Miksi kaikkien kotona pitäisi olla siistiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom

Vieras
Lueskelin tuossa tuota pitkää ketjua tekosyistä sille, miksi lapsiperheillä ei ole koti aina tiptop ja opin, että siivoaminen onnistuu erittäin hyvin vaikka olisi esimerkiksi 1- ja 3-vuotiaat lapset helmoissa. Ja myös kodin siistinä pitäminen jatkuvasti.

Jäin vai sitä miettimään, että miksi toisille on niin tärkeää, että muillakin on koti siisti ja miksi heidän pitäisi perustella sitä, miksei näin ole.

Meillä koti on sen näköinen että täällä eletään. Kun siivoan, menee 10 minuuttia ja paikka on sen näköinen että ei olisi koskaan siivottu. Siitä pitävät huolen lapset ja koira. Ja kun vanhassa talossa asutaan, niin ei muutenkaan ole kaikki paikat ihan viimeisen päälle sisustuslehdestä...

Saastaista meillä ei kuitenkaan ole ja siivotaan, kun tulee vieraita (ja toki muulloinkin). Mutta stressiä en jaksa tästä asiasta ottaa, kun on kiireinen työ ja elämässä muutakin.

Muita joille tämä kodin siivoamisasia ei ole prioriteettilistalla ykkösenä?

Kun päivät siivoaa työkseen, niin ensimmäiseksi kotiin tultuaan ei tartu siivousvälineisiin. Meillä on siis välillä enenmmän kaaos ja välillä vähemmän kaaos.

:wave:
Ei ole meidän koti avotakan sivuilta.

Sekaista saa olla, muttei saastaista- sanoo anoppikin ja olen havainnut ihan hyväksi ohjenuoraksi meillä.

Ja kyllä meillä siivotaan silti ihan päivittäin, mutta en tosiaan jaksa siitä kovin suurta stressiä ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
:wave:
Ei ole meidän koti avotakan sivuilta.

Sekaista saa olla, muttei saastaista- sanoo anoppikin ja olen havainnut ihan hyväksi ohjenuoraksi meillä.

Ja kyllä meillä siivotaan silti ihan päivittäin, mutta en tosiaan jaksa siitä kovin suurta stressiä ottaa.

Ihanaa, että on muitakin, joilla on elämässä muutakin kuin se, kuinka siisti koti on.

Toki ymmärrän sen, että tosi p*skainen koti ällöttää, mutta jos on vähän sotkuista, niin eikö se ole elämää...?

Mulle on ihan se ja sama minkälaisessa kaaoksessa muut asuu, mutta itsellä hajoaa pää jos on sotkuista. En siis arvostele muiden koteja ja voin kyläillä aikamoisessa kaaoksessa ilman että tulee edes varsinaisesti kiinnitettyä huomiota koko asiaan. Mutta itse en voi elää sotkun seassa.

meillä on koti välillä sellainen kaaos koska lapset saa leikkiä missä tahansa. Likaista ei ole, mutta kyllä koira tuo hiekkaa sisälle ja koska neliöitä vähän ja ahtaast asutaan niin sekin tuo oman mielenkiinnon siivoamiseen. Ei stressiä, minä en halua muistaa itseäni sitten vanhana (jos sinne asti elän ) siitä, että olen vaan siivonnut ja nipottanut. Siivota ehdin sitten kun lapset on muuttaneet kotoa ja nipottaa ehdin myöhemmin. Ennen olin sellainen, että maton hapsutkin piti olla suorassa, mutta nyt olen miettinyt elämässä tärkeysjärjestyksen!

En kans ymmärrä sitä, miksi muiden kodeista pitää vetää niin stressiä. Jos jonkun luona on niin saastaista, ettei ilkeä kylään mennä, niin sitten ei mene. Talo elää tavallaan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
jos siivoaa 5 minuuttia joka päivä, ei tarvii siivota kerran viikossa kahta tuntia tai kerran kahdessa viikossa viittä tuntia. Siksi siistinä pitäminen kannattaa :-)

Varmaan joo, mutta kyse olikin nyt siitä, miten joitakin häiritsee se, että TOISTEN kodeissa on sotkuista. Jos sotku ei häiritse niin miksi siivota? Ja kuten moni mainitsikin jo, niin sotku ja lika eri asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
jos siivoaa 5 minuuttia joka päivä, ei tarvii siivota kerran viikossa kahta tuntia tai kerran kahdessa viikossa viittä tuntia. Siksi siistinä pitäminen kannattaa :-)

Minä siivoan kyllä päivässä varmaan 15 minuuttia eikä se näy missään. Jos haluan, että on siistiä esim. vieraita varten, niin pakko käyttää kuitenkin se tunti pari.

Täällä täytyy olla siivousfanaatikkoja usein kirjoittelemassa - hirvittää kuunnella juttuja joissa joka päivä imuroidaan, pestään lattioita ja jynssätään vessoja. Tosin kukaan ei koskaan kerro jynssäävänsä myös kylpytilat. Noi eivät todellakaan ole sellaisia juttuja, jotka hoituvat parissa minuutissa. Tai sitten on hyvin suurpiirteisiä siivousfanaatikkoja. Oikeasti 5 minuutissa ei ehdi kuin viedä yläkertaan muutama unohtunut tavara. Thats it.

Meillä ei ole kaaosta, enkä siivoa juuri koskaan. Siivooja siivoa vain joka toinen viikko ja harvemmin annan pojankaan imuroida keittiötä välillä. Juuri ennenkuin siivooja tulee, on toki vähän nuhjaantuneen oloista. Villakoiria varmasti löytyy kun kaapin alta, mutta kuka sinne nyt katsoo vapaaehtoisesti? Eli toki meillä ollaan myös suurpiirteisiä ja ihan joka asiasta ei nosteta hernettä nenuun.

Mutta oikeasti kaaosta en ymmärrä. Se oikeasti tarkoittaa, että tavaroille ei ole loogista paikkaa ja kyllä niitä mukuloitakin voi opettaa järjestämään ihan pienestä pitäen. Kyllä toi vajaa 3 vee on osallistunut järjestämiseen jo "vuosia".

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Täällä täytyy olla siivousfanaatikkoja usein kirjoittelemassa - hirvittää kuunnella juttuja joissa joka päivä imuroidaan, pestään lattioita ja jynssätään vessoja. Tosin kukaan ei koskaan kerro jynssäävänsä myös kylpytilat. Noi eivät todellakaan ole sellaisia juttuja, jotka hoituvat parissa minuutissa. Tai sitten on hyvin suurpiirteisiä siivousfanaatikkoja. Oikeasti 5 minuutissa ei ehdi kuin viedä yläkertaan muutama unohtunut tavara. Thats it.

Meillä ei ole kaaosta, enkä siivoa juuri koskaan. Siivooja siivoa vain joka toinen viikko ja harvemmin annan pojankaan imuroida keittiötä välillä. Juuri ennenkuin siivooja tulee, on toki vähän nuhjaantuneen oloista. Villakoiria varmasti löytyy kun kaapin alta, mutta kuka sinne nyt katsoo vapaaehtoisesti?

Mutta kaaosta en ymmärrä. Se oikeasti tarkoittaa, että tavaroille ei ole loogista paikkaa ja kyllä niitä mukuloitakin voi opettaa järjestämään ihan pienestä pitäen. Kyllä toi vajaa 3 vee on osallistunut järjestämiseen jo "vuosia".

No miten kukakin sen kaaoksen sitten luokittelee...Toiselle se voi olla pari puoliksi käytettyä paitaa tuolin selkänojalla ja toiselle sitä, että lattioilla on viikkojen likapyykit lojumassa...

mä' siivoon joka päivä,en vaan kestä sotkua ja esim kuraa ja hiekkaa eteisessä.. :x inhoan jos keittiössä murenia tms pöyän alla yms..melki joka päivä pesen keittiön lattiat ja joka pvä imuroin.mulle on se ja sama kuinka sekasta muilla on,mut mä en pystys elää kaaoksessa.

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. En ymmärrä ihmisiä, jotka tuhlaavat elämänsä siivoamiseen.

Minulle riittää imurointi ja vessojen pesu kerran viikossa. Vaatteet ja astiat pestään sitä mukaa kun koneet täyttyvät. Muun jynssäämisen jätän siihen, kun tiedän vieraita olevan tulossa.

Nalkuttava Talonmies:
"Kyllä toi vajaa 3 vee on osallistunut järjestämiseen jo "vuosia"."

Anteeks nyt, mutta salli mun :laugh: Varmaan heti, kun oppi ryömimään löit mikrokuituliinan käteen ja eikun menoks, kuolaa mennessään ja liinalla pyyhkii samalla :o

Kyllä se vähän häirittee asetella vauva paskaselle lattialle tai joo voihan sitä sylissäkin yrittää viihdyttää, kiva kyläilyhetki siinä sit. Tai jos haju on niin hirvee, et joutuu pesee kaikki vaatteet alusvaatteita myöden, et saa sen pois. Tai jos astiat on niin huonosti pesty, et ei oikein tee mieli sitä kahvikupposta juoda. Tai jos vessaan ei pysty meneen kakalle, ku kakka kävelee jo ovella vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja häirittee se :
Kyllä se vähän häirittee asetella vauva paskaselle lattialle tai joo voihan sitä sylissäkin yrittää viihdyttää, kiva kyläilyhetki siinä sit. Tai jos haju on niin hirvee, et joutuu pesee kaikki vaatteet alusvaatteita myöden, et saa sen pois. Tai jos astiat on niin huonosti pesty, et ei oikein tee mieli sitä kahvikupposta juoda. Tai jos vessaan ei pysty meneen kakalle, ku kakka kävelee jo ovella vastaan.

No mutta tuollainen koti on saastainen, ei epäsiisti. Minun asteikollani siis. Sotkuinen koti on eri asia kuin saastainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Muita joille tämä kodin siivoamisasia ei ole prioriteettilistalla ykkösenä?

:wave: Mä olin monta vuotta ihan neuroottinen ton siivoomisen kanssa. katselin jopa kavereilla nurkkia ja mietin miksei ne pitäneet kotiaan yhtä siistinä kuin mä :ashamed: kunnes tuli stoppi.... ei maistu enää siivous. Eikä mua haittaa sekaisuus. Tärkeämpiäkin asioita on.

Alkuperäinen kirjoittaja häirittee se :

Tuo on silloin likainen koti mikä minusta ei ole sama kuin sekainen.
Meillä ei tarvitse pelätä että paska kävelee vastaan tai että lapsi takertuu lattiaan kiinni.Ja meillä on silti sekaista,en minä noita leluja jaksa 5 minsa välein kerätä.Useimmiten vasta illalla kun nukkumaan lähdetään.

Alkuperäinen kirjoittaja LOL:
Nalkuttava Talonmies:
"Kyllä toi vajaa 3 vee on osallistunut järjestämiseen jo "vuosia"."

Anteeks nyt, mutta salli mun :laugh: Varmaan heti, kun oppi ryömimään löit mikrokuituliinan käteen ja eikun menoks, kuolaa mennessään ja liinalla pyyhkii samalla :o

Sanoinko siivoamiseen tai puunaamiseen? :D Tosin kyllä se nykyään imuroi käskystä. Se on nimittäin palkinto kun on tehnyt jotain kiltisti. Ja kyllä poitsu nykyään pistetään siivoamaan kaatuneet maidotkin. <mä oon vaan niin laiska, enkä halua yhtään siivota, joten käytän lapsityövoimaa&maksullista ja syljen kattoon>

Mutta vie tavaroita paikasta toiseen ja kerää omat lelut laatikoihin, tms. Sillähän tavalla sitä kaaosta tulee, kun mukulat vaan leikkii eikä siivoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
mä' siivoon joka päivä,en vaan kestä sotkua ja esim kuraa ja hiekkaa eteisessä.. :x inhoan jos keittiössä murenia tms pöyän alla yms..melki joka päivä pesen keittiön lattiat ja joka pvä imuroin.mulle on se ja sama kuinka sekasta muilla on,mut mä en pystys elää kaaoksessa.

Mä olin just tällainen. Pesin lattiat kyllä JOKA päivä. Ovet kanssa pyyhin ettei vaan mihinkään jäänyt mitään jälkiä tai läiskiä. Mutta enää en jaksa välittää...