Miksi kokoomus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetellen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Millä sä saat yrittäjänä perusteltua iittelles kepun äänestämisen, jollet ole maatalousyrittäjä?

Kotoa äidin puolelta opittu äänestysmalli, joka on isketty niin syvälle selkäytimeen, että se ei sieltä lähde - isä on umpikokoomuslainen, mutta äiti on harjoittanut propagandaa. :D
Sillä perusteltuna, että onhan Keskustakin oikeistopuolue ja se ajaa koko Suomen ja kaikkien alueiden asiaa.
Ja olen ollut vuosia Keskustan kunnanvaltuutettu ja ajattelin asettua myös tänä vuonna ehdolle, joten eikö olisi hieman epälojaalia puolueelle äänestää kilpailevaa?

Eihän kokoomus ole luonut mitään edellytyksiä firman perustamiselle. Onko se jotenkin auttanut pienien firmojen kasvua, jos on niin miten? Ainoastaan on luopunut omistajuuksistaan ja kannustanut firmoja muuttamaan halvempiin maihin. Yksityistänyt toimintaa ja haluaa keskittää jolloin tulee työttömyyttä lisää. En ymmärrä, miten tuo ideologia voi auttaa talouden kasvussa, esim. Mehiläinen kierrättää tulonsa verovapaisiin maihin ja Suomi nuolee näppejään, kokoomus kannustaa käyttämään ennemmin mehiläistä kuin tk:ta pk. firmoissa laatimalla lain jossa työntekijän sairasloma lappu ei ole hyväksyttävä tk.lääkärin kirjoittamana.

En pysty äänestämään (nyky)Kokoomusta. Minun nähdäkseni kokkareiden "verot alas"-mantra ei ole kunnollinen ja rehellinen poliittinen taustaideologia, vaan hyvin pragmaattinen ja melko itsekäs lähtökohta, josta ei voi johtaa keinoja sen paremmin kuin tuon itsensä ylittävää päämäärääkään. Kokoomuksen "poliittisena linjana" on viimeiset pari-kolme vuosikymmentä ollut toimia yhteiskunnallisena tuuliviirinä ja nousussa olevien aatteiden haistelijana. Kaikkea toimintaa - eduskuntatoiminnasta vaalikampanjoihin - ohjaavana pääperiaatteena on ollut häikäilemätön opportunismi. Olen itse yhteiskuntatieteilijä, enkä tunne yhtään Kokoomusta äänestävää yhteiskuntatieteilijää.

Pahoittelen kirjoitusvirheitä; 6 tuntia pihatöitä, jonka ohessa liki kokonainen pullo yhden *:n jallua... :D

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä on aika heikko peruste äänestää jotakin puoluetta se, että itikon äänestää samaa. Sittenhän mäkin olisin kepulainen.

Varmasti onkin, mutta sen lisäksi, että olen kotoa omaksunut äänestyskäyttäytymisen, olen myös omaksunut keskustalaisen ideologian hyvin vahvasti ja olenkin samaa mieltä suurimmasta osasta heidän mielipiteistään - lukuunottamatta talouspolitiikkaa, jossa olen reippaammin oikealla, kuin kepulaiset.
Mielestäni Keskusta vaan on mulle se oikea äänestysvaihtoehto, sopivampi kuin Kokoomus, Demareista nyt puhumattakaan.

kokoomus on ainoa puolue joka ymmärtää hyvinvoinnin ja talouden kasvun välisen syy/seuraus-suhteen

Kokoomuksen vuoden 2007 vaalivoiton myötä räjähti harmaa talous silmille ja suomalaisilta rakennusyrityksiltä meni sen seurauksena matto alta. Asiaa ei ole edes yritetty korjata, vaan on ainoastaan vaikeutettu suomalaisten yrittäjien asemaa. Ensin tuli tilaajavastuulaki ja nyt tuli pakolliset veronumerot. Kumpainenkaan ei haittaa pimeästi työtä teettäviä ulkomaalaisia toimijoita. Suomalaisille yrityksille nuo muodostavat jälleen ylimääräisen kuluerän, joka heikentää kilpailukykyä.

Tiesitkö, että ulkomaalaiset saavat työskennellä puolet vuodesta verovapaasti ihan laillisesti? Siinä on aika paha kilpailla suomalaisen firman tai duunarin toimesta.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="aloittaja";26339658]Eihän kokoomus ole luonut mitään edellytyksiä firman perustamiselle. Onko se jotenkin auttanut pienien firmojen kasvua, jos on niin miten? Ainoastaan on luopunut omistajuuksistaan ja kannustanut firmoja muuttamaan halvempiin maihin. Yksityistänyt toimintaa ja haluaa keskittää jolloin tulee työttömyyttä lisää. En ymmärrä, miten tuo ideologia voi auttaa talouden kasvussa, esim. Mehiläinen kierrättää tulonsa verovapaisiin maihin ja Suomi nuolee näppejään, kokoomus kannustaa käyttämään ennemmin mehiläistä kuin tk:ta pk. firmoissa laatimalla lain jossa työntekijän sairasloma lappu ei ole hyväksyttävä tk.lääkärin kirjoittamana.[/QUOTE]

Kokoomus on yrittäjän vihollinen. Kokoomus tukee suuryrityksiä markkinoilla, eli auttaa suuryrityksiä tappamaan kilpailun ja innovatiiviset pienet yritykset. Itse äänestin viime eduskuntavaaleissa piraatteja.

Joka tapauksessa, kokoomus on kaukana yrittäjäpuolueesta. Kokoomus tukee vahvemman oikeutta ja suuryritysten fasismia yhdessä demareiden kanssa.

Kokoomus on yrittäjän vihollinen. Kokoomus tukee suuryrityksiä markkinoilla, eli auttaa suuryrityksiä tappamaan kilpailun ja innovatiiviset pienet yritykset. Itse äänestin viime eduskuntavaaleissa piraatteja.

Joka tapauksessa, kokoomus on kaukana yrittäjäpuolueesta. Kokoomus tukee vahvemman oikeutta ja suuryritysten fasismia yhdessä demareiden kanssa.

Samaa mieltä muuten, mutta demaritkin on enemmän yrittäjäpuolue kuin kokoomus. Mua ärsyttää jo sen siilinjärven kaverin naamakin.

kokoomus on ainoa puolue joka ymmärtää hyvinvoinnin ja talouden kasvun välisen syy/seuraus-suhteen

Minä en itse asiassa usko, että tämän yhteyden ymmärtämisessä on suurempia vaikeuksia yhdelläkään puolueella, vaikka Kokoomus tämän itsestäänselvyyden hokemisesta onkin luonut oikein brändin. Eroa on sen sijaan niissä keinoissa, joilla sitä talouden kasvua koetetaan saada aikaan. Tosin yhä useammin joutuu kyllä toteamaan, että suurin ero puolueiden välillä löytyy sittenkin retorisella tasolla... ja silläkin tasolla ainoastaan vaalien alla.

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26339871:
Minä en itse asiassa usko, että tämän yhteyden ymmärtämisessä on suurempia vaikeuksia yhdelläkään puolueella, vaikka Kokoomus tämän itsestäänselvyyden hokemisesta onkin luonut oikein brändin. Eroa on sen sijaan niissä keinoissa, joilla sitä talouden kasvua koetetaan saada aikaan. Tosin yhä useammin joutuu kyllä toteamaan, että suurin ero puolueiden välillä löytyy sittenkin retorisella tasolla... ja silläkin tasolla ainoastaan vaalien alla.

Tässä on omaa pointtiansa - kuitenkin mielestäni oikeistopuolueilla on parempia vaihtoehtoja niihin keinoihin, kun vasemmistolla.
Isämies, pakko kysyä: mitä puoluetta itse äänestät?

Isämies, pakko kysyä: mitä puoluetta itse äänestät?

Olen kaiketi sellainen (post)moderni liikkuva äänestäjä. :) Lähes kaikkia puolueita on tullut äänestettyä ja joskus on uurnaan pudonnut myös tyhjä lipuke.

Sitten kun minulle myönnetään ne diktaattorin... anteeksi valistuneen itsevaltiaan oikeudet, niin lakkautan tämän demokratialle vieraan monipuoluehässäkän ja asetan tilalle normaalin kaksipuoluejärjestelmän. Tällainen hämärä monipuoluetsydeemi kun johtaa oikestaan koalitiosta riippumatta aina sellaiseen konsensuspolitiikkaan, jossa yksikään puolue ei pääse toteuttamaan kunnolla ainuttakaan tavoitettaan (kun kaikkien kannat täytyy saada sovitettua yhteen). Kaksipuoluejärjestelmässähän vaaleissa otetaan aina kantaa kulloinkin vetovastuussa olleen puolueen politiikkaan; mikäli homma on pelittänyt, vetovastuu saa jatkua ja mikäli ei, saa toinen vuorostaan koettaa. Tätä on normaali demokratia; mallia voi katsoa Briteistä tai Jenkeistä.

[QUOTE="niin";26339308]Koska minusta ajatus, että työllä tienaa ja yrittämällä pääseepitkälle on hyvä. Kaikista ei tarvitse huolehtia, laiskuudesta ei palkita.[/QUOTE]

Tämä myös itselläni "syynä" näin kiteytettynä. Kokoomus on ainoa puolue, joka ajaa asioita, jotka kannustavat työntekoon, eikä vain siihen, että osa painaa helvetisti duunia ja valtaosa elää erilaisilla tuilla kotona.

Uusimmat

Yhteistyössä