Miksi koulussa on pakko pitää haarukka vasemmassa kädessä?

  • Viestiketjun aloittaja "Tiuhti"
  • Ensimmäinen viesti
Blue
Jos syödään haarukalla ja veitsellä niin silloin haarukka on vasemmassa ja veitsi oikeassa. Jos syödään pelkästään haarukalla tai lusikalla niin haarukka/lusikka saa olla kummassa kädessä vaan (yleensä oikeakätisillä oikeassa ja vasenkätisillä vasemmassa). Se miten katetaan ruokailuvälineet on tietty eri asia.

Tämä on se etiketti minkä olen kotona/koulussa/työpaikalla oppinut ja tätä noudatetaan myös meidän lasten koulussa.
 
"Tiuhti"
[QUOTE="vieras";29096167]Meillä joskus koulussa rehtori vaan kysyi, että olenko vasenkätinen, kun haarukka on oikeassa kädessä. Ei onneksi alkanut paasaamaan asiasta. En ole tosin vasuri, mutta en kyllä täysin oikeakätinenkään. Kätisyys vaihtelee sen mukaan mitä teen. Kauhea moukka kun olen :D Kyllähän sitä joskus kaverit tai opettajat ihmetteli, kun joissain asioissa oon vasuri ja joissain oikeakätinen. Itse huomasin asian vasta just silloin kouluiässä, kun sitä ihmeteltiin.[/QUOTE]

Näin on minullakin, kuten mys lapsellani, joka saa koulussa jatkuvasti kuulla valitusta väärällä kädellä syömisestä. Valitettavasti muille oppilaille ei esimerkiksi huomautella masikuttelusta / mässyttämisestä tai suu auki syömisestä. Mielestäni nämä ovat hyvien tapojen kannalta huomattavasti oleellisempia asioita, kun se, kummassa kädessä pitää haarukkaa ja kummassa veistä, jos kutenkin osaa näitä asiallisesti käyttää.
 
joku vain
Jos syödään haarukalla ja veitsellä niin silloin haarukka on vasemmassa ja veitsi oikeassa. Jos syödään pelkästään haarukalla tai lusikalla niin haarukka/lusikka saa olla kummassa kädessä vaan (yleensä oikeakätisillä oikeassa ja vasenkätisillä vasemmassa). Se miten katetaan ruokailuvälineet on tietty eri asia.

Tämä on se etiketti minkä olen kotona/koulussa/työpaikalla oppinut ja tätä noudatetaan myös meidän lasten koulussa.
Eikö kuitenkin ole kaikkein tärkeintä, että osaa muuten käyttäytyä? Syödä äänettömästi, ei kyynärpäitä pöydällä jne. Miksi vasenkätisen olisi pakko pitää haarukka vasemmassa kädessä?
 
tapakasvatusta
[QUOTE="Tiuhti";29095918]Siinähän se jo otsikossa tuliki, eli miksi koulussa on pakko pitää haarukka vasemmassa kädessä? Eikö saa olla esimerkiksi vasenkätinen?[/QUOTE]

Siksi kun veitsi on taas oikeassa kädessä, eikä siihen kahta välinettä mahdu...
 
"tii-"
Onneksi tuota ei kauheasti kytätty silloin kun itse kävin koulua. Muistan kyllä säännön (haarukka vasempaan, veitsi oikeaan), ja yritetty on, mutta olen niin oikeakätinen etten osaa oikeastaan yhtään mitään tehdä vasemmalla. Jos on joku pihvi, jonka pysyy kunnolla kiinni haarukoiden piikeissä, niin se menee just ja just vasemmalla kädellä, jotain makaronia ja kastiketta ei todellakaan.

Olen ennemmin moukka kuin sottainen.
 
Tärkeintä että syö
Minä syön haarukka oikeassa kädessä ja jos leikkaan niin sitten vasemmassa kädessä haarukka. Poikani syö veitsi vasemmassa ja haarukka oikeassa kädessä. Eikä meitä kumpaakaan ole koulussa siitä moitittu.
 
eivoikuihmetellä
Vanha ketju, mutta ihmettelen nyt suuresti miten aikuiset ihmiset eivät osaa käytöstapoja? Tod.näk. jotain perussuomalaisten äänestäjiä nämä kaikki. Itse olen 90 luvulla syntynyt ja silti tiedostan tämän etiketin, myöskään haarukan piikkejä ei KOSKAAN pidetä ylöspäin, ruokaa EI lapioida haarukalla, vaan nostetaan veitsellä haarukan SELKÄPUOLELLE..
 
viera.s
Aika surkeaa, jos varhaiskasvatuksessa työskentelevät eivät edes tunne tällaista ruokailuun liittyvää peruskäytöstapaa. Ei se varmasti ole mikään tärkein asia, mutta kun lapset alkaa opettelemaan syömistä haarukalla ja veitsellä, paras se on opettaa oikeinpäin. Tottumuskysymys nimittäin, miksi totuttaa lapsi väärään tapaan. Ihan nätisti voi lapselle huomauttaa, jos aterimet menee väärinpäin ja kouluikään mennessä oikea tapa on näin toimien jo niin hyvin omaksutttu, ettei kenenkään pitäisi joutua asiasta sanomaan.

Ei mielestäni ole edes kätisyyskysymys, meidän perheessä niin vasen- kuin oikeakätisetkin syö haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa, myös kaikki vasen- ja oikeakätiset sukulaiset. Lapsi on vasuri, ei mitään ongelmaa syödä aterimet oikeissa käsissä.

Kyllä minä aika moukkana pitäisin, jos joku jossain juhlassa tai illallisella vaihtaisi aterimet vääriin käsiin. Sellaista en ole kyllä koskaan nähnyt tapahtuvan, peruskäytöstavat on olleet kaikilla hallussa.
 
"jep"
Aika surkeaa, jos varhaiskasvatuksessa työskentelevät eivät edes tunne tällaista ruokailuun liittyvää peruskäytöstapaa. Ei se varmasti ole mikään tärkein asia, mutta kun lapset alkaa opettelemaan syömistä haarukalla ja veitsellä, paras se on opettaa oikeinpäin. Tottumuskysymys nimittäin, miksi totuttaa lapsi väärään tapaan. Ihan nätisti voi lapselle huomauttaa, jos aterimet menee väärinpäin ja kouluikään mennessä oikea tapa on näin toimien jo niin hyvin omaksutttu, ettei kenenkään pitäisi joutua asiasta sanomaan.

Ei mielestäni ole edes kätisyyskysymys, meidän perheessä niin vasen- kuin oikeakätisetkin syö haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa, myös kaikki vasen- ja oikeakätiset sukulaiset. Lapsi on vasuri, ei mitään ongelmaa syödä aterimet oikeissa käsissä.

Kyllä minä aika moukkana pitäisin, jos joku jossain juhlassa tai illallisella vaihtaisi aterimet vääriin käsiin. Sellaista en ole kyllä koskaan nähnyt tapahtuvan, peruskäytöstavat on olleet kaikilla hallussa.
No minulla on. Ei siitä mitään tule jos aterimet on ns. Oikein päin. Pidän ihmisiä moukkina ketä noin paljon kiinnostaa hyvin pieni asia. Kuulostat vitun ärsyttävälle ihmiselle jonka elämä keskittyy siihen että pääsee valittamaan.
 
"vihreä"
Moukkamaista tai ei (mitä se ei edes tapakouluttajan mielestä ole tänä päivänä) syön välineet väärinpäin. Todellakin käytän niitä toisin päin kuin valtaosa, enkä siirtele veitseä leikkaamisen ajaksi oikeaan käteen. Ei mitään ongelmaa kuulemma. Tämä on ihan sallittua.
 
herneenpalkonenästä
Olin erään tapakouluttajan luennolla ja siellä luennoitsija kertoi että on aivan sama kummassa kädessä se haarukka ja veitsi pidetään.

Itse olen vasenkätinen enkä osaa syödä luontevasti haarukka vasemmassa kädessä. Mulla on aina ja kaikissa tilaisuuksissa ollut ruokaillessa haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä.

Yksi lapsistani on myös vasuri ja aivan ummikko sellainen ja hän taas ei osaa millään syödä siten että haarukka tai lusikka olisi oikeassa kädessä.

Mulle on herttisen samantekevää kummassa kädessä se haarukka on, siitäkin huolimatta että joku vetää hernettä nenään kun näkee mut syömässä jossain.
 
Kokemusta
[QUOTE="vihreä";30781091]Moukkamaista tai ei (mitä se ei edes tapakouluttajan mielestä ole tänä päivänä) syön välineet väärinpäin. Todellakin käytän niitä toisin päin kuin valtaosa, enkä siirtele veitseä leikkaamisen ajaksi oikeaan käteen. Ei mitään ongelmaa kuulemma. Tämä on ihan sallittua.[/QUOTE]

Tähän täytyy todeta, että en ole ikinä missään nähnyt kenenkään syövät välineet väärissä käsissä. Haarukka oikeassa kädessä silloin kylläkin, jos syödään pelkällä haarukalla ilman veistä.

Syön työn vuoksi paljon vieraiden ihmisten kanssa ympäri maailmaa, ja jostain syystä tama on (ilmeisesti) ongelma ainoastaan suomalaisten vasenkätisten parissa. Outoa.

Muualla en ole huomannut tätä vapautetun "etiketistä" oikein tapakouluttajien mielestä - vaikka täytyy todeta, että en usko pätkääkään että näin olisi. Olisi mielenkiintoista kuulla että minkälaisen tapakouluttajan mielestä on ihan ok syödä välineet väärissä käsissä...
 
....
:O Oon kyllä aika hämmästynyt näistä vastauksta. No mutta, eiköhän aika monet ole jo tästä ketjusta hiffanneet että joo, todellakin on joku syy miksi lapsille yritetään jo pienestä pitäen opettaa ne käytöstavat ja etiketti.
Itse syön kotona herkästi oikealla kädellä kauhomalla jos ruoka on sellaista mihin ei välttämättä veistä tarvitse. Mutta ei ikimaailmassa että jossain hienommassa raflassa tai tilaisuudessa tulisi syötyä sillä tavalla... Kyllä haarukka on vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä, ja veitsellä avitetaan ruoka siihen haarukkaan (joka siis on nurinpäin, ei "lusikka-asennossa"), eikä niin että haarukalla lapioitaisiin sitä ruokaa.
Ja kyllä, koulussa tuota vahdittiin ja tuli noottia jos ei osannut niitä aterimia käyttää oikein.
 
"vihreä"
Tähän täytyy todeta, että en ole ikinä missään nähnyt kenenkään syövät välineet väärissä käsissä. Haarukka oikeassa kädessä silloin kylläkin, jos syödään pelkällä haarukalla ilman veistä.

Syön työn vuoksi paljon vieraiden ihmisten kanssa ympäri maailmaa, ja jostain syystä tama on (ilmeisesti) ongelma ainoastaan suomalaisten vasenkätisten parissa. Outoa.

Muualla en ole huomannut tätä vapautetun "etiketistä" oikein tapakouluttajien mielestä - vaikka täytyy todeta, että en usko pätkääkään että näin olisi. Olisi mielenkiintoista kuulla että minkälaisen tapakouluttajan mielestä on ihan ok syödä välineet väärissä käsissä...
No sille mitä sä olet nähnyt en voi mitään. Olet ihan vapaa keskustelemaan näistä asioista tapakouluttajien kanssa, jos se nyt sua vaivaa. Mä olen ihan syystä asiaa kysynyt, koska syön toisinpäin.

Enkä kyllä syö kotonakaan yhdellä välineellä. Lapsetkin on omaksuneet kahdella välineellä syömisen kotoa esimerkistä. Käden ovat saaneet valita.

Tämä asia ei tunnu olevan meille kyllä ongelma sen suuremmin. Muille se kuuluu jo tässä ketjussa sen sijaan jostain syystä olevan.
 
viera.s
Tähän täytyy todeta, että en ole ikinä missään nähnyt kenenkään syövät välineet väärissä käsissä. Haarukka oikeassa kädessä silloin kylläkin, jos syödään pelkällä haarukalla ilman veistä.
Sama juttu. Mutta taitaa olla vähän toisenlaiset piirit, joissa syödään ihan miten sattuu. Osa porukasta toki syö vaan kotonaan, työpaikan kahvihuoneessa ja oman suvun juhlissa. Mutta kyllä minä ainakin haluan antaa lapselleni valmiudet pärjätä liike-elämässä ja edustustilaisuuksissa, ilman että tällaisen sinänsä pikkujutun takia muut katsoo kieroon ja pitää sivistymättömänä. Ei ole mikään iso ja vaikea asia kuitenkaan opettaa sitä oikeaa tapaa väärän sijaan, oli lapsi sitten vasen- tai oikeakätinen. Tämän ketjun perusteella oikeakätiset syö yhtä lailla väärinpäin ja tosiaan minun tuttavapiirissäni kaikki vasenkätisetkin syö oikeinpäin ilman mitään vaikeuksia. Joten tottumuksesta se on kiinni, joka voi kyllä varmasti olla vaikea muuttaa jos lapsena väärille tavoille oppii.
 
vierass
Täällä ainakin eskarilaiset joutuvat syömään oikeaoppisesti, jos meinaavat syödä. Itse olen niitä jotka haukkana käyvät korjaamassa otteet oikeiksi, jos välineet ovat heillä väärin.
 
Kokemusta
Sama juttu. Mutta taitaa olla vähän toisenlaiset piirit, joissa syödään ihan miten sattuu. Osa porukasta toki syö vaan kotonaan, työpaikan kahvihuoneessa ja oman suvun juhlissa. Mutta kyllä minä ainakin haluan antaa lapselleni valmiudet pärjätä liike-elämässä ja edustustilaisuuksissa, ilman että tällaisen sinänsä pikkujutun takia muut katsoo kieroon ja pitää sivistymättömänä. Ei ole mikään iso ja vaikea asia kuitenkaan opettaa sitä oikeaa tapaa väärän sijaan, oli lapsi sitten vasen- tai oikeakätinen. Tämän ketjun perusteella oikeakätiset syö yhtä lailla väärinpäin ja tosiaan minun tuttavapiirissäni kaikki vasenkätisetkin syö oikeinpäin ilman mitään vaikeuksia. Joten tottumuksesta se on kiinni, joka voi kyllä varmasti olla vaikea muuttaa jos lapsena väärille tavoille oppii.
Ei kun katsos se on NIIIIIIIN vaikeaa opetella syömään samalla tavalla kuin muut. Ilmeisesti. :D
Ymmärrän, jos on motoriikassa puutteita, joku vamma tms. mutta ettei normaalilla motoriikalla varustetut ihmiset pysty oppimaan tuosta tavasta pois, sitä en kyllä tajua. Jos on lapsesta saakka opetettu syömään oikein.

Todella, taidetaan liikkua eri piireissä palstamammojen kanssa ;)
 

Yhteistyössä