seksiä isin kanssa!! :saint:

:laugh: :laugh:

No sekin vielä tosiaan.. no mutta muuten ei olisi kahta kullannuppuakaan :)

no kyllä minäkin miehestä sanon joskus että iskä tai isi. siis lapsien kuullen...

Alkuperäinen kirjoittaja palma:

Kyllä surullisinta on se, jos aviopari kutsuu toisiaan isäksi ja äidiksi silloinkin, kun lapset eivät ole paikalla. Se vasta kauheaa on:D.

Äijän isän vaimo tekee sitä... Pappasti on yli 80-vuotias ja vaimo huutelee "isiä" :laugh: :laugh:

Mun mielestä on itse asiassa aika hassua, että lapsi sanoo mua äidiksi :D Kuka sen on sille opettanut? Mä puhun itsestäni "mä". Tai ihan vaan taivutan verbiä yksikön ekassa. En siis koskaan sano lapselle "äiti laittaa, äiti tekee, äiti auttaa" tms.

Äijän isän vaimo tekee sitä... Pappasti on yli 80-vuotias ja vaimo huutelee "isiä" :laugh: :laugh:

Kaveri oli hehkeä parikymppinen, lapset mummolassa. Miehensä pyysi silti "Laitatko äiti kahvia tulemaan?" Hir-vee-tä:)!

Kaveri oli hehkeä parikymppinen, lapset mummolassa. Miehensä pyysi silti "Laitatko äiti kahvia tulemaan?" Hir-vee-tä:)!

Mun vanhemmat on ihan samanlaisia... ja mä olen sentään melkein 30... :/ on siihen tottunut, huvittaa vaan.

Minä olen kutsunut ja kutsun vanhempiani nimeltä. Lapsena joskus ihmettelin itsekin miksi, varsinkin kun kaverit sitä joskus ihmetteli.
Aikuistuttuani olen tajunnut mistä se johtui:
Eli äitini ja hänen sisruksensa on olleet aina hyvin läheisiä. Joka kesä sisarukset (ja sitä myötä serkukset ) kokoontuivat mummolaan (eli äitini äidille ) maalle.
Jos oli omalle äidille asiaa ja huusii "äitiiii!!" niin saattoi tulla viidestä eri suunnasta "mitä!" tai joku tädeistä tuli kyselemään asiaa. Jos siis halusi oikean ihmisen paikalle oli huudettava nimeltä :D Ja siitä se nimiasia sitten jäi päälle ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vg:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkainen:
Romanit kutsuu ainakin vanhempiaan nimillä, kulttuuri-juttu. :)

Tosin kotona sanotaan meillä vielä äiti ja iskä, lapset ala- asteikäisiä.

Aijaa, minulla tosi paljon romani-kavereita, jotka ovat aina kutsuneet vanhempiaan etunimellä. :) Eivät kuulemma osaisi edes sanoa "äiti" tai "isä", kun aina on näin ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja vg:
Romanit kutsuu ainakin vanhempiaan nimillä, kulttuuri-juttu. :)

Tosin kotona sanotaan meillä vielä äiti ja iskä, lapset ala- asteikäisiä.

Aijaa, minulla tosi paljon romani-kavereita, jotka ovat aina kutsuneet vanhempiaan etunimellä. :) Eivät kuulemma osaisi edes sanoa "äiti" tai "isä", kun aina on näin ollut.

Joo, tarkoitin siis kun ollaan kotona ihan oman porukan kesken. Mutta automaattisesti vaihtuu lapsiltakin puhuttelu kun ollaan vaikka isovanhemmilla. Ja pieniltä lapsilta katsotaan asiaa läpi sormien, ei se ole katastrofi vaikka sattuisi joskus sanomaan äiti...

joka kutsui isäänsä etunimellä. Ajattelin aina, ettei mies ole hänen biologinen isänsä. Myöhemmin minulle kyllä selvisi, että ihan oli biologinen isä kyseessä.

Yhteistyössä