Miksi koulussa on pakko pitää haarukka vasemmassa kädessä?

  • Viestiketjun aloittaja "Tiuhti"
  • Ensimmäinen viesti
"heli"
Ei kun katsos se on NIIIIIIIN vaikeaa opetella syömään samalla tavalla kuin muut. Ilmeisesti. :D
Ymmärrän, jos on motoriikassa puutteita, joku vamma tms. mutta ettei normaalilla motoriikalla varustetut ihmiset pysty oppimaan tuosta tavasta pois, sitä en kyllä tajua. Jos on lapsesta saakka opetettu syömään oikein.

Todella, taidetaan liikkua eri piireissä palstamammojen kanssa ;)
Voi vittu mitä kermaperseitä. Pitää olla aika vitun tylsä elämä jos edes seuraa missä kädessä joku vitun haarukka on Toisilla. Olen ihan erään maan presidentin kanssa syönyt samassa pöydässä. Ja tämä saatanan moukka veteli pihviä naamaan myös aterimet väärin päin.
 
vierailija
Olen oikeakätinen ja syön haarukka oikeassa kädessä ja veitsi vasemmassa. Vasenkätinen tuttuni syö oikeakätisesti eli haarukka vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa.
 
vierailija
Yleinen käytäntö syödä samalla tavalla, eli syödä pöytäetiketin mukaisesti, on käytännön sanelema tapa. Syötäessä rinnakkain on tilaa vähän. Pöytäpaikat on mitoitettu sillä tavalla.

Mikäli ruokailu tapahtuu niin, että joku käyttää vasenkätiselle luontaisella tavalla aterimia, tulee hän helposti tönineeksi naapureitaan ja naapurit tönivät häntä yhtä helposti. Mikäli ruokailu on järjestetty niin, että kunkin pöydän äärellä ruokailee neljä ihmistä, kaksi aina vastakkain, on tilaa enemmän. Tuolloin on tilaa valita aterimet kuten haluaa ja itselleen sopii.

Kyse on siis lyhykäisyydessään tilanteen mukaan toimimisesta ja yhteisen hetken kunnioittamisesta.

Kyse on myös tilaisuuden statuksesta. Juhlaillallisella tulee toimia pöytäetiketin mukaisesti. Vapaammassa tilanteessa asia ei ole säädelty. Tärkeää on aina osata käyttäytyä pöytäkumppaneiden kanssa puheen, syömisen ja pöydällä yhteisesti tarjolla olevien lisukkeiden, kuten mausteiden käytön suhteen kohteliaasti ja kiirehtimättä. Sama koskee ravintolahenkilökunnan suhteen toimimista. Kohteliaisuus on hyve julkisella paikalla aterioitaessa.

On myös erittäin tärkeää muistaa se, että vasenkätisen henkilön koordinaatio noudattaa "vasuri"logiikkaa. Vasenkätinenhän elää maailmassa, jossa hän saa oppia tekemään kuin muutkin tekevät, vaikka koko hänen olemuksensa luonnostaan tahtoo tehdä asiat vasenkätisesti. Harjaantuminen oikeakätisen enemmistön määrittelemään käyttökulttuuriin tulee tehdä viisaasti motivoiden, eikä pakon kautta ohjaamalla.
 
vierailija
Ei ole mitenkään huonotapaista syödä vasuristi, onpa täällä sivistymätöntä porukkaa jos niin luulee. Mutta juu, 50-luvulla vasenkätinen mummo parkakin pakotettiin kirjoittamaan oikealla kun asenne oli se, että kaikkien pitää tehdä samalla tavalla. Syökää itse toisin päin tai kirjoittakaa, kokeilkaapa! :D Käytöstapojen puutetta on sitten monikin asia, mutta ei se että syöt sivistyneesti haarukalla ja veitsellä, kummin päin tahansa.

Onneksi olen sivistyneissä piireissä kasvanut, en missään wannabe-kultalusikoissa mitä niin moni wt on ohjeita huudellessa, jotka menee usein pieleen. :D
 
vierailija
Olin erään tapakouluttajan luennolla ja siellä luennoitsija kertoi että on aivan sama kummassa kädessä se haarukka ja veitsi pidetään.

Itse olen vasenkätinen enkä osaa syödä luontevasti haarukka vasemmassa kädessä. Mulla on aina ja kaikissa tilaisuuksissa ollut ruokaillessa haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä.

Yksi lapsistani on myös vasuri ja aivan ummikko sellainen ja hän taas ei osaa millään syödä siten että haarukka tai lusikka olisi oikeassa kädessä.

Mulle on herttisen samantekevää kummassa kädessä se haarukka on, siitäkin huolimatta että joku vetää hernettä nenään kun näkee mut syömässä jossain.
Näin juuri, naurettavaa miten jotkut wt-mammat nyt luulevat, että tuo on joku käytöstavan puute kun jo ammattilaiset kertovat muuta. :D
 
Esitätte kuninkaalisia
Voi vittu näitä palstamammoja, kuinka tylsä elämä voi olla jos kiinnittää huomiota siihen, miten päin aterimia pidetään käsissä. Sekin on vain jonkun typeryksen keksimä juttu. Tuhat vuotta sitten syötiin käsin saatana kaarnan päältä nuotiossa grillattua oravaa omassa puumajassa. 300 vuotta sitten joku keisariperhe on keksinyt syödä hienostuneesti kaikki samalla tavalla, mutta tarviiko meidän nykyaikana esittää jotain saatanan hienohelmoja. Että osa ihmisistä voi olla tyhmiä, ylimielisiä paskoja vaikka kaikki ollaan samanlaisia olioita täällä maanpäällä ja ihminen tietysti niistä tyhmin keksinnöillään ja tuhotessaan tämän planeetan.
 
vierailija
Tänä päivänä vetoaisin monikulttuurisuuteen syödessäni haarukka oikeassa kädessä. Elikkä, ruokaa leikataan haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä ja syödään veitsi laitettuna alas ja haarukka oikeassa kädessä. Tämä on amerikkalainen tapa.
 

Yhteistyössä