Miksi kaikkien pitää hokea "kannattaa tehdä toinen lapsi heti perään"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyttävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärsyttävää

Vieras
Jotenkin koen nämä kommentit todella kiusallisina varsinkin kun niitä hokevat aina kaikki ei niin läheiset sukulaiset, nykyiset ja entiset työkaverit, bussissa höpöttämään tulleet tädit jne. Enkä oikein keksi mitään järkevää vastausta ja tilanne menee kiusalliseksi.

Meillä siis vuoden ikäinen lapsi joka saatiin viiden vuoden yrityksen ja hoitojen jälkeen. Olen onnellinen lapsesta enkä jotenkin uskalla edes haaveilla ainakaan vielä toisesta lapsesta koska koimme ensin lapsettomuuden ja sitten hoidot todella rankkoina henkisesti. On ollut elämäni kamalinta aikaa vaikka olenkin kokenut aika paljon kaikenlaista. Myös mieheni on samoilla linjoilla eli on tyytyväinen tilanteeseemme näin eikä koe tarvetta toiseen lapseen. Jotenkin asia on vielä niin kipeä etten halua siitä alkaa puolituntemattomille avautumaan vaikka varmaan pitäisi niin osaisi edes jotain vastata.

Itse olen vastannut tollaiseen että haluan antaa lapselle huomiota ja laatuaikaa varsinkin noin pienenä niin toista ei ole nyt tai mahdollisesti koskaan tulossa..

Samaan syssyyn yöheräämiset ja muut vauva-asiat. Kaverukset toisilleen, sisarus.

No mutta eiväthän kaikki halua edes enempää kuin yhden lapsen. Meillä on samantapainen tilanne kuin ap:lla, ja todellakin ärsyttää jatkuvat vihjailut toisen lapsen "tekemisestä". Ihan kuin niitä voisi tilata kuin liukuhihnalta - saati että pitäisi automaattisesti haluta toinenkin lapsi ja vieläpä heti vauvavuoden perään. Eikös se ole jokaisen pariskunnan oma asia, montako lasta hankkii ja millä aikataululla, ei tällaisia päätöksiä tehdä sen perusteella mitä joku tuntematon mummeli jossain bussissa tulee neuvoneeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttävää;29785610:
Jotenkin koen nämä kommentit todella kiusallisina varsinkin kun niitä hokevat aina kaikki ei niin läheiset sukulaiset, nykyiset ja entiset työkaverit, bussissa höpöttämään tulleet tädit jne. Enkä oikein keksi mitään järkevää vastausta ja tilanne menee kiusalliseksi.

Meillä siis vuoden ikäinen lapsi joka saatiin viiden vuoden yrityksen ja hoitojen jälkeen. Olen onnellinen lapsesta enkä jotenkin uskalla edes haaveilla ainakaan vielä toisesta lapsesta koska koimme ensin lapsettomuuden ja sitten hoidot todella rankkoina henkisesti. On ollut elämäni kamalinta aikaa vaikka olenkin kokenut aika paljon kaikenlaista. Myös mieheni on samoilla linjoilla eli on tyytyväinen tilanteeseemme näin eikä koe tarvetta toiseen lapseen. Jotenkin asia on vielä niin kipeä etten halua siitä alkaa puolituntemattomille avautumaan vaikka varmaan pitäisi niin osaisi edes jotain vastata.

teet tästä nyt liian vaikeaa. Ne puolitutut ei tiedä että teillä oli lapsettomuutta.

Vastaat, että toinen tulee jos on tullakseen. Tai on tulematta.

Koska myös lääkärit kehoittavat yrittämään toista pian esikoisen jälkeen, mikäli esikoinen saatu hoidoilla / kestänyt muuten pitkään raskautua. Kroppa on ilmeisesti otollisempi hedelmöittymään. Olen huomannut pätevän omalla kohdallani ja muutaman ystävän kohdalla.

Olisiko siinä syytä joidenkin hokemiseen?

Tuo ei millään tavoin riipu lapsiluvusta, jos se nyt yhtään lohduttaa. Aina ne jotain keksii, eikä sitä kannata ottaa millään lailla henkilökohtaisesti. Jos sulla on toinen lapsi tullut, taivastellaan että ette kai te vielä lisääkin meinaa. Tai että kai te nyt vielä sitä tyttöä yritätte. Tai jotain.

Lisäksi, kun naisesta tulee äiti, hänen vatsansa, tissinsä, peräsuolensa ja selluliittinsa muuttuvat kaikkien suomalaisten iloiseksi yhteiseksi asiaksi. Siitä ja vain siitä johtuu se, että tuiki tuntemattomat ihmiset tiedustelevat bussipysäkeillä kuinka käytät tissejäsi ja onko kakka tullut. Se on välittämistä ja yhteisöllisyyttä.

Ihme pakko joillain kommentoida ventovieraiden yksityisasioita :O. Sitä paitsi eihän lasten "tekemisessä" pienellä ikäerolla ole edes hirveästi järkeä: loppuunpalaneet, kiukkuiset ja valittavat vanhemmat ja pienet lapset, joista kumpikin jää turhan vähälle huomiolle. Kommentoijat ovat varmaan itse kokeneet saman ja yrittävät pistää vahingon kiertämään :P

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
Jostain kumman syystä aina naiselle tullaan esittämään näitä typeryyksiä ja mielipiteitä. Ei todellakaan kannata kaikkien höpinöisät välittää, puhetta mahtuu maailmaan ja mitä erilaisempia mielipiteitä. Joillekin sopii sisarukset pienellä ikäerolla, joillekin tekee hyvää käydä välillä töissä ja keräillä voimia uuteen koitokseen. Varsinkin, jos esikko on ns. vaativa vauva ja kovin uhmakas taapero, on varsinaista helvettiä tehdä toinen heti perään. Pitkäaikainen univelka ja stressi on todella pahasta. Pitkä poissaolo työelämästä ei ole sekään hyväksi. Joillekin on kanssa tosi vaikea ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät ole mitään lisääntymiskoneita ja sitä, että lapsettomuus on todella kipeä asia joillekin. Joskus omat vanhemmat ja suku ovat ne kaikkein ilkeimmät ja epäempaattisimmat. Yksikin lapsi on hieno asia ja se voi olla teidän perheelle paras vaihtoehto. Ja ihminen ja pariskunta voivat elää ihan yhtä onnellista elämää ilman lapsia tai jopa paljon onnellisempaakin kuin väsynyt ja loppuunpalanut perhe lapsiensa kanssa.

Minullekin jo ristiäisissä ystävät ja eräs mummo vihjailivat että NYT on oikea hetki laittaa paikat kuntoon ja alkaa tehdä sitä toista.

Excuse me?? Ollaan hädin tuskin opeteltu olemaan tämän esikoisen kanssa, eikä miehen kanssa olla edes keskusteltu haluammeko enää perheenlisäystä.

Ja sitten tullaan "pilke silmäkulmassa" vihjailemaan, että nyt peitot heilumaan. WTF?

Minusta on sitä paitsi oikein mukavaa, että teimme lapset isolla ikäerolla, kun toinen on jo omatoiminen ja "iso".

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
Ap kokemuksen jälkeen suosittelen lähteen rentona avoimin mielin suuntaan ajatukset tulevaan.
Jos uusi vauva haluaa tulla niin anna luonnon hoitaa. Se on myös hyvin terapeuttista. Älä aseta esteitä.

Saat kokea jotain ihmeellistä. Älä järkeile liikaa.

Itse tokaisen jotain "tässä yhdessäkin on tarpeeksi" tai "ei kai tähän nyt toista mahtuisi" tms. vähemmän iloista, jolloin kyselyt, ehdotukset ja perustelut loppuvat siihen. Läheiset eivät edes ehdottele mitään, joten ihan sama mitä tuntemattomat ajattelevat.

Jostain syystä, kun saa yhden lapsen niin automaattisesti oletetaan ettei se riitä vaan kaikki haluavat monta lasta. Kyllä mua risoo, kun joka paikassa ollaan sitä mieltä, että mulle vielä lapsia tulis lisää vaikka ei niitä tule. Mun mielipide tässä asiassa sivutetaan aina ihan kokonaan. Pankissakaan ei suostunut laittamaan perijäksi tätä lasta nimellä vaan laittoi perijäksi "lapset" vaikka monta kertaa sanoin, ettäi minulle tule enenpää lapsia. On kuulemma epäreilua sitten muita lapsia kohtaan jos yksi saavaan tuon rahan perinnöksi.
Ei kuunella ei.
Odotan innolla sitä, kun alan tässä etsimään uutta duunia niin sielläkin varmaan automaattisesti oletetaan, että jään kohta äippälomalla kerta yhden olen jo maailmaan pyöräyttänyt, eli voi moni duuni mennä sivusuun.

Samasta syystä ap kun ylipäätään toisten lapsiaisioista uteleminen. Ennenkun on yhtäkään, miksette ole hankkineet, ekan kohdalla, kai te toisen teksasette jne...sitten onkin jo liian monta jnejne....Se varsinkin oli kivaa kun tuikituntematon tuli isoon ääneen ihmettelemään että miksette oo lasta tehneet? Emmehän me toki kun vasta muutaman vuoden ja toisaalta miten kukaan voi pariskunnasta päätellä mitään lapsimäärästä...Sen verran ärsytti tuo muija että laukasin takasin jotain. Yleensä en vaivaudu typeryyksiin kommentoimaan.

4l9wl83ze2p.png

Se on pelkkää jutustelua. Toiset saattavat jopa tarkoittaa ihan hyvää sillä. Minä en muista koskaan sanoneeni noin, mutta ajattelen kyllä niin että jos toisen lapsen haluaa, niin mukava se on kaikki putkeen sitten.

Eivät ne puolitutut tiedä teidän taustoistanne mitään, joten sanon minäkin että älä tee tästäkin jotain lapsettoman loukkaantumis-juttua.

Ei sinun tarvitse heille mitään avautua tai selitellä, vastaat vaan joo, joo tyyliin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sillä kuittaat, että ole kuullut heidän kommenttinsa. Jos jotain enemmän tinkaavat, niin sanot vaan, että katsotaan... ja vaihdat puheenaihetta.

Monet sanovat sen varmaan ihan small talkina ja parin vuoden ikäerolla lapset ovat kuitenkin tietyllä tapaa helpoin yhdistelmä, joista on kasvaessaan paljonkin seuraa toisilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;29786128:
Kai se on jotain alkukantaista kateutta toisen vauvaa kohtaan. Haluavat mitätöidä sen toisen aseman, jolle ovat kateellisia.
Ei tolle käytökselle oikein muuta selitystä voi antaa.

Ei se mitään kateutta ole, ihmiset nyt vain ovat ajattelemattomia. Ei sitä aina voi tietää, mistä joku milloinkin loukkaantuu. Toiset ottavat tällaiset neuvot ihan hyvällä vastaan ja toiset saattavat loukkaantua, jos taka on esim. lapsettomuutta.

[QUOTE="Vanessa";29786149]Ei se mitään kateutta ole, ihmiset nyt vain ovat ajattelemattomia. Ei sitä aina voi tietää, mistä joku milloinkin loukkaantuu. Toiset ottavat tällaiset neuvot ihan hyvällä vastaan ja toiset saattavat loukkaantua, jos taka on esim. lapsettomuutta.[/QUOTE]

Mä tulkitsen kateudeksi toisen naisen suusta, varsinkin tietyntyyppisen naislajin suusta. Sä tulkitset sitten miten itse haluat.

[QUOTE="visitor";29785730]Koska myös lääkärit kehoittavat yrittämään toista pian esikoisen jälkeen, mikäli esikoinen saatu hoidoilla / kestänyt muuten pitkään raskautua. Kroppa on ilmeisesti otollisempi hedelmöittymään. Olen huomannut pätevän omalla kohdallani ja muutaman ystävän kohdalla.

Olisiko siinä syytä joidenkin hokemiseen?[/QUOTE]

Mullekin on sanottu näin, että keho jotenkin oppii ja kohtu oppii hoitamaan tehtävän.

Mutta en usko, että se on syy miksi jotkut kyselevät tällaisia.

Yhteistyössä