Miksi kirkkoon kuulumattomat ihmiset menevät naimisiin?

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Mitenkään mollausmielessä en asiaa kysele, vaan ihan mielenkiinnosta kun itsekään en kirkkoon kuulu, kohta kymmenen vuotta miehen kanssa ollaan yhdessä oltu ja kaksi lastakin tehty.

Järkisyitä siis metsästän. :)

Kertokaas hyvät kanssasisaret!
 
vieras
Siksi koska minusta naimisiin menolla ja kirkolla ei ole mitään yhteistä. Naimisiin kun voi mennä maistraatissakin. Ja jos joku menee naimisiin vain sen takia että saa järjestää kunnon kirkkohäät, niin huh huh...
 
a
koska avioliitolla on paljon laillista merkitystä. suoja toisen kuollessa, suoja erotilanteessa. ei tarvitse käydä isyyden tunnustuksessa yms. ei tarkoita,että jos ei kuulu kirkkoon ei voi mennä myös rakkudesta naimisiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mitenkään mollausmielessä en asiaa kysele, vaan ihan mielenkiinnosta kun itsekään en kirkkoon kuulu, kohta kymmenen vuotta miehen kanssa ollaan yhdessä oltu ja kaksi lastakin tehty.

Järkisyitä siis metsästän. :)

Kertokaas hyvät kanssasisaret!
Hmm, mitähän mahdat tarkoittaa? :) Eikö seurakuntiin kuuluvilla ole järkisyitä naimisiinmenolleen tai onko heillä jopa huonoja syitä?
 
metsänpeitto
Yhteinen sukunimi perheelle, jotkut lakijutut. Muuten ei mitään erityistä syytä, ei mulla ole koskaan ollut mitään vaimo/avioliitto/hääjuhlahaaveita. Kyllä mä olin sitoumukseni tehnyt jo paljon aikaisemmin :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja a:
koska avioliitolla on paljon laillista merkitystä. suoja toisen kuollessa, suoja erotilanteessa. ei tarvitse käydä isyyden tunnustuksessa yms. ei tarkoita,että jos ei kuulu kirkkoon ei voi mennä myös rakkudesta naimisiin.
Tiedät(te)kö enemmän näistä lakijutuista?

-leskeneläke
-suoja erotilanteissa

Mites ne perintöjutut...?

 
;)
Mun mielestä naimisiinmenolla ja kirkolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Itse haluan virallistaa suhteeni sillä tavalla kun se tässä tasavallassa onnistuu ja toki on myös yksi tapa näyttää miehelleni että haluan sitoutua häneen. Lisäksi ei tarvitse miettiä lakisääteisiä juttuja kuten kenen lapset, kuka perii ja mitä, mahd. leskeneläkkeet, lainojen jaot erossa jne.

Mun mielestä naimisiin menemättömyys on vain lapsellinen tapa vastustaa yhteiskunnassa yhdessä päätettyjä toimintatapoja. Siis kun on päätetty että perintö ym. asiat ja muut toimii lakisääteisesti avioliiton kautta. Siis kun yleensä avoparit sitten valittaa juurikin perintöasioista ja lasten tunnustamisesta jnejne..

Itse oon muuttanut avoliittoon lähes teininä ja ilman minkäänlaisia ajatuksia yhteisestä loppuelämästä tai muutenkaan vakavaa suhdetta takana, jtoen ajatus siitä että avoliittoa pidettäisiin jotenkin rinnasteisena on mulle kamalan vieras. En sillon olis halunnut todellakaan että avopuolisoni olis ollut mun lähinomaiseni saati perinyt mut, ei suhde sillä tasolla ollut vaikka yhteen, pääosin rahasyistä, muutettiinkin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Onkohan ap:n ajattelu rajoittunut nyt linjalle naimisiin meno = kirkkohäät ?
Ei ole. En ennen ole itse henkilökohtaisesti ajatellut meneväni naimisiin, voinhan samalla tavalla rakastaa ilmankin.

Mutta sitten on alkanut juuri nämä järkisyyt = perintöasiat sun muut lakijutut mietityttämään ja kiinnostamaan.

Ymmärsitteköhän nyt paremmin mitä haen?
 
hivenenhullu
Kenelle

Leskeneläkkeen saamisen edellytyksenä on, että olet ollut naimisissa puolisosi kanssa tai olette rekisteröineet parisuhteenne. Avopuolison kuoleman jälkeen et voi saada Kelasta leskeneläkettä, mutta puolisosi lapset voivat saada lapseneläkettä.

Jos sinulla ja puolisollasi ei ole tai ei ole ollut yhteistä lasta, voit saada leskeneläkettä vain, jos

* olit täyttänyt 50 vuotta puolisosi kuollessa
* olit avioitunut puolisosi kanssa alle 50-vuotiaana ja puolisosi oli alle 65-vuotias avioliittoa solmittaessa ja
* avioliittonne kesti vähintään 5 vuotta.

Jos avioliittonne oli purkautunut edunjättäjän kuollessa ja edunjättäjä oli velvoitettu maksamaan sinulle elatusapua, voit saada osan hänen ansioeläkkeestään leskeneläkkeenä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Onkohan ap:n ajattelu rajoittunut nyt linjalle naimisiin meno = kirkkohäät ?
Ei ole. En ennen ole itse henkilökohtaisesti ajatellut meneväni naimisiin, voinhan samalla tavalla rakastaa ilmankin.

Mutta sitten on alkanut juuri nämä järkisyyt = perintöasiat sun muut lakijutut mietityttämään ja kiinnostamaan.

Ymmärsitteköhän nyt paremmin mitä haen?
Minä en ymmärtänyt, että miksi kohdistit kysymyksesi heille, jotka vihitään maistraatissa. Tai siis eivät kuulu seurakuntaan.
 
vaimo
Avopari (etenkin lapseton) on monessa kohtaa lain edessä kuin toiselleen vieraat ihmiset. Eron tullessa tai toisen kuollessa ei ole avio-oikeutta toisen omaisuuteen. Jos avovaimo esimerkiksi asuu miehensä omistamassa asunnossa, miehen kuoltua sukulaiset voivat käskeä pakkaamaan kamat ja lähtemään. Aviopuoliso taas saa jäädä asuntoon asumaan, vaikkei se olisikaan hänen nimissään. Perintöverot ovat myös avopuolisolle suuret. Avioliitossa on myös keskinäinen elatusvelvollisuus, eli varakkaamman on huolehdittava puolisosta taloudellisesti - näin sanoo laki. Avoliitossa ei tällaistakaan ole.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Onkohan ap:n ajattelu rajoittunut nyt linjalle naimisiin meno = kirkkohäät ?
Ei ole. En ennen ole itse henkilökohtaisesti ajatellut meneväni naimisiin, voinhan samalla tavalla rakastaa ilmankin.

Mutta sitten on alkanut juuri nämä järkisyyt = perintöasiat sun muut lakijutut mietityttämään ja kiinnostamaan.

Ymmärsitteköhän nyt paremmin mitä haen?
Minä en ymmärtänyt, että miksi kohdistit kysymyksesi heille, jotka vihitään maistraatissa. Tai siis eivät kuulu seurakuntaan.

Minäkään en ymmärtänyt. Miksi kysyt asiaa kirkkoon kuulumattomilta? Eikö perusteet ole molemmilla yhtä järkeviä tai järjettömiä..? Ei kai kukaan oikeasti mene naimisiin kirkkohäiden vuoksi :DDDDD?
 
Hp
Varmaan sen takia, että molemmat tajuavat sen, että se avioliitto on vähän pysyvämpää ja sitovampaa kuin pelkkä kihloissa oleminen ja yhdessä asuminen, josta on helppo sanoa heippa ja lähteä laiskimään jos toinen ei enää miellytä. Ainakin lasten takia koen avioliiton hyväksi ratkaisuksi ja onhan siinä muitakin hyviä puolia kuten just toi leskeneläke, joka on jo mainittu.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Onkohan ap:n ajattelu rajoittunut nyt linjalle naimisiin meno = kirkkohäät ?
Ei ole. En ennen ole itse henkilökohtaisesti ajatellut meneväni naimisiin, voinhan samalla tavalla rakastaa ilmankin.

Mutta sitten on alkanut juuri nämä järkisyyt = perintöasiat sun muut lakijutut mietityttämään ja kiinnostamaan.

Ymmärsitteköhän nyt paremmin mitä haen?
Minä en ymmärtänyt, että miksi kohdistit kysymyksesi heille, jotka vihitään maistraatissa. Tai siis eivät kuulu seurakuntaan.
Nyt kun asiaa mietin niin en oikein tiedä itsekään miksi noin tein...

Ehkä siksi että itse menisin naimisiin maitraatissa.

Saman kysymyksen voisi kyllä kysyä kaikilta.
 

Yhteistyössä