Miksi käytät kestoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Otetaas sit vastapainoks näin kun kertiksistä on jo vastaava.

Meillä kestoillaan koska:

- ovat ihania
- ympäristöystävällisiä
- ei todellakaan lisää työtä koska vauvan vaatteet ja lakanat peseytyy samassa koneellisessa ja pitäähän sitä pyykkiäkin pestä joskus

Oon sitä mieltä et kestoilu on vaan asenne kysymys ja siitä tulee helposti harrastus. Kiva viikkailla vaippoja kaappiin, ainakin musta.

-ne on söpöjä
-tulee halvemmaksi
-hajuhaitta paljon pienempi kuin kertseissä
-roskis ei ole aina täys
-mummille jotain tekemistä kun tekee siis siitö vaippoja :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sini:
No eivät todellakaan ole ympäristöystävällisiä! Nykytiedon mukaan saastuttavat ihan yhtä paljon kuin kertavaipatkin. Niitä kun pestään jatkuvasti.

Joo, mekin pestää jokaikinen vaippa yksinään 7kg koneessa. Kyl Upo laulaa hei kokoajan.

siis en käytä vielä, ostan pikkuhiljaa kaappiin kun on ylimmääräistä rahaa, näin säästyn ostamiselta sitten tarpeen tullen ja saan hyvät tarjoushinnat niistä, eli rahaa säästyy pitemmän päälle. tykkään pyykin pesemisestä kun se on niin nopeaa ja helppoa ja inhoan roskien viemistä niin ompahan ainakin vähemmän sitä sitten. lisäksi tykkään kaikista ihanista kuoseista. ja voihan sitä ostaa paketin kertiksiä jos alkaa väsyttämään nuo kestot.

No eivät todellakaan ole ympäristöystävällisiä! Nykytiedon mukaan saastuttavat ihan yhtä paljon kuin kertavaipatkin. Niitä kun pestään jatkuvasti.

Mistäs tällästä oot lukenu? Ja vauvaperheessä ei muuten pyykkiä pestä ollenkaan, eihän? Niin, ja tietenkin vaipat pestään yksitellen.

mutta eivät ole kaatopaikalla vuosikymmeniä/-satoja hajoamatta. Siinä ne todellakin menee samalla, kun muutakin pyykkiä pesee... Vai pesetkö sinä jokaisen vaatekappaleen erikseen voidaksesi laskea kuinka paljon minkäkin vaatteen saastuttavuus on... siinähän sitä vettä vasta kuluu turhaan...

Kun käyttää pesupähkinöitä, ei edes kuormita vedenpuhdistamoita ylimääräisillä kemikaaleilla (pyykinpesuaineet)...

Käytän (tulevalla) siis siksi,
- koska ne ovat loppujenlopuksi halvempia kuin kertakäyttövaipat, vaikka alkusatsaus onkin isompi...
- nättejä, hengittäviä ja vähemmän haisevia
- YM-PÄ-RIS-TÖ-YS-TÄ-VÄL-LI-SEM-PI-Ä, kuin kertikset
- jne

Tää ei pidä paikkaansa. Tästä on väännetty vaikka kuinka monta tukimusta ja kaikki paitsi yksi tutkimus toteaa että pesemisestä huolimatta kestot hakkaavat mennen tullen kertiksen ympäristöystävällisyydessä. Se tutkimus jossa väitettiin niin kuin kirjoitit otti huomioon kestovaippojen valmistuksen ympäristöhaitat, pesut ja hävityksen, mutta ei vastaavasti ottanut huomioon kertisten valmistuksen ympäristöhaittoja. Ainoastaan hävityksen (kaatopaikka) ympäristöhaitat. Puolueellista? Lisäski tutkimus oletti että kestoja käytetään vain yhdellä lapsella ja nakataan roskiin! Tästä oli just Kaksplussassa tai jossain vastaavassa juttua. Ja ellen väärin muista niin tämän tutkimuksen oli tilannut joku Pampers tai vastaava... Mutta ihme että tätä legendaa vieläkin kuulee että kertikset olisi muka ympäristölle ystävällisempiä, vaikka tämä kyseinen tutkimus joka näin väitti, on kumottu jo kymmeniä kertoja puolueettomien tahojen toimesta.

Miksi muuten valtiokin kannustaisi kestojen käyttöön? Ihan niin kuin valtio ei olisi tarkaan selvittänyt tällaista asiaa.

Mä inhoan itse muovisia pikkuhousun- ja kuukautissuojia, joten en halua vauvallekaan käyttää muovijuttuja. Ei ole neidillä ollut kertaakaan vaippaihottumaa, ja esim. kesäkuumalla villikset hengittävät varmasti paljon paremmin kuin muovivaippa. Lisäksi ekologisuus ja edullisuus vaikuttivat päätökseen ryhtyä kestoilemaan.

En mä silti mikään fundamentalisti noiden suhteen ole, rotarokotteiden jälkeen meillä on käytetty kertsejä, ja joskus muutenkin. Eikä mun napaani kaivele vaikka joku muu ei kestoja käytäkään, mielelläni kerron kysyville kestoilun hyvät puolet ja kehotan ainakin kokeilemaan :)

Ai niin, ja käytän kestoja myös koska ne eivät haise niin pahalle, yöks sitä hajua mikä leijailee roskiksesta kun joku kyläilijä on jättänyt vaipan meidän sekajätteisiin :( Minun siskontytöllä on kertakäyttövaipat ja minä luulen aina että sillä on kakat housussa vaikkei ole kuin pissaa, ne vaipat vääristää sen hajun...

Meillä käytetään kestoja koska niiden käyttö on halvempaa, käytetyn vaipan hajuhaitat ovat pienemmät, kestoja saa kivoissa väreissä, niitä on kiva tehdä myös itse eivätkä ne tee vuorta kaatikselle.

En ole keksinyt mitään syytä, miksi en käyttäisi:)

-Pehmeä, hiostamaton kangas on vauvalle mukavampi kuin rapiseva paperi-muovi-kemikaalihirvitys. Meillä kestot ovat toimineet hyvin ja lapset olleet tyytyväisiä.
-Tulevat edulliseksi, varsinkin kun suurimman osan ostan käytettynä tai teen itse, sekä käytän kahdella lapsella. Sitten kun ei enää tarvita, myydään pois. Harsot voi säästää vaippaiän jälkeen siivous- ja silitysliinoiksi.
-Kätsyä, kun on kotona aina vaippoja, ei tarvitse ensin kaupasta raahata ja sitten roskiin vielä.
-Vaikkeivät eräät tiettyjen britti- ja jenkkitutkimusten lukijat tätä uskokaan, niin kestot ovat ympäristöä vähiten kuormittava vaippavaihtoehto.
-En oikein ymmärrä tätä nykyajan kertakäyttökulttuuria, että tavaraa käytetään kerran ja heitetään pois. Ei me käytetä kertakäyttöastioitakaan, eikä -vaatteita.

Meillä on tällä hetkellä 2 vaippaikäistä, vauva 3vkoa ja 1,5v. Kyllä ainoa ratkasu on kestovaippailu, mikään tutkimus ei saa mua uskomaan että olisi ympäristöystävällisempää roudata 100 kertakäyttövaippaa VIIKOSSA kaatopaikalle kuin pestä 3 täyttä koneellista vaippoja viikossa.
Puhumattakaan rahansäästöstä, 2,5 kk kertikset kahdelle olis jo 200 euroa vaikka mitä halpiksia käyttäskin. Esikoiselle käytettynä ja uutena hankitut vaipat NB-XL on maksaneet kaikkineen n.400 euroa. Nyt ne menee jo meillä toisella ja kuntonsa puolesta hyvin vielä kolmannellakin. Sittenkin niistä ison osan voi vielä hyvin myydä/antaa eteenpäin. Känysimmät poltetaan juhannuskokossa!

Alkuperäinen kirjoittaja kestoilija koska:
Kestovaipat
-ei haise (muoville/teolliselle)
-ei tarvii viedä roskiksia koko ajan
-ei tarvii raahata kaupasta vaippoja
-ei oo mitenkään hankalia käyttää

Nämä, mutta suurin syy on se, että kuinka halvaksi ne tulee.