Miksi käytät kestoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja täh? :
Oikeestiko pesette ne vaipat samassa koneessa kuin lakanat? :o

Yök suoraan sanottuna.

Kyllä. Miksi näin ei voisi tehdä?

Sit on kaikki p...ssa. :x

Kestoilun ymmärrän kyllä muuten, mutta ei tee/tekis mieli pestä edes samassa koneessa muuta pyykkiä, saatikka samassa koneellisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:

Yök suoraan sanottuna.

Kestoilun ymmärrän kyllä muuten, mutta ei tee/tekis mieli pestä edes samassa koneessa muuta pyykkiä, saatikka samassa koneellisessa.

No eikai kukaan sitä paskaa sinne koneeseen tunge :laugh:

Jos teillä vauvalta karkaa kakka vaipasta bodylle niin heitätkö sä sen roskiin vai pesetkö ihan yksinään koneessa, ilman muuta pyykkiä?

Yök suoraan sanottuna.

Eihän niitä kakkuleita niihin vaippoihin jätetä, vaan kipataan/huuhdellaan pönttöön:)

Alkuperäinen kirjoittaja kakkavaippa:
mulla ainakin ois muuta tekemista ku viikkailla rättejä. oisin halunnu käyttää muuten....
Hankkii semmosia mitä ei tarvi viikkailla.. ;)
Meillä alkaa olemaan tälle uudelle tulokkaalle vaipat hankittuna, jos viel sisävaippoja ompelis..

Meillä kestoillan, koska:
- tulee vähempi vaippajätettä
- ei oo oikeasti sen vaikeampaa kuin kertakäyttöisten käyttö
- kivoja kuoseja
- halvaksi tulee, ollaan mummon kans tehty melkein kaikki itse, myydään vaipat pois kun ei itse enää tarvitse
- ja on kyllä totta että kertakäyttövaipat haisee teolliselle, oikeen nenään ottaa :o

Mut kukin tyylillään, mekin aloitettiin kestoilu kun poika oli 5 kk. Mut eteenpäin näinkin. :D

Meillä kestoillaan vasta syyskuussa :laugh:
syitä miksi aloitetaan (kokeillaan sujuuko)
- en halua kantaa joka kauppareissulta vaippapakettia kotiin
- yksikin kesto päivässä säästää luontoa (ja se yksi mahtuu aina pesukoneeseen)
- niitä on kiva tehdä itse
- hinta
- miksi en käyttäisi?

Hinta on ehdoton ykkössyy. En oikein ymmärrä miten kenelläkään on varaa laittaa niin järjetöntä summaa vaippoihin, kuin mitä kertiksiä käyttäessä kuluu.

Toinen syy on tietenkin luonto, sillä kertakäyttövaipat eivät käytännössä maadu sitten lainkaan.

Meillä kestoillaan koska:
tuplat kuluttaa vaippoja TÖRKEÄN määrän..
- tästä syystä jätteen määrä vähentyi huomattavasti, kauppalasku pieneni huomattavasti-
Ihanaa ommella niitä (äidin harrastus)
Ja toki ekopuoli.. :D

Tuohon P:n koneessa, ei meillä ainakaan mene yhtään sitäitseään koneeseen, minä ainakin huuhdon vaipat käytönjälkeen (siis isot tuotokset) .
Tosin en pese kuin peppupyyhkeet samassa koneessa, mutta tähän syynä se että meillä tosiaan tuplat tuo vaippapyykkiäkin sen koneellisen verran kerrallaan, eikä tarvi seisottaa likavaippoja.

Ja pyykin viikkailuun, meillä kyllä muutenkin esim. silitetään pyykit ja lakanat vedetään jne eli ei kyllä mielestäni lisää yhtään työtä.

Kannattaa kokeilla oikeesti ennenkuin kokonaan lynttää ajatusta. Toki ymmärrän hyvin ketä kertiksiä käyttää, meillä neljästä puolet on kertislapsia.. :D

-Fantastic4 kera neljän-

Yök suoraan sanottuna.

Miks ei vois? Ja mitä yököttävää siinä on? Samaan koneeseen menee kaikkea mahdollista jota voi pestä 60 asteessa. Samalla tavalla ne siellä puhdistuu. Vielä ei oo mikään ollu kakassa ja arvaa miks... Yllättävää kyllä, mutta meidän pesukone PESEE pyykit puhtaaks. Ja kakat puhdistetaan ensin vaipasta ennen kun se laitetaan pesua odottamaan.

Yök suoraan sanottuna.

Jos teillä vauvalta karkaa kakka vaipasta bodylle niin heitätkö sä sen roskiin vai pesetkö ihan yksinään koneessa, ilman muuta pyykkiä?

Pesen sen ensin käsin niin puhtaaksi kuin saan. Enkä laita siihen koneeseen edes puklurättejä. :)

Pesukone on pesukone siksi että se pesee... ainakin meillä on sellainen :xmas:
Ja huuhtelee.

Paskat pönttöön(myös kertakäyttöisistä kippasin) ja vaippa pyykkiin.
Aluksi pesin vaipat erikseen, mutta se alkoi tuntua minusta työläältä. Älkää kysykö miksi, mutta siltä tuntui.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:

Yök suoraan sanottuna.

Pesen sen ensin käsin niin puhtaaksi kuin saan. Enkä laita siihen koneeseen edes puklurättejä. :)

No voi hyvä ihme tas yhen kerran. Mitä sä laitat sen kakassa olleen bodyn kans sit samaan koneeseen?

Yök suoraan sanottuna.

Eikä mulla ole aikaa eikä inspistä alkaa pestä jokaista vaippaa tolleen erikseen, joten kertiksiä meille kiitos. :D

Ihan oikeesti mua yököttäis pestä niitä lakanoiden ja/tai vaatteiden seassa. Tuon yhdenkin kakkabodyn tosiaan pesen sieltä kyllä huolella ennen kuin muuhun pyykkiin annan koskea.

Kun niiin moni tässä kommentoi tuosta "uusimmasta tiedosta" luonnonsäästöön, niin voisko joku ystävällisesti linkittää mulle tuon uusimman tiedon , siis ikään kuin "virallisen" tahon joka toteaa että kestot ei säästä luontoa sen enempää kuin kertikset???

KIITOS!

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Ei ne kestot kyllä säästä luontoa kuin sen kestoilijan ajatuksissa. Lukekaa uusinta tietoa asiasta...

Entäs ne kierrätysmateriaaleista tehdyt?

Nykyään kun pystytään laskemaan milloin mitäkin jalanjälkeä, niin ei sellaista tuotetta olekaan, joka ei luontoa rasittaisi, kun ihan kaikki ottaa huomioon.
Mutta jätemäärään uskon täysillä, vähemmän sitä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja täh vielä:

Yök suoraan sanottuna.

Eikä mulla ole aikaa eikä inspistä alkaa pestä jokaista vaippaa tolleen erikseen, joten kertiksiä meille kiitos. :D

Ihan oikeesti mua yököttäis pestä niitä lakanoiden ja/tai vaatteiden seassa. Tuon yhdenkin kakkabodyn tosiaan pesen sieltä kyllä huolella ennen kuin muuhun pyykkiin annan koskea.

No mut mitä sä laitat sen kakkabodyn kans sit samaan koneelliseen? teillä täytyy olla tosi siistiä kun toikin sua öklöttää.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan mielenkiinnosta..:
Kun niiin moni tässä kommentoi tuosta "uusimmasta tiedosta" luonnonsäästöön, niin voisko joku ystävällisesti linkittää mulle tuon uusimman tiedon , siis ikään kuin "virallisen" tahon joka toteaa että kestot ei säästä luontoa sen enempää kuin kertikset???

KIITOS!

Muakin kiinnostas noi uusimmat tutkimustulokset. Ennen en usko.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
No mut mitä sä laitat sen kakkabodyn kans sit samaan koneelliseen? teillä täytyy olla tosi siistiä kun toikin sua öklöttää.

Mietin muuten just samaa..

No joh, jätänpä kommentoimatta enempiä.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Ei ne kestot kyllä säästä luontoa kuin sen kestoilijan ajatuksissa. Lukekaa uusinta tietoa asiasta...

No joo, kuten tässäkin ketjussa on todettu, nuo tutkimukset on lähes poikkeuksetta voitu osoittaa vääriksi.

Mä en itse voi puhua kuin omasta puolestani, mutta ainakin mun tapauksessa on selviö että kuormitan kestovaipoilla HUOMATTAVASTI vähemmän luontoa kuin jos käyttäisin kertiksiä (joita tosin häpeäkseni välillä käytänkin).

Olen saanut kestovaipat ystävältä, joka on itse ne ostanut käytettyinä. Nuo vaipat on siis jo nyt palvellut useampaa lasta ja on taas menossa uudelleen kiertoon meiltä.

Materiaaleina on käytetty enimmäkseen esim. vanhaa fleecekangasta, vanhoja pyyhkeitä jne. jne. Eli niitä lumppuja jotka muuten menis kaatikselle, mutta jotka on oivia vaipoissa hyvän imukykynsä puolesta.

Pesen vaippoja kahdesti viikossa ja molemmilla kerroilla koneeseen mahtuu paljon myös muuta pyykkiä. Pesen siis täysiä koneellisia ja periaatteessa koneellisen pyykkiä viikossa enemmän kuin pesisin normaalisti.

Eli meidän tapauksessa rasitan luontoa pesemällä vuodessa 52 koneellista pyykkiä enemmän. Toisaalta olen kestojen myötä kovasti kiinnittänyt huomiota muuhun pyykkiin ja vältän pesemästä turhaan vaatteita. Meidän pyykkimäärät on siis kestoilun myötä jopa vähentynyt. Eli enpä usko että edes tuo 52 koneellista pyykkiä on totuus.

Miten ihmeessä se voisi rasittaa enemmän luontoa kuin että kantaisin tonnikaupalla maatumatonta jätettä kaatopaikalle? Ja vielä kakat sisällä, jotka omalta osaltaan myöskin saastuttavat.

Mä melkein lupaan syödä kuopukseni vuoden tuotokset jos sinä tai kuka tahansa pystyy todistamaan kertisten käytön olevan tässä tapauksessa ekologisempaa. Tai edes yhtä ekologista. Tai edes lähelle yhtä ekologista.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:

Vaatteiden kanssa joo, kunhan oon sen ensin pessy käsin. :) Mutta en laita sinne silti esim. puklurättejä, koska niitä käytetään vauvalla esim. sängyssä päänalla. En tiiä siististä, mut tuo kohta on se, joka mulla kestoissa tosiaan tökkäsee ja tiiän, että en kyllä ole edes ainoa.

Kerran muuten aika ekoja niskakakkoja kun oli tullut, pistin yhden bodyn ihan vain huuhtaisun jälkeen koneeseen ja koko koneellisen sai kyllä pestä uusiksi. Tosin se body lensi sitten roskiin ja ne muut vaan pesin uusiksi. En tiiä, onko meillä liisterimpää kakkaa vai mitä, mutta se ei lähteny lähellekään puhtaaksi ja kaikki koneessa oli hiukan kellertävän värisiä. :x Sen jälkeen oon nuo bodyt pessy ensin käsin kakasta pesuaineen kanssa ja sit vasta koneeseen muun likapyykin kanssa.